A cikk teljes terjedelmében a Kontent Évkönyvben lesz olvasható.
Megírsz egy nagyon jó cikket, összeállítasz egy kiváló landingoldalt, majd megelégedve dőlsz hátra. „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.” Szerencsés esetben még ekkor is felmerül benned másnap a kétely: lehetne-e még jobban?
Perszonalizáció: mesélj egyénre szabottan
Vajon ugyanúgy, ugyanazzal a szöveggel kell megszólítani egy időset, mint egy fiatalabb látogatót? Egy férfit, mint egy nőt? Ugyanaz érdekli-e a termékeidről, a szolgáltatásaidról az összes látogatót, vagy jobb lenne 10 helyett 3 érvet kiemelni, de azt perszónákra szabottan?
„Ó, nekem már 10 különböző landingem van, mind a 10 célcsoporthoz.” És ha azt mondom, hogy bizonyos keretek között elég lenne csak egy oldal is?
Google Optimize – nem csak A/B tesztre
Az elmúlt években a weboldalteszteléssel foglalkozó cégek sorra ismerték fel, hogy az alapvetően A/B tesztelésre használt eszközeiket meglehetősen könnyedén alkalmazhatják egy másik területen.
Mi történik, ha egy A/B tesztnek csak A verziója van, de azt adott felhasználókra célozták? Mi van, ha egy A/B tesztnek sosincs vége, és nem is a nyerő változatot keresi?
Hölgyeim és Uraim, üdvözöljük a perszonalizáció világában!
Perszonalizáció – valami új, valami régi, valami… kék?
Ez nem valami 21. századi úri muri, az alapgondolatok már 1998-ban elhangzottak Jeff Bezos (Amazon-CEO) szájából.
Az alapképlet ugyanis végtelenül egyszerű: vegyük a felhasználók attribútumait, viselkedésmintáit, és ezeket arra használjuk fel, hogy a tartalmaink éppen azzal az információval szólítsák meg, amely az adott felhasználó számára ott és éppen akkor a leginkább befogadható.
Webshopoknak robusztus, de nem feltétlenül drága
Egy webáruház esetében ez elképesztően komplikálható. Ha rögzítjük a felhasználók e-kereskedelemmel kapcsolatos interakcióit (termékadatlap megtekintése, kosár használata, checkout használata, rendelések, stb.), majd azokat összekapcsoljuk az aktuális termékkatalógusunkkal, akkor már csak egy aktuálisan felkapott és népszerű rövidítés hiányzik a képletből, és kész is a „techgasztro” legújabb élményvacsorája: ML, azaz machine learning, avagy gépi tanulás.
Napjainkban a nagyobb felhős gépparkok számítási kapacitása teljesen elérhető közelségben van néha nagyobb szoftvercsomagok részeként, néha önállóan is hozzáférhető termékek képében. Mondok pár keresési kifejezést:
- Emarsys web recommender
- Google Cloud Recommendation AI
- Amazon personalisation
- Salesforce personalisation
A fentiekből például a Google megoldása még nagyobb forgalmú webáruház esetében is havi néhány dolláros tétel: a cikk írásának pillanatában az adatok betöltése teljesen ingyenes, a termékjavaslatok lekérdezése havi 20 000 tételig szintén díjtalan. De érdemes megnézni a többi szolgáltatást is: az Amazon például egészen biztosan tud egyet s mást a témáról.
Kisebb méretben is lehet ingyenes
De ha nekünk csak egy „sima” landingoldalunk van, akkor is rengeteg a lehetőségünk a Google Optimize ingyenes változatával. Egy weboldalon egyszerre legfeljebb 10 perszonalizáció futhat. Ez lehet kevés, lehet sok, de a kezdéshez egészen biztosan elegendő.
Induljunk el célszerűen innen: https://optimize.google.com
A folyamat nem túl bonyolult, legalábbis ha már túl vagyunk az Optimize-kód beüzemelésén. Most ezzel a technikai részlettel nem untatlak, mert nagyon sok az elágazás aszerint, hogy használsz-e Google Tag Managert, vagy ha nem, akkor milyen Google Analytics mérőkód van az oldalban, stb.
Ha már kész az Optimize-fiókod és az első tárolód, kattints a „Create experience” gombra, adj egy nevet az új perszonalizációnak, add meg a landingoldal URL-jét, majd válaszd a megfelelő lehetőséget a megjelenő listából.
Fontos, hogyha egy konkrét oldaladhoz 3 különféle célcsoport szerinti tartalom tartozik, akkor a 3 külön futó perszonalizáció lesz Optimize-ban, nem pedig 1, amiben 3 verziót hozol létre.
Ezzel nyilván hamar elfogy az ingyenes verzió 10 lehetősége, de kreativitásból ritkán látok keveset a hazai szakembereknél.
A megjelenő oldal egyszerűen vezeti az ember kezét, egy kattintással megnyitható az Optimize saját szerkesztője, amelyben nagyon egyszerűen lehet átírni meglévő tartalmakat, lecserélni képeket, de akár kisebb átrendezést eszközölni, ha szükséges:
Célzási lehetőségek
Az igazán hatékony, perszonalizált tartalom nyitja a megfelelő célzás, erre pedig már az ingyenes verzióban is elképesztően sok lehetőség adódik.
Kíváncsi vagy a folytatásra? A cikk végét a február végén megjelenő Kontent évkönyv hasábjain olvashatod el. A helyedben nem szeretnék lemaradni róla.