23 bizalomépítő elem, amit az okos marketingesek használnak (2. rész)

Az első részben arról a 13 kockázatcsökkentő elemről írtam, amely direkten vagy indirekten hitelesíti a salesszövegeidet, írásos és személyes kommunikációdat. Ma eggyel magasabb szintre lépve azokat a társadalmi bizonyítékokat (social proofokat) vesszük sorra, amelyekkel még minimálisabbra redukálhatod a potenciális vevőid félelemérzetét, mielőtt rákattintanak a weboldaladon a vásárlás gombra.

A közösség ereje a marketing szolgálatában

A társadalmi bizonyítékokról írt korábbi cikkünkben hosszabban írtunk annak a jelenségnek a pszichológiai hátteréről, hogy miért cselekszünk meg mi magunk is nagyobb eséllyel valamit, ha a hozzánk hasonló emberek már megtették korábban. A lényeg röviden és tömören: a közösség biztonságot ad. Ezért hajlunk a konformizmusra, veszünk részt a folyosói pletykagépezet fenntartásában, követjük a kerítésen átmászva sörtől felbátorodó barátainkat a lezárt strandra hajnali kettőkör ésvagy kérjük ki az ismerőseink, rokonaink tanácsát nagyobb kiadás előtt. A social proof pokolian hatékony meggyőzéstechnikai elem, mert a vásárlói döntéssel magányosan birkózó vevőd köré virtuális közösséget szervez azokból, akik már „túl vannak” ugyanezen választáson. Az ő elégedettségük automatikusan csökkenti a vevőd fejében a tranzakcionális kockázatot (és teszi nyitottabbá a costumer journey végigjárására). Minél magasabb, erősebb és demonstratívabb ez az elégedettség, annál kisebb, elviselhetőbb és vállalhatóbb a rizikó. Meggyőző bizonyíték a közösség „tévedhetetlenségére”, hogy a vevők 70%-a elolvassa a termékről írt review-kat online vásárlás előtt és azokat 12-szer (!) hitelesebbnek tartja, mint a márkák termékleírásait. Egy szó mint száz, a social proof kötelező elem, ha ki akarod maxolni a kampányaid bevételtermelő képességét, ezért nézzük is meg, milyen társadalmi bizonyítéktípusokat építhetsz be a marketingkommunikációdba. Read More

A vevőid nem hisznek neked, de ezzel a 23 elemmel kivívhatod a bizalmukat (1. rész)

Minden marketinges ember. Minden ember hazudik, tehát minden marketinges hazudik. E szillogizmus Seth Godinnak bestsellert ért, nekünk szövegíróként újabb elvégzendő házi feladatot jelent. Még ha Jerald Jellison szociálpszichológus állítását – miszerint naponta akár 200 (!) hazugság is elhagyhatja a szánkat – fenntartásokkal kezeljük, attól még tény, hogy a célközönségünk eleve bizalmatlanul olvassa az értékesítési szövegeinket és komplex kockázatelemzést „futtat le” vásárlás előtt. Minél nagyobb elkötelezettséget várunk el tőle, annál hosszabbat, alaposabbat és kíméletlenebbet. Bizalom nélkül tehát nemcsak az emberi civilizáció, a minket körülvevő társadalmi, gazdasági ökoszisztéma (vagy a házasságunk) omlik össze, hanem a kampányaink is menthetetlenül eltörnek. Ezért jól felfogott érdeked, hogy ismerd és használd a legalapvetőbb bizalomépítő és kockázatcsökkentő elemeket, amelyeken kicsorbul a kétkedés kardja és nyitottá teszi a legszkeptikusabb vevőjelöltjeidet is a vásárlásra.

A bizalom építőkockái

A vásárlási folyamat során megfogalmazott 5 legalapvetőbb kifogás között (nincs elég időm, nincs elég pénzem, nekem úgysem működne, nincs rá szükségem, nem hiszek neked) is ott találod az eredendő bizalomhiányt, amelyet kezelned kell. Mutatom, hogyan csináld. Read More