Hogyan írj gyorsabban több és jobb cikket? Lesd el a profi szövegírók rutinjait

Te hány blogposztot tudsz megírni egy nap? Ne válaszolj egyből: gondold át, melyek a legjobban sikerült írásaid. Melyekre érkezett a legpozitívabb válasz a közönségedtől? Melyek azok, amiknél már tényleg majdnem úgy érezted, hogy készet alkottál? Ha olyan vagy, mint a mi stábunk vagy akár, mint Neil Patel, a Moz.com bloggerei vagy mindazok, akik vannak annyira maximalisták, hogy alig akarnak kiengedni egy-egy szöveget a kezükből, akkor tudod, hogy egyetlen jól felépített posztra 4–6 órányi idő is könnyen elmehet. Márpedig a modern reneszánsz embereknek, akiket online marketingesként tisztelünk, nincs ennyi ideje. Nézz csak meg egy bármilyen álláshirdetést a szakmában: egyszerre kell foglalkozni szövegírással, közösségi médiával, kampánytervezéssel, kapcsolattartással, e-mail marketinggel, akár események szervezésével és így tovább. Ha nem akarsz napi 20 órát dolgozni, egyszerűen muszáj a saját folyamataidat optimalizálnod. Már csak azért is, a sikered kulcsa az írás.

Mennyit kellene posztolnod?

Mindig lelkesen idézem a HubSpot nagyszerű statisztikáit, ugyanis remekül megmutatják, hogy minél többet írsz, annál nagyobb sikert érsz el az üzletben. Nem meglepő. Ha 10 helyett 100 bejegyzésed van, akkor 10-szer több belépési pontod, rangsorolható tartalmad és szakértői imázsodat építő anyagod van. Amikor megkérdezi valaki, hogy mekkora a megtérülése egy blogbejegyzésnek, ilyen grafikonokat szoktunk mutatni neki – ezekből ugyanis kiderül, hogy a blogolás hosszú távon igazán megtérülő. Ahogyan Joe Pulizzi is mondta nekem: az első 6–12 hónap csak az építkezésé. Ugyanis minél több posztot publikálsz egy hónapban, annál nagyobb lesz a forgalmad. irasi_szokasok_hubspot_1 Ez nálunk sem volt másképpen: március 16-án indítottuk el előfizetős blogunkat, innentől minden munkanapon egy cikket teszünk közzé – és ez a forgalomban is kiválóan megmutatkozik. latogatottsag_info_1 De nem csak látogatóból, értékes leadből is egyre több és több érkezik majd… irasi_szokasok_hubspot_2 És a régi posztok ugyanúgy hasznot hajtanak: 100-200 poszttal a blogodon egy adott szintű forgalomra és leadmennyiségre már eleve számíthatsz. Ezt a hihetetlen mennyiségű tartalmat tehát valahogyan létre kell hoznod – és fenn is kell tartanod az aktivitásodat, hogy megőrizd. Megmutatom, hogyan ne égj ki, hogyan ne rokkanj bele ebbe az irdatlan munkamennyiségbe.

Tűzz ki határidőket – de tartsd meg őket magadnak

Ha csak annyi célt tűzöl ki magad elé, hogy megírj napi egy cikket, az nem fog motiválni eléggé. Konkrét időpontra van szükséged. Jól tudom, hogy mindannyian máskor vagyunk a legproduktívabbak, én például remekül tudok írni este 10 és hajnali 2 között – saját mércém szerinti legjobb írásaim közül nem egy ekkor született. Mérd fel, hogy neked mikor megy a legjobban az írás, és eszerint tűzz ki magadnak határidőt. Ha azt látod, ha általában délelőtt 10-kor jön meg az inspiráció, akkor határozd el, hogy a holnapi bejegyzésnek délután 3 órára készen kell lennie. Ez már önmagában motivációt fog jelenteni, de vigyázz – ha ugyanis másokat is beavatsz a céljaidba, az könnyen visszaüthet. Ez persze sokszor elkerülhetetlen, hiszen másokkal együtt kell megszervezned a munkádat. Ezzel együtt pszichológiai vizsgálatok bizonyítják, hogy ha valamilyen célt tűzöl ki magad elé, sokkal nagyobb eséllyel éred azt el, nagyobb elhivatottsággal küzdesz érte, ha senkit sem avatsz be. A Psychology Today így magyarázza ezt: ha elmondom valakinek azt, hogy holnap 3 órára készen leszek a cikkel, ő már úgy fogja gondolni, hogy akkor az a cikk tényleg készen lesz 3-ra. Esetleg fél órával későbbre ennek biztos tudatában másik feladatot ad nekem. Ez a bizonyosság pedig visszahat rám, úgy fogom érezni, részben már el is értem a célom (holott még egy betűt sem írtam le), ez pedig oda vezet, hogy kevésbé keményen dolgozom majd az eléréséért. A határidő azért is hatékony, mert rákényszerít, hogy pontosan átgondold, hogyan fogod ezt a célt elérni: mit kell és milyen sorrendben megtenned hozzá, hogy ténylegesen elkészülj a kívánt időpontra. De ezzel át is kanyarodunk egy másik pontra…

Oszd be az időd – és tervezz reálisan

Read More

Milliódolláros kudarcok: mit tanulhatsz világcégek megbukott kampányaiból?

Hogyan bukhat meg egy kampány, amire egymilliárd dollárt költenek? Egyszerűen: a világ legnagyobb cégei hajlamosak a megvalósításba ölni minden pénzt, miközben az alapkoncepció sokszor átgondolatlan marad. Három példát vizsgálunk meg: kampányokat, amelyek dollármilliós költéssel csak érdektelenséget, rosszabb esetben hatalmas felháborodást tudtak felmutatni. A FIAT 50 ezer nőt zaklat A direct mail műfajában nem könnyű igazán … Read more

Hogyan keress pénzt a blogoddal?

Az örök kérdés, hogy hogyan keress pénzt egy bloggal. Mivel a most olvasott blog tavaly 45 000 000 forintos árbevételhez segített minket, így van mit mondanunk arról, hogy mit érdemes és mit nem.

Hogyan ne monetizáld a blogod?

Ne monetizálj PPC-hirdetésekkel (a legismertebb az AdSense). Miért ne? Ennek több oka is van:
  • Kiszolgáltatott leszel a forgalmadnak (ezt még kezelheted) és a Google-nek (simán kitilthatnak a programból, ha valamit elszúrsz) – ez vállalkozóként vállalhatatlan kockázat, mert nincs ráhatásod.
  • A magyar piac kicsi – 15 millió főből kell annyi forgalmat összehoznod, hogy értelmezhető bevételed legyen.
  • Több blogra ésvagy magazinra lesz szükséged és profi kampányokra – akik PPC-hirdetések jutalékaiból élnek, azok egyrészt nagyon értenek hozzá, másrészt főállásként végzik, harmadrészt jellemzően több felületük is van. Ennyi tudással és ennyi munkával már csinálhatsz „rendes” vállalkozást is.
Eltántorítani persze nem akarlak. Próbáld ki, hiszen tanulásnak mindenképp jó – és akár cáfolj ránk, írd meg a sikersztorid. Ha már hirdetésekkel monetizálnál, akkor lehetőleg hirdetési helyeket adj el egyéni megrendelőknek – displayt vagy advertorialt (tévesen PR-cikknek mondják idehaza). De nézzük a könnyebb utakat.

4 lépésre van szükséged

A stratégia egy szalvétára is felírható:
  1. írj döbbenetesen minőségi cikkeket
  2. építs listát a látogatóidból
  3. tartsd velük a kapcsolatot (pragmatikusan hírlevélben)
  4. értékesíts nekik
A logikus kérdés, hogy miért nem gazdag még mindenki. Nos, azért, mert ezek mindegyike nehéz. Nagyon nehéz.
Ezek a cikkek segíteni fognak: Így tervezd meg 10 lépésben a tartalommarketingedet Így írj jó cikkeket Így iratkoztass fel látogatókat (feliratkozási oldal) Ilyen hírleveleket írj Ilyen sales page-eket írj

Hogyan kezdj hozzá?

Legelőször fejben tedd rendbe a mentalitásod. Te nem írogatsz – mert írogatni a hatodikos unokahúgod írogat: házit. Nem maga a cikk, a videó, a webinár, a podcast a lényeg. Ez egy formátum, amivel értéket tudsz átadni. Tehát te első körben értéket adsz (blogbejegyzéseket jó információkkal), hogy a megcélzott emberek rád figyeljenek. A blog üzlet. Ezt a kapcsolást könnyebben teszed meg, ha már meglévő cégednek indítasz blogot. Eljutottunk a következő lépéshez.

Mérd fel, hogy mi hiányzik a piacodról

Úgy tartalomban, mint termékben. És ezt akkor is tedd meg, ha már megvan, hogy mi a szolgáltatásod vagy a terméked – zenetanár vagy, doméneket regisztrálsz, árut szállítasz, kisboltod van, tréningezel, coacholsz stb. (Mert pozicionálnod kell.) A legelső lépésed az, hogy találj egy tartalmi rést. Ez a piaci rés mintájára az a terület, amit a többi szolgáltató (itt: blog, magazin, fórum stb.) nem tölt ki (vagy nem elég jó minőségben). Kezdd a legelső kulcsszóval, ami eszedbe jut. (Ha komolyan akarod csinálni, akkor generálj kulcsszavakat például a Keywordtool.io szolgáltatással.) Mérd fel a találatokat, ezeket gyűjtsd egy Excelbe. Nézd meg minden tartalmi konkurensednél, hogy milyen a stílus, hogyan közelítik a témát, egyáltalán ki az író (piaci szereplő, hobbista stb.), mik a legnépszerűbb anyagok és mi hiányzik.

Mi hiányzik? Így találj valós kérdéseket a piacodról

Read More

Crowdfunding és tartalommarketing: hogyan építs profi kampánnyal bizalmat 4 lépésben

Meg tudsz győzni, hogy pénzt adjak egy ígéretre? Ha a válaszod nem, esetleg hezitálsz, akkor még ne vágj bele a közösségi finanszírozásba. Olyan kampányt kell megtervezned, ahol a szavadért fog pénzt adni sok potenciális vásárló (hiszen még nincs termék). Olyan bizalomépítésre lesz szükséged, amely meghaladja a „hagyományos” – létező, kézzelfogható – termékeknél szükségest. Ehhez fogok … Read more

Linképítés 3 lépésben: a felhőkarcoló-technika

Bármilyen jó legyen is a tartalmad, ha magában áll, nem fogja senki elolvasni. Senkit sem érdekel, ha a világ leghasznosabb esettanulmányát írod meg, ha elkészíted a leghumorosabb termékismertető videót: ha nem terjeszted jól, akkor nem fogja a várt számokat hozni. Röviden: ha megépíted, akkor eljönnek, de csak ha van oda út. 3 egyszerű lépés A … Read more

Vendégblogolás helyett „inverz vendégblogolás”

Mit csinálj, ha nem tudsz (vagy akarsz) vendégblogolni? Fordítsd meg a folyamatot, és használj „inverz vendégblogolást”. „Hogy mit?”, kérdezed, és ez a cikk példákkal megválaszolja. Miért éri meg vendégblogolni? 3 fő előnye van. Backlinket és brand mentiont kapsz egy másik oldalról – lehetőleg erős oldalt választottál, és a link is erősíti a linkprofilod. Eljutsz egy … Read more

A listacikk hasznos: ezért (és így) használd a listicle formátumot

A szakma egyszerre imádja és megveti. Mára fontos helye van bármilyen blogstratégiában, mégis mintha kezdenénk túladagolást kapni belőle. Ez a listicle, vagyis a listacikk, amelyet most alaposan kielemzünk. És nem, nem listaformátumban, mert nem leszek ennyire kiszámíthatóan sablonos.

Gonosz-e eredendően a listacikk?

A lista legnagyobb előnye az, hogy könnyen fogyasztható. Nem véletlen, hogy komplett weboldalak rendezkedtek be erre a formátumra: személyes kedvencem az amerikai Cracked humorszájt, ahol a megjelenő írásos tartalmak 80–90%-a listacikk. Könnyen fogyasztható, hiszen nem egy 1000–2000 szavas cikknek kell az olvasónak nekifutnia. listicle_3

Cracked: ahol még a listákról is listákat írnak, és tarolnak vele.

A lista elképesztően jól tagolható tartalomfogyasztás szempontjából: nem kell az alcímekkel, bucket bridge-ekkel trükköznöd, hiszen minden egyes elem magában is megállja a helyét, önállóan is érdekes. Amiért sok újságíró nem szereti, az éppen az a tény, hogy nem is lehet más, mint vázlatos. Ha fogsz egy nagy témát, és készítesz hozzá egy 5–15 elemből álló listát, nem jut majd helyed az egyes résztémák kifejtésére, nem építheted fel úgy az írást, mint egy hagyományos cikket (nem lesz ugyanolyan íve az anyagnak). A magam részéről az aggályokat nem látom igazoltnak. Nem a formátum hibája az, hogy rengeteg olyan listicle-lel találkozhatunk, amelyek egy fabatkát sem érnek. Bármikor tudok olyan kétezer szavas, szakmainak nevezett cikket mutatni, amit eleve nem volt értelme megírni, mert nem tartalmaz értékes információkat a célközönség számára. Rizsázni könnyű, listaformátumban még inkább, tehát a kontár tartalomgyárosok is felkapták. Ha nem gyártod, hanem alkotod a magad tartalmát, akkor ugyanazért nincs okod aggódni, amiért a tartalomsokk miatt sincsen: magasabb talán a belépési küszöb, de ez csak növeli a befektetett munka értékét. Ezt a rövid előzetes eszmefuttatást David Leonhardt gondolatával szánom, aki a New York Times hasábjain kelt a formátum védelmére:
„As easy as it may be to mock listicles, they’re really no different from traditional articles, quotations, photographs, charts or statistics. They’re an extremely useful tool of expression that can be used well or used poorly.”
Lássuk tehát a gyakorlatot: hogyan alkothatsz olyan listacikkeket, amelyek nem egyszerűen sikeresek, de minőségiek is?

Milyen hosszú legyen a listád?

Read More

Hogyan népszerűsítsd legelső blogposztodat?

Az első posztodat a legnehezebb sikeressé tenni. Mikor első bejegyzésedet élesíted, nincsenek követőid, visszatérő olvasóid, nincsen felépített branded. De még ha a brand meg is van, hát nem ismernek téged tartalomkészítőként. Ha elhatározod, hogy blogot indítasz webshopodhoz, még hűséges, visszatérő vásárlóidnak sem lesz fogalma róla, hogy mire is számíthatnak. (Vagy hogy egyáltalán indítottál egy blogot.) … Read more

Mi köze egy Forma–1-es versenyzőnek az online marketingedhez? (2463%-os látogatottságnövelés céges bloggal)

Kíváncsi vagy, hogy a most olvasott blogot hányan látogatják? Lassan hagyománnyá válik a transzparenciánk. Kezdtük egy 676%-os növekménnyel. Bővültünk 972%-ra, végül 1233%-ra. És most ránéztem az Analyticsre, és nem fogod elhinni, ami ezután történt.

Mennyit nőtt a látogatottság?

2014 júniusát vesszük alapul. Ennek 2 oka van:
  1. 2014. május–júniusban kezdtünk el stabilan heti 3 cikket publikálni.
  2. Az előző cikkekben is mindig ez volt a referenciahónap.
Így néz ki heti bontásban a Marketingszoveg.com elmúlt 2 éve. marketingszoveg.com statisztika

(A cikk összes képe nagyítható.)

Az Analytics az év júniusában 478 sessiont regisztrált, 2016 áprilisában 11 775-öt. Ez egy 2463,38%-os növekmény, egyszerűbben bő 24-szeres látogatottságbővülés. Read More

Így használd fel újra a régi tartalmaid (5 gyakorlati tippel)

Nem minden tartalom öregszik szépen. Mindegy, milyen elhivatottsággal vagy tehetséggel blogolsz, tartalmaid nagy része idővel valószínűleg elavulttá válik. Ez azonban még nem ok arra, hogy leírd őket. Mindjárt az elején tisztázzuk, hogy miért nem szabad megválnod a régi tartalmaidtól. (Szerencsére nem sokan vannak, akik törlik a bejegyzéseiket, de időnként találkozom olyan oldalakkal, ahol csak a … Read more