Így akarta átírni egy egyetem a Google-t (és így menedzseld branded tartalommal)

Miért költ egy egyetem milliókat arra, hogy „eltüntesse” a negatív említéseket a Google-ből? Mert megteheti: a tartalommarketing és keresőoptimalizálás lehetőséget ad arra, hogy bármilyen negatív említésen felülkerekedj. De csak akkor, ha profin végzed az online brandmenedzsmentet.

Az egyetem, ami átírná a kínos találati oldalakat

Ma már egyáltalán nem szokatlan az oktatási intézményektől, hogy online hirdessenek: 2012-ben például a Google legnagyobb hirdetője az amerikai University of Phoenix volt, ők napi (!) 170 ezer dollárt (igen, körülbelül 47 millió forintot) költöttek AdWords-hirdetésekre.
Előfizettél már a Marketingszoveg.com legjobb anyagaira? Érdemes. Én szóltam.
A UC Davis egyetemnek azonban egészen más jellegű problémája akadt. 2011-ben egy az Occupy mozgalomhoz köthető tüntetésen diákok ülősztrájkot szerveztek az egyetem kampuszán. Az egyébként békés, fegyvertelen, egyszerűen csak üldögélő diákokhoz odalépett az egyetemi rendőrség kötelékében szolgáló John Pike őrnagy, és különösebb előzmény nélkül hanyagul arcon fújt paprikaspray-vel. Ez a kis incidens országos botrányt kavart az Egyesült Államokban, a felháborodás évekre tematizálta az egyetemmel kapcsolatos közbeszédet – van saját Wikipédia-oldala, Pike-ból pedig mém lett, az esettel pedig több ezer online oldal foglalkozott. john pike meme

Az incidens mémesítve. Nem mersz nevetni.

Az eset természetesen a UC Davis online brandjét is kikezdte: aki az egyetemre keresett, nagy valószínűséggel belefutott az esetről készült írásokba, képekbe, videókba (ahogy még ma, 5 évvel később is jó eséllyel teheti), ez pedig meglehetősen negatívan érintette az intézmény imázsát. Az egyetem kancellárja, akit az eset kapcsán személyében is sokan támadtak, úgy döntött, hogy a problémával egy keresőmarketinggel foglalkozó ügynökséget keres fel, a Nevins & Associates céget, januárban alá is írtak egy havi 15 ezer dolláros, féléves szerződést. Hogy pontosan mire költött el a kancellár havi 4,2 millió forintnyi összeget? Nézzük az ajánlat szövegét:
„Nevins & Associates is prepared to create and execute an online branding campaign designed to clean up the negative attention the University of California, Davis, and Chancellor Katehi have received related to the events that transpired in November 2011.”
Emiatt rengeteg támadás érte ismét az egyetemet, az elmúlt hónapokban a kampány miatt ismét cikkezni kezdtek az esetről – végső soron tehát bőven visszafelé sült el a stratégia, pedig ennek nem kellett volna így lennie. Sőt, a közvélekedéssel ellentétben még csak etikátlan dolgot sem csináltak mindezzel. Elmagyarázom, miért.

El lehet-e tüntetni valamit a Google-ből?

A kulcskérdés ugye az, hogy mennyire vagyunk képesek kozmetikázni a Google találatait. Az Európai Unió Bíróságának köszönhetően Európában ma létezik az ún. felejtés joga: ha valaki úgy gondolja, hogy egy adott tartalom a neten reá nézve sértő (ilyen lehet a bosszúpornó vagy a személyes lejáratásra törekvő oldalak), akkor megkérheti arra a keresőmotort, hogy távolítsák el a találati listáikról az erre mutató hivatkozásokat. Tisztázzuk: ez természetesen nem jelenti azt, hogy a Google bármit törölne a netről – vicces is lenne, ha minden tárhelyszolgáltatóhoz szabad bejárásuk volna. Egyszerűen csak nem jelenítik meg a találatok között. A felejtés joga azonban csak az Unióban él, és a Google-nek a legfrissebb hírek szerint esze ágában sincs globálissá tenni azt, legfeljebb leokézza, ha a helyi törvényhozás erre kötelezi. Az Egyesült Államokban nem létezik ilyen jog: hiába fordulunk a keresőóriáshoz ilyen kérvénnyel. Egyébként még az Unióban sem tesznek eleget vakon minden kérésnek: minden egyes kérelmet egyenként mérlegelnek, s nem kis számban (54%) elutasítják ezeket. A kérelmek 95%-a egyébként átlagemberektől érkezik, nem pedig bűnözőktől vagy politikusoktól. Összegezve: megkérhetjük rá a Google-t, hogy távolítson el bizonyos találatokat, de semmi sem garantálja, hogy így fognak tenni, az pedig, ha néhány százezer dollárt hajítunk a problémára, lepereg róla.

Keresőkozmetika tartalommarketinggel

Read More