Az üres szövegszerkesztő felületén villogó kurzor szinte biztos, hogy az ördög kárörvendő mosolya. Mintha csak monoton morzéval kérdezné tőled: „Miről akarsz most írni?"
Teljesen mindegy, hogy kezdőként a hangodat keresed, vagy épp rutinosként azt érzed, már kifogytál a témákból, mert ezt a keresést néha Grál küldetésnek fogjuk fel. Kíméletlenül bánik az emberrel, és néha az az érzésünk, hogy a szövegírás szebb lenne nélküle.
„Mi lesz a mai téma?"
És te nem tudod a választ a kérdésre. Folyton csak az jár a fejedben, hogy kell lennie valami megoldásnak. Egy megtanulható/behelyettesíthető módszernek, ami segít ilyenkor.
Ha ezt keresed, akkor jó hírünk van: létezik ez a megoldás, ráadásul a cikk olvasásakor arra is rájössz, hogy eddig rosszul csináltad az egészet.
Less be egy kicsit a kulisszák mögé, és tudd meg, hogy mi hogyan oldjuk meg a blogolás egyik kellemetlenkedő részét. Avagy így maradunk frissek és érdekesek akkor is, ha már mindenről lehúztunk egy bőrt.
Téma nélkül nincs cikk
Ergo téma nélkül nincs tartalom, így nincs tartalommarketing sem. Az ember a bölcsek kövét keresi: mi az, amivel felgyorsíthatja és egyszerűbbé teheti az ötletek megtalálását?
Izgalmas témák nem hevernek minden utcasarkon, a lapos és unalmas cikkek írásakor pedig mindig felnyüszít egy kólikás kiskutya a távolban. Többször elmondtuk mi is, hogy csak azért nem érdemes blogolni, hogy mindegy milyen anyag, de legyen fenn, hiszen ami nem érdekli az embereket, arra nem kattintanak, amire pedig nem kattintanak, az olyan, mintha nem is létezne.
A témakeresés univerzális módszereiről beszélünk, amikkel jelentősen megkönnyítheted a témakeresést, hogy végre az írás szebbik, izgalmasabb részére koncentrálhatsz.
Ha ezeket a pontokat megfogadod, akkor egy idő után dúskálni fogsz a témában, és többé nem lesz gondod azzal, hogy miről írj.
Jó és népszerű téma az, hogy miképp szerezhetsz ötleteket:
Fundamentum, amelyre építhetsz
Kezdjük azzal, hogy a témakeresés folyamatát érdemes 3 részre osztani:
- ötletelés korlátok nélkül
- szortírozás/szelektálás
- kiválasztás
Ez a három folyamat nem feltétlenül egy időben, egy ülésben történik meg, de nincs megtiltva az sem, hogy pikk-pakk lezavarjuk őket. Bármilyen formában is csinálod a témakeresést (1. pont külön, majd a 2. és 3. pont később együtt), az egyik legfontosabb alapvetés az, hogy a szortírozáshoz, szelektáláshoz és a kiválasztáshoz nyugodt körülmények kellenek. A metrón ülve vagy a dugóban araszolva a témakeresés nem fog menni, ez ugyanis teljes odafigyelést és alázatot igényel az embertől.
Ülj le, adj magadnak egy órát, vegyél elő laptopot vagy egy papírt, és kezdődjön a munka. Hogy milyen sokat jelent egy ekkora mennyiségű ötlet összegyűjtése? Nos, 25 téma fél- vagy negyedévnyi anyagod, és a befektetésed kamatostul megtérül.
A lentebb olvasható módszerekhez gyakorlati példákat is összeszedtünk, és 3 ágazathoz társítva adunk ötleteket neked:
- fogászat
- vendéglátás (étterem, szállás)
- számítástechnika
A mínusz egyedik tipp: legyen egy noteszod
Vagyis egy jegyzetfüzeted. A legolcsóbb, akár. Elég, ha a zsebedben elfér, cserébe állandóan bele tudod írni az ötleteidet.
Hogy miért van erre szükség? Azért, mert sajnos az esetek komoly százalékában nem akkor jönnek a világmegváltó gondolatok, amikor épp azt akarjuk.
Velem előfordult már vezetés közben, vonaton ülve, megbeszélésen, ebéd alatt, házimunka során vagy épp tévézéskor. Ráadásul az utcán járva, egy érdekes reklámot vagy műsort nézve, de akár vásárlás közben (tehát amikor a másik oldalra kerülsz) csak úgy elöntik az embert az ötletek. Ez az a pont, amikor leírod az ötleteket – korlátok nélkül.
Megtapasztalod, hogy tényleg jó téma lehet az, hogy:
- „Szép mosoly randi előtt 2 órával? Ezektől lehet gyorsan hófehér a fogad!"
- „Csekklista a nyaralás előtt? Ezt a 15 kulcsfontosságú cuccot ne hagyd otthon nyaralás előtt!"
- „Gondod van a szállásoddal? Ezt a 3 embert keresd a szállodában, hogy 20 percen belül megoldódjon!"
- „Mit kell tennem, ha leöntöttem folyadékkal a laptopomat?"
Így amikor leülsz egy csendes sarokba, hogy rendszerezd a 25 legjobb ötletet, akkor ideális esetben csak végig kell pörgetned a noteszod (avagy jön a szelektálás és a kiválasztás). Persze akkor sincs baj, ha az a notesz foghíjas, és még kell hozzá gyűjteni néhány témát. Ilyenkor jöhetnek az alternatív módszerek, hiszen csak jó témából lehet érdekes cikk.
A cél az, hogy a mennyiség mellé minőség is párosuljon.
1. Kezdetben nincs rossz ötlet
Avagy írj fel mindent, és ne csak a noteszbe, hanem akkor is, ha ebben az 1 órában folytatnod kell az ötletkeresést. Hogy miért? Azért, mert nincs rosszabb annál, mint egy üres papírt kell nézni, miközben az egyik ötletből könnyedén jöhet a másik.
Én mindig William Goldmant, a világhírű forgatókönyvírót hozom fel, aki a Mi is hazudtam? című könyvében elmesél egy érdekes sztorit.
Goldman egy világhírű színházi rendezőt hoz fel példának, aki az egyik próbára érkezve észrevette, hogy a koreográfus ötlettelenül mered maga elé, miközben a táncosok/színészek csak úgy téblábolnak a színpadon. A rendező megkérdezte, mi történt, mire a koreográfus azt mondta, nem tudja, hogy mit csináljon. Hogy mit felelt erre a rendező? Azt, hogy akkor csináljanak bármit, aztán majd lesz mit változtatni.
Táncoltasd meg te is az agyadat, és írd fel az ötleteket. 25 érdekes témához gyakran 50-60 ötlet kell, hogy legyen miből merítened.
2. Nézd meg, hogy mit csinálnak a konkurenseid
Lopni nem szép dolog, de kevés olyan művész élt és él, aki nem merített valahonnan ihletet. Miért lennél te a pária, ha megteszed?
Szánj egy kis időt arra, hogy megnézed, mit csinálnak a riválisaid. Nagy eséllyel ugyanazokról a dolgokról fognak írni, amiről te akartál. Hogy akkor mi értelme az egésznek? Az, hogy te nem ugyanúgy írsz és nem ugyanarról.
A piacvezetőktől amúgy sem szégyen tanulni! Csatlakozz privát Facebook-csoportokhoz, és mozogj a szakmádban, mert olyan dolgokat hallasz, amiket megoszthatsz az olvasóiddal. Ha ott lapul a zsebedben a jegyzetfüzet, akkor le is körmölheted ezeket, hogy aztán később abban a bizonyos csendes, nyugodt 1 órában összefésülhesd ezeket.
Érdemes ránézni a konkurensek Facebook-oldalára, és szemlézni, hogy mit kommentelnek. Te nem azért leszel más, mert:
- fogászatként nem írsz az implantátumokról
- szálláshelyként nem mutatod be a környék látnivalóit
- vagy számítástechnikai cégként nem beszélsz a legújabb gamer laptopról.
Mi is ránézünk a nagyok anyagaira, erre kiváló példa Neil Patel cikke, ami 30 percet kér az életedből 50 téma összegyűjtéséhez, és amiből sokat tanultunk. Ő persze kihangsúlyozza, hogy ebben az esetben a mennyiség a minőség rovására mehet. Mi ezt semmi esetre sem szeretnénk, ezért is fontos a fentebb említett szelektálás és kiválasztás.
FONTOS: Ne félj az ötletek merítéséről, hiszen a te legfontosabb feladatod, hogy ezeket saját nyelved, stílusod szerint átírd, illetve megihletődj: így a végeredmény mindig egyedi lesz.
3. Minél speciálisabb, annál jobb!
Vagyis ne emelkedj túl magasra, amikor írsz valamiről, hanem igyekezz megmaradni konkrét problémáknál, konkrét eseteknél, konkrét érdekességeknél.
Fontos tudnod, hogy milyen típusú témákat kell keresned, így egy idő után (kellő gyakorlást követően) gyorsan rááll a szemed a jó dolgokra.
A rossz példák:
- Mi az a fogászati implantátum? (volt már, és dögunalmas)
- Budapest legszebb látnivalói (altató nélkül is alszunk már, és becsukott szemmel felsoroljuk ezeket)
- A laptop és a PC közti különbség? (te jó ég, alapszint, 99 százalék nem is kattint, a többiek meg azok a haverok, akiket Messengeren kértél rá)
És akkor a jó példák:
- Életveszélyes, ha nem pótolod a fogaidat? Demenciát okoz a foghiány
- 10-ből 9 pár nem ismeri ezt a romantikus látnivalót Rómában
- 3 dolog, amire figyelned kell, hogy a laptopod sose menjen tönkre
Neked az a legfontosabb feladatod, hogy felismerd az ügyfelek igényeit, és hogy tudd, milyen kérdések motoszkálnak bennük. Hiszen:
- a páciensek fordítva gondolkodnak (ők a problémát ismerik, nem a megoldást)
- a nyaralókat igenis érdeklik az új dolgok és kevésbé népszerű látnivalók, és nem csak a Colosseumot szeretnék megnézni
- felhasználóként pedig igenis szeretnék tudni valamiről, ha azzal megóvhatom a laptopomat.
4. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket
Darren Rowse szerint többek között ezeket a kérdéseket kell feltenned ötleteléskor magadnak:
- Mik a vásárlóid leggyakoribb problémái?
- Volt-e olyan problémás ügy, amit megoldottál, és amire büszke vagy? Jellemző ez a típusú probléma az ágazatodra?
- Melyek a leggyakoribb kérdések, amiket a vásárlóid feltesznek neked vagy a cégednek?
- Mi a legnagyobb félreértés, ami az emberekben él a cégeddel, szakmáddal kapcsolatban?
- Mit kell tudniuk a vásárlóidnak a termékeddel, cégeddel kapcsolatban?
- Van-e izgalmas történet egy-egy termék vagy szolgáltatás mögött? (Ki volt az első páciens, akinek beültettek fogászati implantátumot? Van-e olyan rekorder, aki a legtöbb országba ellátogatott turistaként? Milyen laptopot használt először Gates, Jobs vagy Wozniak?)
- Van-e fájdalmas igazság, amit a vásárlódnak tudnia kell?
- Vannak-e érdekes statisztikáid? (Az olvasók imádják ezeket.)
- Voltak-e törvényi változások?
- Mik a legújabb trendek az ágazatban?
- Mi az üzleted/céged története, legnagyobb titka vagy épp a legérdekesebb trivialitása?
Auditáld a régi cikkeidet, és nézd meg, hogy melyik a volt a legnépszerűbb. Érdemes néha az olvasott anyagok témáit leporolni, és új köntöst adni rájuk.
Ezek mellett nyugodtan kérdezd meg az olvasóidat, hogy ők miről olvasnának szívesen, és hogy mi az, ami érdekelné őket a cégeddel vagy az ágazatoddal kapcsolatban. Meg fogsz lepődni, hogy vannak kérdéseik, amik alapot adhatnak egy új cikkhez.
5. Gyűjtsd a forrásokat
A Google a barátod, és ma már mindegyik szakmának, ágazatnak megvannak a megbízható felületei: egy sor magyar és külföldi fogászati, dietetikai vagy épp turisztikai magazin, weblap és blog érhető már el, amik beszámolnak az ágazat legfrissebb híreiről és kutatásairól.
A megfelelő RSS feedek összegyűjtésével ráadásul nem kell végigböngészned minden hétvégén a célportálokat, elég, ha csak egy-egy érdekes hír felugrása után elmented azt a linket, hogy később, az ötletek szelektálásakor ismét elővehesd.

Amúgy ezek a legjobb és leghálásabb témák:
- érdekes hírek (mi történt előző héten a fogászatban, turizmusban, számítástechnikában) – ide tartoznak a tutorialok, vélemények, tanácsok
- termékbemutatók (felhasználói oldalról megközelítve, avagy miért jó a vevődnek az új termék?)
- azok a bizonyos top 10-es dolgok (és listicle)
- pro és kontra
- összehasonlítás, kritika
- esetleírás
- kvíz
- kommentár, például mások cikkeihez (nem kell félni a konfliktustól)
Ha pedig nincs más, akkor hívj meg egy vendégbloggert, aki arra a hétre új impulzust adhat a blogodnak, és kellő érdekességgel látja el az olvasókat.
6. Agytengó, avagy hívj segítséget
Senki nem mondta, hogy egyedül kell szenvedned, és hogy nem hívhatsz össze egy meetinget, vagy hogy nem kérdezheted meg a barátaid, családtagjaid véleményét.
Az olvasók nem arra gondolnak kattintás előtt, hogy milyen sok munkaidődet vitte el egy épkézláb téma megtalálása, hanem arra, hogy az a cím (tehát a témád kivonata) mennyire érdekes, és hogy felkelti-e az érdeklődésüket. Kérj segítséget, és bátran kérdezd meg a kívülállókat, hiszen ők másképp gondolkodnak, és felhasználói/vásárlói oldalról közelítik meg a problémát.
Mi elég gyakran ülünk össze ötletelni – főleg, amikor már egyedül tényleg nem megy. Rendre azt tapasztaljuk, hogy a több szem tényleg többet lát. Ezt hívjuk brainstormingnak, és ez az, amit külföldön szinte mindenhol csinálnak, néha egészen magas szinten.
A brainstorming előnyei:
- olcsó, maximum egy-egy és kávé és egy csendes szoba kell hozzá
- nagy tömegben generálhattok ötleteket (itt is fontos, hogy kezdetben nincs rossz hozzászólás és felvetés)
- a megszokott körökön kívülről érkező ötletek új (érdekesebb) alapokra helyezhetik a tartalmaidat
- egy cégen belüli agytengónak csapatépítő hatása is van
Álljon itt ismét William Goldman példája, aki a Mit is hazudtam? című könyvében elmesél egy sztorit a Vissza a suliba című 1986-os mozifilm fejlesztéséről. A Rodney Dangerfield főszereplésével készült film arról szól, hogy egy idősebb férfi visszatér az iskolapadba. Mindez jó kis szituációs komédia alapja, de az alkotók érezték, hogy valami hiányzik a forgatókönyvből. Hosszú ideig szenvedtek, mire valaki kinyögte ezt a mondatot:
– Legyen Rodney gazdag!
És miután mindenki mosolyogva legyintett, rájöttek, hogy épp most változtatták meg a filmet úgy, ahogy akarták, és lökték abba az irányba, amire tudat alatt vágytak. Merthogy minden jelenet más kontextusba került ezzel a tőmondattal.
+1 A Hubspot generator
Az egyik legnagyobb muri, amivel mi találkoztunk, de érdemes fenntartásokkal kezelni: a Hubspot topic generátora tulajdonképp egy témakreáló alkalmazás, amely 3 kulcsszó beírása után kiad néhány opciót.
Gép találja ki az egészet a háttérben, és ez a gép néha teljesen mellélő, ráadásul angolul működik még csak, de abból a bizonyos 1 órából a kezdetekben szánhatunk rá 5 percet. Egyrészt oldja a feszültséget, másrészt adhat ötleteket is, ha fenntartásokkal kezeljük.

Szelektálás, kiválasztás
Az összegyűjtött témák közül viszonylag egyszerű szelektálni, ha van stratégiád és marketingterved, vagyis tudod, mit szeretnél kezdeni cégeddel, és hogy hol vannak a hangsúlyok.
A szelektált, tehát életképes témákat érdemes külön tartani a notesztől, hiszen amíg a notesz az ömlesztett ötlettenger, addig egy ötletek.doc már csak azokat tartalmazza, amik beválhatnak, és amiket szeretnél egyszer megírni. Ha nem is most, de később mindenféleképp. Amikor ezzel megvagy, és már látod magad előtt a szelektált, életképes témákat, akkor jöhet az utolsó lépés.
Vagyis a kiválasztás. Ez azért fontos, mert nemcsak olyan cikket kell írnod, ami érdekes, hanem olyat is, ami akkor és ott releváns. A cikkekkel megerősíthetsz egy akciót vagy kampányt, valamint előnyben részesítheted azokat a témákat, amik a leginkább jövedelmező (vagy ellenkezőleg, a megerősítést igénylő) termékeket vagy szolgáltatásokat állítják középpontba.
Végezetül pedig álljon itt egy kis tanács: ne feledd, te vagy a saját témád szakértője, és nagy eséllyel te találkozol folyamatosan a vevőiddel/felhasználóiddal, valamint azok problémáival.
Ezt azt jelenti, hogy ha kis is adod a céges blogod írását másnak, az ötletek kitalálásában ne felejts el részt venni, és ne hagyd magára a szövegíródat. Szüksége van a te tapasztalatodra, hogy a végeredmény érdekes és életszerű legyen.
Néha egyetlen félmondat is elég tőled, hogy megszülessen egy kiváló poszt.
Show More