Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 13 perc

ROI és tartalommarketing: ki mondta, hogy mérhetetlen a blogolás?

  • Szerző: Csák Viktor
  • Kategóriák: Hogyan készítsek ütős tartalommarketing-stratégiát?, Tartalommarketing
  • Címkék: blog, céges blog, ROI

Egyre többen írnak céges blogot, és szerencsére egyre kevesebben kérdezik meg tőlünk, hogy mi az a tartalommarketing, és hogy miért olyan jó az. Siker!

Maradt még terület, amiről beszélnünk kell: a tartalommarketing ROI-ja, vagyis a céges blogolás és általában a kiadói szemlélet megtérülése, és annak kiszámítása.

Saját fülünkkel hallottunk kérdéseket kkv-s cégvezetőktől:

„Honnan tudom, hogy egy vásárlóm emiatt vagy amiatt a cikk miatt választotta az én termékemet/szolgáltatásomat?”

A rutinosabbak valószínűleg egyből rávágnák, hogy ez így ostoba kérdés, pedig nem feltétlenül volna igazuk. A megtérülés a tartalommarketing esetében sem lényegtelen, de le kell szögezni, hogy az nem mindig egyenlő forintosított bevétellel.

A problémát nem is feltétlenül a megtérülés maga, hanem a mérhetőség jelenti. A Millward Brown Digital több mint 300 marketinggel foglalkozó cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy melyik hirdetéstípust a legkönnyebb mérni.

Nem a hatékonyságról, az eredményességről vagy a sikerességről beszélünk, hanem egyszerűen a mérhetőségről.

A felmérésből az derült ki, hogy a tartalommarketing a nehezen mérhetők között van, akárcsak a közösségi média vagy épp a webinárok. Ettől függetlenül mindenki belátja, hogy a közösségi médiával nem lehet nem foglalkozni – ugyanez a helyzet a tartalommarketinggel is. A nehezen mérhetőség ugyanis nem jelenti azt, hogy az ilyen aktivitás értelmetlen és nincs eredménye.

Hasonlattal élve érthetőbb lesz: az agyunkban lejátszódó folyamatok nagy részét még nem értjük, de ettől még fontosak.

Fontos viszont kiemelni, amit például Julie Fleischer, a Kraft senior igazgatója mondott a Content Marketing Worldön:

A Kraft Foodsnál a tartalommarketing ROI-ja 4-szer nagyobb, mint más targetált hirdetési formáké.

Tartalommarketing és ROI
Mennyire egyszerű mérni a különböző marketingtevékenységek ROI-ját? (via Millward Brown Digital)

Nekünk arról kell most beszélnünk, hogy miképp tudod mérni a céges blogolást, és hogy ezt a mérést milyen céges és személyes célokhoz rendeled. Csak így tudhatod meg, hogy az megtérül-e vagy sem; hozza a várt eredményeket vagy sem.

Mi az a ROI?

Return on investment, vagyis megtérülés.

A befektetési (pénzügyi) szektorban mozgók számára kis túlzással élve ez a szentháromság (R+O+I), de nem kevésbé fontos ez a rövidítés a marketingben sem, lévén ha nem látjuk egy adott aktivitás megtérülését, akkor vakon lövöldözünk. Amikor meg siralmasak az eredmények, akkor nem célszerű ellőni minden golyónkat.

A ROI egy olyan arányszám, amely megmutatja, hogy a befektetett összeg miképp viszonyul a megszerzetthez. Vagyis az adott hirdetési költés után mekkora bevételt szereztünk a kiadáshoz rendelhető konverziók alapján.

Képletben ez: nyereség mínusz költség, osztva költséggel.

Mivel az időtartamot nem jelöli, ezért azt neked kell meghatároznod, de marketing esetén általában kampányokban kell gondolkodnunk. (De mérhetsz negyedéves, éves, ötéves stb. megtérülést is.)

A legegyszerűbb esetet vegyük: a céged hirdet egy újságban 1 millió forintért (mindent egybevetve!), és te 10 százalék kedvezményt adsz azoknak a vevőknek, akik kivágják a hirdetést, majd bemutatják vásárláskor (ez a mérhetőség miatt fontos). A kivágott hirdetések összegzése után tudod, hogy 2,5 millió forintot költöttek azok a vásárlók, akiknek megtetszett az akciód, hiszen ők fizetéskor vadul lobogtatni kezdték a kivágott papírfecnit.

Gratulálunk, elviekben 1,5 milliót nyertél ezen az akción, a ROI-d pedig 1,5.

 

Mekkora a jó ROI a marketingben?

 

5:1-től kezdődik az igazán sikeres kampány, 10:1 esetén pedig lényegében bankot robbantottál.

Azért arányszámot használunk erre, mert ez fejezi ki a legjobban egy adott marketingtevékenység sikerét. Ilyen szempontból ugyanis közel sem mindegy, hogy mekkora ROI alapján értél el 1,5 milliós pluszt. Ha 100 milliós kampányod volt, és csak 101,5 millió jött be, akkor az a 1,5 milliós eladásból származó teljes nyereség nem biztos, hogy megment téged a beszámolókor.

Tartalommarketing és ROI: A leghatékonyabb online marketing formák
(forrás: www.emailanswers.com)

Légy egy pillanatra vásárló!

Bökj rá az egyik termékre vagy szolgáltatásra, amit megvásároltál, használtál, és gondold végig, hogy milyen impulzusokban volt részed.

  • Honnan és mennyi információd volt a termékkel, szolgáltatással kapcsolatban?
  • Milyen arányban szerezted be ezeket az impulzusokat, például hány százalék jött újsághirdetésből, plakátokból, cikkekből vagy az ismerősöd ajánlásából?

Szinte lehetetlennek tűnik, igaz? Jól gondolod. Erre írták az a Millward Brown Digitalnál, hogy…

ez nem tradicionális vagy digitális marketing közötti választásról szól. Itt az átfogó marketingaktivitás a lényeg!

A hétköznapi ember ugyanis ritkán figyel arra, hogy egy tartalom vagy információ honnan jön, és ami még ennél is fontosabb, nem 100 százalékig tudatos döntés az, hogy valamiről (egy termékről vagy szolgáltatásról) milyen kép alakul ki bennünk. A nagy halmaz részecskéi összeállnak, és néha észre se vesszük, hogy is döntöttünk.

Oké, most térj vissza a másik oldalra, és légy ismét az, aki értékesíteni szeretne egy terméket/szolgáltatást. Az első, amit a fentiekből leszűrsz, az az, hogy nem szegmentálhatod a marketingtevékenységedet, és nem mondhatod azt, hogy te márpedig csak újsághirdetéseket fogsz kreálni, hiszen ahogy beláthattad, felhasználóként szinte biztos, hogy nem csak az hatott rád.

A tartalommarketing megtérülésének mérésekor fontos leszögezni, hogy a céges blogolást nem szabad ugyanúgy nézni, mint egy újsághirdetést. Mások a célok, mások a hangsúlyok, és nem ugyanazokról a költségekről beszélünk.

Hiszen mi van akkor, ha az ideális vásárlód észreveszi az újsághirdetésedet, de kétségei vannak, ezért rákeres a termékedre vagy szolgáltatásodra. És azt látja, hogy nincs a világhálón arról megfelelő mértékű információ. Vagy ami rosszabb, más aratja le a babérokat, például a konkurensed, mert ő már írt róla, és a tartalmak segítségével kapcsolatot és kötődést teremt a vásárlóval.

Gyakori jelenség egyébként, hogy a hagyományos hirdetési felületeken látva egy terméket vagy szolgáltatást a fogyasztók előkapják a mobilt vagy később desktopon keresnek rá arra. Ahogyan az is, hogy egy konkurens így téríti el őket, és végül ugyan vásárolnak egy a hirdetetthez hasonló vagy akár azonos terméket, csak éppen nem attól, aki hirdette nekik. Ez a jelenség a Google-féle mikromomentum-koncepciónak is szerves része – Benyó

Szuper, most már látod, hogy ha nehéz is mérni, de a tartalommarketing is azok közé az aktivitások közé tartozik, amivel számolnod kell.

Kezdjük az alapokkal: mi a célod?

Az első kérdés, amit fel kell tenned, az az, hogy a mi az üzleti célod a tartalommarketinggel? Mit akarsz elérni?

  • Eladni egy terméket, szolgáltatást?
  • Vagy inkább brandet építeni? Növelni az ismertségedet?

Nem mindegy, hogy miért írsz egy cikket, és ezért mondjuk, hogy a megtérülés nem minden esetben egyenlő a pénzbevétellel.

Egy termék vagy szolgáltatás értékesítésekor egyértelmű, hogy a megtérülés azt jelzi, hogy mekkora kiadásból milyen mértékű bevételt értél el, és hogy az miképp fejezhető ki arányszámokkal. Brandépítéskor ellenben egészen más, sőt, sokkal nehezebb a helyzet, hiszen akkor nincs forintosított bevétel, ott az a kérdés, hogy vajon ismerik-e a neved a közösségi médiában, vagy elégszer beszélnek rólad a nyomtatott sajtóban.

Vizsgáljuk meg ezért elsőként az egyszerűbbet.

Tartalommarketing plusz ROI

Első lépésként egy auditot kell csinálnod a meglévő cikkekről, mégpedig minden anyagról, ami egy adott időszakban készült, tekintet nélkül arra, hogy azt végül élesítették-e vagy sem (fontos a jövőben, hogy ne csak a tartalom-előállítást mérd, de figyelj oda a tartalomfelhasználásra is).

Az adott időszakban elkészített cikkek mennyisége adja az alapot, amihez hozzá kell rendelni egy költséget.

Mit kell ebbe a költségtáblázatba beleszámolnod?

  • szövegírói munkabért vagy a cégen belül dolgozó tartalomkészítő munkaidejét (forintosítva)
  • járulékos költségeket (például: stock fotó képhasználata, kutatás stb.)
  • esetleges hirdetési költséget (hirdetés Facebookon, PR-cikk megjelentetésének ára stb.)
  • valamint a tartalommarketingben részt vevők munkabére.

Értelemszerűen a mérhetőségnek fontos alapja, hogy tudd, melyek azok a vásárlók/felhasználók, amelyek az adott cikk (vagy cikkek) alapján érkeztek hozzád.

A képlet innentől kezdve ugyanaz:

  1. a teljes költésedet vond ki
  2. az ehhez a kiadáshoz tartozó bevételből,
  3. majd számold ki a ROI-t (az így kapott számot oszd el még egyszer a kiadással).

A tartalommarketing erejének mérése

Brandépítés esetén egészen mást nézünk, amikor azt vizsgáljuk, hogy mennyire volt eredményes a céges/személyes blogolás. Ide tartozik például:

  • olvasottság
  • a SEO hatékonysága (hányan jönnek weboldalunkra egy adott kulcsszó keresése után)
  • vagy hogy hányan beszélnek rólunk a közösségi médiában.

Ilyenkor a megtérülést nem lehet arányszámmal jelezni, sőt, nem is általánosíthatjuk, hogy mi a jó eredmény és mi nem, hiszen más és más a siker egy kisebb cégnek, illetve egy piacvezető, trendteremtő vállalkozásnak. Más mértékű olvasottság és Facebook-lájk kell, és néha az sem baj, ha egy-egy anyag kevesebb felhasználót ér el.

Az eredményeket befolyásolja a lead minősége is, vagyis 10 ezer cégedhez kötődő olvasó gyakran jobb, mint 100 ezernyi „vegyes felvágott”.

Vegyük végig, a három fentebb említett pontot hogy tudod mérni.

1. Olvasottság. A Google Analytics erre kiváló alap, hiszen megmutatja, hogy mennyien és honnan jöttek a látogatók, valamint, hogy mennyi ideig maradtak, mit olvastak, és honnan fordultak vissza. Tendenciát arra nézve, hogy melyek a kedvelt témák, melyik cikk (stílus) nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Tartalommarketing és ROI: Analytics

2. SEO. A SEMrush segítségével megnézheted, hogy az adott oldalra (URL-re) milyen kulcsszavak alapján érkezik a forgalom. A szolgáltatás fizetős, de ha komolyan foglalkozol a céges blogolással, akkor érdemes előfizetned rá.

A marketingszoveg.comot röviden elemezve jól látod, hogy mi 15 kulcsszóval dolgozunk, és a „szövegírás” áll az első helyen a legfontosabb mérőszámok alapján. Erre a kulcsszóra a Google első helyen hoz fel minket: a 41,88%-os „Traffic %” azt jelenti, hogy az adott kulcsszóra keresők ilyen arányban kattintanak a szóban forgó URL-re, és a „Results” jelzi, hogy 56 ezer keresés történt.

Amennyiben dollárosítani kellene, akkor 0,41 USD-t kellene fizetnünk minden kattintás alapján (CPC) a „szövegírás” kulcsszóra. Jól látható, hogy ezzel a résszel elégedettek lehetünk, hiszen a Google-ben uraljuk ezt a kulcsszót.

Tartalommarketing és ROI: SEMrush

 

A SEMrush fizetős felhasználói Excelben is lekérdezhetik az adatokat, így pontosan láthatják, hogy miképp működik a keresőmarketingjük.

3.  Social. A közösségi médiában elért eredmények mérése megtörténhet manuálisan is, de nem érdemes egyesével összeszámolni a lájkokat, megosztásokat, kommenteket. A Facebookon az „Elemzések” (angol Facebookon „Insights”) menüpont alatt egyszerűen fel lehet mérni az adott oldalon lebonyolított műveleteket, oldalmegtekintéseket vagy bejegyzésaktivitásokat, és az oldalon megtaláljuk az adott posztok eredményeit is, avagy hány embert ért el, mekkora bejegyzésaktivitással szerepelt az adott anyag, és hogy hirdetted-e vagy sem.

Előfizetői tartalom

Az előfizetőink megleshetik a Facebook-oldalunk statisztikáit.

Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.
Előfizetek a magazinra
Már előfizetőnk vagy? Kattints ide a bejelentkezéshez
Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Februárban jön az első Kontent Évkönyv.

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

VEDD MEG A KÖNYVET!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

100+ órányi marketingtudás videón

Nézd meg a Kreatív Kontroll videótárat és tanulj otthonról, kényelmesen, a saját tempódban. Szövegírás, tartalommarketing, e-mail-marketing, landing page tervezés és további témákban.
Tovább a videótárra

Oszd meg a cikket másokkal is:

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: email
Email
ElőzőElőző cikkHogyan írj feliratkozási oldalt a webáruházadnak? (Letölthető elemzés a belső képzésből)
Következő cikk[Kutatás] Melyik a leghatékonyabb tartalomforma a neuromarketing szerint?Következő

Ezeket olvastad már?

Hogyan használd a testimonialt (és hogyan szerezd meg egyáltalán)?

Az online értékesítésben a bizalomnál értékesebbet nem szerezhetsz. Csak akkor leszel képes eladni bármit, ha

Elolvasom »

A megtérülő tartalommarketing – Így számolj ROI-t

Nem tudom neked megmondani, hogy mi az a „minőségi tartalom”, amiről mindenki beszél. Én kétfajta

Elolvasom »

10 hasznos és gyors linképítő tanács

…amelyekhez elég egy szabad délután. Ez a 10 tipp nem az alapfeladatokat mutatja be, hanem

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség
Telefon: +36-20/372-6226
E-mail: [email protected]

  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2020 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Kreatív Kontroll szakkönyveket a karácsonyfa alá!

A mi ajándékunk neked:

a teljes Befolyásolási tréning videócsomagunk ingyen.

Részletekért kattints