Szerencsejáték lenne a póker?
Részben. De hosszú távon a szerencse kiegyenlítődik, és mindenki megkap minden lapot minden létező szituációban. Mégis vannak stabil nyerők és ugyanilyen stabil vesztesek is.
És a pókernek több köze van a szövegíráshoz, mint elsőre gondolnád.
Nem a te lapjaidról szól
Számít, hogy milyen lapokat kapsz kézbe, de a kezdők rendszerint túlértékelik a saját lapjaikat, és csak arra figyelnek, hogy mi van náluk. De a pókert emberek játsszák, és fontosabb, hogy az ellenfeleid mit gondolnak a te lapjaidról, mint te magad.
Hasonlóképp a céges weboldad célja sem az, hogy önmagadnak írj pár oldalt, amire büszke lehetsz. Az számít, hogy ha az ügyfeled elolvassa ezt a pár oldalt, akkor mit gondol a szolgáltatásaidról.
Az alakulásotok éve nem meggyőző (nem azt keresi). Előnyöket vár.
Kockázatvállalás nélkül nincs siker
A lapok többségét nem játsszuk meg, viszont amivel játékban maradunk, az mindig kockázatos. Elenyészően ritka, hogy egy flop után verhetetlen a kezünk – így minden tét és minden kasszába tolt emelés mögött ott van, hogy ezt elveszítheted.
100%-os garancia tehát nincs, viszont van mondjuk 70%-os nyerési esély. Ez pedig hosszú távon vállalható kockázat, mert profitot hoz.
Gyakorlatilag nincs olyan szövegíró a Földön, aki a kampányod sikerét 100%-ra teheti. Ha ilyet hallasz, akkor kóklerrel van dolgod és menekülj.
De ha minden adott (jó a lista, forgalmat szerzel rá, jó az ajánlat, jó a garancia stb.), akkor egy profi szövegíróval van például 80%-os esélyed a pozitív megtérülésre.
Ismerd az ellenfeled
A póker papíron csak egy kártyajáték kiszámítható esélyekkel és szerencsével. Unalmas lenne.
Az ellenfelek teszik élővé, és elkezdődik a „mit gondol a lapom erősségéről, ha ezt lépem, és akarom-e, hogy ezt higgye”, illetve „legutóbb rajtakapott egy blöffön, most vajon kifizeti-e a nyerő lapomat, ha ennyit és ennyit hívok”.
Mindez megköveteli, hogy kiismerd az ellenfeleid gondolkodását és lásd, hogy mire hogyan válaszolnak, azt pedig miért teszik.
Nem kell magyaráznom, hogy ez a szövegírásra hogyan vonatkoztatható, ugye? Az ideális marketingszövegben minden szó az ügyfeledről szól – de ezt csak úgy tudjuk megírni, ha megismerjük, hogy hogyan gondolkodik, milyen problémái vannak, milyen előnyökkel szólíthatjuk meg és milyen stílust érez magáénak.
A váratlanság nyerhet
A papírforma szerint játszani biztonságos egészen addig, amíg mindenki a papírforma szerint játszik. Ha minden céges oldalon ugyanaz a stílusú (és kb. ugyanarról szóló) szöveg szerepel, akkor nincs versenyelőnyöd (és még kevésbé pozicionálásod).
A legjobb headline-ok váratlanok. A legjobb ajánlatokat még nem láttad. A legjobb landing page-eket nem sablonokra húzzák fel.
Ahogy a pókerben, úgy a szövegírásban is kifizetődő a merészség.
A tökéletesség ritka
A legtöbb játékban létezik tökéletes eredmény: az ászmagas színsor (Royal Flush) az elérhető legjobb kéz, és 0,00015% valószínűsége van, hogy egy leosztásban látod. (Én nyolc év alatt csak kétszer kaptam.)
Ez tehát meglehetősen ritka.
Valószínűleg nincs tökéletes szöveg, én legalábbis még nem láttam olyat. Legkevésbé saját írásaimban. Az íróvá (és szövegíróvá) válás egyik lépcsője, amikor megtanuljuk elengedni a kész szöveget és leadjuk neked.
Ha jó a szövegíró, akkor vérprofi, olvasmányos, lehengerlő szöveget fogsz olvasni. És a szövegíró így sem lesz maradéktalanul elégedett az anyaggal, mert mindig lehet javítani.
A végén úgyis kiderül
Nem minden kört játszanak végig (sőt, a legtöbb kéz nem jut el a showdownig). De ha blöfföltél és meg kell mutatnod a lapokat, akkor valószínűleg elveszíted a kasszát (kivéve, ha az ellenfelednek még gyengébb lapjai voltak).
Nem minden ügyfeled fogja átnyálazni a több tucat referenciádat, nem mindenki fog rád keresni és a 10. találati oldal linkjeit is végigbogarászni. De ha az ajánlatod csak a felszínen jó (a marketingígéreteidet nem tudod teljesíteni), illetve az online reputációdat rossz beszámolók pettyezik, akkor ügyfeleket fogsz veszíteni.
A szakértői státuszt nehéz felépíteni, de könnyű elveszteni.
Ha játszanál a Kreatív Kontroll csapatával egy partit, akkor oszd meg ezt a cikket.
Show More