Meg se kell kérdeznem tőled, hogy készítettél-e valaha personákat. Ha élőben vagy digitálisan szembejön veled a célközönséged megtestesítője, azonnal felismered. Mert szakmai dolgokat kérdez, szmájlikat használ, és látszik, milyen bizniszben mozog.
Készítettél egy profilt tele címkékkel, ezért felismered a célközönségedet, ha szembejön. De fordított esetben a célközönséged vajon felismeri a márkádat? Azt megtervezted-e, hogy a követőid milyen címkéket akasszanak rád?
Ezt nem lehetetlen megoldani. Összeraktam egy négylépéses módszert arra, hogyan tudsz saját „öncímkézőrendszert” összeállítani magadnak. Ezt hívom hangnemtervezésnek.
Mi az a hangnemtervezés? Mire jó?
Ennek lényege, hogy kialakítunk egy stratégiát, ami segít mindig a megfelelő hangnemet megtalálni a követőiddel, vásárlóiddal, érdeklődőiddel. Így észrevétlenül fogod becsempészni az elméjükbe a márkádat.
Ez azért szuper, mert:
- a követők és vásárlók sokkal könnyebben tudnak kötődni a márkádhoz;
- márkaként a kommunikációs stílusod konzisztens lesz (nem a marketingszövegekről vagy a „mutasd meg magad” stratégiáról beszélek);
- az alapértékeid, amik a márkádat meghatározzák, észrevétlenül surrannak be a követőid fejébe.
Ezt úgy tudjuk elérni, hogy a digitális felületeid szövegezését varázsoljuk át. Nem teljes landingoldalírásra gondolok, apróbb szövegekről van szó, mint egy visszaigazoló e-mail, panaszkezelés, feedbackgyűjtő e-mail, ilyenek.
Alapvetően 5 dolgot fogunk csinálni ebben és a következő bejegyzésben:
- küldetést pontosítunk;
- alapértékeket választunk és fejtünk ki;
- hangnemet tervezünk;
- az előzőek alapján finomhangoljuk a márkakommunikációdat;
- örülünk az erősödő kapcsolatnak.
Ha egy mondatban kellene megfogalmaznom: az itt megismert módszerekkel összekötöd a márkakommunikációd és a márkaélményedet.
Ez azért jó, mert ha okosan kitalálod a saját márkád személyiségét és „hangnemét”, akkor a követőid akkor is felismerik az írásaidat, ha nincs ott a szöveg mellett a logód. Többek között ezt jelenti az erős márka.
Minden márkának egyedi az Arany Köre, így egyediek az alapértékei, ezért egyedi a hangneme. Ha ezt te megtervezed magadnak, és kicsit kipofozod a kommunikációdat, akkor soha többet nem kell attól félned, hogy:
- tucatmárkád van – mert nincs két egyforma küldetés és vízió;
- a követőid nem értenek meg, vagy nem a célközönségedet szólítod meg;
- lenyúlják a termékeidet, szolgáltatásaidat – mert ha le is másolnak tőled valamit, az a te alapértékeidet fogja tartalmazni, a te hangnemeiddel, a tolvajnak ez márkaidegen lesz, és ez feltűnik a követőinek.
1. lépés: a márkád Arany Köre
Az Arany Kör egy módszer, amivel viszonylag könnyen meghatározhatod a saját, vagy a márkád küldetését, vízióját.
Rettentően fontos, hogy értsd a koncepcióját, ezért a forráshoz fordulunk: nézd meg Simon Sinek TEDx-előadását (még akkor is, ha lerágott csontnak gondolod):
Amikor ezt a bekezdést olvasod, akkor már elvileg láttad Sinek előadását. Ugorjunk most bele a komoly gondolkodásba.
Milyen lépésekből áll?
Az Arany Kör lényege, hogy 3 kérdésre kell választ találnod az adott sorrendben:
- Miért csinálod azt, amit csinálsz?
- Hogyan csinálod azt, amit csinálsz?
- Mit csinálsz pontosan?
A márkák többsége azt pontosan tudja, hogy mit csinál. Amikor megkérdezik tőlünk azt, hogy mivel foglalkozunk, akkor a „mit” típusú válaszokat mondjuk:
- kommunikációs tréningeket tartok;
- ruházati kiegészítőket árulok;
- élelmiszergyártó cégeknek végzek laborvizsgálatokat;
- és így tovább.
Általában azt is jól tudjuk, hogy hogyan csináljuk a dolgunkat, ez ritkábban kerül terítékre. A kommunikációs tréningeket szigorú kiválasztás után, kiscsoportos formában tartjuk, a ruházati kiegészítőket webáruházban áruljuk, a laborvizsgálatokat szigorúan ellenőrzött körülmények között, csúcstechnológiával végezzük.
Sinek szerint azonban a miért kérdésre ritkán tudjuk a pontos válaszunkat. Mi az, ami miatt bármikor hajlandó vagy felkelni dolgozni, miért teszed azt nap mint nap, amit?
Példa: a Kollektíva Arany Köre
A Kollektíva a(z egyik) márkám. Gamification és viselkedéstervezési tanácsadással és kivitelezéssel foglalkozunk.
Ez egy elég megfoghatatlan mondat, úgyhogy sokat kellett gondolkodnom a saját Körömön. Végül ez jött ki belőle:
MIÉRT? | Hisszük azt, hogy játékkal és tudománnyal a világ hatékonyabbá és érdekesebbé tehető. |
HOGYAN? | Mi a Kollektívánál gyűjtjük, rendszerezzük és megosztjuk azt a tudást, amivel az emberi viselkedést etikusan befolyásolhatjuk. |
MIT? | Tréningeket tartunk, oktatóanyagokat készítünk, amiben a saját gyakorlatainkat is megosztjuk. Szakmai közösséget hozunk létre, amelynek a tagjai tanácsokat és visszajelzéseket kaphatnak a saját projektjeikről. |