Üzleti blogot nem azért vezetsz, mert épp ez a trend, hanem azért, hogy az ügyfeleiddel kommunikálj, építsd a márkádat vagy eladásokat szerezz. Ha az üzleti blog nem segít hozzá a fentiekhez, akkor csak az idődet pazarlod.
De ez a cikk épp azért született, hogy a blogodat egy új szintre emelhesd. Arra a szintre, ahol hatékony. (Mint pl. nekünk.)
Az alábbiakban elolvashatod a legjobb gyakorlatokat, amelyeket több száz és ezer sikeres üzleti blog tapasztalataira alapozunk.
1) Ismerd a célpiacod és célozz réspiacra
Első lépésben határozd meg az ideális vásárlódat, majd csak neki írj.
A legtöbb céges blog azért lesz súlytalan, mert túl általános témákról írják. A „digitális kommunikáció” túl általános, míg a „facebookos kommunikáció” már réspiaci tartalom. Előbbi témákkal egyetemista olvasóid lehetnek, akik a kurzusokra a blogodból készülnek fel – de nem lesz belőlük vásárlód. Utóbbinál viszont az a marketinges fog téged olvasni, aki szeretne hatékonyan kommunikálni a közösségi médiában. És a kapcsolódó termékeidre és szolgáltatásaidra is vevő lesz.
A KISSmetrics felmérése szerint a réspiacnak szánt erősen szakmai tartalom 218%-kal csökkenti ugyan a forgalmadat, de 692%-kal több bevételt hoz. A játékot viszont pénzre játsszuk.
Tehát állítsd fel a buyer personáidat, és határozd meg, milyen problémáik vannak, milyen kérdésekre akarnak választ kapni. Milyen tartalmakat osztanak meg ismerőseikkel, milyeneket a kollégáikkal, szakmai kapcsolataikkal, milyen tartalmakat olvasnak szabadidejükben. De ne ragadj le az elméletnél…
Pro tip: menj fel fórumokra és nézd meg, hogy a potenciális vásárlóid miről beszélnek. (Lehetőleg angol oldalakra menj, pl. Redditre, mert a magyar fórumozási kultúra bizony elkeserítő.) Egy irodaszékes ügyfelünk egy vásárlói szegmensénél pl. probléma, hogy a menstruációs foltot mivel lehet kiszedni a szék szövetéből. Álmomban nem gondoltam volna, hogy ez létező probléma, pedig az.
Ha tűélesen célzott releváns szakmai tartalmakat akarsz írni, akkor nem csak magával az írással lesz munkád – a tervezés, elemzés adja majd a munkád oroszlánrészét.
- Végezz kulcsszóanalízist. Nézd meg, milyen kérdéseket írnak a felhasználók a Google-be. Hogy csak a legegyszerűbb, egynullegyes módszert mondjam: ha például fűnyírókat árulsz, észreveheted, hogy a kereső felajánlja a „milyen fűnyíró traktort vegyek”, „milyen elektromos fűnyírót vegyek” stb. kérdéseket. Válaszold meg a kérdéseket alaposan és figyelj az ilyen long tail kifejezések használatára.
- Olvasd a szakmai csoportokat. Facebookon, fórumokon olvasd célközönséged párbeszédeit, figyeld meg, milyen kérdéseket tesznek fel egymásnak, mire kíváncsiak. Vedd fel a listádra ezek megválaszolását is.
- Keress a kérdés-válasz oldalakon – mint például a zseniális Quora vagy akár itthon a (kevésbé színvonalas) Gyakorikerdesek.hu oldalon.
- Figyeld meg, milyen tartalmak a legsikeresebbek – használd például a BuzzSumót, hogy láthasd, milyen témákat osztanak a legjobban Facebookon, Twitteren, LinkedInen.
- Hallgass a feedbackre. Mérd saját tartalmaid hatékonyságát, és finomítsd folyamatosan, napról napa, hónapról hónapra a tartalomportfóliódat. A stratégiád soha nincs készen.
2) A vendégblogolás ereje
A legjobb anyagaidat ne a saját blogodon publikáld.
Azt gondolhatod, hogy ez értelmetlen: miért ne a saját oldalaidon tennéd közzé leghasznosabb műveidet, amik a legtöbb forgalmat, leadet hozhatják?
Azért, mert valószínűleg nincsen több ezer egyedi olvasód – a legnagyobb szakmai blogoknak és portáloknak viszont van. Ha nekik küldöd el ezeket a tartalmakat, saját közönségednél sokszorta többen olvassák majd, látják a neved, sokan átkattintanak majd a blogodra.
A vendégblogolás tulajdonképpen reklám az üzleti blogodnak, mert más célközönségekhez juthatsz el – akik aztán a kiváló anyag miatt az olvasóid lehetnek. Tudom, hogy a vendégblogolást temették, mert már nem akkora SEO-boost, mint régen. Viszont most nem a backlink miatt csinálod, hanem azért, hogy más közönségekhez is eljuss.
Hogy ezt megtehesd a következő lépéseket kell követned:
- Építs kapcsolatokat! Keresd fel a számodra releváns véleményformálókat, szakújságírókat, bloggereket. Nézd meg, miről írnak, hol vannak még jelen – e-mailben dicsérd meg cikküket, ajánld a saját oldaladon és küldd el nekik a linket e-mailben, a szakmai Facebook-csoportokban, Twitteren indíts párbeszédet anyagaikról. Ha választ kapsz, még ha csak egy köszönömöt is, onnan már folytathatod a társalgást.
- Ha már van működő kapcsolati hálód, mutattasd be magad. Ha nagy oldalakon akarsz (lehetőleg ingyen, nem PR-cikként) tartalmat megjelentetni, akkor ajánlásokra lesz szükséged. Tehát akik már ismerik a tartalmaidat és a portfóliódat, azokat kérd meg, hogy mutassanak be a döntéshozóknak.
- Kutass kicsit. Valószínűleg referenciákat kérnek majd tőled, tehát nézd meg, milyen tartalmak teljesítenek a legjobban az adott oldalon (erre tökéletes pl. a QuickSprout vagy a BuzzSumo). Válogasd ki saját releváns, jól teljesítő tartalmaidat, és ezekkel kopogtass be személyesen.
- Add el az ötleted. Küldd el a szerkesztőnek, bloggernek a tartalmadat. Valószínűleg szükség lesz pár változtatásra, az sem biztos, hogy rögtön választ kapsz. Lehet, hogy el sem fogadják az első ötletedet – kérj feedbacket, és próbálkozz újra. Légy türelmes: a vendégblogolás előnyei bőven megérik az idődet és energiádat. Mindezzel ugyanis kapcsolati hálódat is bővíted, személyes brandedet építed, forgalmat, leadeket is szerzel. Vagyis elképesztően értékes mindaz, amit elérsz.
Danny Iny blogger 2011-ben a Copybloggert kereste fel hogy tartalmakat írna nekik. Az eredmények magukért beszélnek…