Számomra is izgalmas projekten vagyunk túl, október 31-ig volt néhány fővárosi helyen látható egy plakátkampányunk, ami online ügynökségként mindenképpen érdemel pár szót: mennyibe került a kampány, milyen koncepció mellett futott és miért volt szükség offline eszközre?
A kommunikációs környezet nagyon fontos minden marketingkampány esetén, nálunk pedig alapvetően érzékeny területről volt szó: a feladat összetett volt, mert egy pap vlogját kellett népszerűsíteni, ami az alapvetően vallástalan közönségben sok előítélettel járó feladat. A papokról alkotott ájtatos kép mellett általában képzelettársítás az is, hogy hozzájuk nincs közöm (megközelíthetetlenek, nem rám tartozik a munkájuk, én nem vagyok templomjáró stb.).
Ezeket a kifogásokat maga a személy is bontja, hiszen gyakorlatilag egy influenszerkampányt futtattunk, mert Hodász András atya népszerű a fiatalok körében, vlogja pedig korszerű. Bár ő önmaga megosztó lehet a konzervatív katolikusok közegében, a célcsoportunk éppenséggel nem ők.
Hodász hatásáról sokat elmond, hogy épp a kampányzárás másnapján egy barátom kocsmájában pár idegen fiatal szólított meg azzal, milyen volt a kampány, tehát nemcsak követték az eseményt, de még az is átment nekik, hogy ki áll mögötte. Ez fontos is, mert célunk volt az áprilisi keresztény vállalkozói konferenciánk bevésése.
Stratégia a kampány mögött
Tudtuk, hogy nem lesz büdzsé arra, hogy szétszórjuk az üzenetet boldog-boldogtalannak. Okosan kellett haladni, a hagyományos YouTube-hirdetések helyett ezért egy merész koncepcióval álltam elő. A társadalmi párbeszédet jócskán beindította a Coca-Cola országos plakátkampánya, mely #loveislove néven arról beszélt, hogy minden szerelem egyenlő, ezzel pedig politikai diskurzust indított a homoszexualitással kapcsolatban.
Régi közhely, hogy azok, akik utálják az egyházat, általában azt utálják valójában, amit gondolnak róla. A homoszexuálisokat a katekizmus szerint éppenséggel nagyobb szeretettel kell fogadni a hívőknek, de a célunk nem az volt, hogy vallási párbeszédet indítsunk.
Volt egy forró téma, rá tudtuk kapcsolni a terméket, ezért adta magát a lehetőség, hogy ezt a médiaérdeklődést használjuk ki. A newsjacking tipikus példáját mutattuk be. PR-szempontokat figyelembe véve már szerettük volna, ha leporlik az indulatosság a témáról, így két hónappal a kólakampány után elérkezettnek tűnt az idő.
Mivel októberben önkormányzati választásokat tartottak az országban, lehetetlen lett volna plakáthelyeket szerezni a hónap első felében, így október 16–31. között, a választás után jelentek meg a kreatívok. Ez az időszak volt a kampány látható része.
A témánk tehát egyáltalán nem a szerelem mibenléte vagy politikai-társadalmi kérdések megvitatása: azt akartuk, hogy a pap arcéle, a közösségimédia-felületei megjelenjenek minél több ember előtt a sajtóban. Ritka, hogy egy reverendás személy vlogját országos lapok és online magazinok mutassák be. Szerettük volna, ha az a képzet alakul ki az újságírókban, hogy ez egy nagy dolog: valóságossá tette, hogy valóban voltak plakátok, persze csak néhány darab.
Maguk a plakátok a rendelkezésre álló anyagi lehetőségek miatt nem jelentős helyeken és kis számban jelentek meg a fővárosában, szóval önmagukban nem volt reklámértékük. Úgy intéztük azonban, hogy sok megjelenést generáljanak az online térben: így vált ez az offline és hagyományos eszköz az internetes kampány alapelemévé. Hitelességet adott és a coca-colás párhuzam miatt hírértékűnek tűnt.
(Nekünk látszólag kapóra jöhetett, hogy éppen a kampány előtt két nappal, október 14-én lett sajtónyilvános, hogy a kólagyártó fogyasztóvédelmi bírságot kapott a #loveislove plakátjai miatt. Ez azonban veszélyes volt számunkra, mert mi szándékosan nem ellenhangulatot akartunk kelteni, hanem új nézőpontot behozni a társadalmi vitába.)
A valóságban persze nem volt opponáció a kólás kampánnyal, a plakátokra választott bibliai üzenet („Atyám házában sok hely van”, Jn 14:2) persze értelmezhető válaszüzenetként is, de akkor is pozitív értéket képvisel.
Az influenszerként működő pap azért is volt célszerű választás egy efféle egyházi kampányhoz, mert éppen ő szerepelt a médiában néhányszor a kampány miatt az egyházi tanítást képviselni. Emiatt a sajtó számára sem ismeretlen szereplő. Épp a kampány idején pedig a #tetrischallenge kihíváshoz csatlakozva szintén nagy médiafigyelmet kapott.
Trollkodás a templombúcsún. (Nem én lennék, ha lemaradnék az aktuális őrületről, és persze őket se kellett…
Gepostet von András Hodász am Sonntag, 29. September 2019
A célunk tehát ingyen megjelenést szerezni az online sajtóban. Nézzük a lépéseket!
Így épült föl a kampány
Hodász atya a #papifranko nevű csatornáján még a Coca-Cola-kampány utáni aktív adok-kapok idején egy mérsékelt üzenetet tett közzé augusztus 21-én, amelyben arról beszél, hogy nem arról kellene beszélni, másoknak mit nem engednénk meg vagy mások életvitele miért helytelen, hanem gondolkozzunk el azon, az egyház üzenete miért nem vonzó.
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.