11 eszköz, amivel megkönnyítem neked a blogolást

Blogot vezetsz és rendszeresen frissíted. Nagyon jól teszed, nem sok jobb üzleti döntésed lehet annál, hogy belevágtál. Fenn is kell tartanod a rendszerességet, mert a tartalom hosszú távon jövedelmez neked: ha eléred az 50 bejegyzést, a statisztikák szerint már 53 százalékkal növekedik a forgalmad, száz posztnál megháromszorozódik. A HubSpot benchmarkjai szerint a blogposztok számának növelése … Read more

Nincs témád? Így szerezz 115 témaötletet 30 perc alatt

Ismered azt a kényelmetlen érzést, hogy terv szerint az üzleti blogodat jövő héten is 2 cikkel kéne frissítened... de semmi ötleted nincs? A témaválasztás tétje nagy: a jól megírt rossz téma senkit nem érdekel, de a közepesen megírt kiváló téma szivacsként szívja a látogatottságot. Akármilyen piacon is működik az akármilyen céged, a területed tele van megírható és feldolgozható témákkal – még akkor is, ha az alkotói válság legsötétebb perceiben azt gondolod, hogy mindent megírtak már, és egyébként is témaszegény a piacod. Nem fogom azt mondani, hogy jó témákat találni könnyű (mert nem az). De ebben a cikkben bemutatom azokat a módszereket, amelyekkel a profi tartalomkészítők folyamatosan ötleteket generálnak – van az a kritikus mennyiségű rutin, amely felett az üres papírlap sem félelmetes, és szinte önmagától jönnek az ötletek.

Nézzük az ötletelés „szabályait”

Legelőször is: először mennyiségre megyünk, nem a minőségre. Bőven ráérsz a 100 témaötletből később kiválogatni a 10-20 legjobbat. Szoktasd rá magad arra, hogy a brainstorming alatt mindent leírj. Ez annyira belső doksi, amennyire egy doksi belső lehet – senki nem fog belekötni abba, hogy micsoda bugyuta ötlet ez és ez, micsoda rossz helyesírással írtad le ezt a mondatot, né, egy elírás. A doksi neked készül, csak te fogod látni. (Ezt azért emelem ki, mert sok író küzd azzal, hogy nem tud fesztelenül írni, mert írás közben is arra gondol, hogy ezt valaki elolvassa majd.) Mivel ötletelésről van szó, így nem itt kell a tökéletes főcímet megalkotnod, és a témaötletekhez a vázlatot sem most írod meg. Ezek csak viszik az idődet. Ne vessz el a részletekben.

Előkészületek

Fogd a laptopodat, és menj ki a parkba lehetőleg munkaidőben (szabadúszóknak mondom: 8–16 óra), amikor alig van ott valaki. Erre azért van szükség, mert...
  • kiszakadsz az irodádból vagy otthonról, az új környezet serkenti a kreativitásodat
  • nem fognak zavarni
Kapcsold ki a telefonod, tiltsd le a Facebookot, YouTube-ot és minden olyan oldalt, ahol nagyon sok időt el tudsz tölteni azzal, hogy produktivitás helyett pizzát evő macskákról készült videókat nézel. Ha Chrome-od van, használd például ezt a kiegészítőt. Legyen nálad mobilinternet. Állíts be magadnak egy időkeretet, és szigorúan tartsd be. Erre 2 okból van szükség: egyrészt így keretet adsz az ötletelésnek, másrészt ha meghatározott idő alatt kell elvégezned egy feladatot, akkor tényleg megcsinálod. A szövegíró (és talán minden kreatív szakember) úgy működik, hogy a feladat addig tart, amennyi idő van rá. Ha van 3 órád egy blogbejegyzésre, akkor 3 órán keresztül fogod írni. Ha 1,5 órát engedélyezel, akkor valahogy megoldod, hogy beleférjen 1,5 órába. Emberfüggő és természetesen az észszerűség határain belül lehetsz rugalmas (5 perc alatt nem fogsz 3000 szavas cikket írni akkor sem, ha 30 éve szövegírással foglalkozol). Nyiss egy új doksit, mentsd el (ahogy szereted: lehet egy asztalra kitett Word-doksi, új jegyzetlap az Evernote-ban vagy egy dokumentum a Google Docsban). Kezdhetjük is!

Kérdések

Interjúvold meg magad az alábbi kérdésekkel és a válaszokat írd le. E kérdések célja, hogy üzemanyagként táplálják a gondolataidat.
  1. Miért szereted a szakterületedet?
Tegyük fel, hogy az online marketingben dolgozol – ezt rajtad kívül több ezer ember elmondhatja magáról (kishazánkban), és mindenki más miatt kezdte. (Értelemszerűen az online marketing egy példa, amit majd behelyettesítesz a saját területeddel.) Téged mi vonzott? Mikor hallottál erről először? Mi és ki inspirált? Mit olvastál, amitől úgy érezted, hogy a karriered következő 5, 10, 40 évét ennek szenteled? Hol volt a fordulópont? Mikor találtad ki, hogy „ez leszel, ha nagy leszel”?
  1. Hogyan indultál?
A magyar népmesékben visszatérő elem a sikersztori: a legkisebb fiú kalandosan és sok furfanggal legyőzi az akadályt, elnyeri a királylány kezét és a fele királyságot – pedig papíron ő volt a legesélytelenebb. Annyira imádjuk az ún. „honnan indultam” történeteket, hogy az emberiség kultúrtörténetében ez az egyik legerősebb mém. Üres volt a hűtőd, és a villanyszámla befizetése helyett inkább előfizettél egy gyorsabb internetre? Hitelből fizetted ki a beszállítóidat, és nem gondoltad volna, hogy valaha is működőképes céged lesz? Azt mondták, hogy ezzel a területtel ne foglalkozz? Nem hitt benned a családod, kiröhögtek a barátaid? Miért tartottál ki? Mi vitt előre? Hogyan győzted le az akadályokat?
  1. A szakterületed tévedései
Mi az, amit többször hallottál konferencián, és szerinted óriási tévedés? Mi az, amit a többség tévesen gondol? Tudok példákat mondani a reklámszakmából: „a negatív reklám is reklám” egy nagyon mélyen gyökerező tévedés. A negatív PR óriáscégeket dönthet be, és válságkommunikációval (és -forgatókönyvvel) küzdenek ellene nem mindig sikerrel.
  1. Miért a te terméked a legjobb?
Nem azért, mert „minőségi” és „innovatív”, mert ezt mondja boldog-boldogtalan. Mi az, amit csak te adsz a piacnak? Miért fontos ez? Mitől egyedi? Miért szebb? Mi az értékajánlatod?
  1. Szakterületed legjobb anyagai?
Kik az elismert szakértők és véleményvezérek? Legfontosabb blogok? Alapkönyvek? Listázd őket, és mindegyik mellé írd oda, hogy miért éri meg olvasni.
  1. Mi kell, hogy ezen a területen valaki sikeres legyen?
Mitől lesz jó online marketinges valaki? Szaktudás vagy szemléletmód? Legyen kreatív? Egyáltalán mi a kreativitás? Tanulható? Ha igen, hogyan? Mit olvasson a kezdő, mit a haladó? Menjen el a milyen képzésekre?
  1. Milyen eszközöket használsz a munkád során?
Hogyan elemzel? Hogy néz ki a workflow? Mibe írod a blogodat, hogyan keresel rá kulcsszavakra, hogyan adminisztrálsz, milyen CRM-et használsz (ha használsz), milyen ingyenes és fizetős eszközöket ismersz?
  1. Merre tart a területed?
Mi várható a jövőben? Vannak-e pozitív tendenciák, vagy minden aggasztó?

Témagyűjtés a netről, a cégedből és az ügyfeleidtől

Hogyan gyűjt témát a profi szövegíró? Ha nem kapunk készen az ügyféltől, akkor az alábbi listán szaladunk végig. Read More

Az üzleti blogod hatástalan. De ezzel az 5 ponttal kijavíthatod

Üzleti blogot nem azért vezetsz, mert épp ez a trend, hanem azért, hogy az ügyfeleiddel kommunikálj, építsd a márkádat vagy eladásokat szerezz. Ha az üzleti blog nem segít hozzá a fentiekhez, akkor csak az idődet pazarlod. De ez a cikk épp azért született, hogy a blogodat egy új szintre emelhesd. Arra a szintre, ahol hatékony. (Mint pl. nekünk.) Az alábbiakban elolvashatod a legjobb gyakorlatokat, amelyeket több száz és ezer sikeres üzleti blog tapasztalataira alapozunk.

1) Ismerd a célpiacod és célozz réspiacra

Első lépésben határozd meg az ideális vásárlódat, majd csak neki írj. A legtöbb céges blog azért lesz súlytalan, mert túl általános témákról írják. A „digitális kommunikáció” túl általános, míg a „facebookos kommunikáció” már réspiaci tartalom. Előbbi témákkal egyetemista olvasóid lehetnek, akik a kurzusokra a blogodból készülnek fel – de nem lesz belőlük vásárlód. Utóbbinál viszont az a marketinges fog téged olvasni, aki szeretne hatékonyan kommunikálni a közösségi médiában. És a kapcsolódó termékeidre és szolgáltatásaidra is vevő lesz.
A KISSmetrics felmérése szerint a réspiacnak szánt erősen szakmai tartalom 218%-kal csökkenti ugyan a forgalmadat, de 692%-kal több bevételt hoz. A játékot viszont pénzre játsszuk.
Tehát állítsd fel a buyer personáidat, és határozd meg, milyen problémáik vannak, milyen kérdésekre akarnak választ kapni. Milyen tartalmakat osztanak meg ismerőseikkel, milyeneket a kollégáikkal, szakmai kapcsolataikkal, milyen tartalmakat olvasnak szabadidejükben. De ne ragadj le az elméletnél...
Pro tip: menj fel fórumokra és nézd meg, hogy a potenciális vásárlóid miről beszélnek. (Lehetőleg angol oldalakra menj, pl. Redditre, mert a magyar fórumozási kultúra bizony elkeserítő.) Egy irodaszékes ügyfelünk egy vásárlói szegmensénél pl. probléma, hogy a menstruációs foltot mivel lehet kiszedni a szék szövetéből. Álmomban nem gondoltam volna, hogy ez létező probléma, pedig az.
Ha tűélesen célzott releváns szakmai tartalmakat akarsz írni, akkor nem csak magával az írással lesz munkád – a tervezés, elemzés adja majd a munkád oroszlánrészét.
  • Végezz kulcsszóanalízist. Nézd meg, milyen kérdéseket írnak a felhasználók a Google-be. Hogy csak a legegyszerűbb, egynullegyes módszert mondjam: ha például fűnyírókat árulsz, észreveheted, hogy a kereső felajánlja a „milyen fűnyíró traktort vegyek”, „milyen elektromos fűnyírót vegyek” stb. kérdéseket. Válaszold meg a kérdéseket alaposan és figyelj az ilyen long tail kifejezések használatára.
  • Olvasd a szakmai csoportokat. Facebookon, fórumokon olvasd célközönséged párbeszédeit, figyeld meg, milyen kérdéseket tesznek fel egymásnak, mire kíváncsiak. Vedd fel a listádra ezek megválaszolását is.
  • Keress a kérdés-válasz oldalakon – mint például a zseniális Quora vagy akár itthon a (kevésbé színvonalas) Gyakorikerdesek.hu oldalon.
  • Figyeld meg, milyen tartalmak a legsikeresebbek – használd például a BuzzSumót, hogy láthasd, milyen témákat osztanak a legjobban Facebookon, Twitteren, LinkedInen.
  • Hallgass a feedbackre. Mérd saját tartalmaid hatékonyságát, és finomítsd folyamatosan, napról napa, hónapról hónapra a tartalomportfóliódat. A stratégiád soha nincs készen.

2) A vendégblogolás ereje

A legjobb anyagaidat ne a saját blogodon publikáld. Azt gondolhatod, hogy ez értelmetlen: miért ne a saját oldalaidon tennéd közzé leghasznosabb műveidet, amik a legtöbb forgalmat, leadet hozhatják? Azért, mert valószínűleg nincsen több ezer egyedi olvasód – a legnagyobb szakmai blogoknak és portáloknak viszont van. Ha nekik küldöd el ezeket a tartalmakat, saját közönségednél sokszorta többen olvassák majd, látják a neved, sokan átkattintanak majd a blogodra. A vendégblogolás tulajdonképpen reklám az üzleti blogodnak, mert más célközönségekhez juthatsz el – akik aztán a kiváló anyag miatt az olvasóid lehetnek. Tudom, hogy a vendégblogolást temették, mert már nem akkora SEO-boost, mint régen. Viszont most nem a backlink miatt csinálod, hanem azért, hogy más közönségekhez is eljuss. Hogy ezt megtehesd a következő lépéseket kell követned:
  1. Építs kapcsolatokat! Keresd fel a számodra releváns véleményformálókat, szakújságírókat, bloggereket. Nézd meg, miről írnak, hol vannak még jelen – e-mailben dicsérd meg cikküket, ajánld a saját oldaladon és küldd el nekik a linket e-mailben, a szakmai Facebook-csoportokban, Twitteren indíts párbeszédet anyagaikról. Ha választ kapsz, még ha csak egy köszönömöt is, onnan már folytathatod a társalgást.
  2. Ha már van működő kapcsolati hálód, mutattasd be magad. Ha nagy oldalakon akarsz (lehetőleg ingyen, nem PR-cikként) tartalmat megjelentetni, akkor ajánlásokra lesz szükséged. Tehát akik már ismerik a tartalmaidat és a portfóliódat, azokat kérd meg, hogy mutassanak be a döntéshozóknak.
  3. Kutass kicsit. Valószínűleg referenciákat kérnek majd tőled, tehát nézd meg, milyen tartalmak teljesítenek a legjobban az adott oldalon (erre tökéletes pl. a QuickSprout vagy a BuzzSumo). Válogasd ki saját releváns, jól teljesítő tartalmaidat, és ezekkel kopogtass be személyesen.
  4. Add el az ötleted. Küldd el a szerkesztőnek, bloggernek a tartalmadat. Valószínűleg szükség lesz pár változtatásra, az sem biztos, hogy rögtön választ kapsz. Lehet, hogy el sem fogadják az első ötletedet – kérj feedbacket, és próbálkozz újra. Légy türelmes: a vendégblogolás előnyei bőven megérik az idődet és energiádat. Mindezzel ugyanis kapcsolati hálódat is bővíted, személyes brandedet építed, forgalmat, leadeket is szerzel. Vagyis elképesztően értékes mindaz, amit elérsz.
5_uzletiblog_tipp_guest

Danny Iny blogger 2011-ben a Copybloggert kereste fel hogy tartalmakat írna nekik. Az eredmények magukért beszélnek...

 

3) Tanítsd meg az olvasóid vásárolni

Read More

1233%-os forgalomnövekedés céges bloggal (számok és stratégia)

Egyes vélemények szerint a céges blog nem hatékony. Ha te is ezt gondolod, akkor ezt a cikket ne olvasd el, mert épp arról lesz szó, hogy bizony hatékony. Joe Pulizzi a Kontent magazin mostani számában a kkv-nak az üzleti blogot ajánlja, hiszen ez a legköltséghatékonyabb, kis büdzsével is elindítható és fenntartható platform. Neil Patel egy … Read more

A céges blog mégsem hatékony?

„Egy blog nem kerül sokba, de nem hatékony” – legalábbis egy ismert tartalommarketing-szakértő szerint (aki itt most nem én vagyok). Az állítás szakmai tévedés, mert a céges blog hatékony. Ez nem a véleményem, hanem egy több ezer esettanulmányon és felmérésen nyugvó tényszerűség. (És ezzel egyetértettünk a DIMSZ tartalommarketing-tagozatában is.) De nézzük meg, hogy miért az, … Read more

Szerezz 113 817 látogatót ezzel a bejegyzésvázlattal

Azt mindenki tudja már, hogy ma kiváló tartalomra van szükséged. Olyanra, ami mágnesként húzza be a linkeket és virálisan terjed. Mondani könnyű: a minőségi tartalmat nem csak megírni nehéz. Sokan már a vázlatkészítésnél elakadnak. Szerencsére a kiváló tartalom objektíven vizsgálható, és a legsikeresebb anyagok felépítését ellesheted. A Backlinko.com egyik posztja 113 817 egyedi látogatót kapott, a … Read more

Mit tegyél linképítés helyett?

A Google algoritmusfrissítései egyértelműen kivégzik a hagyományos linképítést. Még mindig van némi hatása a magyar piacon, mikor százötven-kétszáz forintos darabáron linkgyűjteményekben veszünk hivatkozást, de a következő vagy az azutáni frissítés vélhetően lenullázza majd ezeket a linkeket is, és oldalunk visszazuhan a találati listán. Mi a megoldás? A keresőoptimalizálás az online marketing egyik legérdekesebb területe, mert … Read more

10 ok, amiért minden cégnek blogolnia kéne

Céges blog… A lehetőség adott, mégis kevesen élnek ezzel. Talán nem hallottak még erről. Talán nem tudják, hol kezdjék el. Talán nem találnak szövegírót. Vagy ők is beleesnek abba a csapdába, hogy „majd a jövő héten” elintézik ezt is. Pedig amit a jövő héten intézünk el, az soha nem lesz elintézve. Tapasztalatból mondom, de szerintem … Read more