Szinte hallom a gondolataid: „hm, jön a karácsony, tökéletes alkalom, hogy hírlevelet küldjünk az ügyfeleinknek”.
És már kezded is fogalmazni. „Minden Tisztelt Partnerünknek Áldott, Békés Karácsonyi Ünnepeket kívánunk.”
Mielőtt beleolvadnál a karácsonyi e-mailek tömegébe, előbb olvasd el ezt a cikket. Megmutatom, hogyan hírleveleznek karácsonykor a profik.
Miért ne kívánj boldog karácsonyt?
Mert mindenki más is ezt teszi.
Ez már egy marketingorientált szakembernek elég érv: te is ismered a marketinges ökölszabályt, hogy nézd meg, hogy mi történik a piacodon, majd csináld az ellenkezőjét.
Ha ugyanis hasonló hangvételű hírlevelet küldesz, mint mindenki más (a legközelebbi konkurensedtől a kkv-szektoron át a nagyvállalatokig), akkor implicite kommunikálod, hogy hasonló cég vagy te is. Ez alapvető pozicionálási hiba.
A másik érv merőben pragmatikus: mire a karácsonyi hírleveled megkapja az ügyfél, addig tucatnyi jókívánságot olvasott már. Az e-mailed láttán várhatóan csak fölsóhajt, hogy na, még egy levél. Következésképp bármi is a kulcsüzeneted (brandérték, akció stb.), az nem juthat el az olvasódhoz, hiszen a leveledet a karácsonyisága miatt már elutasítja (hiszen olyan sokat kapott).
Nézzünk tehát jó és rossz karácsonyi eDM-eket – természetesen megnézzük a hibákat és a pozitívumokat is. Ha élvezed az elemzéseket, akkor még jobban fogod élvezni az e-mail marketing tréningünket.
A Renault kéretlen levele
Az első nyilvánvaló probléma az, hogy kéretlenül jött – de ezt karácsonykor elnézzük.
A második az, hogy tiszta kép az egész levél, ezt pedig sok levelező alapból nem jeleníti meg (így az enyém sem).
A Renault kommunikál.
Ha megjeleníttetem a képeket, akkor hajtás fölött kizárólag a logójuk látszik. Ez biztosan fontos a marketingvezetőnek és a tulajdonosi körnek, de alapvető hiba. A hajtás fölötti rész a legértékesebb terület, ergo nem pazarolhatod el (nem hagyhatod üresen, nem kommunikálhatsz triviálisat, pl. egy logót).
A képben egy autót látunk, illetve a „Kísérje az ünnepeken is az elegancia!” mondatocskát. Itt jegyezném meg, hogy azért utálom az autós hirdetéseket, mert 99%-uk sablon.
Alatta egy karácsonyi jókívánságot kapok, és a levél talán egyetlen pozitívumát: a CTA-t.
Persze egy angol videóra vezet, ami nekem nem gond, de sok ember nem (vagy alig) tud angolul. Azért egy jó pontot mégis fölírunk, mert a levélnek volt valami célja.
A tárgymező hibája az, hogy a karácsonyi levéltömegben ez elvész.
Még egy hibát írjunk föl: noreply-cím.
A DIMSZ kellemes karácsonya
Tagok vagyunk a DIMSZ-ben, és szívemre tett kézzel mondom, hogy nagyon szeretem őket. Ám ezt a levelet sajnos nem.
Hajtás fölött ennyi látszik (és még alájuk is dolgoztam, megnyitottam külön ablakban – a sima levelezőfelületen csak egy nem megjelenített képet látok.)
Megnyitottam a képet, de különösebben nem érdekes: egy szívecske valamely stock photo adatbázisból.
A levél nyilvánvaló hibája, hogy nem próbál személyes lenni: mindenkit megszólít. Azonban a több ezer fős listád emberei nem együtt fogják olvasni a levelet, hanem külön-külön. Nem csinálhatsz úgy, mintha egy stadionban szónokolnál.
Perszonalizálhatnának a nevemmel, vagy ha az nincs meg (vagy túl bonyolult), akkor Kedves Partnerünk.
A jó kívánság alatt jelzik, hogy melyik az utolsó munkanapjuk és slussz.
Ez azért kihagyott ziccer, mert szakmai szövetségként írhattak volna egy kiváló évösszefoglalót: egymást érték a rendezvények, tehát anyag van bőven. Az ilyen összefoglalóval pedig erősítik a saját pozíciójukat (hiszen mennyi minden fűzödik a nevükhöz), illetve finoman értékesíthetik a 2017-es eseményeket.
A Searchmetrics legalább nem volt lusta szöveget írni
Bár ők is képet küldenek, mintha muszáj volna, de legalább van szöveg és meg is szólítanak.
Az első bekezdés képszerű, ami pozitívum: segít, hogy beleéljem magam a karácsonyba.
A második bekezdés elég gyengus (mit értünk el és hasonlók), ezt nem is raknám ide.
A harmadik bekezdés pedig erőssé teszi a levelet: üdvözlőlapok és hasonlók helyett azt a pénzt inkább jótékonykodásra költik (különösen azért, mert mi is minden évben így teszünk):
In light of the current crises throughout the world, we have realized this year again how privileged and lucky we are and we want to contribute our part to alleviate the suffering of people worldwide.
Therefore, we have decided to do without Christmas presents and cards this year and instead we want to make a donation to Doctors Without Borders.
A fogászat is kihagy egy ziccert
A MindentMent amúgy nagyon ügyes rendelő: olyan direct response hirdetéseik vannak, hogy öröm nézni, és az e-mailes utókövetésük is tanítani való.
Ez a hírlevél viszont egy kihagyott ziccer.
Tedd a kezed a szívedre: ha már ott a kommunikációs apropó (a karácsony), akkor csak annyit akarsz kommunikálni, hogy boldog karácsonyt? Marketingesként én folyamatosan küzdöm le a kísértést, hogy ugyan ne minden hírlevélben értékesítsünk (nem is szabad, a listád megunja).
A fogászat például adhatna pár tippet, hogy karácsonykor hogyan ápold a fogaid: a sok cukros süti, bejgli, szaloncukor meg miegymás miatt figyelj a fogmosásra, a vörösbor beszínezheti a fogaid stb.
Ezzel erősítik a szakértői státuszukat, és pozitív márkaként jellennek meg a szememben (hiszen foglalkoznak velem, tippeket adnak). Ha belefér ízlésesen, akkor valami akciót vagy januári előfoglalást is becsúsztathatnak a levélbe.
Ezt nyilván nem csak egy fogászat teheti meg: keresd meg, hogy a szolgáltatásod hogyan kapcsolódhat a karácsonyhoz, és írj arról.
Az Online Katapult annyi kedvezményt ad, amennyit kérsz
A karácsonyi akciójuk lényege: mondasz egy százalékot, és ők eldöntik, hogy azzal a százalékos kedvezménnyel vásárolhatsz-e.
A levélben szerény 5 CTA-t számoltam, ami logikusan növeli az átkattintást. Az ajánlat erős, mert bevonja a közönséget, kicsit gamifikálja az akciózást és erős limitet raktak rá – az egyetlen negatívum, hogy a játékos veszíthet (nem fogadják el a túl nagy kedvezményt), amit üzletileg megértek.
A levél másik hátránya, hogy túl hosszú – és a hosszút a marketingszöveg kontextusában úgy értjük, hogy nem elég tömör.
A Profession fölvette a Mikulást
A Profession csavart egyet a karácsonyi jó kívánságon: inkább fogtak egy karácsonyi motívumot (a Mikulást), és finoman a szolgáltatásaikhoz kötötték. Kérésük volt, hogy ne a szokásos jó kívánságos levél legyen.
Mutatom egészében, mert tanulságos.
tárgy: Tudtad, hogy a Mikulás is a Profession.hut használja?
Kedves (NÉV),
Meg nem erősített információink szerint a Mikulás is Profession.hut használ!
Közvetlen bizonyítékunk nincs, ám fehérszakállú barátunk olyan hatékonyan dolgozik és olyan gyorsan pótolja a kieső munkatársakat (lebetegedő rénszarvasok, nyugdíjazott manók stb.), hogy erős a gyanúnk, hogy ő is professionös.
Mit használhat nálunk a Télapó?
Toborzási szolgáltatással vesz fel rénszarvasokat?
A Mikulás bizony kiváló szakember, hiszen a „mikulásságot” senki nem csinálja nála jobban.
Ám neki is vannak határai: nem tud gyorsan új kollégákat felvenni, no meg ideje sincs rá. Nagyon speciális munkakörökre keres embereket (és rénszarvasokat), és fontos a diszkréció is. (Nehogy globális pánik törjön ki amiatt, hogy a Mikulás épp új rénszarvast keres, hiszen a filmek szerint így is minden évben majdnem elmarad a karácsony).
Ezért a Mikulás rutinosan a toborzási szolgáltatásunkhoz nyúl: megkeressük neki a legjobb jelölteket, majd előszűréssel már csak azok a rénszarvasok, manók és krampuszok mennek el hozzá interjúra, akiket azonnal föl is vehet.
Nem kell hirdetéseket feladnia, nem kell a több száz jelentkezést egyesével leválogatnia.
Miért is tenné? Elvégre ő a Mikulás, nem ér rá a toborzással foglalkozni.
Munkaadói Márka Menedzser a Mikulás kezében?
A Mikulás márkája kiváló, de azért mondjuk ki: kicsit ellopja a show-t.
Mire menne a rénszarvasok, a manók és krampuszok nélkül? Tudja ám ezt ő is, ezért szorgosan építi a munkáltatói márkáját, hogy csapata is megkapja azt az elismerést, amit megérdemelnek.
Talán van egy cégbemutató oldala, ahol a manók mindig olvashatják a friss híreket. Sajtófigyelési szolgáltatással a Mikulás azonnal értesül, ha valami jót vagy rosszat írtak róla, és a sikereket megoszthatja kis segítőivel. És minden hónapban küld egy eDM-et azoknak, akik cégének híreire feliratkoztak.
A Mikulás már észrevette, hogy álláshirdetéseknél jóval többet talál nálunk: komplett toborzási szolgáltatáscsomagot, amellyel az egész toborzást kiszervezheti.
Köszönöm, hogy te is a Professionnel erősíted a céged
Boldog karácsonyt és kellemes ünnepeket kívánok neked, kollégáidnak és családodnak (az egész Profession.hu csapat nevében).
Megajándékoztál minket a bizalmaddal, valamint azzal, hogy új munkatársaidat nálunk keresed. Figyeld az újításainkat, mert újabbnál újabb professionális szolgáltatásokkal lepünk meg téged jövőre is.
Remélem, jut időd a pihenésre is!
Barátsággal,
(Aláírás)
Ui.: Ha ez a levél mosolyt csalt az arcodra, hát küldd tovább valakinek, hadd mosolyogjon ő is!
(A levelet mi írtuk. Az aláhúzott szövegrészetk a Profession adott szolgáltatására linkelnek.)
„Karácsonyi üdvözlés helyett szakmázás”
A 2 évvel ezelőtti karácsonyi hírlevelünk koncepciója egyszerű volt: mivel karácsonykor mindenki jókívánságokat küldd, ezért mi egyrészt kilógunk picit a sorból, másrészt azt adjuk, amiért a feliratkozók feliratkoztak.
Így ment ki egy cikkösszefoglaló.
(Az egyszerűség miatt is furcsa, hogy nem csinálják többen.)
Természetesen a hírlevél végén boldog karácsonyt kívántunk – hiszen nem a jókívánsággal magával van a baj, hanem azzal, ha sablonosan csinálod.
Most te jössz
Láttál egy jó vagy nagyon rossz karácsonyi hírlevelet? Mutasd meg nekünk akár itt kommentben, akár az előfizetőknek fenntartott belső csoportban.
Lehet természetesen a sajátod. Még nem késő írni egy jó karácsonyi eDM-et.
[msz_checklist_59_urlap title="59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez" body="Nem az számít, hogy elvileg és más piacon mi működik, hanem az, hogy a te listádon a te hírleveidben mi adja el a te termékeidet. Viszont az alábbi lista azonnal megnöveli a hatékonyságodat. Hová küldhetem?" notice="*A csekklista megrendelésével egyben elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket fogadj a marketingszoveg.com-tól. A további e-mailekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Adatkezelőként a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH-61059/2012. számon tart nyilván minket." image="https://kreativkontroll.hu/wp-content/uploads/2016/10/ebook_kep_1.png"]
Show More