Ha egy élelmiszerlánc termékmenedzsere, marketingese vagy bármilyen marketingkommunikációs döntéshozója vagy, akkor erre a cikkre nagyon figyelj.
Adott egy amerikai áruházlánc, amely brandépítésben és kommunikációban leiskolázza a többi piaci szereplőt.
Beszéljünk tehát a termékkatalógusokról.
A katalógusokat azért nem olvasod, mert nincs bennük szöveg
Egy tipikus katalógus így fest:
Terméknév, kép és ár. Minden egyes oldalon, hosszú évek óta.
A legnagyobb gond viszont az, hogy a katalógusok többsége gyakorlatilag megkülönböztethetetlen egymástól. Eltér persze az arculati szín, más a tördelés és más a logó, de ettől eltekintve a fenti katalógus bármelyik élelmiszerláncé lehetne.
És ha a marketingkommunikációd megkülönböztethetetlen a konkurensekétől, az a legrosszabb hírek egyike.
Azt gondolnád, hogy egy élelmiszerüzletnek ennyi elég: mutassa a termékeket és adjon jó árakat.
Lehet máshogy csinálni?
Képzeld el egy pillanatra, hogy a termékoldalaidat megosztják közel négyezren (a kép linkel):
Képzeld csak el, hogy milyen jó érzés lenne, ha a reklámodat aktívan keresnék az emberek:
Ez bizony a Fearless Flyer, a Trader Joe's legendás hírlevele (ami valójában egy termékkatalógus).
Képzeld el azt a katalógust, amit várnak az emberek... amit imádnak olvasni... és ami semmiben nem hasonlít a hagyományos szóróanyagokhoz.
Vagyis pontosítsunk: éppen a hagyományos szóróanyagokhoz hasonlít. A brand az amerikai századelő helyi kisboltját jeleníti meg arculatban, minden boltjuknak saját stílusa van, a szóróanyaguk klasszikus hirdetéseket idéz.
A cég enciklopédikus történetét elolvashatod a Wikipédián. A bemutatkozó oldaluk sokkal szórakoztatóbb, itt pedig egy részletes elemzést találsz a brandjükről és annak sikeréről. E cikkben most csak a Fearless Flyert nézzük meg.
A mindent megverő különc katalógus
Már a megjelenése is igéző:
Azonnal szembetűnik, hogy szembemegy minden modern best practice-szel, már ami a megjelenést illeti. Nem csillog-villog, mint egy nagy brand fényes papírra nyomott szóróanyaga.
A különbség az, hogy a nagy brand katalógusait azonnal kidobja a többség. (Remélem, ezt nem innen tudod meg. A vásárlóidat kevéssé érdekli, hogy a szóróanyagod mennyire on brand és mennyire kommunikálja a márkád core value-ját.)
A Fearless Flyer viszont kultuszt épített, mert izgalmas, különc és másmilyen.
Mit lehet írni a sajtról?
Lapozzuk fel immár az online verziót (ahol az offline anyag cikkeit közlik újra):
Hát nem zseniális? (Dehogynem.)
És végre a tanulságok:
A terjesztésük kikerülte a reklámzajt. Úgy postázták a katalógust, mintha újság lenne, ezáltal megkerülték azt, hogy sima szóróanyagnak tűnjön. (A boltokban továbbra is elérhető, viszont elvileg már nem postázzák.)
Van stílusa. Szeresd vagy sem, ez a katalógus megjelenésében és szövegezésében is elüt minden mástól. Lehet, hogy neked nem tetszik, a célcsoportjuk viszont imádja.
Sztorizik. Karaktert adnak a sajtjuknak (unexpected), majd mesélnek a készítés módjáról és a tökéletes szervírozásról.
Érzékszervekre hat. Érzed a sajt illatát és tapintását, miközben kicsit az olasz hegyekbe képzeled magad, ahogy lustán kortyolgatod a vörösborod.
Long copy. Kik olvasnak hosszabb szövegeket? A vevőid. Csatornák jönnek és mennek, de nem tudod megkerülni az örök salesigazságot: minél többet tudsz beszélni az ügyfeleiddel, annál több előnyt mutathatsz be, annál meggyőzőbb lehetsz, annál jobban kiépítheted a bizalmat, és annál több eladást szerzel. A legnagyobb amerikai direct mail cégek a mai napig 8–32 oldalas sales lettereket küldözgetnek, és ennek nagyon nyomós oka van. Dollármilliárdos oka. (Ebben az iparágban mindent mérnek.)
Szórakoztató. És ez a legfontosabb tanulság. Nyilván a marketingszöveged célja az, hogy a termékelőnyöket kommunikálva hatékonyan eladja a termékeidet. Ám ma a legnagyobb kihívás az, hogy ténylegesen elolvassák azt, amit írsz (ha nem olvassák el, akkor a legjobb reklámszöveg sem hatékony). És ez a cucc őszintén szórakoztató! Ez az az anyag, amit a konyhaasztalon hagysz... amit a vécén ülve olvasgatsz... és amiből vásárolni fogsz.
Ha szeretnéd, írunk neked ilyen termékleírásokat.
És igen, ez a fajta copywriting nemcsak FMCG-ben működik, hanem gyakorlatilag minden piacon. A szórakoztatás egyike azon kevés dolgoknak a marketingben, amely valóban iparágfüggetlen.
Ha ez a cikk tetszett, akkor nyomj rá a like-gombra. Csak a te kattintásodra vár!
Show More