Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 17 perc

Mobil alkalmazások a marketingben, avagy hogyan mérjek Firebase-zel?

  • Szerző: Geiger Tamás
  • Kategóriák: Mobilalkalmazás-marketing

A Google Analytics, 2005-ös megjelenése óta, lényegében a webes mérések de facto eszközévé vált. A kis- és középvállalkozások között (itthon és külföldön is) kevés olyan weboldal van, amely ne használná – ebben például erős kivétel Németország és Ausztria, ahol a cégek, illetve a törvényhozás talán az átlagnál jobban utálja a Google-t és a Facebookot, így ott mérések terén sokkal inkább a szerényebb tudású, de a feltételeket jobban teljesítő webtrekk a befutó.

Mobil appok terén már más helyzet: ott bár a Google igyekezett hasonló székbe ülni, de kevésbé sikerült neki. Ugyan a Google Analyitcs mostanában kivezetett mobilalkalmazás-mérésekkel adott valamit a népnek, ami megvallom, nem volt rossz, azonban az évek során kiderült, hogy nem feltétlenül a jó oldalról közelíti meg a problémát.

Amíg a Google Analytics alapvetően a mérésekre és az ezekből képezhető és célozható közönségekre épített, addig szépen sorban alakultak ki azok a komplex keretrendszerek, amelyek nemcsak mérték az applikációt és az abban megjelenő interakciókat, de funkciók egész garmadáját építették az így beérkező adatokra: célzott push üzenetek, dinamikusan viselkedő app elemek, és még sorolhatnánk a gyűjtött adatok érdekes és értékes felhasználását, ami nem feltétlenül hirdetésekről, és még inkább nem Google-hirdetésekről szólt.

Talán ezt is felismerve ugrott bele a Google egy újabb felvásárlásba, és kebelezte be az addig független alkalmazásfejlesztési keretrendszert, a Firebase-t.

A történet ráadásul az elmúlt években odáig fejlődött, hogy a Firebase kínálta lehetőségekre építve gondolja épp újra a Google azt, amit az elmúlt 14 évben megszoktunk a weben, illetve hibrid módon (mobil app + web kombinációban) a Google Analyticstől.

Na, de mit is adtak nekünk a rómaiak a Google mérnökei?

Teljesen új adatmodell

A már megszokott webes mérésekben az adatgyűjtés ún. hitekből épül fel. Egy hit lehet egy oldalmegtekintés, oldalon belüli esemény, időzítőmérés, esetleg e-kereskedelmi tranzakció. Minden hitnek van egy elvárt és egy opcionális paraméterlistája, ami az ingyenes Google Analyticsben kiegészíthető 20 egyéni dimenzióval, és 20 egyéni metrikával.

A gyűjtött adatokat 4 szinten aggregálja nekünk a rendszer:

  • felhasználó/user,
  • munkamenet/session,
  • oldalmegtekintés/pageview
  • és esemény/event.

A Google Analytics for Firebase-ben egy teljesen új adatmodellel találkozunk, amit nem is igazán lehet megfelelően párosítani a weben megszokott elemekkel:

Események

A Firebase mérésekben végső soron minden egy mért esemény: az app első elindulása, egy új munkamenet, a felhasználó interakciói az applikációval, egy appon belüli vásárlás, és még sorolhatnám: ami a weben jól elkülönülő entitás, az az applikációs méréseinkben innentől mind esemény.

Így pedig a munkamenet igazából csak egy láncolata a mért eseményeknek, mely eventekhez nagyok sok paraméter is kapcsolható:

Amíg weben megszoktuk, hogy egy eseménynek 4 fix paramétere van, addig a Firebase méréseknél ez egy sokkal rugalmasabb lehetőség: egyrészt nincs meghatározva egyik paraméter neve sem, másrészt 25 különféle paraméter kapcsolható egy-egy mért eseményhez.

Sőt, amíg weben történő adatgyűjtésnek megvannak a maguk határvonalai, addig Firebase-ben ezek a limitek teljesen másként alakulnak:

  • nincs korlátja a gyűjtőtt adatpontoknak: lehet kis applikáció vagy nagy volumenű giga app, a rendszer (jelenleg) hírből sem ismeri azt a weben megszokott fogalmat, hogy mintavételezés;
  • ugyanakkor legfeljebb 500 különféle eseményneved lehet, tehát 500 különböző interakciót mérhetsz, amibe nem számítanak bele azok az események, amiket a Firebase rendszerszinten, magától mér (pl. first_open, session_start stb.).

A már linkelt oldalon megtekintheted a jelenleg érvényes határvonalakat, de igazából egyik se olyan, ami miatt most hirtelen el is vetnéd a Firebase használatát.

User Property

Az eseményekkel és eseményparaméterekkel lényegében nagyon sok munkamenetszintű, vagy épp eseményszintű információt hozzáadhatsz a rendszerhez.

A felhasználóról magáról viszont nem feltétlenül az események „árulkodnak”. Hogy is írtam? A munkamenet igazából eventek hosszú láncolata Firebase-ben. A felhasználók pedig általában ezen munkamenetek láncolatából definiálhatóak.

A felhasználó mint entitás annyira szorosan jelen van a rendszerben, hogy amíg a klasszikus, webes Google Analyitcsben sokan még mindig a munkamenetekre vetített metrikák és trendek bűvöletében élnek, addig Firebase-ben már most is minden alapvetően a felhasználóról szól. Minden riport a felhasználók mennyiségét írja le, minden ehhez kapcsolódó funkció a felhasználókkal és azok számosságával foglalkozik.

A felhasználók fókuszba helyezése olyan paradigmaváltozás, amit a webes Google Analyticsben már megpróbáltak átvinni, Firebase-ben viszont az alapok része, és nem holmi evolúció során a rendszerre erőszakolt számadat.

Márpedig, ha a felhasználók ennyire fókuszban vannak, fontos mérni és tárolni azok jellemzőit is (szigorúan GDPR-nak megfelelő módon, és szigorúan nem tárolva közvetlen személyes adatot).

Milyen jellemzőkről beszélünk?

Nos, egy mobil appban sokkal inkább megszokott a bejelentkezés funkció, ezért még olyan cégek esetében sem ördögtől való ötlet bevezetni egy appban, ahol a weboldalon esetleg nem lenne túl hatékony ehhez kötni a felhasználást.

Így viszont sokkal több jellemzője lehet egy felhasználónak, amit Firebase felé el lehet küldeni mint adatot, és amit később rengeteg módon tudunk hasznosítani:

  • életkor,
  • nem,
  • város,
  • klubtagság/pontrendszerszint (pl. VIP, Prémium, Bronz, Ingyenélő, Újgazdag stb.),
  • elért pontok száma (pl. egy játék appban),
  • csillagozott előadások témái (pl. egy konferencia alkalmazásban),
  • vásárlások száma (pl. egy ecommerce applikációban),
  • eddigi vásárlások értéke,

… és még sorolhatnám. Annyi, de annyi információ alapján igyekszünk szegmentálni az adatokat az egyéb riportok során. Ezeket mind-mind érdemes átültetni Firebase-be, amíg nem közvetlenül személyes adatról beszélünk – tehát név, e-mail-cím, teljes lakcím, rendszám, bankkártyaszám stb.

Tervezni, tervezni, tervezni

Mint minden hasonló feladatot, célszerű a mérések bevezetését és szofisztikálását is tervezéssel kezdeni. Én ma már kevésbé vagyok a papír híve, de nem én fogom eldönteni, hogy neked a táblára ragasztott post-itek vagy egy online whiteboard alkalmazás, esetleg egy mezei táblázatkezelő jelenti majd a megoldást.

Én (mi) Excel ésvagy Google Sheet-ben kezeljük ezt a feladatot, többek között azért is, mert a táblázatkezelők képletezési lehetőségei félig automatikus dokumentálást tesznek lehetővé.

Az alábbi linken egy minta Google Sheetet értek el, amely talán nem túl kreatív módon az Android számológép applikációjának egyik képernyőjét mutatja: http://bit.ly/jabjab_mobileapp_measurement_planner

Ebben a Google Sheet-ben olyan oszlopokat is láttok, amivel a Facebook felé is meg lehet tervezni a méréseket. Ennek nagyon egyszerű oka van: a Facebook eléggé zárt rendszer, és nem integrálható Firebase-zel. Ezért a Firebase felé közlendő információt külön közölni kell Facebook felé is. Ebben a cikkben viszont ezt most részletesebben nem mutatnám be, maradjon a fókusz a Firebase méréseken.

A fájl első munkalapja fix: itt soroljuk fel azokat a user propertyket, amiket használni szeretnénk az appban. Ez nem is olyan régen többek között azért is volt fontos, mert a user propertykhez nemes egyszerűséggel nem volt törlő/archiváló funkció, így ha ad hoc vittük fel a felületen az új user propertyket, akkor bizony könnyen lyukra futhattunk, mivel ezekből legfeljebb 25 hozható létre. Most már jobb a helyzet, van archiválás funkció, de ezzel együtt is érdemes végig gondolni, mire lesz szükségünk.

A fenti táblázat második munkalapja egy konkrét képernyő az appban. Ezt célszerű egy drótvázas ábrával vagy akár már egy konkrét képernyőképpel megoldani, mert így a tervezés során ott van egy sorvezető, egy mankó, hogy mit is lát a felhasználó, amikor az adott interakciót mérni szeretnék.

Itt pedig már csak fel kell sorolni a mérendő eseményeket, ami persze most így egyszerűen hangozhat, de majd garantáltan vissza fogunk térni ehhez a listához, amikor jobban megismerjük, mi mindenre lehet felhasználni a gyűjtött adatokat.

A „Firebase event name” oszlopnál az alábbi szabályokat tartsuk be:

  • csak az angol ábécé kisbetűit használjuk;
  • esetleg számokat, de inkább csak módjával;
  • ahol szóközt írnánk, oda alulvonást (_) írjunk;
  • végül célszerű lehet minden eseménynevet angolul megadni, így akárki kezébe is kerülnek a tervek, és később a riportok, nem lesz gond annak megértésével.

A „Firebase event parameters” oszlopban tudjuk felsorolni, hogy adott eseményhez milyen kiegészítő adatokra lesz szükségünk:

  • a paraméterek nevénél célszerű betartani a fenti intelmeket;
  • mi jellemzően egy cellába írjuk a paraméterlistát, 1 paraméter/sor formában, de ha valakinek kényelmesebb, használhat további sorokat és cellaösszevonásokat a B és C oszlopokban.

Lényegében minden alkalmazás-képernyő kap egy külön munkalapot, amire így akár több iterációban, alaposan végiggondolva lehet felvinni a mérési tervet

Ezt osztjuk meg aztán a fejlesztőkkel, akik már a megfelelő iOS és Android fejlesztési dokumentációk birtokában (remélhetőleg) könnyedén elkészítik az összes mérőkódot.

Előfizetői tartalom

Ezt az anyagot csak a Kreatív Kontroll előfizetői olvashatják. Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.
Előfizetek a magazinra
Már előfizetőnk vagy? Kattints ide a bejelentkezéshez
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

VEDD MEG A KÖNYVET!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

100+ órányi marketingtudás videón

Nézd meg a Kreatív Kontroll videótárat és tanulj otthonról, kényelmesen, a saját tempódban. Szövegírás, tartalommarketing, e-mail-marketing, landing page tervezés és további témákban.
Tovább a videótárra

Oszd meg a cikket másokkal is:

Megosztom
LinkedIn
Email
ElőzőElőző cikkBékeidőben kell felkészülni a háborúra: a sikeres kríziskezelés szervezeti feltételei
Következő cikkÍgy adtunk el több száz terméket Facebookon, közel 20-szoros megtérülésselKövetkező

Ezeket olvastad már?

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.