Az előző bejegyzésben megalapoztuk a márkakommunikációnkat. Egészen odáig jutottunk, hogy meghatároztuk, mi fontos a márkánk számára (alapértékek), és már tűkön ülsz, hogy ezt pontosítsd és megoszthasd a követőiddel — gondolom.
A harmadik és negyedik lépésben pontosítani fogod az alapértékeidet (az úgynevezett alapérték-mondatokkal), utána pedig kitalálod, hogy hogyan kell ahhoz „hangoznod”, hogy ezeket az alapértékeket önkéntelenül is rád címkézzék a követőid.
3. lépés: mit jelentenek az alapértékeid? (Alapérték-mondatok)
Mire eddig a lépésig eljutsz, már megvannak az alapértékeid. Ezek azok az irányelvek, amik befolyásolják a viselkedésed és a kommunikációd, de van velük egy kis probléma.
Az alapértékeid jelenleg főnevek. Az például, hogy a céged alapértéke az innováció, mit jelent? Milyen a céged, amikor innovációskodik? Hogyan viselkedsz te, amikor az innováció jár a fejedben?
Az említett probléma az alapértékekkel az, hogy a jelenlegi formájukban hangzatos lufik: látszólag nincs bennük semmi. Meg kell töltenünk jelentéssel, vagyis le kell írnunk, hogy mit jelent számunkra az adott alapérték. Ezeket a leírásokat hívom alapérték-mondatoknak.
Az alapérték-mondatok
Az alapérték-mondatok a korábban kiválasztott alapértékeidet magyarázzák el 1-3 mondatban. Ezek a magyarázatok kettős célt szolgálnak: egyrészt a követőidnek segítenek megérteni, hogy mit jelentenek az alapértékeid, másrészt pedig abban segítenek, hogy te és a munkatársaidat konzisztensen tudjatok viselkedni és kommunikálni.
Ha bármikor kétséged van, hogy hogyan dönts például egy vásárlóddal kapcsolatos helyzetben, vagy ha épp trollkodnak a csoportodban, akkor így gyorsabban tudsz dönteni.
A Kollektívánál például így néznek ki ezek a mondatok:
Alapérték | Alapérték-mondat |
Gyakorlatiasság | A miértekre és a konkrét hogyanokra is kíváncsiak vagyunk. Ha valamihez nem találunk követhető útmutatót, akkor készítünk. Ha magyaráznunk kell, akkor egyszerű lépésekre bontjuk. |
Humor | A humor egyszerű eszközeit használjuk a külső és belső kommunikációnkban. Nem mesélünk vicceket, nem standupolunk. A cél inkább a mosoly, mint a harsány röhögés. |
Szakértelem | A döntéseink és véleményünk szakmailag megalapozottak. Folyamatosan teszünk azért, hogy pontos és releváns értéket adjunk másoknak. |
Közösség | A jó ötletek gyűjtik a jó embereket. Megtanultuk, hogy mekkora értéke van a kapcsolatoknak és a segítségnek – amit mi kaptunk másoktól, azt szeretnénk továbbadni. |
Tanulás | Ha nem értünk valamit, vagy kíváncsiak vagyunk valamire, akkor kérdezünk, utánanézünk, elolvasunk, megbeszélünk. A cél az, hogy honlap jobbak legyünk, mint ma. |
Sokoldalúság | Ha igazán kiválót akarunk alkotni, akkor a gamification és a viselkedéstervezés mellett ismernünk kell a kapcsolódó területeket is (marketing, UX, oktatás…). Ha ott értjük a miérteket, itt tudni fogjuk a hogyanokat. |
Hitelesség | Ezekhez az alapelvekhez akkor is tartjuk magunkat, ha éppen senki sem látja, hogy min dolgozunk. A véleményünket pedig mindig vállaljuk. |
Mire figyelj a megfogalmazásnál?
Ha végignézed a fenti magyarázatokat, akkor láthatod, hogy mindegyik tartalmaz legalább egy konkrét cselekvést. Például a gyakorlatiasságnál: „Ha magyaráznunk kell, akkor egyszerű lépésekre bontjuk”.
Ha olvastál már tőlem bármilyen magyarázóanyagot vagy útmutatót (márpedig olvastál 🙂 ), akkor tudod, hogy gyakran pontokba gyűjtöm, hogy milyen lépéseket kell megtenned. Ebben is a gyakorlatiasság mint alapérték jelenik meg nálam.
Arra érdemes figyelned, hogy legyen általános és konkrét része is ennek a magyarázatnak. Az általános azért kell, hogy megértsék az alapértéket, a konkrét pedig valójában példával szolgál, hogy könnyebben elképzeljék a valóságban.
Hogyan írd meg?
Én három lépésben írtam meg a Kollektíváét.
- Inspirációként mindegyik alapértékhez kerestem 2-3 idézetet. Például a gyakorlatiassághoz ezt tettem: Mindent annyira egyszerűen csinálj, amennyire csak lehetséges, de ne egyszerűbben. (Albert Einstein). Ráhangolódásnak nekem nagyon bejött.
- Mindegyik alapértékhez felírtam 5-6 aktív cselekvő mondatot, miszerint az adott alapértékemet akkor „látják” rajtam, ha így vagy úgy cselekszem. Ezek rövid, egyszerű mondatok általában (de legalább is törekedni kell rá, tudod, az érthetőség miatt).
- Az így összegyűjtött cselekvő mondatokból kiválasztok egyet-kettőt, és egy általános, leíró mondatot teszek még mellé (azért, hogy ne csak példákat lássanak, mert lehet, hogy rossz következtetésre jutnak belőle). Ettől függetlenül az összes ilyen mondatot megtartom, belső használatra (később még jól fog jönni).
A gyakorlatiasság példáján keresztül:
- Itt az Einsteines idézet.
- Befejeztem ezt a mondatot: „Onnan tudod, hogy gyakorlatias vagyok, hogy…”. Ilyen befejezéseket írtam: ha valamihez nem találok útmutatót, akkor írok egyet, vagy ha magyaráznom kell valamit, akkor egyszerű lépésekre bontom.
- A gyakorlatiasság általában azt jelenti nálam, hogy a dolgok miértjére és hogyanjára is kíváncsi vagyok.
Extra ötlet
Én az eddig elvégzett munkámat fogtam és kitettem a honlapunkra, bárki elolvashatja. Itt találod meg: https://kollektiva.eu/kuldetes/
Ezeken a felületeken biztosan meg fogom osztani:
- a Facebook-csoportomban a linket egy leírással;
- Instagramon 1 alapérték+magyarázat megy 1 posztban;
- hírlevélben kimegy a link és magyarázat arról, hogy miért tartom fontosnak a küldetés megfogalmazását és nyilvánossá tételét;
- és persze a honlapomon egy külön oldalra kiírtam, ezt a blogbejegyzésekben is linkelhetem.