San Diegóban 4000 marketinges, cégvezető és ügynökségi ember sétálgat a Grand Hyatt lobbijában és a termekben. A badge-ekről megismerjük egymást: mind a Traffic & Conversion Summiten hallgatjuk, hogy hol van ma (és merre tart) a digitális marketing.
Elfoglalom a helyem a főteremben (amely a Lurdy nagyterménél kb. háromszor nagyobb), és hamarosan Ryan Deiss kezdi a keynote-ot.
De mielőtt Ryan kezdi, előtte elmondják többször, hogy a jegyzeteket osszuk meg egymással Twitteren – fölidézik, hogy tavaly valaki posztolta az Evernote-linkjét (benne a jegyzeteivel), a tweet pedig virális lett.
A magyar szakmából érkezve megdöbbentő, hogy milyen bőkezűen kezelik az információt (bár tegyük hozzá, hogy az információ megvalósítás nélkül értéktelen).
„Ne hívj marketingesnek”
Deissék mutattak egy videót, amely a magyar cégbemutatkozók többségét fényévekkel veri. A videót megtapsoltuk.
2 bulvárosabb adatféleséggel vezessük fel azt, hogy a marketing miért változott meg.
- Amikor megkérték a marketingeseket és saleseseket, hogy jellemezzék egymást, akkor a használt szavak 87%-a negatív volt.
- A marketingesek 0%-a ért egyet a lead definíciójával (tehát mindenki szerint más).
Korábban a sales és a marketing világosan elkülönült: a marketing leadet generál, amelyet a sales lezár. Ma a határ összemosódik: egy webáruház marketingese online értékesít, egy salesese egyre több marketingfeladatot vállal, például cikkeket ír és influencerré válik.
A régi modellben a céged értékesítéshez kapcsolódó funkcióit így osztottad fel: sales, marketing, support. Ezzel az a gond, hogy nem tudnak együtt dolgozni, mert a feladatok annyira összeérnek és megváltoztak, hogy nem lehet lefedni egy vásárlói útvonalat ezekkel a funkciókkal – emellett a support csak a beérkező kérdésekkel foglalkozik, definíciójából adódóan nem lehet proaktív (vagy csak nagyon nehezen).
Az új modellben Ryan egyetlen teamet javasol: growth (növekedés).
Different positions, same team. The Growth Team. – @ryandeiss #TCS2017 pic.twitter.com/wppt2UY25H
— DigitalMarketer (@DigitalMktr) 2017. március 11.
A team funkciói pedig:
- content – ma már a tartalom nem valami extra, hanem a marketinged alapja. Tartalom nélkül megfulladsz. Tartalom nélkül nem tudsz leadeket generálni, nem tudsz nyomot hagyni, nem lesz keresőforgalmad. Tartalom nélkül nem beszélhetünk marketingtevékenységről.
- acquisition – azaz ügyfélszerzés, klasszikus marketing. Az ő feladatok a leadgenerálás, ehhez forgalmi kampányokat készítenek, landingeket írnak és optimalizálnak, e-mail-kampányokat élesítenek stb.).
- monetization – sales: az ő feladatuk az, hogy a leadekből bevétel szülessen. Ehhez szövegírást, salestevékenységet, partnerkapcsolatokat, üzletfejlesztést használnak fel.
- success – ügyfélszolgálat: céljuk, hogy az ügyfél minden gondja megoldódjon, de még fontosabb az, hogy az ügyfél a legtöbb értéket kapja a terméktől, így pedig egyre sikeresebb legyen. Ebben a modellben nem az eladáson van a hangsúly (de nyilván anélkül éhen halsz), hanem azon, hogy az ügyfeledet jobb és sikeresebb emberré tedd. A pénz pedig jön ilyenkor.
Nevezd át a pozíciókat. A pozíciók számítanak. Az elnevezés számít (ezt tucatszor ismételte el Ryan). Teszteld le te magad is: mondd egy kollégádnak, hogy ugyanazt csinálja majd, mint eddig, és ezért ugyanazt a pénzt kapja, de a pozíciójának más lesz a neve: szinte biztosan megijed legalább egy kicsit. Az elnevezés számít.
2. és 3. lépése az új marketingcsapat felépítésének az, hogy a customer value journey állomásaihoz társítod a funkciókat, majd külön mérőszámokat adsz mindenkinek. Egy blogposztot író contentesen nem kéred számon azt, hogy hány eladást hozott (vagy sem), mert nem ez a dolga. A customer value journey-ről külön anyagot készítünk majd.
If you skip 2 steps, you’re assaulting your customers. @ryandeiss #TCS2017 #customerjourney #superfan pic.twitter.com/cIYhe07NfV
— Rebecca Pollard (@_RebeccaLex) 2017. március 10.
A modell előnye, hogy a felelősségi lánc körkörös. Ha az acquisition nem éri el a célszámokat, akkor általában 2 eset lehetséges: kipróbáltak valamit, ami nem működött (ez teljesen oké), illetve nem kaptak elég blogposztot és lead magnetet ahhoz, hogy a forgalomszerző kampányaikat megtöltsék. De a hibáztatás előtt is tudja mindenki, hogy milyen anyagért kinek hova kell fordulnia.
(Emellett Ryan a csapatában mindenkivel elvégezteti az összes saját kurzusukat, hogy az e-mailes rálásson az analitikára, kicsit mindenki generalista legyen. Ma a digitális marketingben minden egyes terület komplex. Nagyon komplex. Ha a kollégák ezt átlátják, akkor azonnal tisztelni kezdik egymást.)
Így spórolj büdzsét eszköz alapú célzással
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.