Van egy menő, a célközönséged számára releváns terméked vagy szolgáltatásod és van egy pöpec weboldalad / webshopod, amin keresztül értékesíted a portékát. Azaz inkább csak értékesítenéd, hiszen a fájintos körítés ellenére, mégsem csilingel a kassza. Ilyenkor érdemes kicsit a kulisszák mögé nézni, hogy mégis mi az, ami a szolgáltatásodra áhítozó tömegek és a bankkártyás fizetés között áll. Ebben a cikkben az értékesítésgátló főbűnöknek és a weboldalaudit fontosságának jártunk utána.
Tapasztalatainkból adódóan azt már régóta tudjuk, hogy a hasznos termék és szolgáltatás nem minden – rendkívül fontos szerep jut a csomagolásnak is. Hiszen ki kell tűnni a tömegből, el kell érni a vásárlót és persze az sem árt, hogy ha megérkezik a weboldaladra, egy logikusan felépített folyamat vezeti el őt a rendelés gomb lenyomásáig.
Éppen ezért, ha nem jönnek a vásárlók, de úgy látod, hogy nem a portékáddal van probléma, akkor érdemes szakértő szemmel megvizsgálnod, hogy mégis melyek azon bűnös elemek az online marketingedben, amelyek elriasztják az ügyfeleidet. Kezdjük is rögtön az elején, az online jelenléted alfájánál és omegájánál: a weboldaladnál.
Az első és legsúlyosabb főbűnöd: a weboldalad
Ahhoz, hogy megtaláljuk a probléma fonákját, több szempont szerint kell nagyító alá vonnunk a kérdéses felületet. Nem mehetünk el szó nélkül az egyértelmű kommunikáció; a márkakonzisztencia és az esztétikai vonzerő; a felhasználóbarát felület és egyszerű navigáció; a tartalom minősége, az űrlapok és elérhetőségek feltüntetése, valamint a tranzakciós lehetőségek és analitika mellett sem.
Jogosan teszed fel a kérdést: mit értünk egyértelmű kommunikáció alatt?
Ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy akkor ideális a weboldalad felépítése, struktúrája és kommunikációja, ha az egyszeri látogató 30 másodperc alatt fel tudja mérni, hogy ki a cég, mivel foglalkozik és az általa kínált szolgáltatások hogyan segítik őt, milyen problémáját oldják meg.
Egy ideális világban a weboldalad megfelelő mennyiségű információt szolgáltat a látogatónak: nem túl keveset, de nem is túl sokat. Embert próbáló feladat eltalálni a megfelelő szövegegyensúlyt, azonban nagyon fontos, hogy a látogató:
- figyelemfelkeltő főcímekkel szembesüljön,
- számára releváns tartalmakkal legyen kikövezve az útja,
- ne találkozzon számára irreleváns információkkal,
- minden egyes kommunikációs blokkban értékes tartalommal találkozzon,
- a tartalmak ne legyenek se szűkszavúak, se túlírtak,
- a szövegek helyesírása pedig kitűnő legyen (nyelvtannácik előnyben).
Ezen felül egyébként érdemes arra is nagy hangsúlyt fektetni, hogy az oldaladra terelt látogatók már szegmentált, nekik célzott tartalmakkal találkozzanak, így első ránézésre tudni fogják, hogy jó helyen vannak. Világos lesz a weboldal célja és ennek a célnak finoman alájátszik a cselekvésre ösztönző szöveg, grafikus dizájnelem vagy egy videós termékleírás. Bármi, amit a közönséged szeretni fog.
Ezt a folyamatot egyébként nagyban segíti az, ha már az olyan apróságnak gondolt elemek is segítik a tájékozódásban a látogatót, hogy már az URL-ből is egyértelműen kiderül a márka ésvagy a cég neve, illetve a termék vagy szolgáltatás neve. Ebből első pillantásra tudni fogja, hogy mi a helyzet: jó helyen van, vagy jó helyen van?
A weboldalaudit következő lépése: a felhasználóbarát felület és az egyszerű navigáció
Lehet bármilyen nagyszerű és egyértelmű a kommunikációd, ha a weboldaladon elveszik a látogató. Mert nem segíti semmi se a tájékozódásban, se az adatai gyors megadásában – ha megrendelésről lenne szó – de még keresni sem tudnak az oldalon.
Az természetesen már alapelvárás minden weboldaltól, hogy a lehető leggyorsabban betöltődjön és ne kelljen 5-10 másodperceket várni míg egyik aloldalról átugrik a másik menüpontra.
Ugyanilyen alapelvárás a reszponzivitás is, hiszen a különböző kijelzőmérettel kalkuláló okosképernyők, tabletek, pc-k és laptopok világában – illetve a WIFI és mobilnet lehetőségének köszönhető állandó kapcsolat miatt – rontja a márkád értékét, ha például mobilon szétesik az oldalad.
Akkor nevezhetjük felhasználóbarát felületnek a weboldaladat, könnyen és gyorsan navigálhatunk az egyes részekre, míg a felhasználók számára létfontosságú információk – mint amilyen például egy program, termékleírás, csalianyag vagy blogcikk – maximum 3 kattintással elérhető.
Plusz pont kényelmi szempontból, ha például vannak olyan navigációs útvonalak, amelyek segítenek gyorsan megtalálni a látogatóknak azt, amit keresnek például egyértelmű menüpont elnevezésekkel, a tájékozódást segítő főcímekkel – alcímekkel. Emellett azt is értékelni fogják, ha a korábbi látogatások során megadott információk alapján az űrlapok maguktól kitöltődnek és a visszatérő vásárlónak nem kell újból bepötyögnie mindent. Kényeztesd el őket ilyen figyelmességekkel és meglesz a jutalmad.
Amire a fentieken felül még oda kell figyelned:
- ne legyenek hibás és törött linkek, illetve 404-es oldalak,
- legyen viszont olyan keresőmotorod, ami szem előtt van és gyorsan kidobja a vágyott találatot.
Márkakonzisztencia és esztétikai vonzerő: mert ami szép a szemnek…
Biztos vagyok benne, hogy számodra sem meglepő a következő következtetés: akkor lesz igazán hatékony a marketing- illetve márkaüzeneted, ha a szöveges és képi tartalom összhangban áll azzal a felülettel, ami azt keretbe foglalja. A weboldaladdal.
Fogalmazhatunk úgy is, hogy a jó webdesign alájátszik a márkaüzenetnek, hiszen ahogy egy korábbi cikkünkben is fogalmaztunk: a weboldalad olyan, mint egy virtuális névjegykártya. Akkor mondhatjuk, hogy a márkaüzenetek és a design összhangban vannak egymással, ha az alábbi 5 feltétel teljesül:
- A kulcsfontosságú, cselekvésre ösztönző marketingüzenetek jól láthatók az oldalon.
- A weboldal vizuálisan vonzó, jó ránézni és lépésről lépésre vezeti a tekintetet.
- A weboldal letisztult, profi, naprakész, folyamatosan vannak új tartalmak rajta.
- A weboldal az aktuális tervezési best practice-t követi.
- Az összes aloldal következetes elrendezést, színsémát, címstruktúrát és márkaüzenetet követ.
Ezek mellett egyébként még van egy nagyon fontos kívánalom: a weboldal minden tartalmi blokkja és a köré komponált vizuális megjelenítés is közvetítse a cég szakértelmét. Egyébként meg már Neil Patel is megmondta, hogy vannak olyan design hibák – nem is kevés – amik alaposan aláássák a SEO-t és elriasztják a látogatót.
A bizalomépítés sava-borsa: a tartalom, űrlapok és elérhetőségek
Bár ez a 3 terület látszólag olyan messze áll egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől, marketinges szemüvegen keresztül nézve mégsem ilyen áthidalhatatlan a távolság. Máris elmondom, hogy miért.
Abban gondolom nincs köztünk vita, hogy ahhoz, hogy az egyszeri látogatóból ügyfél, majd rendszeres vásárló váljon, el kell nyernünk a bizalmát. Ezt 3 főbb bizalomépítő elemmel érheted el, amivel tudat alatt, tégláról téglára bontod le a bizalmatlanság falait. Ezek egyike a minőségi és releváns tartalom, amellyel a szakértői státuszépítést valósítod meg az ügyfelek szemében, egyben a versenytársak fölé is helyezed magad.
Ezt egyfelől úgy tudod elérni, hogy az adott szolgáltatás és termékinformációkon túl a weboldalad plusz hozzáadott értéket is ad a látogatódnak. Hogy mik lehetnek ezek?
- iparági best practice-ek,
- checklistek,
- infografikák,
- esettanulmányok,
- értékes blogcikkek,
- know-how,
- skyscraper tartalmak,
- valamint a non plus ultra: a társadalmi felelősségvállalással és közösségi elköteleződéssel kapcsolatos információk megosztása.
A másik sarkalatos kérdés az Űrlapok témaköre.
Akár a fizetésnél, akár a csalianyag letöltésénél kell kitöltenie a látogatódnak egy-egy űrlapot, nagyon fontos, hogy csak a legszükségesebb adatokat kérd el tőle. Természetesen nem lenne rossz egy füst alatt annyi adatot begyűjteni a feliratkozókról, amennyire csak szükséged lehet a későbbi kampányaid során, de ez bizalmatlanságot szül, mivel már a látogatók is tudják, hogy manapság az adat a legnagyobb kincs.
Ennek egyébként nagyon egyszerűen húzhatod ki a méregfogát: egyfelől csak a legszükségesebb adatokat kérd be – például a nevet / cégnevet, e-mail címet, fizetés esetén a címet. Ezen felül törekedj rá, hogy a leadgyűjtő formok gyorsan kitölthetők legyenek, hiszen az idő az ügyfelednek is nagy érték, mellesleg könnyebben szavaz bizalmat neked, ha azt látja, hogy nem durva adatgyűjtésre utazol.
A bizalomépítés harmadik eleme, ami egyfajta garancia a hitelességedre az, ha az elérhetőségeidet nem kell nagyítóval keresni. Gondolj bele abba, te mire gondolsz akkor, amikor olyan weboldalra látogatsz el, ahol egyértelmű az értékesítési szándék, az elérhetőségek mégis el vannak dugva a website egy sötét sarkába. Ha nem tévedek, akkor tudatos vásárlóként te sem szavazol sok bizalmat az ilyen szolgáltatóknak, ugye?
Hogy te ne ess bele ebbe a hibába, azt tanácsolom, hogy a céges és/vagy ügyfélszolgálati elérhetőségek jól látható helyen, egyértelműen tüntesd fel. Az még jobb – amennyiben van rá kapacitás és a termék vagy szolgáltatás összetettsége ezt igényli – ha minden részleg elérhetősége fel van tüntetve, így az érdeklődők közvetlenül megkereshetik az illetékes munkatársat.
Ami a weboldalaudit folyamatából még hátravan: tranzakció és analitika
Tény s való, bár a weboldalaudit nem tartozik a gyors folyamatok közé, mégis ez az a szükséges rossz amire mindenképpen szükség van, ha nem jönnek a várt eredmények. De ne add fel, már közel van a cél: az utolsó simítások egyike, amin a jól megkomponált értékesítési folyamatod elcsúszhat, a körülményes fizetési módszer.
Mondhatjuk, hogy gyakorlatilag erre megy ki a játék, ezért, ha nem akarsz azzal szembesülni, hogy a látogatóid a célvonalról fordulnak vissza, ellenőrizd az alábbi 2 folyamatot:
- a bevásárlókosár – ha van – használata egyszerű és gyors, jól látható helyről is elérhető,
- a fizetési folyamat és felület nemcsak gyors és zökkenőmentes, de biztonságos, azaz tanúsított is.
Mindig gondolkodj a közönséged fejével. Te sem szívesen költenéd el egy olyan felületen a pénzedet és adnád ki a bankkártyaadataidat, aminek a biztonságáról nem vagy 100%-ig meggyőződve. Vagy ahol hosszú-hosszú másodperceket kell várni a felület betöltésére.
Ami az analitikát illeti, ez igazi mostohagyerek. A hardcore data-driven rajongókon kívül nem sokan szeretik böngészni a statisztikákat és a folyamatokat. Pedig olyan érdekességeket is megtudhatunk belőlük, hogy honnan érkeznek látogatók a weboldalunkra, mit csinálnak rajta, honnan pattannak le a legtöbben – azaz a weboldalunk melyik része szorul némi fejlesztésre, vagy milyen tartalmakra kíváncsiak a látogatóink.
Fontos, hogy gyorsan és könnyen elérhetők legyenek az oldalmegtekintési és weboldalforgalmi metrikák is, hiszen ezeknek többek között a tartalmak publikálási időpontjainak és a forgalomterelésre alkalmas felületeink feltérképezésében is nagy szerepük van.
Természetesen egy teljeskörű online marketing audit nem csak weboldalelemzésből áll
Mi most az online jelenléted alapkövét, a weboldaladat vontuk nagyító alá. Azonban az online marketinget – vélhetően – nemcsak erre az egy felületre korlátozod. Amennyiben nem sikerül elérni az előre meghatározott marketingcélokat, érdemes más aspektusból is megvizsgálnunk a lehetséges problémaforrásokat.
Amivel még az online marketinged mélyére áshatsz:
1. Online jelenlét és marketingkommunikáció elemzése
Ez az a lépés, amikor legalább 2-3 hónapra visszamenően megvizsgálod az összes online felületen publikált tartalmadat. A blogcikkeidet, hírleveleidet, podcast adásaidat, esettanulmányaidat, infografikákat stb.
2. Közösségi média jelenlét és analízis
Szakértő szemmel és elfogulatlanul kell megvizsgálnod a közösségi média felületeidet is. Nemcsak az egyszerű szöveges posztokra, hanem a vizuális tartalmakra – kép, videó, Live bejelentkezések stb. – is ki kell terjesztened a figyelmed.
3. Konkurenciaelemzés és versenytársfigyelés
Sokan rossz dologként tekintenek a konkurenciára, hiszen ők is abból a tortából szeretnének egy nagyobb szeletet kihasítani, mint mi. Azonban érdemes kiválasztanod 2-3 olyan vállalatot, amivel úgy érzed, hogy közös versenyre neveztetek be, mert tőlük is van mit tanulni: elleshetsz akár 1-2 hasznos tippet is, de elrettentő példának is jók lehetnek. Ha mást nem is tanulsz tőlük, csak azt, hogy mit ne csinálj, már megérte.
Tudom, hogy az audit időigényes, hosszadalmas és fárasztó folyamat, úgy kell neked, mint púp a hátadra. Azonban pont most van az az időszak, amikor fokozódik a verseny az online térben, hiszen most annak is be kellett vennie az internetet, aki eddig ódzkodott tőle.
Ha nem akarod, hogy a látogatóid 5 másodperc után visszaforduljanak, vagy pont a fizetés előtt gondolják meg magukat, illetve, hogy egyre drágábban szerezz meg egy leadet, kénytelen leszel kielemezni a weboldaladat és ha szükséges, az online marketingkommunikációdat.
Persze abban az esetben, ha megspórolnád magadnak ezt a tizenX munkaórát, mi készen állunk a feladatra. Töltsd ki az alábbi űrlapot és akár weboldalauditra, akár többre lenne szükséged, felvesszük veled a kapcsolatot.