Ebben a cikkben 13 kreatív ötletet kapsz a marketingedhez, de nem ez az igazán fontos.
Megmutatom, hogy mit tegyél, hogy neked is ilyen és még jobb ötleteid legyenek. Bármikor, amikor éppen kampányod van, amikor le kell nyűgöznöd egy partnered vagy új leadszerző folyamatot kell kitalálnod. Vagyis: mindig.
Kádár Tímea többszörös vendégszerzőnk, direct response copywriter. A Reader's Digestnél dolgozott szövegíróként, majd regionális kreatív igazgatóként, vezette az Aegon online marketingjét, az Erste B2c marketing- és PR-vezetőjeként is megismerhetted. Büszkék vagyunk arra, hogy könyvének publikálásában segíthettünk (ezt itt szerezheted be).
Egyes források szerint a Netflix úgy jött létre, hogy a két alapító, Reed Hastings és Marc Randolph meg akarták csinálni a DVD-kölcsönzés Amazon.comját. Egy kizárólag személyes átvétellel történő üzletet átemeltek az internetre, ami addig elképzelhetetlen volt az iparágban.
Majd 2007-ben kezdték el a ma is ismert streamingszolgáltatásukat. Havi díjat kértek, ami önmagában (üzleti modellként) nem volt újdonság, a fitnesztermekben vagy magazinoknál például évtizedek óta megszokott volt. A tévézést viszont forradalmasította, az Amazon pedig nagy versenytársuk lett.
Egy magyar biztosítónál kitaláltuk, hogy az online megkötött nyugdíjbiztosításhoz egy tabletet adunk ajándékba (nem nyereményként!). A szakmában meghökkenéssel fogadták a más területeken régóta használt pofonegyszerű ösztönzőmódszert. Amikor ez elsöprő siker lett és a tervezett mennyiség többszörösét sikerült így eladni (és nem morzsolódtak le az ügyfelek), többen lemásolták az ötletet.
Lépj ki a dobozból
Számtalan ilyen példát hozhatnánk, ahol alapul vettek valamit, ami jól működik, majd áthelyezték egy másik környezetbe, így egy ismerős dolog szokatlanná és érdekessé vált. Erre mondják idegen kifejezéssel, hogy „out of the box”. Magyarul a szó szerinti fordítást követve dobozon kívüli gondolkodásnak szokták emlegetni, de nevezzük inkább kreatívnak.
A lényeg, hogy el tudj rugaszkodni a megszokottól és merj elszakadni az iparágadban bevett formuláktól, tudj kilépni a keretekből. Fontos, hogy gyakorlással bárki megtanulhatja, nem kell hozzá ihlet, beállítottság vagy tehetség – utána pedig sziporkázóan jó ötletek folyamatos forrása leszel.
Lépésről lépésre mutatom meg, hogyan.
Az „out of the box” kifejezés az ‘70-es és ‘80-as évek amerikai menedzsmenttréningjein terjedt el, ahol gyakran kapták azt a feladatot a résztvevők, hogy egy négyzetalapon elhelyezett kilenc pontot 4 vonallal kössenek össze. Ez csak akkor volt lehetséges, ha a képzeletbeli négyzet keretein kívül gondolkodtak.
Balázs rögtönzött gyorsan egy képet:
Először lássuk, mi a rossz út:
Rossz út, ha egy kampányod előtt a határidő közeledtével elkezded vadul nézegetni a versenytársak hasonló megoldásait vagy a Google képkeresőjében kulcsszavak alapján próbálsz régebbi példák után kutatni. Ez a kapkodás jobb esetben is csak középszerű eredményre vezet.
Ehelyett a gondolkodásmódod teljes megváltoztatására van szükség. Teljesen felejtsd el az olyan mondatokat, mint a „De nekem webáruházam van.”; „Az én iparágamban ez nem fog működni.”; „Ez mekkora hülyeség, és mégis megveszik.”; „Ki nézi ezt a sz*rt!?” és hasonlókat. Ha ez menni fog (nem könnyű!), már félúton jársz.
Inspiráció a Tescóból
Induljunk bevásárolni a Tescóba, de nem kaját a vacsorához, hanem inspirációt a következő kampányaidhoz.
A húspultnál sorban állhatsz és mindenből annyit kérhetsz, amennyit szeretnél, mellette viszont a polcról leveheted előrecsomagolva és kimérve ugyanazt. (1) Nálad lehet kész csomagokat venni a kozmetikumokból, ha valaki nem akarja átnézni az egész boltot? Az élő képzésedet meg lehet hallgatni egy tízrészes ‘dobozos’ változatban?
Haladunk tovább a pékséghez. A kakaós csigák elfogytak, de lehet látni, hogy bent a sütödében már elkészültek, ott vannak a polcon. Jó illata van, a vevők már türelmetlenül várják, hogy kitolják. (2) Ha valami nem kapható a webáruházadban, kiírhatod, hogy mikor lesz legközelebb, az olvasó adja meg az e-mail-címét, mert azonnal értesíted (vagy előrendelheti). Ha kézműves terméket gyártasz, bemutathatsz egy videót arról, hogy hogyan készül a következő és mikor lehet megvenni. Ha online képzéseket tartasz, nem kell, hogy mindig elérhetőek legyenek: amíg nem lehet kapni, addig megnézhetnek egy ízelítőt.
Nem tudtál ellenállni a kakaós csigának, irány a pénztár. Nincs Tesco-kártyád, ezért a blokkon rajta lesz, hogy mennyi pontot kaptál volna ezért a vásárlásért. (3) Erről eszedbe jut, hogy a következő kampányodban leírod az olvasónak, hogy ha már egy éve elvégezte volna ezt a képzést, hol tartana most.
(4) Vagy elhatározod, hogy megmutatod, hogy néznek ki azok, akik már 6 hónapja követik az edzésterved. Újabb hat hónap múlva ilyen testet akarnak az olvasóid – vagy bánkódni szeretnének, hogy megint kihagyták? Megtervezed, hogy miután lejárt a határidő egy akciódra, emailt küldesz azoknak, akik nem kérték, és leírod, hogy mennyit vesztettek.
Mennyi ötlet csak a Tescoban! És akkor még nem is beszéltünk a kóstoltatásokról, a háromféle almárkáról (gazdaságos, színes és finest) vagy az önkiszolgáló kasszákról.
Ha elkezded ezt a szemléletet, mindenhol inspirációt fogsz látni
A bank külön küldi az új bankkártyádat és a PIN-kódot. (5) Mi lenne, ha a VIP-csoportodnak fenntartott elővásárlási jogot a landing oldalon egy külön e-mailben elküldött kóddal tudnák érvényesíteni? Vagy ha a terméked dobozában lenne egy PIN, amivel a vásárlók hozzáférnek egy vásárlóknak fenntartott limitált ajánlathoz?
A moziban nézed a traileket, amikor hirtelen ki kell menned a mosdóba. (6) Beírod a telefonodba, hogy a következő tréningeden a logód helyett videókat mutatsz a többi képzésedről, amíg a résztvevők gyülekeznek. (7) Már majdnem visszamész, amikor beugrik, hogy miért ne csinálhatnál előzetest egy átfogó ingyenes cikksorozathoz vagy leadvideódhoz, amin épp most dolgozol. És ha vannak unboxing-videók, felvehetnéd azt is, ahogy óriási odafigyeléssel és egyedi figyelmességekkel körítve becsomagoljátok a termékeket. Lemegy a fél film, mire visszaérsz, de te nem nézed a műsort, hanem rendezed.
Kezdj el gyűjteni mindent, ami... mindent
Ahogy láttad, a banki kimutatástól a jógaórán át a gyerek iskolai okleveléig bármiből következhet a következő nagy ötleted. De első körben elégedj meg azzal, hogy begyűjtöd vagy lefotózod azokat a kreatív anyagokat, hirdetéseket, szórólapokat, katalógusokat, cikkeket, ahol egyből látsz jó ötletet. Ezeket érdemes külön mappába lementeni, majd idővel külön katalogizálni aszerint hogy szöveghez, dizájnhoz, árazáshoz (stb.) tudod felhasználni. Ide mindig visszajöhetsz, ha inspirációra van szükséged.
Nincs apróbetű
A legjobb gyakorlás, ha minden lehetséges reklámfeliratot (óriásplakát, magazin, bannerek) megpróbálsz átírni a saját termékedre úgy, hogy minél kevesebbet változtatsz a kreatívon. Ezeket nem kell felhasználnod, de a kreativitásra tréneli az agyad.
(8) Nagyon hatásos, amikor egy adott szövegkörnyezetben klisészerűen használt kifejezést átemelsz máshova. „Nálunk nincs apróbetű!” – a kötelező jogi szövegekre való utalás miatt mindenki tudja, hogy ez azt jelenti, hogy nincs rejtegetnivalótok.
Ha azt írod, hogy „Felnőtt tartalom, csak 18 éven felülieknek”, akkor mindenki meg akarja nézni, mert... pont ez a lényeg, hogy nem kell megmagyarázni, hogy miért. Miközben lehet szó a legújabb borkollekciódról, egy csapatépítőről a kaszinóban vagy éppen a szuper masszázsodról, ami függőséget okoz.
Inspiráció dizájnra
Ha egy kampányodat vagy egy landingoldalt egy bizonyos koncepció szerint szeretnél felépíteni, jó inspiráció lehet egy valós dokumentum vagy dizájnelem.
(9) Vannak olyan univerzális elemek (mint pl. az airmail), melyektől az lesz az érzésünk, hogy fontos dolgot kaptunk, amit meg kell néznünk. Ilyen még a Szigorúan bizalmas pecsét is, amitől izgalmasabbnak tűnik a küldemény, illetve a sárga-fekete szalagra emlékeztető sáv, amit a munkaterületek köré tesznek ki, és az az üzenete: figyelem, vigyázat!
Szokatlan árazás
Minden iparágnak megvan a megszokott árazási modellje, amit mindenki ismer. Az ügyvédnek fizetünk az egyes konzultációkért, a könyvtárban éves tagságot váltunk, az autópályahasználatért vagy alkalmanként, vagy évente fizetünk.
Csavarj egyet a megszokásokon, hogy nagyobb figyelmet kapjon az ajánlatod.
(10) Érdemes megnézni az AVON-katalógus izgalmas árazását. Ha erről a három oldalról vásárolsz, akkor ez a rúzs olcsóbb. Ha ezt a sampont megveszed, kapsz hozzá még egyet. Gyűjtsd a példákat, és nézd meg, mi az ami a saját vállalkozásodban jobb lehetne, mint a megszokott sémák.
A Kreatív Kontrolltól decemberben éves bérletet vehettél, ami minden szolgáltatásukat tartalmazza egy évig. Ilyet senki nem csinált még az iparágban.
Valóságshow, napi sorozatok, Teleshop
Biztos, hogy távol tartod magad a trash media termékeitől. Ha tengerbiológus vagy, jól is teszed. Marketingesként viszont nagyon fontos, hogy ezekbe is belenézz.
(11) Kitalálhatod, hogy bepillantást engedsz a céged életébe és szakmai valóságshow-t indítasz (nézd meg a tv-s realityket, hogy mi a titka a legális „kukkolásnak”.). A megvalósításért nem is kell messzire menned, mert már van marketinges valóságshow is:
(12) Bemutathatod egy cikksorozatban, ahogy az ügyfeled felépít és beindít egy vállalkozást vagy ahogy a szállodádban megszerveztek egy rendezvényt (érdemes elemezni, milyen horog van az egyes sorozatrészek végén, ami miatt nem csinálsz más programot a következő rész idejére.)
(13) A Teleshop néhány videóját megnézve pedig soha nem felejted el, hogyan építs fel egy landingoldalt vagy egy sales videót. A stílust nem kell átvenni, csak megfigyelni a szerkezetet, illetve azt, hogy mitől működhet. (Olvasd el, hogyan alkotja meg a tökéletes pitchet 10 lépésben az infomercial atyja.)
Fogyaszd felelősen
Ha követed a fenti lépéseket, folyton csak jönnek majd az ötleteid, a meetingeken elismerően bólogatnak, amikor bedobsz egyet és úgy érzed, azonnal meg kell valósítani. Ne tedd. Egy új ötlet sem lehet öncélú. Meg kell vizsgálni, hogy milyen következményekkel járhat például egy új üzleti modell vagy hogy a változtatással járó energiabefektetés arányban áll-e a várható eredménnyel. A jó marketinges tesztelés nélkül nem dob oda egy bevált rendszert vagy módszert egy zseniálisnak tűnő ötletért.
A jó ötletek fontosak, de tartsd észben, hogy a jól megvalósított közepes koncepció mindig többet hoz a konyhára, mint a világ legjobbja, amelyet azonban soha nem készítettél el.
Show More