Azt hitted, a TikTok hirdetések nem a te vállalkozásodnak valók? Akkor itt az ideje kicsit átgondolnod a dolgokat! Most két aktív hirdető segítségével mutatjuk be azt, miért számít a TikTok napaink egyik legjobb online hirdetései felületének és miért érdemes neked is belevágnod saját kampányod felépítésébe.
A TikTokra sokan gondolnak úgy, mint egy új, feltörekvőben lévő platformra, mely a jól bejáratott neveknél kisebb felhasználói bázissal rendelkezik. Az igazság azonban az, hogy az elmúlt években igencsak megváltozott a helyzet. A felület olyannyira kinőtte magát, hogy a „Tiktokkerek” száma tavaly már meghaladta a Snapchat és a Pinterest aktív felhasználóinak számát is.
Jelenleg az egyik legnépszerűbb közösségi platform a fiatalok körében, amit kiválóan bizonyít az is, hogy már 2019-ben is többen töltötték le iPhone-ra a TikTok applikációt, mint a YouTube-ot, a Facebookot vagy az Instagramot. Ez pedig egyértelműen azt jelenti, hogy ha sikeres tartalommarketing-kampány tervezésében gondolkodsz, a TikTok már-már megkerülhetetlennek számít.
Ha még új vagy a TikTok világában, ha nem tudod, hogyan vágj bele a TikTok hirdetésbe, vagy szeretnéd tudni, miért éri meg egyáltalán vállalkozóként jelen lenned a felületen, akkor tarts velünk.
Most nekivágunk és feltérképezzük a TikTok hirdetések világát, ebben pedig két tapasztalt TikTok hirdető, Jakab László, a KütyüBazár ügyvezetője, valamint Scherzer Marcell, a BlueMarketing alapítója is a segítségünkre lesz.
Valóban annyira népszerű a TikTok, amennyire mondják?
Eső körben jogosan merülhet fel benned a kérdés: nem csak egy újabb olyan dologról van szó, aminek nagyobb a füstje, mint a lángja?
Nos, a TikTok népszerűségét mi sem igazolja jobban, minthogy az amerikai statisztikák szerint kevesebb, mint 18 hónap alatt a felhasználóinak száma 5,5 százalékot növekedett. Jelenleg a havi, aktív felhasználók száma világszinten meghaladja az 1 milliárdot, napi szinten pedig több mint 1 milliárd videó kerül megtekintésre a platformon.
A fejlesztők a jelenlegi növekedés mellett 2022-ben még nagyobb ugrásra számítanak és azt jósolják, hogy az aktív felhasználók száma hamarosan eléri a havi 1,5 milliárd főt. A platform népszerűségét kiválóan igazolja az is, hogy a Forbes szerint 2021-ben a TikToknak sikerült világszinten 2021 leggyakrabban letöltött applikációjává válnia. Ezt pedig a Statista adatai is megerősítik, melyek szerint a TikTok tavaly több mint 205 millió letöltéssel büszkélkedhetett.
Ez pedig megérdemelt helyet biztosít számára a legkedveltebb applikációk csarnokában, olyan nevek társaságában, mint a Facebook, az Instagram, a Twitter vagy a Snapchat.
Tényleg csak a fiatalok játszótere?
A Tiktokra még ma is rengetegen tekintenek olyan felületként, mely főként a 18 év alatti fiatalok terepe. Ebből kifolyólag pedig úgy gondolják, nem érdemes hirdetésekbe fektetni, hiszen a reklámok nem jutnak el ahhoz a célközönséghez, mely saját jövedelemmel rendelkezik, ezáltal pedig hatékony vásárlóerő lenne.
Nos, ha a kezdetek idején ez így is volt, a valóságban a helyzet mára megváltozott. Ezt mutatják többek közt azok a statisztikák, melyek szerint a 10 és 19 év közti felhasználók száma nagyjából 32 százalékra tehető, míg a 19 és 34 év közti felhasználóké már meghaladja az 50 százalékot. Ez azt jelenti, hogy a felület aktív felhasználóinak közel kétharmada nem kiskorú, tehát a keresőképes kategóriába esik.
A Statista adatai szerint az app a 18 és 24 év közöttiek körében számít leginkább népszerűnek, akik a teljes felhasználói bázis 26 százalékát teszik ki, további 9 százalék pedig a 25 és 34 év közti korosztály. Így a szakemberek szerint egy főként Z-generációs felhasználókból álló célközönség esetén legalább annyira érdemes megfontolni a TikTok hirdetések használatát, mintha kifejezetten az Y-generáció tagjainak, vagyis a milleniáloknak hirdetnénk.
Scherzer Marcell, a BlueMarketing alapítójának tapasztalatai is azt mutatják, hogy a TikTokot hazánkban túlnyomórészt nem a gyerekek, hanem a 18 és 30 év közötti korosztály tagjai használják és a potenciális vásárlóerőt jelentő, aktív felhasználók száma hazánkban is 2-3 millió környékére tehető.
Összességében elmondható tehát, hogy a TikTok valóban a fiatalok terepe, azonban már nem a feltétlenül a gyerekeké. Sőt, az elmúlt években az applikáció felhasználói közt erőteljes fölénybe kerültek a fiatal felnőttek, a kreatív és szórakoztató felületet pedig egyre nagyobb lelkesedéssel használja a harmincas-negyvenes korosztály is.
Mennyire célozható hatékonyan egy TikTok hirdetés?
A rengeteg vállalkozás által használt Facebook vagy Instagram felületéhez hasonlóan természetesen a TikTok is lehetővé teszi azt, hogy hatékonyan célzott hirdetéseket hozzunk létre, kifejezetten egy adott célközönségre optimalizálva. A targetálás során azonban érdemes néhány dologra odafigyelni.
Scherzer Marcell szerint a TikTok felülete nem teszi lehetővé a szűkebb korcsoportoknak szóló hirdetés beállítását. Ez azt jelenti, hogy reklámjainkat nem targetálhatjuk aszerint, hogy például kifejezetten a 22 és 24 éves korosztályt szólítsuk meg, ennél tágabb rétegben kell gondolkodnunk.
Sokkal hatékonyabban érhetünk el azonban bizonyos felhasználói perszónákat az érdeklődési körök és a korábban megtekintett videók által. Ez a módszer lényegesen hatékonyabb megoldás, hiszen a szűken behatárolt életkor helyett a felhasználói magatartásra fókuszál, ezáltal pedig jóval nagyobb eséllyel juttatja el a hirdetéseket azokhoz, akik számára azok valóban relevánsak lehetnek.
Jakab László, a KütyüBazár ügyvezetője szerint ráadásul a célzás kevésbé nagy jelentőséggel rendelkezik a TikTokon, mint más felületeken. Ahogyan László mondja:
„A TikTokon jóval kevesebb felhasználó van jelen a Facebookhoz képest és a költségkeret is magasabb, amivel pár nap alatt hatékonyan el is lehet érni az összes felhasználót. Ebből adódóan a legtöbbször mi nem használunk célzást a hirdetéseinknél.
Az, hogy kiket érünk el a leghatékonyabban mindig attól függ, hogy éppen milyen terméket kezdünk el hirdetni. A hirdetendő termék jellege határozza meg, hogy kiket fogunk tudni elérni a leghatékonyabban.”
Lászlóék nagyjából azóta hirdetnek a TikTokon, mióta lehetséges kifejezetten ebből a célból fiókot regisztrálni. Elmondása szerint legfőbb céljuk a TikTokon való színrelépéssel az volt, hogy egy új réteget tudjanak megszólítani a hirdetéseikkel, hiszen sok olyan termékük van, amelyek inkább a fiatalabb korosztály számára lehetnek érdekesek. Így a Facebookon történő hirdetésük már kevésbé releváns.
Ahogyan pedig ő maga fogalmaz: „A TikTok majdnem tökéletes hely arra, hogy ezekből a kütyükből is kihozzuk a maximumot.”
A legfontosabb szempont: a kreativitás
A szakértők szerint a TikTok hirdetések szempontjából a legfontosabb, hogy a videó kreatív legyen és már az első három másodpercben képes legyen megragadni a felhasználó figyelmét. A TikTok szerint a platformon a sikeres hirdetések legalább 63%-ánál a kreativitás a sikerhez vezető kulcs. Abban az esetben ugyanis, ha a milliónyi videó közt böngésző felhasználókat nem érik szinte azonnali ingerek, nagyon gyorsan tovább pörgetnek a következő szórakoztató videóra.
Kulcsfontosságú a közönség reakciója
A kreativitás terén lényeges szempont, hogy olyan videót készítsünk, mely a felhasználókat arra motiválja, hogy reagáljanak rá. A TikTok statisztikái szerint a felhasználók 40 százaléka készít már meglévő tartalmakra reagáló, azokat kreatívan felhasználó reakcióvideókat, mely nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy az eredeti videó virálissá váljon és óriási népszerűségre tegyen szert a felhasználók közt.
A kreativitás kérdésében Jakab Lászlótól is megerősítést kaptunk, aki úgy fogalmazott, hogy a kreativitás konkrétan egy TikTok kampány legfontosabb alappillére. „Ha ez nincs meg, akkor le is lehet lőni az egészet, mert nem fog működni.”
Hozzátette továbbá azt is, hogy azok a teljes képernyős hirdetések működnek leginkább a platformon, melyek érdekesek, szórakoztatóak, képesek pillanatok alatt megragadni a felhasználó figyelmét.
A kreativitás jelentőségét Scherzer Marcell is hangsúlyozta. Véleménye szerint, ha videós formában kell hirdetnünk, sokkal kreatívabbnak kell lennünk, mint egy átlagos Facebook vagy Google hirdetés esetén. Itt ugyanis nem elég egy meggyőző szöveg. A képnek és a hangnak tökéletesen együtt kell működnie és egy ütős forgatókönyvre van szükségünk. Még akkor is, ha épp csak egy pár másodperces videóról beszélünk.
Mindig akadnak azonban olyan videóformátumok, melyekhez bátran lehet nyúlni, hiszen jól működnek. Ilyen lehet például egy rövid véleményvideó vagy egy látványos unboxing videó is, ami rendkívül népszerű megoldásnak számít.
TikTok hirdetési formátumok: választási lehetőségből nincs hiány
A legtöbb közösségimédia felülethez hasonlóan kezdetben a TikTokon sem volt adott a lehetőség arra, hogy fizetett hirdetést futtassunk. Azok a cégek azonban, akik szeretnék elérni a felület közönségét, ma már két fő opció közül is választhatnak. Hagyatkozhatnak influenszerek segítségére vagy használhatják a TikTok saját hirdetési rendszerét is.
A platform fejlesztői 2019 elején kezdtek bele az utóbbi megoldás tesztelésébe, mára pedig a TikTok hirdetés lehetősége olyan sokrétű szolgáltatássá fejlődött, amely a legtöbb B2C márka számára hatalmas lehetőséget jelent a célpiac hatékony eléréséhez.
A TikTok felületén különböző típusú és formátumú hirdetések közül válogathatsz. Létrehozhatsz úgynevezett Rezervációs hirdetéseket, melyek kizárólag ügynökségi partneren keresztül futtathatók.
De indíthatsz úgynevezett aukciós hirdetéseket is, melyek leginkább a Facebook hirdetésekhez hasonlítanak és öt különböző fajta is a rendelkezésedre áll belőlük. Ezek az in-feed, a TopView, a Brand Takeover, a One day max és a Brand Premium hirdetések.
Nézzük meg őket részletesebben!
Az úgynevezett in-feed (videók között megjelenő) hirdetések gyakorlatilag belesimulnak az alkalmazás felületébe, ezáltal nem csorbítják a felhasználói élményt, nem zökkenti ki a görgetés rutinjából. In-feed videó esetén három ajánlattételi lehetőség közül is választhatsz. Hirdetésed után fizethetsz kattintásonként (CPC), megtekintésenként (CPV), illetve minden ezredik megjelenítés után (CPM).
A TopView hirdetések az alkalmazás megnyitása után, első videóként, teljes képernyőn, hanggal jelennek meg a felhasználó számára. Illetve a Brand Takeover hirdetések, melyek a TopView-hoz hasonlóan első videóként jelennek meg az applikáció megnyitása után, azonban hang nélkül.
A OneDay Max szintén hasonló a formula. Mindössze annyiban tér el az előbbi megoldásoktól, hogy ez nem nyitáskor, hanem a hírfolyam nézésekor jelenik meg. A rendszer egy napon keresztül, a megadott összegkeretnek megfelelően garantáltan megjeleníti a hirdetésedet a felhasználók számára. A Brand Premium pedig olyan speciális beállítási lehetőségekkel rendelkező hirdetési megoldás, mely esetében a megadott lokáció és a választott hashtag is számít.
A TikTokon a Facebook és az Instagam formátumaihoz hasonló kreatív hirdetési formát is választhatsz, melybe olyan megoldások tartoznak, amelyek egyedi módon, csak erre a platformra jellemzők. Ebbe olyan hirdetési formák tartoznak, mint a Hashtag kihívás, illetve a Branded Effect hirdetés. Előbbi a keresésre használható hashtagek erejét használja ki, míg az utóbbi egy olyan ötletes megoldás, melynek segítségével a felhasználók készíthetnek saját videót a megadott, a hirdetőnek külön fejlesztett, interaktív effektek segítségével.
Így hozz létre tökéletes TikTok hirdetést
Azt már tudjuk, hogy a TikTok videók esetében a legfontosabb a kreativitás és az, hogy kiemelkedjünk a tömegből. De mik azok a szabályok, melyeket a platformra szánt videóknál érdemes betartani?
A TikTok tanácsai szerint érdemes például vertikális, teljes képernyőt kitöltő videókban gondolkodnunk. Olyanokban, melyek megfelelően illeszkednek a platform okostelefonra tervezett formátumához. Ezek nem kevesebb, mint 25 százalékkal jobban teljesítenek a horizontálisan rögzített videóknál.
Scherzer Marcell tanácsa szerint érdemes továbbá arra is figyelni, hogy a felületre tervezett videók ne legyenek túl hosszúak. Főként azért, mert a TikTok varázsa épp a rövid, impulzusszerű tartalmakban rejlik. Marcell szerint egy 10-20 másodperces klip bőven elég ahhoz, hogy az adott termék előnyeit bemutathassuk. Abban az esetben persze, ha a megvalósítás kellőképpen kreatív és figyelemfelkeltő.
Más platformokkal ellentétben a TikTok hirdetések esetében érdemes aláfestő zenét is használni, hiszen, míg a felhasználók többsége a Facebookot és az Instagramot hang nélkül böngészi, addig a TikTok-élmény alapvető részét képezi a hang. De természetesen az írott szöveget sem kell teljesen elengedned, hiszen a TikTok videós hirdetéseihez rövid kísérőszöveget is írhatsz. Ez lehetőséget kínál arra, hogy megerősítsd a hirdetés üzenetét és az egész biztosan elérjen a felhasználókhoz.
Végül pedig érdemes tudnod, hogy a TikTok hirdetéseidhez különálló, koppintható gomb formájában felhívást is adhatsz, mely a videó végén lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy meglátogassák weboldalad vagy akár rögtön meg is vásárolják termékedet.
Érdemes 2022-ben TikTok hirdetésbe fektetnünk?
Ennek tükrében egyértelmű, hogy mind a nagyobb, mind a kisebb cégeknek érdemes egy próbát tenniük és megfuttatniuk legalább néhány kellően kreatív videót a platformon.
A statisztikák mellett pedig a személyes tapasztalatok is azt mutatják, hogy nemcsak érdemes, de erősen ajánlott is a hazai vállalkozásoknak TikTok hirdetésekben gondolkodniuk. Már csak azért is, mert a korábban az online kampányok terén egyfajta zászlóshajónak számító Facebook népszerűsége egyre inkább csökken és egyre jobban az idősebb korosztály felé tolódik a hangsúly. Jakab László konkrétan úgy látja, hogy a TikTok a jövő.
Az ő szavaival élve: „A TikTok fogja diktálni a trendet és a régebbi közösségi platformok kezdik majd átvenni a TikTok egyes funkcióit.”
Ez való igaz, hiszen, ha jobban megnézzük, az elmúlt években a Facebook és az Instagram mellett már a YouTube is próbálkozik olyan funkciók felévtelével a saját kelléktárába, melyek a TikTok sikerét próbálják meglovagolni. László azt is hozzátette, hogy nem gondolja úgy, hogy a TikTok vállalkozásfüggő platform lenne.
„Annyira széles skálában mozognak rajta a kontentek, hogy felesleges és kár lenne beskatulyázni. Igazából bármilyen vállalkozásnak szívesen ajánlom, aki elég kreatív és/vagy szórakoztató videókat tud készíteni. Sőt, én inkább javasolnám, hogy minden vállalkozás a lehető leghamarabb kezdje el építeni a TikTok közösségét, mert előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz, hogy egy vállalkozás megmaradjon TikTok nélkül.”
Scherzer Marcell hasonlóan látja a dolgokat, azonban véleménye szerint a TikTok jellegéből adódóan a felület leginkább az olyan vállalkozások számára ajánlott, akik valamilyen terméket értékesítenek, hiszen a termékek bemutatása jóval egyszerűbb feladat egy néhány másodperces, rövid videóban, mint egy szolgáltatásé.
Ez persze nem azt jelenti, hogy egy igazán ötletes kampány esetén a szolgáltatócégek ne tudnának érvényesülni a platformon.
TikTok hirdetés: biztos, hogy a kisvállalkozásoknak is megéri?
Azok számára, akik továbbra is kételkednének abban, hogy egy kisvállalkozás hatékonyan hirdethet a TikTokon, beszéljenek a platform saját statisztikai adatai, melyek szerint a kisvállalkozások és relatíve ismeretlen márkák klasszisokkal jobban teljesítenek a platformon, mint a már jól ismert óriáscégek.
A TikTokon találkozhatunk például olyan szőnyegtisztító vállalkozással, amely 762.000 követővel és 19,6 millió lájkkal rendelkezik.
Ennek oka, hogy a kisvállalkozások kampányai általában jóval emberközelibb, hétköznapibb módon közelítik meg a hirdetéseket, a TikTokon pedig a professzionális arculatnál jóval többet számít ez a fajta hozzáállás. Természetesen a megfelelő mértékű kreativitással kombinálva.
És hogy a tapasztalt hirdetők szerint mire érdemes odafigyelnie a vállalkozásoknak, ha a TikTokon szeretnének hirdetni? Jakab László szerint az alábbi három dologra:
- legyenek kreatívak a videói,
- egy termékhez legyen több videója, egyszerre akár 3-4 is,
- végül pedig legyen elég pénze.
A TikTok hirdetések ugyanis más platformokhoz képest drágábbak, azonban, ahogy ezt László tapasztalatai is alátámasztják, érezni lehet, jóval hatékonyabbak is. Ezt igazolja Marcell is, aki szerint a magasabb ár ellenére a TikTok hirdetések nagyon jó megtérülést kínálnak és összességében sokkal olcsóbban juttathatod el üzenetedet a célközönségedhez mint más felületeken.
Itt az idő, hogy belevágj!
Akár tetszik, akár nem, úgy tűnik, a TikTok mára kikerülhetetlen tényezővé vált abban az esetben, ha online marketingkampányt szeretnénk tervezni. A világ egyik legnépszerűbb közösségi platformjává sikerült magát kinőnie. És nem véletlenül, hiszen szórakoztató és kreatív időtöltést kínál a felhasználók számára.
A hirdetők számára éppen ezért egyszerre jelent komoly kihívást és valódi aranybányát is. Kreativitással hatalmas célközönséghez juttathatjuk el általa üzenetünket, ráadásul jóval hatékonyabban, mint a már jól ismert közösségi platformokon.
Éppen ezért, ha eddig nem tetted, itt az ideje annak, hogy belevágj saját TikTok kampányod felépítésébe. Néhány kreatív ötlet és jól megkonstruált videó olyan eredményeket hozhat, melyekre a legütősebb Facebook kampányok esetében sem láttál még példát.