Hirdetés = Marketing? Ha igen, akkor miért nem?
Ha úgy gondolsz a hirdetéseidre, hogy az az egész marketinged, akkor nagyon ég a ház. Én most tüzet oltani jöttem ezzel az írással, de nem ígérem, hogy a végére nem sértődsz meg. Ha magadra ismersz a következő pár percben, akkor már megérte órákat szánnom a cikkre.
Nézzük meg, mi mindenből áll még a marketing a hirdetéseken kívül, és egyáltalán hova érdemes a Facebook hirdetéseket elhelyezned a nagy képben.
A hatásvadászok kora
Túl sokan értették félre mostanság a Facebook hirdetések jelentőségét a marketing mixükben, és elhitték, hogy ha fut néhány kampány, azzal le van tudva minden.
Nem a Te hibád, ha veled is megtörtént. Várj, komolyan mondom, TÉNYLEG nem csak Te tehetsz róla.
Imádom a felelősségvállalás témáját, de nehéz azt a tényt megkerülni, hogy a hatásvadász marketingguruk világában élünk.
Az utóbbi 5 évben megjelentek többek között:
- Chatbot guruk
- Instagram szakértők
- LinkedIn bejutási specialisták
- Üzleti mentorok 5 millió alatti éves nettó árbevétellel (aucs)
- TikTok tanácsadók több százezres óradíjjal
Ezáltal rengetegen lettek bepalizva. Nem mondom, hogy nincs köztük sikeres és megbízható szakértő, de ha 10/1, akkor lehet sokat mondok.
Minden évre jutott valami újdonság az utóbbi időszakban, és többek között agyunk dopaminfüggősége miatt is brutál nehéz féken tartani magunk, és lézerfókusszal dolgozni.
Vissza az alapokhoz a marketingben: 4P
Most egy kicsi töri jön, de ígérem, izgalmas lesz.
Tudtad, hogy a marketingstratégia első komolyabb mérföldköve az 1950-60-as évekre nyúlik vissza, amikor kimondták, hogy valójában 4 (vagy az újabb nézetek szerint 7) fő területe van a marketingnek?
Durva, de ez az alaptézis a mai napig helyt áll. A 4P:
- Product (termék vagy termékpolitika)
- Price (ár vagy árpolitika)
- Place (megjelenés helye, vagyis értékesítési politika)
- Promotion (reklámok, reklámpolitika)
Tudom, Te 2020-ban élsz, és a legmenőbb marketingesek szerint csak egy weblap és fasza hirdetések kellenek, aztán ’jóság van, de gondoljuk át az 50 éves téziseket egy kicsit józanparaszti ésszel.
Product
Nagyon evidens: Kell egy jó termék, amire van piaci igény.
Price
Az árazás is nagyon fontos, hiszen valószínűleg nem fogod tudni 5x áron eladni ugyanazt a terméket, mint a konkurensed (kivéve, ha készítesz egy szuper csomagot belőle).
Place
Termékekről van szó? Érdemes eljuttatni boltokba, és akár áron alul is adni a multiknak, hogy minél több emberhez eljuthasson a cuccod? Ez mind a place stratégiába tarozik
Promotion
Hogyan fogod eljuttatni az emberekhez? Online vagy offline? Milyen eszközöket fogsz használni erre?
A reklámpolitikán (promotion) belül beszélünk a Facebook hirdetésekről, de rengeteg másik összetevője is van a reklámozásnak a pozicionálástól egészen az arculaton át a weboldalak szövegezéséig.
Mennyit ér a 4P?
Abban ezek alapján gyorsan megegyezhetünk, hogy a 4P-nek hatalmas jelentősége van egy cég életében, még ha nem is vesz róla tudomást.
Mostanság több olyan vállalkozással is tárgyaltam, akiknél legalább 2P hiányzott a 4-ből, és valahogy esélytelennek láttam, hogy komoly eredményeket érjünk el Facebook ads-ből.
Hogyan adnánk el egy olyan telefon tokot, aminek nagyjából 2,5x ára van a piaci normához képest, de nem nyújt semmivel többet, és még a weboldal is gyenge hozzá? (Price, Product, Promotion)
A valóság az, hogy ha 1P hiányzik a 4-ből, és nem tudod mi a gond, akkor nagyon hamar földbe tud állni a céged.
Egy másik megközelítés: Hol a helye a stratégiában a Facebook hirdetéseknek?
Abban megegyezhetünk, hogy a legtöbb komoly és fejlődő cégnél szoktak legalább a fiókban tartani egy általános marketingstratégiát (vagy marketing tervet).
Ennek a stratégiának általában része a
- Célok megfogalmazása
- Versenytársak elemzése
- Célpiac leírása
- Vásárlási szokások
- USP
- Büdzsé
- és persze a marketing csatornák
Utolsóba tartozik bele a Facebook hirdetés, mint egy eszköz arra, hogy új és meglévő vásárlókat szólíts meg, sőt, lehetőség szerint adj el nekik.
Mielőtt azonban feladsz egy hirdetést Mark Zuckerberg portálján, jó ha tudod, hogy rengeteg dolgot rendbe kell raknod, és sok kérdést fel kell tenned magadnak.
Tisztában vagy a piacod méretével, sajátosságaival?
Nekem ügynökség tulajdonosként például rá kellett jönnöm, hogy nem ebben az iparágban fogok egy többmilliárd forintos bizniszt felépíteni, mert nincs akkora piacunk. A kutatásom szerint a legnagyobb PPC (pay per click) ügynökség nettó árbevétele 3-400 millió környékén van, de a legtöbben megállnak az 50-100 millió között.
Ha nekem más céljaim vannak, akkor más céget kell építenem.
Ismered a versenytársaid?
Csinálnod kell legalább egy kicsi piackutatást azzal kapcsolatban, hogy kik a versenytársaid, mik az erősségeik, és gyengeségeik. Ez ezer másik tényező mellett azért is hasznos lesz, mert ha ismered a piacod és a vevők fájdalompontját, akkor azt már a hirdetésben is fel fogod tudni használni a kreatívokhoz, vagy ha a nagyobb képet nézzük, pozicionálhatod a céged oda, ahova senki más a piacon.
Mennyi visszatérő vásárlásra számíthatsz?
Egy telefontokokkal foglalkozó webshopos ismerősömtől tudom, hogy a legtöbben az iparágukban azért választanak a rosszabb minőségű műanyag tokok közül alapanyagnak, mert az 1-2 év használat alatt besárgul, és újat kell vásárolni.
Ha 2 évente újat vásárolnak, de alapvetően tetszett nekik a terméked, akkor gyanús, hogy téged fognak választani.
Ezzel már számolhatsz. Készíthetsz olyan listát, amiből csak azokra célzol Facebook-on, akik legalább 1 éve vásároltak nálad utoljára. Küldhetsz nekik hírlevelet, vagy felhívhatod őket telefonon – a csatorna mindegy, a stratégia része fontosabb itt a dolognak.
Egyedi vagy? (USP)
Ha egyedi vagy, a Facebook-on olcsóbb kattintásokat és vásárlásokat tudsz majd elérni, hiszen megüti az emberek ingerküszöbét a hirdetésed.
Ha a céged vagy a terméked nem egyedi, akkor az egyiken muszáj csavarnod egyet, hogy az legyen.
Most épp több ügyfelünknél teszteljük a humorosabb kommunikációt, és eddig szuper megtérülése van a hirdetéseknek, valamint a posztoknál is aktívabbak. Többek között ez is egy eszköz lehet, amiben mást képviselhetsz a besavanyodott versenytársakhoz képest. (már ha konzervatív a piacod)
Mennyi az annyi?
Én egy kevésbé konzervatív elvet vallok, és ezt a saját cégünknél is gyakorlom: Költs annyit a marketingre amennyit csak tudsz, és ebből hozd ki a legtöbbet.
Ha teszteled a Facebook ads-et, és megtérül, akkor egy jó kis pókeres kifejezéssel élve érdemes ALL IN menned, ameddig lehetséges.
Az árak drágulnak, véget ért már a Facebook ads hőskora, amikor 1-2 forintért lehet érkezési oldal megtekintéseket (landing page view) vásárolni, és a tarifák évről évre emelkednek.
Hol vagy jelen?
Melyik közösségi oldalakra és melyik hirdetési csatornára érdemes nagy hangsúlyt fektetned, vagy büdzsét allokálnod? Tesztelted mindet? Hol van ott a célpiacod, és hol kevésbé?
A célközönséged nagy része egyébként elérhető Instagram-on és Facebook-on, ezért nagy az esélye, hogy Facebook-on Neked is érdemes hirdetned, főleg, ha látod, hogy a konkursenseid csinálják (=megtérül nagy valószínűséggel).
Konklúzió
Láthatod, hogy nagyon sok eleme van a marketingnek, tehát akkor konklúzióként mindenképpen megállapíthatjuk a következő alaptézist:
Marketing ≠ Hirdetés
Ne legyenek illúzióid. Hirdetésekből nagyon sok pénzt lehet keresni, DE (!) a következő dolgoknak rendben kell lennie hozzá minimum:
- Kell egy jó termék, amit megfelelő áron adsz
- A termékre a piacnak legyen szüksége, és tudjanak is erről, vagy megfelelően meg lehessen őket győzni róla
- Jól pozicionáld a céged (miért téged válasszanak?), vagy terméked
- Legyen szuper weboldalad, ahol könnyű (!) vásárolni, és a design is megfelelő
- Állítsd (állíttasd) be jól a hirdetéseid
Ne érts félre, vannak más, nagyon fontos tényezők is, de ha ez rendben van, akkor el fogsz tudni adni hirdetésből online.