Nincs olyan terület, amelynek ne lennének meg a saját kis tévhitei.
A tartalommarketing sem kivétel: az elmúlt években sok érdekességet hallottunk, és mondtak már igencsak érdekes dolgokat a szakmabeliek vagy a cégvezetők, ezeket pedig érdemes górcső alá venni és alaposan tanulmányozni.
Eljött hát az ideje annak, hogy összegyűjtsünk párat ezekből a tévhitekből, és röviden megcáfoljuk őket.
20 ropogós tévhitet kockázunk fel, és a cáfolatok a karácsony melegében születtek.
via argushd.com
1. A tartalommarketing ugyanaz, mint a SEO
A kérdést, hogy vajon leváltja-e a tartalommarketing a SEO-t, már mi is feltettük korábban, hiszen a minőségi tartalom ideális trónfosztója lehet a tradicionális keresőoptimalizálásnak.
Az már az idézett cikkből is világosan kiderül, hogy a tartalommarketing és a SEO nem ugyanaz, viszont gyorsan felgöngyölíthető az is, hogy miért alakult ki ez a tévhit.
A SEO nem más, mint a keresők valamilyen manipulációja, de amíg régen elég volt a linkfarmok létrehozása vagy a kulcsszavak aprólékos menedzselése, addig ma már új módszerekre is szükség van. Az ok egyszerű: a Google az értékes tartalmakat szeretné előrébb rangsorolni, és nem azokat a weblapokat, amiknél ismerik a trükköket.
A tartalommarketing – mint régóta létező eszköz – észrevette és becélozta a piaci rést, ezért fontos látni, hogy az nem versenyez a SEO-val (sőt, fontos része annak). A tartalom nem önmagáért létezik, hanem azért, hogy elérjük a céljainkat, és ezen cél elérésében mindkét eszköznek hangsúlyos szerep jut.
Itt hangsúlyozzuk ki azt is, hogy a tartalommarketing nem egyenlő a közösségi médiával sem. Sokak szemében az adhat okot a félreértésre, hogy minőségi tartalmak nélkül nincs mit megosztani ezeken a felületeken, de a kettőt akkor se keverjük össze. A tartalom kiválóan megvolt és megvan a közösségi média nélkül.
2. A tartalommarketing egynyári fecske
A kontent kritikusai gyakran mondják, hogy a tartalommarketing sikere csupán időszakos, és hogy az nem tart már sokáig, ideje pedig hamarosan leáldoz. Bár tény, hogy a fogyasztói szokásokat nagyon nehéz megjósolni, de az biztos, hogy a tartalommarketing alapját időtálló dolgok adják.
Szeretünk olvasni (vagy videós anyagokat nézni), szeretünk új dolgokat megtudni és meghökkenni, ráadásul jó ezt egy olyan hangtól hallani, amelynek a legkevésbé sincs saleses íze.
El kell fogadni, hogy a tartalommarketing marad, és a nagyok után egyre több kkv építi majd be saját eszköztárába.
3. Az én célközönségem nem olvas
Aha.
Ha te is így gondolod, akkor sajnos nagyot tévedsz: fogyasztóid 70 százaléka inkább tartalmakon keresztül ismerné meg a cégedet, semmint a hagyományos (unalmas) hirdetésekkel.
Az emberek szeretik, ha beszélnek hozzájuk és információt adnak nekik, szóval ne mondd, hogy a te célközönséged nem olvas (nem néz videót, nem informálódik stb.), meg nála nem jönnek be ezek a fogások, mert akkor mi szomorodunk el, de nagyon.
Itt éppen Marilyn Monroe olvas (via blog.tusitalabooks.com)
4. A tartalommarketing az én iparágamban nem működik
Rokontévhit az előzővel, gyakran halljuk, és tényleg könnyebb írni a fogászatról vagy az Apple-termékekről, mint a szivattyújavításról, de összességében ez akkor is egy mítosz. Egy jó szakember mindegyik területnek megtalálja az érdekes, mindenki számára izgalmas aspektust.
Egy termék vagy szolgáltatás szinte minden esetben egy problémát old meg, márpedig egy létező probléma nem lehet unalmas. Legfeljebb rossz oldalról közelítettétek eddig meg.
Gondolj arra, hogy ha belelovalod magad, mennyit tudsz beszélni a barátaidnak az üzletedről. Ki mondta, hogy ezeket nem ültetheted tartalmakba?
5. A tartalommarketing önállóan is megáll a lábán
Sőt, elég ha néhány kezdő írót (bölcsészt?) megfizetek, és pár cikk után már ömlenek is az olvasók és csörög a kassza. Nem is kell mást csinálnom.
Ahogy azt fentebb írtuk, a keresőoptimalizálást sem kell elfelejteni attól, hogy a tartalommarketinget megszeretted, és a többi marketingeszközre is oda kell figyelned, ez ugyanis nem a „labda vagy a baba" játék.
Még egy felhívás: a tartalommarketing esetében kulcsfontosságú a folyamatosság. A dolog nem úgy működik, hogy csinálsz 10-20 posztot, majd abbahagyod, mert szerinted ennyinek már elégnek kell lennie. Az élet minden egyes nap újabb és újabb kihívásokat tartogat számunkra, és csak azért nem állhatunk meg, mert tegnap már mindent megtettünk.
Jó hír: ez azt jelenti, hogy az olvasóid ma is várják az érdekes tartalmakat.
6. A tartalommarketing egyenlő azzal, hogy blogot írsz
Nem, nem egyenlő azzal. Tény, hogy a rendszeresen frissülő, minőségi tartalmakat kínáló (üzleti) blogok kiváló alapot jelentenek egy jó stratégiához. A blogbejegyzés nem az egyetlen tartalomtípus, a blog nem az egyetlen csatorna.
A teljesség igénye nélkül:
- videók
- podcastok
- esettanulmányok
- webinárok
- mikroszájtok
- infografikák
- e-könyvek
- e-mail marketing
- nyomtatott és elektronikus magazinok
- és így tovább
Ehhez a ponthoz tartozik még az a mítosz, miszerint tartalommarketinget bárki tud csinálni, hiszen ez csak írás. (Egy külön cikket megér, hogy jól írni milyen nehéz.)
Nem, nem csak írás, ennek ugyanolyan fontos szabályrendszere van, mint bármelyik másik marketingeszköznek. Az Adwords sem csak abból áll, hogy betartod a karakterhatárokat.
via cloudfront.net
7. Csak akkor lehet jó, ha kiszervezed
Nem beszélünk magunk ellen, amikor azt mondjuk, hogy mítosz azt gondolni, csak a teljes kiszervezés lehet jó döntés. A valóságban akkor érhetsz el szép sikereket, ha a céged (annak vezetése vagy menedzsmentje) részese akar lenni a tartalommarketingnek, a stratégiának és a megvalósításnak.
Kell a te tudásod, a te tapasztalatod és a te látásmódod. Egyedül nem bírnád, nélküled viszont nem ugyanaz. Találd meg a megfelelő arányt: mi az, amit házon belül megoldasz, és mi az, amiben segítséget kérsz.
Van annyi tartalom, hogy azok előállítása 100 százalékban ne érje meg a saját marketinges csapatoddal, de nem kell egyből arra gondolni, hogy mindent leosztasz, és onnantól neked egy másodpercnyi problémád sincs az egésszel.
Itt segítünk, hogy mikor szervezd ki a tartalomkészítést.
8. A tartalommarketing filléres megoldás
Avagy a friss bölcsész és a minimálbér esete, a Facebookon meg majd megosztjuk a cikket, aztán majd lájkolják azt az emberek. Tévedés!
Készülj arra, hogy a minőségi tartalommarketinget meg kell fizetned: nemcsak az írást, hanem a terjesztést is, amivel megadod a kezdőlökést. A tartalommarketing ugyanis nincs ingyen, de vigasztaljon, hogy a jó dolgokért mindig fizetni kell.
9. A tartalommarketing drága
Emlékszel, mit írtunk a 8-as pontban? Mielőtt szívinfarktust kapnál, azért szögezzük le, hogy a tartalommarketing nem drága, és még nagyon megküldve a kiadásokat sem kell attól tartanod, hogy ez lesz a legköltségesebb marketingeszközöd.
10. A tartalommarketing nem segíti az értékesítők munkáját
Épp ellenkezőleg: tökéletesen kiszolgálja a sales munkáját, és egyedülálló eszközöket adhat az értékesítői csapat kezébe. Az ok rendkívül egyszerű: az edukált, a tölcsérben egyre mélyebbre kerülő érdeklődőknél a salesek sem tudnak szebb dolgot elképzelni.
A marketing célja hagyományosan az, hogy a salesnek olyan embereket adjon át, akik célcsoportbelik és fölkészítettek. Csúnyábban: sales-qualified leadek. Ezt egy sales funnel és az edukációban erős tartalommarketing tökéletesen kiszolgálja.
11. Rém egyszerű virális tartalmakat gyártani
Ha pedig mégsem lesz virális a tartalom, akkor az egész egy nagy kudarc, és a felületet sóval kell behinteni, mint Karthágót, mert onnantól kezdve semmi jóra nem számíthatunk.
Te is érzed, hogy ez mennyire hibás nézet, igaz?
Kezdjük azzal, hogy a tartalom csak azért, mert felteszed, még nem lesz sikertörténet. A sikerért tenned kell. A néhány kivételt leszámítva csak az érdekes, minőségi tartalmak érnek majd el megfelelő számú bejegyzésaktivitást, de még így is rengeteg tényezőnek össze kell állnia (például elég megnyerő-e a főcímed, jókor kaptad-e el a megcélzott olvasóidat, te vagy-e az első a témában stb.). Azzal most nem is számolunk, hogy hirdetés esetén jól targetáltál-e.
Másodszor: akkor sem kell a kukába dobni az egészet, ha az adott tartalom épp nem ért el jelentős számokat. Nagy általánosságban persze a bejegyzésaktivitások (lájkok, kommentek, megosztások, megtekintések száma) jelezhetik a sikert, hiszen ez egy könnyen megfogható eredményt ad a kezedbe (mérhető), de nem a lájkok száma határozza meg egy blogposzt vagy videó sikerességét.
A mérőszámokról lentebb olvashatsz.
12. A közösségi média egy hatalmas ingyenes platform, ami biztosítja a tökéletes olvasottságot
...és ezért semmit nem kell tennünk.
A valóság ezzel szemben az, hogy Facebook egyre kevesebb teret ad az üzleti oldalak anyagainak hirdetés nélkül, ezért ma már nem tekinthetünk rá úgy, mint egy felületre, ahol ingyen kapunk minden jót, és az olvasottságért nem kell fizetnünk egy forintot sem.
Rossz hír, de az okosok jónak fogják fel: még egy igazán minőségi anyag is csak akkor tud jelentős sikert elérni, ha ráhirdetnek egy kicsit. Ennek persze megvan az az előnye, hogy így automatikusan le is választhatod magad azokról az anyagoktól, amelyekre nem áldoznak pénzt a konkurenseid.
13. Több tartalom egyenlő nagyobb elérés
Mit is írtunk feljebb? Azt, hogy nem szabad abbahagyni a tartalomgyártást 10-20 cikk után, hiszen a tartalommarketing hosszú távú megoldás, amely nem az első pár hónapban éri el legnagyobb sikereit.
Tessék csak nézni, így harcol egymással a kattintásalapú hirdetés és a tartalommarketing:
(via Kapost)
Ez így oké is, de az sem jelent automatikus garanciát, hogy egy vagonnyi tartalmat teszel elérhetővé, hiszen nem a mennyiség, hanem a minőség számít. Mindig arra törekedj, hogy a lehető legszínvonalasabb tartalmakat állítsd elő, hiszen az olvasók ezeket szeretik, ezeket osztják meg.
14. A tartalommarketing csak a termékről és a szolgáltatásról szólhat
Doug Kessler, a Velocity partner társalapítója és kreatív vezérigazgatója szerint „a tradicionális marketing az embereknek, a tartalommarketing viszont az emberekkel beszél."
Gyakran halljuk, hogy a fogyasztók szerint egy-egy üzleti Facebook-oldal túlságosan a bizniszről beszél, és eltolja a hangsúlyt a promóció irányába. A tartalommarketing esetében ez legalább olyan problémás lehet, ezért érdemes a lehető legkevesebbet beszélni a termékről/szolgáltatásról, és célszerűbb az értékeket az előtérbe helyezni.
Nem mellékesen az olvasók történeteket és érdekességeket akarnak hallani, és nagyon ritkán szeretik, ha agresszíven értékesítesz.
15. Túl sok tartalommal kiadod a műhelytitkaidat
Erre mondják azt, hogy egy receptet olvasva még senkiből sem lett Bocuse d'Or-nyertes séf. Az egyedi, ízletes végeredményhez a tudás mellett tapasztalat is kell ám.
16. Nincs elég érdekes ötlet, amit megírhatok
Rokontévhit a 4-es mítosszal, de ahogy abban sincs igazság, úgy ez is tévedés. Mindig van miről írni, csak te nem az olvasói szemszögből nézed a dolgokat, és nem látod, hogy mi az, ami a fogyasztó számára új információt tartalmaz, és amit még ő sem tudott (de szeretne megismerni).
Ismerd hát meg az ő szemszögét és stílusát, mégpedig így.
17. Nem tudjuk mérni a tartalommarketing hatékonyságát
De, tudjuk, és mi ezt már leírtuk itt és itt is. Egy kicsit lelőjük a poént: de, lehet mérni a tartalommarketing hatékonyságát.
18. Vannak jobb és hatékonyabb dolgok, amikre költhetjük a marketingbüdzsét
Szubjektív vélemény, alapvetően nem is lehet vitázni vele, ezért objektív ténnyel vágunk vissza: a marketingesek 72 százaléka szerint egy tartalom sokkal értékesebb, mint egy nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetés.
Szerintük a tartalommarketing az egyik legjobb módszer arra, hogy diverzifikáld a marketingfolyamataidat, főleg abban a korban, amikor a hagyományos megoldásokra a netezők leggyakoribb válasza a következő: „Hirdetés átugrása".
19. B2B esetén nem fontos, mert nem emberekkel társalgunk
Ugye, hajlamosak vagyunk arra gondolni, hogy B2B esetén a tartalommarketing nem lehet hatékony, mert a cégek mögött nincsenek emberek. Csak gépek, akik könyvelnek, gyártanak meg forgalmaznak.
Valójában a B2B szektorban is emberek hozzák a döntést: egy beszerző, egy marketingmenedzser stb. (Még akkor is, ha több lépcsős a döntéshozási folyamat.)
20. A saját tartalmam csak a saját oldalamon jelenhet meg
Ezt főleg karácsony után, a szeretet és az ajándékozás ünnepét lezárva ne gondoljuk, hiszen bár a tartalmakat valóban saját magunknak gyártjuk, a megállapítás mégis mítosz.
Igenis megéri partneri viszonyokat ápolni, és kihasználni a vendégblogolás minden formáját (nem csak az írott tartalmakra, hanem videókra is vonatkoztatva). Erre azért van szükséged, mert a tartalmaiddal a közönségedet építed, és néha jól jön, ha egy kicsit frissíted a csapásirányt. Néha be kell törni a szűz területekre is, hátha ott még nem ismernek téged.
Ne feledd, a tartalommarketing:
- nem drága,
- nem lehetetlen megszervezni a vele kapcsolatos feladatokat,
- ellenben mérhető,
- hatékony,
- eredményes és kifizetődő.
Ne higgy a tévhiteknek, és ne engedd, hogy megzavarjanak a saját stratégiád kipróbálásában és tökélyre fejlesztésében. Nem az számít, hogy a marketinges próféták serege mit kárál éppen, hanem az, hogy mi működik a gyakorlatban. A tartalommarketing pedig működik.
Show More