Meg tudsz győzni, hogy pénzt adjak egy ígéretre?
Ha a válaszod nem, esetleg hezitálsz, akkor még ne vágj bele a közösségi finanszírozásba. Olyan kampányt kell megtervezned, ahol a szavadért fog pénzt adni sok potenciális vásárló (hiszen még nincs termék).
Olyan bizalomépítésre lesz szükséged, amely meghaladja a „hagyományos” – létező, kézzelfogható – termékeknél szükségest.
Ehhez fogok most gyakorlatba ültethető tippeket adni. Ezeket nemcsak a crowdfundingban, de az e-kereskedelemben is bátran felhasználhatod.
1. Már előre építs közönséget
A közönséged kiépítésével ne várd meg, amíg szükséged lesz a pénzre a kampányhoz. Kezdd el magad és a brandedet már jóval korábban építeni.
Elsöprően hatékony XXI. századi marketingmodell az, ha előbb közönséget építesz, majd csak utána fejleszted ki a termékedet.
Jelenj meg szakmabeliként a releváns fórumokon, pozicionáld magad megbízható és nagy tudású szakemberként. Törekedj arra, hogy hitelt adjanak a szavadnak: ha az adott területen kérdés merül fel, téged kérdezzenek.
Ezt többféleképpen is megteheted – egy blog vagy éppen egy videocsatorna ebben a segítségedre lehet: ezekhez kiépítheted a táborodat, akik követnek téged, megosztják tartalmaidat és megismertetik a neved.
Ha megjelensz a szakmai fórumokon és csoportokban, ha tudatos networkingbe kezdesz, az szintén segít, hogy megismerjék a nevedet.
Miért jó, ha közönséggel vágsz bele?
Egy ismeretlenben kevésbé bíznak meg a finanszírozók, mint egy jól ismert szakértőben. A crowdfundingban sajnos nem ritkák az átverések – sok termék meg sem látja a napvilágot, és a tulajdonos egyszerűen lenyeli a finanszírozók pénzét.
Ritkán adnak tehát pénzt olyannak, akinek nincsen háttere, aki nem leellenőrizhető, akit nem ismer a szakmai közösség.
Amellett, hogy hitelességed nyersz már csupán az ismertség miatt is, meg is könnyíted a magad dolgát.
Egy népesebb közönséggel hamarabb beindíthatod a kampányt, megteremtheted annak social proof alapjait és könnyebben terjesztheted saját híredet.
Az előre tervezés a legfontosabb feladatod, mert így már biztos háttérrel vághatsz a kampányba. Indíts blogot, légy jelen, gyűjts feliratkozókat: ismerjenek, bízzanak benned, mielőtt egyáltalán sejtenék, hogy finanszírozásra hajtasz. (Kép: CrowdMole)
2. Mesélj magadról
A tartalommarketingben azt szoktuk tanácsolni, hogy ne magadról, ne is a termékedről mesélj, hanem a közönségedről. Mesélj történetet úgy, hogy ők legyenek a főszereplők, hogy az ő problémáik legyenek a középpontban, hogyan oldod meg ezeket és hogyan érzik majd ettől magukat.
A crowdfundingban azonban a személyed és vállalkozásod is kiemelt szerepet kap. Nem a konkurenseiddel szemben kell pozicionálnod, hanem a nulláról kell felépíteni magad a finanszírozók szemében, hiszen azt kéred, bízzák rád a pénzüket.
El kell tehát mondanod, hogy ki vagy – de érdekesen és relevánsan.
Az olyan tényeket, hogy 15 éve dolgozol a szakmában, továbbra sem kell előtérbe helyezned.
Amire ki kell hegyezned a történetedet, azok a személyes motivációid. Miért gondolod úgy, hogy a projektedet meg kell valósítanod, honnan jött az ötlet, hogyan képzeled el az egészet?
Ezzel teszed személyessé a történetet, közelíted magadhoz a közönséget, akik ha többet tudnak a személyes hátteredről és megértenek, jobban meg is bíznak majd benned. Emellett pedig így tudnak kapcsolódni az ügyedhez (rájönnek, hogy nekik is milyen fontos ez a termék).
3. Mesélj a termékedről
Szintén rendhagyó tanács – nem csak arról kell tájékoztatnod a potenciális támogatóidat, hogyan teszed jobbá az életüket. Ha egy termék vagy szolgáltatás fejlesztésére adnak pénzt, akkor ismerni akarják majd a részleteket is.
A termékfejlesztésnek tehát minden lépéséről érdemes részletesen beszámolnod. A legjobb megoldás itt is a blog, illetve videoblog lehet. Amikor kitalálsz és megvalósítasz egy új funkciót, bővíted vagy változtatod a koncepciót, ezekről mind részletesen számolj be – mondd el, miért jó ez, miért döntöttél úgy, ahogy, hogy a megvalósítás hogyan halad, és mi kell hozzá még.
Még jobb, ha interaktívvá teszed a folyamatot.
Az Ultimate Hacking Keyboard csapata (lásd a cikk végén) például elképesztően profin felépített kampánya során megszavaztatta a közönséget arról, hogy milyen modult fejlesszenek le elsőként a készülő termékükhöz – ezzel pedig nagyon is konkrét beleszólást adtak, hogy a pénzért cserébe ne csak egyszerűen megkapják a terméket a támogatók, hanem alakíthassák is azt.
Márpedig ha valaminek a létrehozásában akár csak ilyen szinten is részt veszünk, máris jobban elköteleződünk.
Ha a folyamat minden lépését láttatod a közönségeddel, az egyben bizonyítékként is szolgál: nemcsak hitegeted őket, hanem láthatják, ahogyan elkészül, látják, hogy mire adnak pénzt (vagy mire adhatnak).
Ami viszont még ennél is fontosabb: építsd fel a várakozást. Ahogy közelebb kerülsz a megvalósításhoz és egyre kézzelfoghatóbbá válik, hogy milyen elképesztően jó dolog születik a kezed alatt, úgy növekszik majd az érdeklődőkben a vágy, hogy maguk is birtokolhassanak egyet.
4. Terjeszd a tartalmaid profin
Lehetőségeidhez képest ne csak a saját felületeiden publikáld a tartalmaidat, légy jelen szerzett felületeken is, amennyire csak tudsz. Ha nincsen pénzed arra, hogy felületet vásárolj magadnak és mondjuk natív kampányt futtass, úgy a PR eszközeihez nyúlhatsz (amely persze továbbra sem egyenlő a tartalommarketinggel).
Érd el, hogy véleményvezérek írjanak rólad, hogy szakmai felületeken készítsenek veled interjút és így eljuss a számodra érdekes célközönség szélesebb rétegeihez (lejjebb van példa is!). Ehhez persze kapcsolatokra lesz szükséged – ezért is fontos a korábban hangsúlyozott előzetes építkezés, és nemcsak a közönség, hanem a személyes brand terén is.
Ha kapcsolatban állsz iparági szakértőkkel és véleményvezérekkel, rajtuk keresztül sokkal könnyebben éred el a releváns médiumokat is – ha megbízható, jó szakemberként ismernek, beajánlhatnak téged.
Ha a kapcsolataid megvannak, a kampányod pedig még nem indult el, akkor ehhez nem kell mást tenned, mint hogy bemutatod az ötletedet (lehetőleg olyanoknak, akikről biztosan tudod, hogy nem nyúlják le azonnal).
Minden crowdfunding alapja
Nyugaton persze már profibb eszközökkel dolgoznak, a crowdfunding komoly iparággá nőtte ki magát. A Buzztilt PR cég például direkt erre a célra indít egy új platformot, a The Buzzt, amelyen kifejezetten a közösségi finanszírozású projektekkel foglalkoznak majd.
A Coolest Cooler kampánya is iránymutatásul szolgálhat: Ryan Grapper kampánya a valaha volt legsikeresebb Kickstarter-kampány volt 2014-ben, a publicitás megszerzéséhez pedig egy nagyon egyszerű módszert használt fel.
- Először megjelent az ötletével egy kisebb blogon. Ezzel még kevés embert ért el, de kicsiben kezdeni egyszerűbb – egy blog.hus szakmai blogon megjelenned például egyszerűbb lesz, mint mondjuk a HWSW hasábjain. Előbbi viszont már ad egy alapot.
- Ezzel meg lehet keresni egy nagyobb látogatottságú, ismertebb blogot, hogy számoljanak be az ötletedről, hivatkozva a megjelenésedre.
- Majd ezt újra és újra megteheted, amíg el nem érsz a csúcsra.
Ezen a ponton lényegében arra kell koncentrálnod, hogy a meglévő kapcsolati tőkédet és szerzett publicitást megfelelően használd fel: ne lőj túl nagy vadra, de ne félj lépni, mert egy több hónapos hírrel már nem kopogtathatsz be egy hírportálhoz.
A legjobb magyar példa
Az itt felsorolt taktikákat az Ultimate Hacking Keyboard csapata vérprofin valósította meg.
Már 2 évvel a kampány előtt megkezdték az építkezést: feliratkozókat gyűjtöttek. Később blogjukon (lsd. az oldalukon) minden lényeges lépésről beszámoltak a termékfejlesztés során, még beleszólást is engedtek a támogatóknak a folyamatba, eközben pedig sorra zsebelték be a nagyobbnál nagyobb megjelenéseket például az Engadgeten és a Geek.comon.
Az egész kampányuk egyszerűen gyönyörű, a tartalommarketing hatásmechanizmusai remekül megmutatkoznak – ha szeretnél többet megtudni róluk, a Kontent III/1 számában olvashatod el az esettanulmányt, amelyben személyesen számol be a csapat, hogyan gyűjtöttek 70 millió forintot.
Láttál egy jó közösségi finanszírozást? Elámultál egy kampányon? Írd meg hozzászólásban mindenki örömére!
Show More