Az egyetem, ami átírná a kínos találati oldalakat
Ma már egyáltalán nem szokatlan az oktatási intézményektől, hogy online hirdessenek: 2012-ben például a Google legnagyobb hirdetője az amerikai University of Phoenix volt, ők napi (!) 170 ezer dollárt (igen, körülbelül 47 millió forintot) költöttek AdWords-hirdetésekre.Előfizettél már a Marketingszoveg.com legjobb anyagaira? Érdemes. Én szóltam.A UC Davis egyetemnek azonban egészen más jellegű problémája akadt. 2011-ben egy az Occupy mozgalomhoz köthető tüntetésen diákok ülősztrájkot szerveztek az egyetem kampuszán. Az egyébként békés, fegyvertelen, egyszerűen csak üldögélő diákokhoz odalépett az egyetemi rendőrség kötelékében szolgáló John Pike őrnagy, és különösebb előzmény nélkül hanyagul arcon fújt paprikaspray-vel. Ez a kis incidens országos botrányt kavart az Egyesült Államokban, a felháborodás évekre tematizálta az egyetemmel kapcsolatos közbeszédet – van saját Wikipédia-oldala, Pike-ból pedig mém lett, az esettel pedig több ezer online oldal foglalkozott.
Az incidens mémesítve. Nem mersz nevetni.
Az eset természetesen a UC Davis online brandjét is kikezdte: aki az egyetemre keresett, nagy valószínűséggel belefutott az esetről készült írásokba, képekbe, videókba (ahogy még ma, 5 évvel később is jó eséllyel teheti), ez pedig meglehetősen negatívan érintette az intézmény imázsát. Az egyetem kancellárja, akit az eset kapcsán személyében is sokan támadtak, úgy döntött, hogy a problémával egy keresőmarketinggel foglalkozó ügynökséget keres fel, a Nevins & Associates céget, januárban alá is írtak egy havi 15 ezer dolláros, féléves szerződést. Hogy pontosan mire költött el a kancellár havi 4,2 millió forintnyi összeget? Nézzük az ajánlat szövegét:„Nevins & Associates is prepared to create and execute an online branding campaign designed to clean up the negative attention the University of California, Davis, and Chancellor Katehi have received related to the events that transpired in November 2011.”Emiatt rengeteg támadás érte ismét az egyetemet, az elmúlt hónapokban a kampány miatt ismét cikkezni kezdtek az esetről – végső soron tehát bőven visszafelé sült el a stratégia, pedig ennek nem kellett volna így lennie. Sőt, a közvélekedéssel ellentétben még csak etikátlan dolgot sem csináltak mindezzel. Elmagyarázom, miért.