A cikk teljes terjedelmében a Kontent Évkönyvben lesz olvasható.
A legtöbb vállalkozó, aki jelen van Facebookon, találkozott már a „Bejegyzés kiemelése” – angolul „Boost post” – gombbal, amely az oldalon megjelenő tartalmak alatt kéken világít.
A címből sejtheted a konklúziót, de ebben a cikkben utánajártam, hogy miért és mennyivel éri meg a bejegyzéskiemelésnél jobban a Facebook ads használata, alátámasztva természetesen számokkal és rengeteg saját tapasztalattal.
Tényleg muszáj hirdetni 2018 óta
Amikor Mark Zuckerberg saját oldalán jelentette be a Facebook legújabb irányait, változásait, akkor biztosan láttuk: cégként már nem érdemes hirdetés nélkül jelen lenni a legnagyobb közösségi oldalon.
Ha találkoztál Sipos Zoli videójával, akkor már biztosan te is tudod: a Facebook nem jár. Bár az, hogy egy több tízezres oldal esetén így is sok ezer követőt érhetsz el ingyen (még a mai napig, 2020-ban is), az nagy szó, de az összes követődnek már hosszú évek óta csak hirdetésekkel tudsz kommunikálni.

A Facebook 2018 januárja óta kimondva is arra törekszik, hogy tarthassuk a kapcsolatot a barátainkkal, legyünk aktívak a csoportokban, és csak olyan posztokat láthassunk az üzleti Facebook-oldalaktól, amelyek valóban relevánsak és érdekesek számunkra.
„Hogyan lehet még hirdetni?”
– tette fel a kérdést a legtöbb vállalkozó 2018-ban, amikor ismét drasztikusan csökkent a facebookos ingyenes elérések aránya (vagyis amikor posztolsz az oldaladra, de nem hirdetsz).
A Facebookon egyelőre kétféleképen hirdethetsz:
1. Bejegyzéskiemeléssel
2. A Facebook-hirdetéskezelőből (ami a business.facebook.com oldalról érhető el)
Ezeken kívül persze van néhány külső szoftver, amelyek szintén segíthetnek hirdetni, de mindig azt javaslom, hogy először a hirdetéskezelőbe érdemes beletanulni. Ezt első körben mindenképp autodidakta módon célszerű kipróbálni. Ha elakadtál, szerencsére van néhány haladó tanfolyam magyar és angol nyelven is, amelyekkel később akár középszintig is eljuthatsz.
Ha már van bőven tapasztalatod, akkor első körben az Adespresso nevű szoftvert próbáld ki. Segítségével több dolgot is tudsz automatizálni, valamint egyszerűbb lesz A/B tesztelned a célközönségeket és a kreatívokat is.
Három funkció, melyeknek a hiányával biztosan kinyírja a profitodat a bejegyzéskiemelés gomb
Ha még nem hirdettél a hirdetéskezelőből, most biztosan felmerült a kérdés benned, hogy mi a különbség a boost post és a hirdetéskezelő funkciói között. Ezeknek a hiánya nagymértékben hozzájárul, hogy az egész szakma csak és kizárólag a hirdetéskezelős hirdetést ajánlja mindenkinek.
1. A kampánycélok fontosabbak, mint hinnéd
A bejegyzéskiemeléssel ellentétben a szofisztikáltabb Facebook-hirdetéskezelőben 3-4-szer annyi kampánycélból válogathatsz. Nyilván ez nem lenne fontos, ha a legszuperebb célokat használhatnád a kiemeléseknél is, de ezeket a funkciókat sajnos nem építették bele az egyszerűbb lehetőségbe.
A boost postnál használható célok közé tartozik a bejegyzésaktivitás (amikor a kedvelésekért, a megosztásokért, a kommentekért fizetsz), vagy éppen az oldalad kedvelőinek növelése.
Azonban azt szoktam mondani, hogy az oldalkedvelőkkel vagy a bejegyzéskedvelésekkel nem tudsz a nap végén kenyeret venni a boltban. Ami neked bevételt és profitot termel, az a VÁSÁRLÁS.
Éppen ezért szuper a hirdetéskezelő: vásárlás-, feliratkozás-, applikációtelepítés- vagy éppen videómegtekintés-célú hirdetéseket is tudsz készíteni.
Jegyezd meg, hogy a Facebook mire törekszik: szeretne a kampánycélodból minél többet kihozni. Ha te vásárlásra célzol, akkor vásárlókat hoz neked.
2. A remarketingben van a legtöbb profit
Biztos hallottál már arról, hogy a weben átlagosan 100 látogatóból csak 1 vásárol. Ez természetes, hiszen sok olyan helyzet adódhat az ember életében, amikor nem tud befejezni valamit, mert megzavarják.
Néhány egyszerű példa, ami miatt valaki elfelejt vásárolni. Előfordulhat, hogy felsírt a gyerek, csöngettek, vagy a főnök küldött egy fontos e-mailt. Nem várhatod el, hogy a mai világban a vásárlód kizárólag rád fókuszáljon vagy megjegyezze, hogy hol tartott a vásárlásban, melyik aloldaladon.
Vállalkozóként ilyenkor a te felelősséged, hogy utolérd az embereket egy remarketing üzenettel, mint ez: „Hahó, láttuk, hogy érdekelt a hiperszuper fűnyíró, de még nem fejezted be a vásárlást. Ezek az előnyei, szóval vedd meg MOST.”
Ezenkívül rengeteg az olyan célközönség, amelyeket létrehozhatsz és használhatsz, ha nem csak boost posttal hirdetsz. Néhány példa a teljesség igénye nélkül:
- olyan emberek, akik hasonlítanak a vásárlóidra;
- azok, akik vettek a fogyó termékedből legalább 30, de maximum 90 napja (újravásárlók);
- akik a legtöbb időt töltötték el a weboldaladon.
Kíváncsi vagy a folytatásra? A cikk végét a február végén megjelenő Kontent évkönyv hasábjain olvashatod el. A helyedben nem szeretnék lemaradni róla.