Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 9 perc

Így készíts folytatást egy több mint 25 éves tartalomhoz [Twin Peaks 2017-ben]

  • Szerző: Hargittai Eleonóra
  • Kategóriák: Ingyenes, Trendelemzés
  • Címkék: közösségi média, média

2017 nagy durranása volt, hogy folytatódott a kultikus tévésorozat, a Twin Peaks.

Ám nem csak tévétörténeti szempontból volt figyelemreméltó az új, 3. évad.

A Twin Peaks már a 90-es években sem csak filmként szólt nagyot. Jórészt neki köszönhetjük, hogy ma megoszthatjuk véleményünket az interneten.

Érthető, ha kíváncsiak voltunk rá, hogy ezúttal mit tett hozzá életünkhöz. A Twin Peaks anno korát megelőzve kirobbantotta a közösségi média elődjét, ma pedig (korát talán ismét megelőzve) maga a sorozat egy marketingcélt szolgál.

De ne szaladjunk előre:

 „Nem minden tartalom öregszik szépen” – írta Benyó Dani egy korábbi cikkünkben, amiben azt tanácsolta, hogy azért még ne válj meg régi tartalmaidtól.

Nos, az eredeti Twin Peaks már csak azért is megérdemelte a folytatást, mert kifejezetten jól állt neki a kor, még a mai sorozatokhoz szokott nézők szemével nézve is.

Kollektív intelligencia

A David Lynch által rendezett Twin Peaks első évadát 1990. április 8-án mutatta be az amerikai ABC tévétársaság.

A korabeli szappanoperáktól eltérően egészen más volt a sztorija, szokatlanok voltak a misztikus fordulatai, meglepő figurák szerepeltek bennne. Emiatt mondják: megváltoztatta mindazt, amit addig a tévézésről gondoltak az emberek.

Egyes médiakutatók szerint emellett létrehozta azt a médiakörnyezetet is, ami lehetővé teszi, hogy beszélgessünk az interneten.

Most biztosan azt gondolod, hogy ez azért túlzás.

Döntsd el magad.

A Twin Peaks annyira foglalkoztatta ugyanis a nézőket, hogy mindenképp meg akarták azt beszélni.

Ma pár kattintással csatlakozhatsz egy zárt Facebook-csoporthoz, vagy a rajongói oldal(ak)hoz. De hozzászólhatsz a nézői blogokhoz vagy a Google-ben pillanatok alatt megtalálható újságírói kritikákhoz is. Vagy ha mázlid van, írhatsz róla egy cikket egy népszerű szakmai blogba.

Na de mit tehettél volna 1990-ben?

Nem sokat:

  • Nem volt Facebook. A 12 éves Mark Zuckerbergnek talán meg sem engedték a szülei, hogy nézze a sorozatot.
  • Nem volt Google. Az első keresőprogramok ekkortájt kezdtek csak megjelenni.
  • Nem volt világháló, ahogy ma ismered. A világ első weboldalát 1991-ben mutatták be.
  • Nem voltak a maiakhoz hasonló tévésorozatok sem.

Ahogyan a Showtime egyik kizárólag feliratokból álló, lefordíthatatlan filmelőzetese összefoglalja:

Before man were mad / Before Thrones played games / Before bad was broken / Before the dead walked / Before they got lost / There was wonderful and strange / Twin Peaks

Mi volt olyan meglepő Twin Peaksben?

A Twin Peaks első 2 évada (1990–1991) egy békésnek tűnő kisvárosban zajló gyilkossági nyomozás története. Legalábbis a felszínen.

A fő rejtély, hogy ki ölte meg Laura Palmert, a középiskolás lányt. A kérdésre a városba érkező Dale Cooper FBI-ügynök próbál választ találni. Kiderül ugyan (SPOILER!), hogy a gyilkosságot az apa követte el, de „csak” azért, mert megszállta Bob, a gonosz, aki további áldozatokra vadászva elmenekül. A sorozat végül egyre inkább a jó és rossz megértéséről, a gonosz legyőzéséről szólt.

A természetfölötti fordulatok annyira meglepőek voltak az akkori tévésorozatokhoz képest (mint a Dallas, a McGyver, a Miami Vice, a Magnum vagy a Columbo), hogy a fél világ felbolydult.

A második évad végén Dale Cooper eljut a rossz világát jelképező Fekete-barlangba, de onnan végül a gonosz által megszállt hasonmása tér vissza a világba. A meggyilkolt Laura Palmer, akivel találkozik a Fekete-barlangban, a fülébe súgja, hogy 25 év múlva újra látják egymást.

Innen indult a 3. évad története – méghozzá valóban 25 év múlva. (Magára a sugárzásra 27 évvel később került sor a Showtime tévécsatornán, 2017. május 21-én.)

A Twin Peaks népszerűségéhez hozzájárult az a valószerűtlen, időtlen világ is, ami a cseresznyéspitékből, a feketekávékból, az ötvenes évek Amerikáját idéző ruhákból, zenékből állt össze.

Mi történt 1990-ben?

 A túlfűtött rajongók megtalálták a Usenetet és beszélgetni kezdtek.

A Usenet számítógépes hálózat már 1980-tól létezett és levelezésre szolgált, alapját az úgynevezett hírcsoportok (newsgroupok) képezték. A Twin Peaksről szóló alt.tv.twin-peaks nevű csoport hamarosan a legnépszerűbbnek számított.

Az IndieWire magazinban megszólaló Edward Jenkins médiakutató szerint ezekben a csoportokban már az a „kollektív intelligencia” és sokféle viselkedésminta jelent meg, ami a mai közösségi médiát jellemzi.

A cikkben Mark Frost forgatókönyvírót is megszólaltatták, aki elárulta, hogy bár tudtak erről és ő maga bele is olvasott a beszélgetésekbe (kinyomtatva adták oda neki), nem tulajdonított neki nagy jelentőséget.

Mindez azért is érdekes, mert ahogyan az IndieWire is megjegyzi, a mai sorozatok fejlesztői külön embereket alkalmaznak arra, hogy a közösségi médiában kutakodjanak a felhasználói vélemények után.

Pont úgy, ahogyan mondjuk egy weboldal készítésénél is érdemes körülnézni ott, ahol a célcsoportod előfordul, hogy feltérképezd stílusát, érdeklődési körét. Minél szűkebb piacról van szó, annál inkább.

A Usenet szép lassan, 2011-re teljesen eltűnt. A sorozathoz köthető diskurzus azonban fennmaradt, a twinpeaks.org rajongói oldal archívumában most is elérhető.

A Twin Peaks viszont folytatódott.

Ez nem tévé, ez valami más

Pontosan tudjuk, mennyi ideig tartott elkészíteni, mert David Lynch rendező nemrég egy belgrádi filmfesztivál közönségének egy Skype-beszélgetésben elárulta, „négy és fél évig tartott, míg megírtam és filmeztem”.

A 3. évadot a Showtime elnökét idézve a legjobban úgy lehetne összefoglalni, hogy ez „Cooper ügynök Odüsszeiája a Fekete-barlangból vissza Twin Peaksbe”. Már nyoma sincs a feketekávés-pités romantikának, sőt, Twin Peaksből is keveset látunk. Sokkal sötétebb, kegyetlenebb, erőszakosabb világban járunk, egyáltalán nem könnyű szórakozás, sőt, néha kifejezetten megterhelő nézni.

Lynch rajongóinak viszont igazi tobzódás az apró utalásokban, képekben, az életmű korábbi darabjainak mozaikjaiban. Annak ellenére, hogy egyértelmű megfejtés (szerencsére) nincs. Fontos tudni, hogy valamennyi részt maga Lynch rendezte, ellentétben az első 2 évaddal.

Nevezték 18 részes mozifilmnek, az életmű összegzésének és ünnepelték azért is, mert az egyik rész kísérleti filmként inkább értelmezhető, mint sorozatepizódként. A Hollywood Reporter kritikusa egyszerűen azt mondta: „ez nem tévé, ez valami más”.

It’s Showtime. Anytime. Anywhere

Hogy mi, ha nem tévé?

Okosan felhasznált és folytatott régi tartalom egy konkrét marketingcél érdekében. Vagy ha úgy tetszik: leadmágnes.

Ez persze nem titok, csak nem „reklámozták” annyira. A csatorna vezetői a premier körüli nyilatkozataikban már elmondták, hogy streaming szolgáltatásuk előfizetőinek számát szeretnék növelni a Twin Peaksszel.

A Showtime addigi sorozatai között is volt olyan, ami színvonal terén jócskán kiugrott az átlagmezőnyből, pl. a Californication, a Homeland vagy a Dexter, de joggal remélték, hogy a Twin Peaks egyenesen a tévétörténelembe (is) repíti őket.

Ezért mindent elviseltek David Lynchtől, aki 1 év 4 hónap után 2015-ben ideiglenesen faképnél is hagyta őket, mert úgy érezte, a pénz nem elég arra, hogy úgy alakítsa a scriptet, ahogy neki tetszik. A rendező Twitteren közölt bejelentésére, miszerint pénz híján továbblép, egy rajongó rögtön azt írta: „egy Kickstarter-kampány csodákat tehet a mai időkben”. Erre persze nem volt szükség, mert végül megkapta a pénzt.

Eredmények

A Showtime név több csatornát és platformot takar, ezek közül csak egy a streamingszolgáltatás, a nézőszám megállapítása már csak ezért sem könnyű.

  • A viszonyítás kedvéért: az első évad első részét 1990-ben az ABC tévécsatornán 34 millióan nézték.
  • A 2017-es (dupla részes) premier után a Showtime annyit közölt, hogy rekordot döntött a streamingszolgáltatásra feliratkozók száma.
  • Bár menet közben kiderült, hogy a vasárnapi esti új részeket élőben mindössze 300 000-en nézték, a finálé után hangsúlyozták, hogy sikeresnek ítélik a sorozatot.

Azt sem nehéz kitalálni, miért: értékes előfizetőket szereztek, nagy kérdés persze, hogyan tartják meg őket. Ráadásul a közösségi médiában keltett visszahangra sem panaszkodhattak.

És itt a nagy különbség a korábbiakhoz képest: a téma ezúttal csak látszólag a Twin Peaks, valójában a Showtime.

Hát ennyit változott a média (és főleg a marketing) 25 év alatt.

Egy olyan filmsorozat lett a személyre szabott tévézés „reklámja”, amelynek készítésénél valaha bevallottan fittyet hánytak a nézői elvárásokra.

És mindeközben ez az a sorozat is, ami szinte kirobbantotta a nézőkből a netes véleménynyilvánítást, megalapozva ezzel a felhasználói tartalom kultúráját.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkHogyan használhatod fel az e-learninget csalitermékként?
Következő cikk2018-as videomarketing-trendek: Hogyan használd ki a videók előnyeit?Következő

Ezeket olvastad már?

Egy sales letter 100%-os konverzióval

Nem olvastad félre. Akad egy kevéssé ismert levél a direct response copywriting történetében, amely 100%-os

Elolvasom »

Pillantás a jövőbe: előfizetős rendszerek a cégedben

Az előfizetéses modell a marketing egyik legizgalmasabb és egyik legjövedelmezőbb területe. A koncepció nem új,

Elolvasom »

Lazán kapcsolódó tartalom: kapcsolatfüggőséged az on-brand tartalommal

Te mennyire vagy bátor? Legtöbbet hangoztatott alapvetésünk talán, hogy ha írsz, ne a cégedről, ne

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
A jobb felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Elfogadom Nem fogadom el Adatvédelmi elveink
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.