Vajon hányan keltek fel úgy egy reggel, hogy „én ma nem akarom jól csinálni a dolgomat”? Rögtönzött közvéleménykutatást készítettem (4 elemű mintán, amiben benne volt egy eltévedt pizzafutár és egy kóbor macska is), és egyik válaszban sem jelent meg ez.
Mindannyian igyekszünk mindig jól dolgozni, jó termékeket készíteni, jó szolgáltatást nyújtani. Ha rendezvényt szervezünk, az egyik célunk mindig az, hogy jó élményeket kapjon a résztvevő.
Ha ezt az élményt szeretnénk felturbózni, akkor gyakran teszünk a rendezvénybe teljes játékokat vagy játékelemeket – ez utóbbit úgy hívjuk, hogy gamification.
Mivel gyakran csak a technológiát látjuk ebből az élménytuningból, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a játékosítás technológiai kérdés, drága, ráadásul túl bonyolult. Szerencsére ezek egyike sem igaz.
Összeszedtem 9 olyan módszert, amellyel játékosabbá, élvezhetőbbé, szórakoztatóbbá teheted a saját rendezvényedet. Fillérekből.
Vendégszerzőnk, Pusztai Ádám a Kollektíva tagja, gamificationszakértő, előadott a gamifikációs meetupunkon is.
Ha voltál már korábban Kreatív Kontroll-meetupon vagy más rendezvényen, akkor feltűnhetett, hogy egyrészt készítenek egy Facebook-eseményt, másrészt rendszeresen posztolnak oda kisebb tartalmakat az eseményt megelőzően.
Ez követendő példa, hiszen a résztvevőiddel (ezentúl játékosnak fogom őket hívni) foglalkoznod kell az első pillanattól fogva. Ezen gondolat mentén 3 részre osztottam az összegyűjtött ötleteket: rendezvényi előtti, alatti és utáni lehetőségek.
Mit tehetsz a rendezvény előtt?
Foglalkozz a játékosaiddal!
Ha a fő témája fix az eseményednek, de az előadástémák még nem (mint például a Content Plage), nyugodtan kérd meg a követőidet, hogy adjanak tanácsokat, javasoljanak előadókat! Mindannyian szeretjük, ha ér valamit a szavunk. Ez annyira faék egyszerűségű ötlet, hogy ki sem emeltem – viszont három másikat igen.
Hogyan add el a jegyek 30%-át az első héten?
Mint ahogy minden nagyobb és komolyabb rendezvénynél, a Gamification Magyarország Konferenciánál is azt gondoltuk, hogy lehet early bird jegyet venni. Az early bird azt jelenti, hogy ha a regisztráció megnyitása utáni nagyon rövid időintervallumban veszel jegyet, akkor az olcsóbb. Játéknyelvre lefordítva: ha gyors vagy, kedvezményt kapsz.
Töprengtünk egy darabig azon, hogy miként készítsük el az early bird ajánlatunkat, végül úgy döntöttünk, hogy nem adunk árkedvezményt. Mindhárom jegytípusunk ugyanannyiba került, viszont ha early birdként jelentkeztél, akkor 3 különböző bónuszt kaptál, ha kevésbé early birdként regisztráltál, akkor már csak 2 bónusz járt, a bird jegyesek pedig mindössze egy bónuszt kaptak a jegy mellé.
Ezek úgynevezett fix jutalmak, azaz a játékos tudja, hogy ezeket megkapja, ha megveszi a jegyet. Emellé bármilyen meglepetést társíthatsz még. Ezzel a koncepcióval a jegyek körülbelül 30%-át adtuk el early birdként.
Az early bird trükkje azért működik, mert mindannyan – kivétel nélkül – félünk, hogy kimaradunk valamiből. Ez lehet egy jó buli, egy ígéretes ajánlat vagy éppen a kedvenc sorozatunk következő epizódja: a lemaradástól való félelem (FOMO, azaz fear of missing out) mindenhol megjelenik.
Ezt a mesterségesen előidézett hiányt hívhatod akár scarcitynek is és egy vizuális visszaszámlálóval ráerősíthetsz:
- időbeliséggel: „már csak 1 órád van hátra” (már az ajánlat végéig, nem úgy általában)
- mennyiséggel: „már csak 2 VIP jegyünk maradt”
Hogyan készíted fel a résztvevőket az élményre?
Kiszámolni ugyan nem fogom, de igen nagy a valószínűsége, hogy az eseményedre jönni fognak olyanok is, akik életükben nem voltak még az adott helyszínen. Nem fogják ismerni a közeli parkolóhelyeket, fogalmuk sem lesz, hogy pontosan hol van az épület bejárata vagy éppen hol van a lift, ami felvisz a végtelenedik emeletre, a tulajdonképpeni helyszínre.
Készíts egy tutorialt a játékosoknak!
A tutorial egy lépésről lépésre haladó útmutató, amit rendezvény előtt kiküldhetsz például emailben. Mi egy körülbelül 500 szavas levelet szoktunk kiküldeni a veszprémi TEDx események felkészítő leveleként, amibe beleírjuk, hogy:
- mikor érkezz
- hogyan lehet megközelíteni a helyszínt tömegközlekedéssel vagy kocsival
- lesz harapnivaló
- tegeződünk,
- a nyakkendő tiltott
- fénykép és videó fog készülni
- halkítsd le a telefonod
Miért fontos ez?
Mert az információ stresszmentesít. Résztvevőként nem kell gondolkodnom, hogy hogyan jutok a helyszínre, megfelelő-e az öltözetem, hogyan köszönjek a regisztrációs pultnál. Ezeket a cselekvéseket mind megkönnyíti a tutorial, így nagyobb lesz az esélye annak, hogy a játékosaink mindet megteszik.
Csoportos küldetések
Az olcsó aktivitásgeneráló ötletek egyik aranybányája a csoportos küldetések mechanizmusa. Nagyon fesztiválok és koncerthelyszínek rendszeresen teseznek közzé posztokat Facebookon a következő felkiáltással:
„Ha jön 50 like erre a képre 1 órán belül, megmondjuk a következő nagy fellépőnket!”
A közös kihívások rendszerint úgy épülnek fel, hogy adott számú játékosnak adott határidőig ugyanazt a cselekvést meg kell tennie. Ha ez sikerült, akkor minden játékos megkapja a nyereményt.
A fenti példában a játékosok száma 50, a határidő 1 óra, a cselekvés a kedvelés, a jutalom pedig az információ maga.
Az információhiány „fáj”, ezért ahogy csak lehet, megpróbáljuk enyhíteni. Ezt kihasználva megteheted azt is, hogy nem teszed közzé az összes előadód nevét. Mi a Gamification Magyarország Konferencia előadói közül hármat tettünk közzé először, a negyediket csak akkor, ha 20 jegy elkelt, az ötödiket pedig 40 eladott jegy után.
Mit tehetsz a rendezvény alatt?
A rendezvény ideje alatt érdekesebbé teheted az előadásokat és a szüneteket is. Arra azonban figyelj, hogy olyan ötletet semmiképp se valósíts meg, amire nem lehet nemet mondani. Ha egy „játék” kötelező, akkor az megszűnik játéknak lenni.
TEDx Bingó
Ezt az ötletet egy külföldi TEDx rendezvényen láttam először, aztán kipróbáltuk a mi rendezvényünkön is. A bingó típusú játékok lényege az, hogy van néhány előre meghatározott szám vagy téma egy listán, és mindegyiket el kell találnod – vagy egy sorsoláson, mint a lottó, vagy pedig önszorgalomból gyűjtögeted.
Mi a gyűjtögetős verziót szabtuk a saját konferenciánkra. Ez egy kétoldalas, A6 méretű cetli volt, így nézett ki a „gyűjtögetős” oldala.
A TEDx bingó feladata az volt, hogy az egyes cellákban levő témákkal készíts egy-egy fényképet, majd a rendezvény saját hashtagjével töltsd fel Facebookra (extra tipp: legyen saját hashtagje a rendezvénynek, mint például a #TEDxBH vagy a #GAMAKO2018).
Ha feltöltöttél egy képet, pipáld ki azt a mezőt és a rendezvény végén add le egy önkéntesnek a neveddel ellátott lapot! A legtöbb teljesített cellával rendelkező versenyzők között könyveket sorsoltunk ki.
Ez egy viszonylag egyszerű és olcsó megoldás arra, hogy növeld a résztvevők aktivitását a helyszínen és az interneten is, hiszen rengeteg felhasználók által létrehozott tartalom (azaz user generated content) fog így születni.
Fontosnak tartottuk, hogy a legaktívabbakat jutalmazzuk, ezért szól a szabály úgy, hogy a legtöbb cellát kipipálók kaphatnak jutalmat. Viszont ha „legrosszabb” esetben az összes résztvevő kimaxolja a bingót, akkor problémás a jutalmazás, ezért tettük hozzá, hogy a legjobbak között kisorsolunk öt könyvet.
Easter egg cetlik
2015-ben a TEDxYouth@Budapest egyik előadója elrejtett minden egyes szék alá egy meglepetés karszalagot, amiről mi nézőként nem tudtunk. Az előadása egy megfelelő pillanatában felszólított minket, hogy nyúljunk be a székünk alá és keressük meg az elrejtett borítékot. Micsoda meglepetés!
Ezt a fajta jutalmat nevezzük easter eggnek. Lényege, hogy a játékos nem tudja, hogy az adott cselekvés jutalmat fog érni, ezért meglepetés. Itt az elvárt cselekvés az volt, hogy legyek ott az előadáson – ha ez teljesült, akkor járt a jutalom.
Nem kötelező minden játékosnak easter egg jutalmat adnod. Megteheted azt is, hogy csak néhány szék aljára ragasztasz valami meglepetést (vagy rejtesz el úgy, ahogy megoldható).
Mindenképpen ajánlom olvasásra Nir Eyal Hooked című könyvét – a modellje szerepelt már egy korábbi Marketingszöveg-bejegyzésben. A variálható jutalmak rész tökéletesen elmagyarázza, hogy miért hasznos, ha vagy magát a jutalmat, vagy pedig a jutalmazás kontextusát (mikor, hogyan) változtatom.
Kincsvadászat a prezentációkban
2017 novemberében a Gamification Europe Conference minden előadásában el volt rejtve egy számsor. Ezeket a résztvevők össze tudták gyűjteni, egy online felületen „beváltani”, és aki legalább 8-at beváltott, az részt vett egy sorsoláson.
Ahogy a fenti példában tették a szervezők, te is választhatod azt, hogy minden előadásba belecsempészel egy „kódrészletet”, amit gyűjteni lehet. Ehhez viszont egyeztetni kell az előadókkal is és ezerszer leellenőrizni, hogy tényleg minden előadásban benne legyen a megfelelő kód. (Az alábbi kép az egyik ilyen prezi eleje, az úriember pedig Andrzej Marczewski, igazi nagyágyú a gamificationben).
Az is járható út, ha egyetlen előadásból varázsolsz ilyen kincsvadászatot. Ebben az esetben az előadás elején mondd el, hogy ez egy vadászat, hány kódrészletet lehet megtalálni és hogyan lehet ezeket „beváltani”.
Mit tehetsz a rendezvény után?
A rendezvényednek nem akkor van vége, amikor az utolsó résztvevő is elhagyta a helyszínt és bezártad a kapukat. Az utánkövetés egy olyan apró figyelmesség, amit mindenki értékel, ezért három ötletet adok erre is – általában bármilyen rendezvényhez jól jöhetnek.
„Szürkébb volt nélküled az este”
Minden rendezvényen vannak olyan játékosok, akik jelentkeztek és el is jöttek, illetve olyanok is, akik jelentkeztek, de végül nem jöttek el (még a fizetős eseményeknél is előfordul). Mi a Collabri nevű projektünkben meetupokat szoktunk szervezni és a fenti két játékoscsoportnak eltérő e-maileket küldünk az esemény után.
Aki eljött, annak megköszönjük a részvételt és visszajelzést kérünk tőle (extra tipp: mindig, minden rendezvényről kérj visszajelzést. Mi a GAMAKO-n 78%-os kitöltöttséget értünk el és rengeteget tanultunk belőle).
Aki nem jött el, annak pedig egy olyan e-mailt küldünk, aminek a tárgya „Szürkébb volt nélküled az este”. Leírjuk, hogy nem para, ha közbejött valami, a következő alkalommal szívesen látjuk, addig is kövessen minket mindenhol!
Igen, ez valójában két egyszerű e-mail, mégis mesésen működnek, mert a játékosok azt érzik, hogy fontosak nekünk (mert valóban azok). Ezt szeretik az emberek. Tudod mit szeretnek még ennél is jobban? Ha hiányoznak valakinek – erre jó a „hiányzós” email.
Ha megígérted az ebédet, szolgáld is fel
A fix jutalmakat se felejtsd el az esemény után! Ha megígérted, hogy a kivetített prezentációkat elküldöd vagy éppen az előadások felvételét megkapják, akkor ezt mindenképpen tedd meg!
Az e-mailbe, amit az előző tipp alapján megfogalmaztál, írd bele, hogy mikor várhatók ezek az anyagok, hogyan lehet hozzájutni és köszönd meg a türelmet addig is.
Megspórolok neked egy „haver, ne már” felkiáltást: de. Rengetegen elfeledkeznek erről a lépésről a rendezvény hevében.
Építs egy buszmegállót!
Van-e olyan virtuális vagy fizikai hely, ahol a játékosok a rendezvény után tudnak egymással beszélgetni?
Ez lehet egy fórum, egy Facebook-csoport vagy kisebb találkozók. Az ilyen „buszmegállónak” nevezett játékmechanizmus lényege, hogy biztosítunk a résztvevőknek egy olyan felületet, ahol tudnak beszélgetni, kérdezni vagy éppen stratégiát alkotni (például közösen eljutni a helyszínre).
Nem kötelező eleme minden rendezvénynek, hiszen ha ritkán vannak rendezvényeid, akkor valahogy fent kell tartani az aktivitást ezeken a fórumokon. Ehhez pedig tartalom kell – akár te gyártod, akár a játékosaid. Gondold át, hogy megérné-e neked ezt használni?
Hogyan tovább?
A legfontosabb: válassz ki egy ötletet – akár a fentiekből, akár más forrásból indulva –, amit megvalósítasz. Ez azért fontos, mert látni fogod, hogy mi mindenre kell figyelned, milyen szabályokat kell kitalálnod és legfőképp milyen tartalmakat kell létrehoznod a megfelelő működéshez.
Most már tudod, hogyan lehet az idő és az információ hiányát a rendezvény előtt kiaknázni. A gyűjtögetést és a meglepetést is be tudod építeni bármilyen eseménybe, sőt arra is figyelsz, hogy szép lecsengése legyen egy elbocsájtó, szép üzenettel.
Mindegy, melyik lépésnél jársz, egy valamit ne feledj: ezt is csinálni kell, nem csak ábrándozni róla!
Show More