A keresőoptimalizálás (SEO) az egyik legnagyobb ROI-val rendelkező online marketing módszer és csatorna. Talán ez az oka annak, hogy miért ilyen nehéz jól szerepelni ezen a téren.
A hirdetéseknél, a közösségi média marketingben vagy az email marketingnél 1-2 eszköz beszerzésével gyakran a teljes folyamatot el tudjuk látni. A SEO-hoz azonban rendszerint ennél jóval többre van szükség.
De pontosan milyen SEO eszközöket kell ahhoz használni, hogy te legyél az 1. vagy akárcsak az egyik top találat a Google keresésekben?
A legjobb SEO eszközök
A keresőoptimalizáláshoz használt eszközöket három csoportba érdemes sorolni – ahogy magát a keresőoptimalizálást is:
- on-page SEO (tartalmi)
- off-page SEO (linkek)
- technikai SEO
Az on-page azokat az eszközöket jelöli, amelyek magához a tartalomhoz (pl.: cikkek, termékoldalak, stb.), és annak optimalizálásához nyújtanak segítséget.
Az off-page esetében a külső forrásból (más oldalról) érkező linkeket, hivatkozásokat tudjuk követni és számon tartani.
A technikai résznél a weboldal felépítésére, működésére és sebességére vonatkozóan kapunk segítségét az ebbe a kategóriába eső SEO eszközöktől.
A világ legnagyobb és legismertebb keresőmotorja a Google, óriási piaci dominanciával. Magyarországon például az általános keresések 98%-át a Google használatával végzik az emberek. Így amikor keresőoptimalizálásról esik szó, akkor az a legtöbb országban jelenleg egyet jelent a Google algoritmusával.
Jóval kevesebben tudják, de a világ 2. legnagyobb keresőoldala a Youtube – ami szintén a Google-hoz tartozik.
Remek hír, hogy a Google nem csak a legjobb keresőmotor, de zseniális a termékfejlesztésben is. Legalább 5-6 olyan alkalmazásuk van, amit 1 milliárd embernél is több használ aktívan (pl.: Chrome, Gmail, Android, stb.)
Nem mellesleg SEO eszközöket is fejlesztenek.
Így adja magát a konklúzió: Hol máshol keresnénk a legjobb keresőoptimalizálás eszközöket, ha nem egyenesen a medve barlangjában?
Google SEO eszközei
A legjobb keresőoptimalizálás eszközök kétségtelenül a Google sajátjai, hiszen ezek megkerülhetetlenek minden keresőoptimalizálással foglalkozó szakember számára.
A legalapvetőbb a Google Search Console (GSC).
A GSC a saját weboldalunk adatait méri, így a hozzáférést már a weboldal elindulásakor érdemes bekötni. Ennek köszönhetően az már a kezdetektől trackeli a különböző keresésekhez köthető adatokat, pl.:
- Melyik tartalomra hányan keresnek napi, heti, havi, éves szinten
- Melyek a legtöbbet használt keresési kifejezések
- Mekkora forgalom érkezett a weboldalra az elmúlt időszakban a Google-ből
Itt szinte minden adatot megkapunk a keresésekről, sőt, akár még utasítani is tudjuk a Google-t, hogy átfésülje az oldalunkat, amikor valamit módosítottunk – ezzel pedig sokkal gyorsabban válnak láthatóvá a módosítások a látogatók számára is.
Az alábbi képen egy új weboldal, a The Next organikus forgalom növekedését követhetjük nyomon a Google Search Console segítségével.
Ahogy látszik, nem csak a Google-ből érkező forgalmat (átkattintásokat) mutatja a szoftver, hanem például az impressiont is, amely megmutatja, hogy hány embernek jelenik meg a keresési találatokban az oldal különböző kifejezésekre, mielőtt még valamely találatra rákattintana – de átkattintási arányokat, illetve keresési pozíciókat is bekapcsolhatunk az egyes kulcsszavakra, ha szeretnénk.
Ezeket az adatokat nem csak az oldal egészére vonatkozóan láthatjuk, hanem mélyre is áshatunk, és akár 1-1 tartalomra vagy kulcsszóra vonatkozó adatokat is kikereshetünk. Az alábbi képen például az látható, hogy egy adott aloldal legnépszerűbb kifejezése a projektmenedzser képzés – ez a keresési kifejezés hozza be az adott aloldal vagy cikk legnagyobb organikus forgalmát, tehát erre keresnek rá a legtöbben, akik végül az oldalon landolnak.
Ezek az adatok többek között azért nagyon fontosak, mert rámutatnak, hogy hol mutatkozik meg nagy diszkrepancia (pl.: hatalmas impression számhoz nagyon alacsony kattintás párosul), emiatt pedig könnyen rátalálhatunk a problémák forrására, majd egyszerűen kijavíthatjuk azokat.
De ha már adatok, akkor érdemes megemlíteni egy másik Google eszközt is, amely bár nem kifejezetten a keresési információkra van szakosodva, de az egyik legfontosabb adatokkal dolgozó szoftver az egész interneten.
Ez pedig nem más, mint a Google Analytics.
Ezen a képen például az látható, hogy egy e-learninggel foglalkozó oldal népszerűsége hogyan változott meg a koronavírus okozta karantén és iskolai bezárások miatt májusban. Majd hogyan kezd el ismét emelkedni, ahogy közeledik a szeptemberi iskolakezdés augusztus második felében.
De ez csak a felszín.
A Google Analytics képes megmutatni szinte mindent, a weboldal látogatóktól kezdve az egyes marketing csatornák hatékonyságán át egészen a weboldalon mutatott viselkedésig.
Beállíthatunk konverzió követést, láthatjuk a valós idejű oldallátogatók cselekvéseit, de mostmár cohort analysis-t is vizsgálhatunk, amellyel különböző csoportokba oszthatjuk a vásárlóinkat egyes tulajdonságok alapján (pl.: Google-ből érkező vásárlók, Facebook-ról érkező vásárlók, az utóbbi 3 hónapban többször is vásárlók, stb.)