Zuckerberget és a Facebookot elég sűrűn éri adatvédelmi botrány, álhírek terjesztésének támogatása miatti felelősségre vonás. Időnként egyesek pedig népirtásokért felelős gyűlöletbeszéd táptalajának tartják a közösségi oldalt. Ezek nehéz témák, nem is cél most az állásfoglalás, a kellő kutatómunka után mindenki el tudja dönteni, hogy véleménye szerint mi a valóság.
Azonban minden nap a bőrünkön érezzük ezeknek a nagy harcoknak, botrányoknak a következményeit. Ez pedig nem más, mint hogy ma már nem elég elkerülni a magától értetődően tilos témákat, mint például a fegyverkereskedelmet és a lányok futtatását Facebookon, mivel sokkal kisebb, elsőre talán indokolatlannak tűnő dolgok miatt is tilthat a Facebook.
Amiről eddig kevesebbet beszéltünk meglátásom szerint az az, hogy (anélkül, hogy védelmezni próbálnám a céget) kijelenthetjük, hogy nincs egyszerű helyzete Zuckerbergéknek, mert például másodpercenként 6 Facebook profilt regisztrálnak. Több, mint 60 millió Facebook oldalt használnak üzleti célra, majdnem 2,5 milliárd felhasználója van.
A beözönlő adatmennyiséget a napi 350 millió fotó felöltése jól szemlélteti. Ezen felül naponta több millió Facebook hirdető szeretné a pénzét költeni a felületen általában törvényes, de sokszor kevésbé törvényes dolgokra. Egy hirdető pedig ritkán ad fel csak 1 darab hirdetést...
Ezeket az adatfolyamokat emberi ésszel nem lehet felfogni, és nem is próbálja a Facebook. Alapvetően algoritmusok szűrik a napi 4 petabyte-nyi (1000 Terabyte) beérkező adatot. Mivel ilyen hatalmas mennyiségekről van szó, ezért kis hibaszázalék esetén is emberek százezreinek, millióinak keserítheti meg az életét egy-egy hibás döntés. Országok sorsát döntheti el választások esetén, hogy a Facebook algoritmusa felfüggesztett-e bizonyos oldalakat/fiókokat, vagy sem. Az algoritmusok által végzett szűrést később emberekkel vizsgáltathatjuk felül, ha nem értünk egyet a döntéssel, de erről majd később.
A pálya az összes hirdetőnek egyformán nehéz, ebből kell dolgoznia mindenkinek. Ebben a cikkben ehhez szeretnénk segítséget nyújtani, mert a józan paraszti ész, logika már nem feltétlen elég ahhoz, hogy ne kerüljön tiltásra a fiókod/hirdetésed.
Milyen faktorok befolyásolják az algoritmust?
Röviden összefoglalva ezek befolyásolják: Mit hirdetsz, hogyan hirdetsz, hogyan viselkedsz. De nem lenne ilyen hosszú ez a cikk, ha ennyire egyszerű lenne. Nézzük, mit kell ezek alatt érteni!
Mit hirdetsz
Úgy gondolom, keveseknek mondok újat ezzel, de a rend kedvéért összeszedtem, hogy melyek azok, amiket teljesen tilos, vagy csak részben tilos hirdetni.
Egyáltalán nem szabad
- Fegyverek
- hormonális készítmények, amik egészségkárosító hatásúak lehetnek
- szinte bármi, aminek köze van a szexiparhoz (szolgáltatások, tárgyak, eszközök)
- Kriptopénzekhez kapcsolódó termékek, szolgáltatások
- Bármi, amit kémkedésre is lehet használni, pl. Biztonsági kamerák (még ha csak a Morzsit figyelnéd vele, hogy megitta-e a vizet, akkor is)
- MLM, tisztázatlan üzleti modellel működő vállalkozások
- Aukciók, árverezések, ahol a felhasználónak egy kis összegért kell vennie egy bidet, ha be akar szállni. Ezeket szerencsejátéknak minősíti.
- Dohánytermékek és az ehhez kapcsolódó kiegészítők (pl. cigipapír), de az e-cigi is ide tartozik
- Vényre kapható gyógyszerek, még akkor is, ha az adott területen legálisan megvásárolhatók
- Illegális drogok, vagy droggal kapcsolatos termékek, kivéve az elvonók, rehabilitációs programok, csoportok
- Hamis dokumentumok, okiratok, tehát hamis útlevelet, nyelvvizsgát ne itt árulj
- Olyan oldalakat sem hirdethetsz, amelyek kártevőket tartalmaznak, és kárt tehetnek a felhasználók gépében
Korlátozottan hirdethetőek az alábbiak
Alkohol
Nem hirdetheted olyan országban, ahol illegális az alkohol fogyasztása. Országonként eltér, hogy hány éves kortól ihatnak a fiatalok, ehhez neked minden esetben alkalmazkodni kell. Magyarországon 18 éven aluliaknak tilos, de más országokban például 21 éven aluliaknak tilos ilyen hirdetéseket megjeleníteni.
Társkereső alkalmazások
Itt számos más feltételnek is meg kell felelni, de érdekes, hogy például nem hirdethetsz házasokra, vagy olyanokra, akik kapcsolatban vannak, csak egyedülállókra. Aki ilyenbe vágná a fejszéjét, alaposan járjon utána, mert nagyon sok szabályt be kell tartania.
Szerencsejáték
18 éven felülieknek hirdethetsz, ha a Facebook előzetesen írásos engedélyt adott neked erre.
Pénzügyi szolgáltatások
A landigoldalnak számos feltételnek kell megfelelnie, mint például annak, hogy nem kérhetsz információt a felhasználók pénzügyi helyzetéről.
Politikai hirdetések
Magyarországon egy speciális folyamaton kell végigmenned, hogy politikai, társadalmi kérdésekben hirdethess. Utána a hirdetésedben meg fog jelenni, hogy ki a finanszírozója a hirdetésnek.
Szponzorált tartalom
Ha influencer vagy, és a kedvenc 3 rétegű WC papírod gyártója fizet neked azért, hogy posztot készíts erről, akkor jelölnöd kell, hogy ez szponzorált tartalom.
Szellemi tulajdont, védjegyet sértő tartalmak
Itt a Facebook nem fogalmaz túl részletesen, mivel ez országonként jelentősen eltér, ezért ők maguk is egy jogász tanácsának kikérését javasolják. Kerüld mindenesetre más (főleg nagy) márkáknak a védjegyének, szlogenjének felhasználását. Hallottam már olyanról, hogy egy cipőn lévő Nike logó miatt tiltottak fiókot, ami csak illusztrálásra szolgált. Ha pl. Nike cipőket árulsz, akkor megteheted ezt természetesen legálisan Facebookon is, de ehhez egy kis papírmunka vár rád.
Testrészek
Nem hirdetheted átültetésre (vagy akár arra nem) alkalmas testrészeidet, szerveidet. A testrészekbe a testnedvek is beletartoznak, ha esetleg abban gondolkodnál.
Egyéb
Tilos a potenciálisan sérülést okozó tevékenységek, öngyilkosságra való felhívás, szexuális kizsákmányolás, személyes információk megosztása, privát szféra megsértése, erőszakos tartalom, álhírek hirdetése.
Ezeket a szabályokat nem annyira könnyű megszegni egy átlag mai magyar KKV-nak, de hamarosan jön a neheze…
Hogyan hirdeted
A Facebooknál az alacsony minőségű tartalmak nem feltétlen járnak tiltással, de érdemes elkerülnöd ezeket a megelőzés érdekében.
Clickbait, kattintásvadász hirdetések, szenzcióhajhász nyelvezet
Nem tarthatsz vissza olyan információkat, amik kiragadják a kontextusból a főcím elemeit. Ne kelts hamis elvárásokat a felhasználókban. Ezek tipikusan azok a tartalmak, amikor szinte semmit nem tudsz meg a headline-ból, a poszt szövegéhez nincs köze (vagy információtartalma nincs). Pl.: Nem fogod elhinni milyen varázslatos dolog történt az anyával miután… Kattintás után kiderült, hogy valaki csak levitte a szemetet, vagy ehhez hasonló komolyságú dolog történt vele. Ezeket kerüld!
Interakciók kicsikarása
“Lájk, ha te is szeretnéd megtalálni az igazit” - és ehhez hasonló megnyilvánulások jó ötletnek tűnnek, de alacsony minőségre utalnak a Facebook szemében.
Honnan tudja a Facebook, hogy a felhasználói számára idegesítő vagy?
Olyan indikátorokat, mérőszámokat használ, amik alapján meg tudja ítélni, hogy csak elenyésző számú embert zavarsz, vagy feltehetően a fentiek közül valamelyik igaz a hirdetésedre a felhasználók visszajelzései alapján is. Ha megjelenik a hirdetésed, és zavaró, akkor elrejthetik azt az egy adott hirdetésedet, vagy akár az összeset is a felhasználók. Nem csak jelenthetik a hirdetésed, de a visszafordulási arányt is nézi például a Facebook a ladingoldaladon, ami szintén jelzi számára, hogy a felhasználóval mit művelsz.
Ezek nagyvonalakban az alacsony minőségű tartalmak ismérvei a Facebook számára.
Idegesítőnek lenni tehát nem tilos, csak nem ajánlott.
Amik tiltást okozhatnak
Hirdetés kép szövegaránya
Az egyik, amire nagyon kell figyelni, az a szövegarány. Ehhez az ellenőrzéséhez ajánlom a Facebook hivatalos eszközét. Szemléltetésként feltöltöttem pár képet, hogy vizuálisan milyen arányokkal tervezzetek akkor, amikor hirdetés képet készítetek.
Az eszköz itt érhető el: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
Ha semmilyen problémát nem szeretnél, akkor törekedj arra, hogy a kép szövegaránya 20% alatt legyen. Így (emiatt) nem veszélyeztet a tiltás veszélye, és nem csökken az elérés sem.
Alacsony szövegarány esetén kevesebb embert érhetsz el. Ha nincs valami speciális oka, hogy ilyen arányban tartalmazzon a képed szöveget, akkor inkább változtasd meg.
Ha van rá lehetőség, ilyen hirdetéseket ne futtass, csak nagyon indokolt esetben. A szöveges tartalmat próbáld a hirdetésszövegbe belefogalmazni és a képen lévő szöveget leginkább figyelemfelkeltésre, vagy kisebb információ csomag átadására használd.
Vissza a tervezőasztalhoz, ezt tartsd távol a hirdetési fiókodtól!
Szövegezés, célzási beállításokban lévő probléma
Személyes attribútomok
A marketingben gyakran alkalmazzuk, hogy a célközönség egy tagja magára ismerjen, és azt mondja magában: Na, ez végre nekem szól! Például.: “Neked is eleged van már a ….-ból?“
Nos, ez egyre nehezebben alkalmazható Faceobook hirdetésekben. Kerülnöd kell az olyan hirdetésszövegeket, amikor valaki valamilyen érzékeny tulajdonságára ráismerhet, beazonosítva érezheti magát.
Ennek egy szélsőséges példája, az alábbi szöveg:
Depressziós vagy és még alkohol problémáid is vannak? Gyere velünk kikapcsolódni a wellness részlegünkre (ne aggódj, van bárunk is, nem maradsz pia nélkül).
Szándékosan csináltam ilyen morbidra, ha valakire ez igaz lenne, akkor teljesen lesokkolódna, hogy honnan tudja róla ezeket a Facebook. Ha nem igaz rá, akkor meg véleményem szerint elgondolkozna, hogy miért gondolja róla ezt a Facebook. Éppen elég adatvédelmi botránya volt már, hirdetőként nem éreztethetjük a felhasználóval, hogy tudunk róla valamit, ami kellemetlen lehet neki.
Egészen konkrétan ezekre nem tehetünk utalást a hirdetésszövegekben:
- Faji, vallási hovatartozás
- Életkor
- Szexuális orientáció vagy érdeklődés, nemi indentitás
- Fogyatékosság
- Fizikai és lelki egészségi állapot
- Pénzügyi helyzet
- Név
- Priusz megléte
Emiatt (hogy csak a finomabbaknál maradjak), például ha egy prémium borkóstolást szervezel 40 feletti férfiaknak, akik üzletemberek, akkor bár a célzási beállításokban te tudod, hogy nekik fog megjelenni a hirdetés, de a hirdetés szövegében a nemre, életkorra, pénzügyi helyzetre nem utalhatsz, nem érezheti beazonosítva magát.
A depressziós példánál maradva pedig tételezzük fel, hogy egy újszerű kezelést próbálsz népszerűsíteni Facebookon:
Tehát ahelyett, hogy azt írnád:
Így lábalj ki te is a depresszióból
Írd azt, hogy:
Újfajta kezelés, amely segíthet enyhíteni a depresszió tüneteit
Került az egyes szám második személyű ragozást a hirdetésszövegekben. Tudom, ez csökkenti a konverziós arányt, gyengébb hirdetésszövegek írására kényszerít az esetek egy bizonyos részében. A gyengébb konverziós arány azonban még mindig jobb, mint egy felfüggesztett fiók.
Rossz/elégtelen felhasználói élmény
Egyszerűen és könnyen orvosolható hiba, ha “csak” nem működik valamiért a landing oldalad, de a Facebook letiltja az ilyen hirdetéseket, mert a saját felhasználói élményét rombolná, ha nem így tenne. Ennél sajnos vannak bonyolultabb esetek is.
A Facebook azt is rossz/elégtelen felhasználói élménynek tekinti, ha valamilyen formában félrevezeted az embereket, másra számítanak, hamis elvárásokkal érkeznek meg a landing oldaladra.
Landingoldal
A landing oldaladra is számos ok miatt kell odafigyelni, hogy ne tiltson le a Facebook.
Nehezen hozzáférhető tartalom
Az automatikusan felugró, időzített popupok, amik eltakarják a tartalmat, vagy a 3-4 lépcsős átirányítások, a szegényes, rossz minőségű tartalom mind veszélyt jelent.
Tiltott tartalom
Attól, hogy a hirdetésedben nincs benne semmi a dohánytermékekről, a landing oldaladon lévő rendelési form az e-cigikre még okozhatja a hirdetésed tiltását. Tehát nem elég csak a hirdetésből
Hivatkozott oldalak
Ne hivatkozz az érkezési oldalról olyan weboldalakra, aloldalakra, amik tartalma bármilyen szempontból sértik a Facebook szabályzatát. Tehát hiába nincs a hirdetésedben tiltott tartalom, a landingeden sincs, de a főoldal például elérhető a landingről, és ott nem rejted véka alá, hogy te fegyvereket árulsz, akkor szintén számíthatsz arra, hogy a Facebook letilt.
Message match
Minél inkább igyekezz konzisztens lenni. A márka, a termék, az üzenet ne legyen merőben más a landingen, mint amire a felhasználó kattintott.
(ez ugye nem csak a Facebook miatt fontos, hanem szövegírási szempontból is!)
Kontakt
A hirdetett oldalnak tartalmaznia kell, hogy ki vagy te, nem vonulhatsz anonimitásba ezen a weboldalon/aloldalon, ahogy bármely más esetben sem. Elérhető kontaktinformációval kell rendelkeznie az oldalnak, fel kell tüntetned az elérhetőségeidet. (minimum e-mail, telefon, cégnév lehetőség szerint)
Működik/nem működik
Ezért tulajdonképpen hálás lehetsz, mert ha a Facebook lekapcsolja a nem működő weboldaladra terelt hirdetéseidet, azzal a te márkád rombolását is csökkenti (ahogy a sajátját is).
Az is működésképtelent jelent a Facebook szemében, amikor nem működik mobilon, vagy a felhasználó böngészője nem tudja használni az oldaladat.
Ügyelj arra, hogy 404-es hibával, vagy karbantartás alatt álló weboldallal ne futtass hirdetéseket se véletlenül, se szándékosan :)
Visszaélsz a Facebook márkanevével
Pár éve igencsak megszenvedte mindenki, aki Facebook hirdetési tréninget akart tartani és meglepő módon Facebookon szeretett volna résztvevőket toborozni. Ezt ugyanis nem engedélyezte a policy, és “FB tréning” címszóval hirdetett mindenki. Most már a Facebook nevét meg lehet említeni a hirdetésben, de…
- Mindig írd nagybetűvel
- A “Facebook” szó nem lehet kiemelve a szövegből, nem lehet domináns eleme a hirdetésnek, ugyanolyan betűtípussal kell használni, mint a többi szövegrészt
- Ne tervezd át a Facebook arculatát paintben, mert a módosított márkaelemeket sem használhatod fel
- Sose használd a hivatalos “F” betűből álló logót, mert azt csak a Facebook használhatja
- Csak főnévként használhatod fel, és ne ragozd, ne rövidítsd “FB”-nek
Hogyan viselkedsz
Ha a fentieket betartod, még mindig lehet gond, mert még arra is oda kell figyelned, hogy jól viselkedjél (a Facebook szempontjából).
- Fertőzött profil
A vállalkozáskezelőbe minél kevesebb olyan személy legyen, akinek éjjal nappal jönnek az értesítések a letiltott fiókjairól.
- Költés realitása
Ha hirtelen ésszerűtlen mértékben megnöveled a költéseket, mert rájöttél, hogy Facebookon hirdetni gyakorlatilag legális pénznyomtatás (ha jól csinálod), akkor lehet, hogy egy tiltással leszel gazdagabb. 10-15%-nál inkább ne növeld naponta a költségkeretedet.
- Külföldi bejelentkezések
Biztonsági okokból letilthat a Facebook amiatt, hogy szokatlan helyről jelentkezel be, pl. Indonéziából úgy, hogy előtte soha nem jártál ott. Ez nem azért van, hogy borsot törjön az orrod alá Zuckerberg, hanem inkább téged véd
- Töröld az elutasított hirdetéseket
Ezzel azt mutatod a Facebooknak, hogy nyitott vagy az együttműködésre, és ki szeretnéd javítani a hibádat. Emellett az is számít, hogy a korábbi hirdetéseid között mennyi elutasított van, amikor egy friss hirdetésedet elbírálják.
- Nyereményjátékok
Ha már megtörtént a baj
Az alábbi lehetőségeid vannak:
Chaten vedd fel velük a kapcsolatot, nagyon kedvesen, angol nyelven általában percek alatt eljutsz addig, hogy beszélnek veled.
A Facebook chat support itt érhető el.
Ha ez a lehetőség nem jelenik meg valami miatt, akkor manuálisan tudsz fellebbezni, amire 1-2 napon belül válaszolnak.
Bízom benne, hogy ezekre sosem lesz szükséged…
Disclaimer: A fentiek nem tartalmazzák a teljes Facebook szabályzatot, tehát ha meg szeretnél bizonyosodni arról, hogy a te leendő hirdetéseiddel minden rendben, akkor érdemes a teljes szabályzatot elolvasni ÉS értelmezni, vagy megbízni valakit, aki jobban ért ehhez.
Források:
53 Incredible Facebook Statistics and Facts
Milyen hirdetési jellemzőket kerülj, ha szeretnéd javítani a hirdetések minőségét és teljesítményét
Show More