Bár szakmai szempontból két külön területről van szó, a PR – azaz a public relations – és a marketing időnként hatással van egymásra. A közönségkapcsolatot ápolni nemcsak nemes feladat, de hatékony tevékenység is: használhatod a márkaismertség növelésére, a márkád értékesebbé tételére, illetve közvetve a vevői elköteleződés növelésére, a fogyasztók és igényeik megismerésére, leadgenerálásra, hogy csak néhányat említsünk a számtalan előny közül. Úgyhogy a PR-t megéri jól csinálni és az egyik legerősebb eszköze, a PR-cikk sem olyan ördögtől való gondolat, mint ahogy azt előzetesen gondolnád. Máris mutatjuk, hogy miért.
Sokan dobálóznak manapság a networking panelbeszélgetések, vagy egy szimpla small talk során a PR-rel. Ha azonban a dolog mélyére ásunk, rögtön szemet szúr, hogy bár sokat forog közszájon a Public Relations fogalma, kevesen mérik fel igazán, hogy miért fontos ápolni a közönséggel kialakított kapcsolatot és persze a sajtókapcsolatokat. Most ennek is a mélyére ásunk.
Tegyük helyre a PR szerepét a marketingben
Szerencsére egyre több vállalkozó látja be, hogy a közönséggel ápolt kapcsolat akár hasznot is hozhat a vállalkozásának. Azonban egyelőre még kisebbségben vannak azok, akik veszik a fáradtságot arra, hogy kellő figyelmet szenteljenek a PR-nek.
Ennek oka többek között arra vezethető vissza, hogy nehéz – de nem lehetetlen – mérni a PR hatékonyságát. Emellett az sincs megfelelően kommunikálva, hogy a PR hogyan segíthet a hatékony marketing rendszerek kiépítésében és a marketingcélok elérésében, a kampányok segítésében
Végeredményben a Public Relations:
Ismertté teszi a márkádat és népszerűsíti a márkaértékeket
Bármilyen iparágról legyen is szó, a márka iránti bizalom kulcsfontosságú a vásárlások ösztönzése és az ügyfélkör elköteleződésének növelése szempontjából. A PR gyakorlatilag felépíti a bizalmat a brand iránt, valamint megismerteti és megszeretteti a márkádhoz, termékedhez, szolgáltatásodhoz kapcsolható értékeket.
Emellett pedig a különböző felületeken – akár egy boltban elhelyezett plakáton vagy social media posztban – mutatott egységes kommunikációs stílus fog egyedi hangot adni a cégednek. Ez a voice of tone, a márkád hangja, ami megkülönbözteti a vállalkozásodat a többi közül.
Felerősíti és támogatja a marketingüzeneteket
Miután felépítetted a kampányodat, kiválasztottad a weboldaladon, a landingen, a hirdetésekben, hírlevelekben, közösségi média posztokban használt üzeneteket, a PR feladata lesz az, hogy ezekre az üzenetekre megfelelő fókusz kerüljön.
Akár a sajtóvisszhangot vesszük alapul, print és online megjelenésekkel, esetleg influencer együttműködésekkel vagy más affiliate együttműködésekkel növelheti az adott kampányban használt üzenetek erejét.
Jót tesz a SEO-nak
Főként a PR-cikkek esetében beszélhetünk arról, hogy a PR-nek a keresőoptimalizálásra is pozitív hatása lesz. A cégedre külső hivatkozásról visszamutató linkek javítják a keresési rangsorban elfoglalt helyedet nemcsak a Google, de akár a Yahoo, a Mozilla, a Bing keresőkben is.
Erősíti a közösségi kapcsolatokat
Ez több fronton is végbemehet. Egyfelől ott van természetesen a vásárlóképes közönség, akik befolyásolása kulcsfontosságú az eladási számokat tekintve. Emellett azonban ott vannak a különböző üzleti és szakmai együttműködésekben rejlő potenciál is.
Például, amikor kapcsolatot épít a helyi piaccal mondjuk egy jótékonysági együttműködés kapcsán, vagy amikor a céged beáll egy „ügy” mögé, az mind a közönség, mind a helyi szereplők számára üzenetértékű. Ha aktív tagja vagy a helyi közösségeidnek, az erősíti a márkádba vetett bizalmat, így új üzleti partnereket és a szakmád elismert személyiségeit is nyerhetsz a márkádnak.
Növeli az online – és az offline – jelenlétet
Ebben a világban, ahol mindenki digitálisan kapcsolódik mindenhez, a PR abban segíti a vállalatokat, hogy a legtöbbet hozzák ki online jelenlétükből. A PR nyújthat támogatást az online értékesítések növeléséhez, a közönség elköteleződésének növelésében, de a válságkommunikáció során is rendkívül hasznos, amikor a márka reputációját és a belé vetett bizalmat kell menteni, esetleg újra felépíteni.
A PR-tevékenység segítségével a vállalatok figyelemmel kísérik a fogyasztók, partnerek és alkalmazottak érdekeit, azonosítja a gyenge pontokat és a fenyegetéseket; valamint segít a menedzsmentnek a különböző konfliktusok megoldásában, a gyors párbeszéd kialakításában. A PR általában a közvéleményre összpontosít és a meglévő gyorsan növekvő piac miatt a PR a marketingkommunikáció fontos részévé válik.
Egy jól átgondolt PR-stratégia hosszú ideig pozitív imázst teremt és biztosítja a stabil vállalati sikert. Hatékony stratégiát nem lehet egy nap alatt kidolgozni; alapos tervezést és bonyolult előkészületeket igényel, amelyek a cél ügyfelek, érdekeik, szükségleteik meghatározására összpontosítanak, valamint hatékony kommunikációs csatornákat használnak.
A változatosság gyönyörködtet: eszközök a PR kezében
A PR eszköztára éppolyan széles és változatos, mint a marketingé, azon belül is a tartalommarketingé. Ha egészen őszinték szeretnénk lenni, nem egy helyen átfedésben is vannak, valamint a marketinghez hasonlóan online, offline és hibrid megoldásokat is felvonultat.
A márkaimázs megteremtésében és a márka láthatóvá tételében nagy szerepe lehet például:
- a videómarketingnek
- az influencer marketingnek
- a keresztmarketingnek
- a rendezvény menedzsmentnek
- a PR-cikknek.
A videók például bizonyítottan nagy hatással vannak a közönségre a márkaismertség és a márkapozíció megerősítése során. A kreatív videós tartalmak kiváló eszközök a közönség befolyásolására, egyszersmind a márka népszerűsítésére, értékesebbé tételére.
Ugyanez a helyzet az influencer és keresztmarketinggel. Előbbi esetben a közönségedre befolyással bíró személy irányítja a figyelmet a márkádra, illetve kampányodra, változatos kommunikációs csatornákat használva.
Keresztmarketing során pedig egy közös promócióban működik együtt több vállalat, melyek termékei és szolgáltatásai kiegészítik egymást. A keresztmarketing lehetővé teszi a promóciók költségeinek csökkentését, hosszú távú együttműködést hoznak létre és jelentősen bővítik a fogyasztói bázist.
Ezzel szemben a rendezvény menedzsment hibrid műfaj, hiszen a jegyértékesítés – ma már az esetek többségében – az online térben zajlik. Ugyanakkor a promóció során online és offline eszközökre is szükség lehet, ráadásul, maga a rendezvény is presztízs értékű.
Egyfelől szakmailag megkülönböztet a versenytársaidtól és építi a szakértői státuszodat, másfelől a kampány során és a rendezvény alatt számtalan marketingkommunikációs csatornán a márkádra irányíthatod a figyelmet. A közösségi médiában, fizetett hirdetésekkel, más tartalommarketing tartalmakkal. Ezen felül a rendezvényen a customer experience, azaz az ügyfélélmény is új szintre emelkedhet.
Amelyik egyik eszköz esetében sem mindegy, az a tálalás: hogy hogyan, milyen formában, formátumban, stílusban és csatornán keresztül éri el a közönséget az információ, az üzenet. Itt van nagy szerepe a PR-nek, hiszen a közönséggel való kommunikáció több saját csatornán: weboldalon, közösségi médiában, hirdetésekben, blogposztokban zajlik.
2 eszköz, ami mindennél többet nyom a latban: a sajtólista és a PR-cikk
A fentiek mellett a hatékony PR egyik csodafegyvere: az up to date média- és sajtólista. Ha ez a rendelkezésedre áll, akkor PR-cikkeken és sajtóközleményeken keresztül is elérheted a közönségedet, amennyiben nem félsz használni a rendelkezésedre álló eszközöket. És persze, ha átjutsz a szerkesztői szűrőn.
Ahhoz, hogy egységes kép alakuljon ki a cégedről, a márkaismertség növekedjen, a PR feladata lesz következetesen kommunikálni a sajtóval és a közönséggel. Kialakítani és finomhangolni a branded voice of tone-ját, hogy minden kommunikációs csatornán egységes kommunikáció folyjon még abban az esetben is, ha több különböző médium hozza le a PR-cikket, vagy a sajtóközleményt.
Akkor lesz hatékony, illetve eredményes a PR-cikked és a kampányod, ha figyelsz néhány kulcsfontosságú összetevőre a publikálás előtt, valamint az után is. Például:
Határozd meg a célokat, a korlátokat és azt, hogyan fogod mérni az eredményeket
Mielőtt nekiülsz megírni egy PR-cikket, vedd végig magadban:
- Mi a célod ezzel az anyaggal: új közönséget szeretnél elérni, pozitív kapcsolatot alakítanál ki a közönséggel vagy növelnéd egy-egy termék/szolgáltatás értékesítését?
- Milyen kampányba illeszkedik a PR-cikk: eldöntötted már, pontosan melyik terméket vagy szolgáltatást promóznád? A folyamat során, milyen márkaérték legyen kiemelve?
- Milyen költségvetésed van a cikkre és a kampányra?
- Mik a határidők, van-e ütemterv: mikor kell publikálni, meddig kell monitorozni az eredményeket, futtatni a hirdetéseket?
Ismerd meg a közönséget
Az üzenet, azaz a PR-cikk kézbesítése előtt el kell döntened, hogy kinek szánod az írást, főleg akkor, ha a célod az új közönség elérése. Amennyiben nem lősz vaktában mindenre és mindenkire, már ez is egy jó előszűrő a megkeresendő médiumokat illetően, hiszen, ha tudod, hogy ki az ideális olvasód, azzal a sajtóorgánumok számát is csökkentheted.
Előfordulhat az is, hogy olyan szolgáltatást szeretnél promózni, ami több szegmensnek is megoldást kínál a problémájára. Ebben az esetben természetesen különböző típusú és stílusú médiumokat is érdemes megkeresni, de ilyenkor az adott cikk anyagát és stílusát mindig igazítsd a közönséghez. Ezzel egy kampányban ugyanannak a terméknek/szolgáltatásnak/eseménynek a promójára több változat is készülhet a PR-cikkből.
Válaszd ki a megfelelő platformot / platformokat
A fentiekből világosan következik, hogy a platformokat is jól meg kell választani. Egyfelől azért, hogy biztosítsa a kellő elérését, másfelől azért, hogy olyan környezetben kerüljön bemutatásra a PR-cikked, amivel nem ártasz a hitelességednek. Vagyis kellően szakmai, illetve elismert az adott platform és illeszkedik-e a közönségedhez. Gondold át, hogy milyen típusú újságban tudod elérni őket, esetleg előnyben részesítik-e a tv- vagy rádióreklámokat, podcasteket, vlogokat?
Amennyiben azt szeretnéd, hogy az újságírók ráharapjanak az anyagodra, olyan cikket kell küldened nekik, amivel segíted a munkájukat. A jó PR-cikk:
- nem spórol a storytellinggel,
- mindig van benne egy jó hook,
- a főcímadást sem bénázza el,
- emellett a kísérőlevél tartalmaz minden olyan információt és elérhetőséget, ami az újságírók számára fontos lehet.
Plusz tipp a PR-cikkedhez:
Azt tudtad, hogy bár a PDF az egyik legnépszerűbb dokumentum típus, de az újságírók munkáját igencsak megnehezíted vele? Vannak olyan médiumok, amelyeknél a gyorsaság fontosabb szempont, mint a téma alapos utána járása.
Éppen ezért az újságírók munkáját például nagyban megkönnyíted azzal, ha nem egy zárt PDF állományban küldöd el a cikket, hanem a kissé fapadosnak tűnő Word formátumban. Ilyenkor az újságírónak lehetősége van egyből belenyúlni az anyagba néhány kiegészítő mondat erejéig – vagy akár CTRL-C / CTRL-V segítségével egyből beszerkeszteni a sajtóközleményedet.
Külön jó pont, ha illusztrációs anyagokat biztosítasz a PR-cikkhez. Nem biztos, hogy fel fogják használni őket, de mindenképp előny, ha tudnak válogatni és az sem árt, ha tudják, hogy kik vagy mik szerepelnek a képen. A szerzői jogok miatt tüntesd fel a fotós nevét is, ha nem stock fotóval dolgozol, illetve legyen benne minden olyan elérhetőség, akiknél releváns infót szerezhetnek még a témáról is.
Egyébként tovább növelheted a publikálási esélyeidet azzal, ha az érzékletes storytellinget esetleg saját kutatással vagy esettanulmánnyal is alá tudod támasztani. Ezzel nagyban növelheted az esélyedet, hogy lehozzák az anyagodat, illetve a további tartalomgyártási folyamatot is megkönnyíted.
Tudatosan építs kapcsolatot újságírókkal
Igazság szerint, ez lenne a 0. lépés, amit az eredmények érdekében sosem lehet megspórolni. Amennyiben nincs egy élő, aktív és up to date sajtókapcsolatokkal rendelkező PR-szakember vagy ügynökség kéznél, neked felépítened a listádat.
Ez hosszú, sokszor hetekig-hónapokig tartó feladat lehet, de megéri az időbefektetést. Jelentős előnyre teszel szert a többi hasonló jellegű megkereséssel szemben, ha te nemcsak egy általános szerkesztőségi e-mail-címre tudod elküldeni az anyagodat, hanem konkrétan egy-egy szerkesztőnek vagy újságírónak címezve.
Amennyiben kicsit rámenősebb vagy, a szimpla e-mailen kívül telefonon is felhívhatod a kiszemelteket, de a social medián keresztül is felveheted velük a kapcsolatot. Ha a médiumnak van zárt Facebook csoportja az olvasói számára, oda is érdemes lehet bebocsáttatást kérni és a falakon belülről építkezni.
Ha nincsenek hónapjaid listaépítésre, de garantált megjelenést akarsz a PR-cikkednek
Nem kell pánikba esned: azért vagyunk mi, hogy mindent megoldjunk neked. 😊 PR-szolgáltatásunk segítségével te is meghódíthatod a magyar médiát: egyszeri, nettó 250 000 Ft-os sikerdíjért az alábbiakat vállaljuk:
- megírjuk a sajtóközleményt,
- 2000 fős listán terjesztjük,
- cserébe legalább 4 országos megjelenést vállalunk,
- riportáljuk az eredményeket.
Tudjuk jól, hogy az a sikeres sajtótermék – aka PR-cikk, sajtóközlemény – ami az adott sajtóorgánumnak is érték. Egyik legfrissebb munkánkban például a Zax prémium csokoládéit juttattuk a sajtóba – méghozzá az előzetes várakozásokon felül. Csak a sajtóközlemény terjesztését követő 1,5 hétben 10 megjelenést regisztráltunk – többek között olyan médiumoknál, mint a Haszon, az Origo vagy a Szeretlek Magyarország, de kaptak egy fél oldalas megjelenést a Borsban is. Emellett ügyfelünket rádióinterjúra is felkérték és egy gasztroblogger is jelentkezett, hogy ingyen csokoládékóstoló vlogot készítene a követőinek, ezzel pedig az influencer-együttműködést is kipipálhatjuk a listáról.
A munkafolyamat itt sem különbözött a többitől: egy fél órás online meeting után 1 héten belül már kész is volt a sajtóanyag, ami a kiküldést követően 1-2 hétig szállítja a megjelenéseket. Ahogy láthatod, a hook, az apropó kitalálása és a szöveg megírása a legkisebb feladat. A hangsúly a sajtólista kialakításán és karbantartásán van. Ez az a hozzáadott érték, aminek köszönhetően a sikerdíjas PR-szolgáltatásunk még egyszer sem vallott kudarcot.