Instagram-tartalommarketing: regisztrációtól a haladó szintig (példákkal, esettanulmánnyal)

#mostmegtudodmirejóazinsta A tartalommarketingben az Instagram hatalmas szereppel bír. Itthon még nem robbant be száz százalékig, de tökéletesen hatékony eszköz. Ezért is szégyellem, hogy egy teljes éve készülök cikket írni róla, mégis csak most jutottam el idáig. Cserébe viszont ez alapos lesz: mindent megtalálsz benne, ami a tartalommarketing kapcsán kérdésként felvetődhet benned a regisztrációtól kezdve az esettanulmányokig. Az, hogy most leültem elkészíteni ezt az írást, egy előfizetőnknek köszönhető, aki nemrég megkért, írjunk erről, és válaszoljuk meg néhány kérdését. Ezek többek között:
„Mi az az Instagram, miért jó az nekünk, milyen profillal regisztráljunk (céges, személyes, márkanév)? Egyáltalán mi a különbség a Facebook és közte, illetve aki főleg szöveges tartalmat, oktatótartalmat gyárt, nem egy utazóblogger vagy beautyblogger, az mi a fittyfenét tegyen az Instagramra, ha nem akarja saját magát?”
Sok jogos kérdés, ugorjunk fejest. Megmutatom neked, hogyan működik a tartalommarketing az Instagramon.

Miért használd az Instát?

Kezdjük a statisztikával. A MediaQ kutatásai szerint az Instagram magyar felhasználóinak tábora lassan, de biztosan növekszik és fiatalodik. Aktív (heti) felhasználók száma (Magyarországon):
  • 2015-ben: 840 000
  • 2016-ben: 942 000
A közönség fő jellemzői:
  • 2015-ben: 30 alattiak, jómódúak, nagyon sokat fényképeznek
  • 2016-ben: 25 alattiak, nagyon sokat fényképeznek

Az adatok összegyűjtéséért köszi a Közösségi Kalandozásoknak.

A magyar Instán a felhasználók 60%-a 25 év alatti, további 23% a 25–34 éves korosztályba tartozik, és azt is tudjuk róluk, hogy a nők, ha nem is elsöprő, de szignifikáns többségben vannak. Essünk túl a nyilvánvalón: ez a platform a vizuális tartalmakra épít elsősorban. Eltér a Facebooktól, mert a fotót és videót helyezi a középpontba, a szövegnek itt alig jut szerep. Eltér a Pinteresttől, mert itt nem a tartalmak gyűjtögetéséé a főszerep. Eltér a Snapchattől, mert nem rövid életű, szűk közönségnek szóló tartalmat osztasz meg, hanem hosszú távon építesz brandet. A főszerep a brandépítésé – a korábban említett utazó- vagy beautybloggerek ezért is vannak ennyire otthon ezen a felületen. De maga a Kánaán ez a gasztrobloggereknek, életművészeknek (lásd: Dan Bilzerian) és bárkinek, akinél a vizualitás eleve főszerepet kap. Ez persze nem zárja ki, hogy bármilyen más piacon, témában sikeres legyél Instagramon. A Kontetben nemrég megjelent egy cikkem Undorító tartalommarketing címmel – anyaggyűjtés közben belefutottam egy boncmester fiókjába, aki kismacskákat posztol. Illetve dehogy. Hullákból kivett szerveket, roncsolódott végtagokat, tüdőből formált szívet Valentin-napra. Mire számítottál? Mellesleg több mint 1 millió követője van, és már tapogatózik a merchandising felé. A neve Nicol Angemi, keress rá, ha akarsz, én be nem linkelem.

Építs okosan vizuális brandet

Előfizetőnk megkérdezte, miről posztoljon.
„Például én, akinek két orvosi témájú weboldala van. Magyar kórházakat csak nem fotózhatok…”
Ilyen esetben (ha nem a személyes brandet akarod elsősorban erősíteni, hanem elérést növelni) ideje elővenned a kapcsolódó témákat, megnézni azt, hogy a célközönséged mi iránt érdeklődik még. Ha orvosi témájú weboldalakat olvasnak, jó eséllyel érdekli őket az egészség. Egészséges étkezés, wellness, sport. A shoulder niche kutatás a tartalommarketing egyik nulladik lépése. Tartsd szem előtt, hogy az érzelmekre kell hatnod, és az Insta egyértelműen a pozitív üzenetek platformja (és ezek valóságosságáról, igazságtartalmáról most felesleges volna vitát kezdenünk). Ha kutyamenhelyed van, aranyos kutyusokat mutass, ha egészségügyi témájú a vállalkozásod, egészséges embereket, ahogy mondjuk sportolnak. Ha duguláselhárítással foglalkozol, gyönyörű konyhák és fürdőszobák vagy éppen kemény munkában lévő szakemberek képei kerülhetnek fel.

A profilod felépítése

Ha a téma megvan, el kell döntened, személyes márkát akarsz-e építeni (mint mondjuk Dan Bilzerian, Vajna Tímea, Dukai Regina és így tovább) vagy inkább a vállalati brandet akarod-e erősíteni (mint mondjuk mi, de a HubSpotnál találsz még pár elképesztően erős példát). Handle: a handle az azonosítód, amiből az Insta többek között a profilod URL-jét generálja majd. Szinte mindegy, mit választasz, a felhasználónevet is beolvassák a keresők, Instán pedig inkább a hashtagek számítanak, tehát a rangsorolásodon nem változtat érdemben. Profilkép: Valami, ami illik a branded profiljába. Ha vállalati a profil, akkor legyen a logód, ha személyes brand, akkor egy felismerhető, profi fotó. Esetleg valami más, kifejezetten rád jellemző grafika, a lényeg, hogy első pillantásra azonosítható legyen. Bemutatkozás (bio): röviden, velősen mutatkozz be. Ki vagy te, mit posztolsz, milyen értékeket vallasz. A stílusod egyezzen más csatornákon folytatott kommunikációddal. (Használhatsz emojikat is, ha jónak látod figyelemfelkeltés céljából.) Felhasználónév: Saját neved vagy branded neve. Ne csicsázd, legyen egyértelműen azonosítható, ez alapján találnak meg és ismernek fel. Hivatkozás: a hirdetésektől eltekintve Instán egyetlen esélyed van arra, hogy kattintható linket adj a közönségednek, mégpedig a profilodon. Ha fut egy kampányod, annak a landing oldalát hivatkozd, ha nem, blogodat vagy főoldaladat, esetleg valamilyen releváns örökzöld tartalmat.

Használj üzleti profilt!

Több mint egy éve lehetőséged van már üzleti profilt is beállítani. Ebben az a jó, hogy plusz kontaktinformációkat adhatsz meg: felhívhatnak telefonon, küldhetnek neked e-mailt, de még azt is megadhatod, hol található a boltod vagy irodád. Ebben az esetben így néz ki a profilod:

A Fény Utcai Piac egyébként is jól tolja, hozom még őket példaként.

Az üzleti profil további haszna az analitika (így nem vagy más szolgáltatásokra utalva), illetve az applikációból közvetlenül boostolhatod is a posztjaidat, hogy többen lássák azokat. Ezen a ponton hálát kell, hogy mondjak a Crane adatvezérelt marketinggel foglalkozó szakembereinek, nekik hála ugyanis már két éve létezik naprakész Magyar Instagram Körkép. Ebben rengeteg adat és jó tanács gyűlt össze, ha idáig elolvastad a cikket, akkor ez is kötelező anyag. Ebből főként az üzleti profilokról és az analitikáról tudhatsz meg többet, de pár hasznos tippet is olvashatsz benne (néhányat a cikkben bővebben kifejtek).

„Mi a fenét tegyek Instagramra?”

Read More

Segítség, mit posztoljak Facebookon? – Közösségi marketing 2017-ben, 2. rész

Ha csak annyi fix ügyfelünk lenne, ahányan az elmúlt 1 évben értetlenkedtek, hogy miért kérnek el az ügynökségek annyit a „facebookozásért”, Zoli egy sokkal nyugodtabb cégvezető lenne. Az aktív közösségi tartalommarketing azonban annál egy kicsit bonyolultabb, mint hogy posztolgatunk ezt-azt, hogy „legyen valami, lássák, hogy élünk”. Bevezető cikkünk után haladunk előre a megvalósult multi-platform közösségi marketing felé, cikksorozatunk 2. részében a saját posztolási segédletünkbe engedünk betekintést, majd elmélyedünk a vizuális tartalmak tengerében. Tartozom egy vallomással, de egyáltalán nem lennék meglepve, ha már te is találkoztál volna a problémával.

Amikor még nem ment olyan jól a közösségi tartalommarketing

Pár évvel ezelőtt elvállaltam egy utazási oldal Facebook-menedzsmentjét, de persze korrekt voltam, mert havertól nem kértem érte semmit, no meg akkor még tényleg csak ismerkedtem a közösségi háló üzleti célú felhasználásával. „Csajok, mellek, boldogság és tengerpart, ami belefér, de tényleg rád bízom” – szólt az „ügyfél” utasítása. Én persze a hirdetési oldal mellett elvállaltam a napi 5 poszt különös gonddal történő kihelyezését is. A haver persze heti (!) 5-öt kért, de ügyesen fölalkudtam, mit nekem munka mellett egy kis bohóckodás a Facebookon. Az első hónapban minden csupa napsütés és luxus volt, mint a képeken. Dőltek a like-ok, pörögtek a megosztások és a konverzió is alakulgatott, ehhez is értünk, hurrá. A második hónap már egy kicsit döcögősebb volt, miután ellőttem minden magától értetődő fotót és pár videót. Már kellett egy kis fantázia, hogy meglegyen a napi penzum. A harmadik hónapban már elég morcos voltam, mert mind az ihlet, mind pedig az alapanyag kifutóban volt. Bár május volt, én legfeljebb a Duna-partra akartam lemenni nézni a vizet és az elúszó dinnyehéjakat, és a hátam közepére sem kívántam a homokos tengerpartot. Júniusban előbb napi 3, majd csak napi 1 posztra futotta az erőből és a háttéranyagból, pedig biztos nem lett volna rossz, ha több tartalomra futja a nyár elején, mint márciusban. Ekkor már naponta töltöttem annyi időt a Facebookkal, ami egy részmunkaidős állásnak is jó lett volna.

Hol rontottam el?

Read More