„Az algoritmusok háborújának kellős közepén vagyunk” – Interjú Jeff Bullasszal

2009-ben Jeff munkanélküliként elhatározta, hogy hajnaltól reggelig minden nap tartalmat készít majd, hogy elmondja véleményét a közösségi média akkori forradalmáról. Blogját 10 dolláros befektetéssel indította. Ma 600 ezernél is többen követik a közösségi médiában, oldalát milliók olvassák évente, vagy ahogy ő mondja: „a kitartó tartalomkészítésnek, -publikálásnak és -terjesztésnek lett egy erőteljes eredménye: egyszer csak megérkezett … Read more

„Csak azért, mert látják a tartalmad, még senki nem akar vásárolni tőled” – interjú Hannah Smithszel

Hannah Smith saját magának adott titulusa: Content Strategist and Drunken Ne’er-Do-Well. Hivatalosan ő a head of outreach a VerveSearchnél, ahová a Distilledtől került, előtte pedig 7 évig offline marketinggel foglalkozott. A nevéhez olyan kampányok kreatív munkája fűződik, melyek több ezer hivatkozást és látogatók százezreit hozzák az ügyfeleiknek, profi újságíró-suttogó, éjszakánként pedig azon gondolkodik, mit csinálna, … Read more

„Hatalmas mázli, hogy ennyire nehéz belevágni a tartalommarketingbe” – Interjú Rand Fishkinnel

Moz, a nagy varázsló személyesen. Rand Fishkin az egyik legismertebb SEO-szakember, a Moz és az Inbound.org alapítója, aki most éppen a startupkultúráról ír könyvet. Védjeggyé vált sárga Pumájával az összes komolyabb marketinges és technológiai konferencia színpadát végigjárta már, miközben a cégvezetői munka megrágta, kiköpte és felvértezte mindazzal a tapasztalattal, ami csak segíthet egy jó vezetőnek … Read more

Hogyan interjúzz? (100+ interjú tapasztalata egy újságírótól)

Te a területedről kivel ülnél le a legszívesebben egy kávéra? És mit kérdeznél tőle? A senior szövegírói csapatunk lényegében egyszerre kezdett újságíróként dolgozni több mint 6 évvel ezelőtt, sokan még évekig ebben a szakmában dolgoztunk. Ez idő alatt jóval több mint száz interjút készítettem – néha naponta többet, máskor úgy, hogy a másik fél Los Angelesből jelentkezett be. Az egyik Kontent-címlaposunk meginterjúvolása közben reggel 8-kor a Media Hungary előző napi bulija után próbáltam magamhoz térni – meglehetősen sikertelenül. Nem mondom, hogy felgyűlt akkora tapasztalatom, mint aki 40 éve a szakmában dolgozik, de azért elég hatékonyan megtanultam interjúzni – ezt osztom most meg veletek. Egyébként ezért jó az előfizetőnknek lenni – ezt a cikket is kérésre készítettük, ahogy már korábban is nem egyszer. Nagyon röviden nézzük, mi haszna ennek.

Miért interjúzz egyáltalán?

Azért, mert a közönséged imádja a véleményvezéreket. Ha jól választod meg az alanyodat, inni fogják a szavait. Nekünk például tökéletes választás volt Bogár Laci – egy olyan terület felfedezését kezdtük meg vele, amivel korábban nem foglalkoztunk mélyen, és erre az interjú tökéletes eszköz volt. Ezzel új közönséget is bevonzhatsz, akik korábban az adott szakértőt, véleményvezért eddig is követték. Pláne, ha ő is megosztja saját követőivel. Emellett egy új hangot is ad, a frissesség kedvezően hat majd a tartalmaidra.

Olvass, kutass mindenhol

Ha jó interjút akarsz készíteni, alaposan rá kell készülnöd. Én ezt a következőképpen szoktam megtenni. Akár ismerem az interjúalanyt, akár nem, mindig életrajzokat, biókat keresek róla. Nagyjából feltérképezem a munkásságát, minden fontosabb információt kijegyzetelek. Egy szakmai interjú esetében számít, hogy hol dolgozott korábban, milyen könyvei, egyéb publikációi jelentek meg, milyen eseményeken ad elő és így tovább. Ha lehet, minden interjút elolvasok, ami az elmúlt 1-2 évben készült az alannyal. A korábbi válaszai egyrészt remek témaötleteket adhatnak az interjúhoz (látni, milyen témákról beszél szívesen, mi az, amiről már kérdezték, de részletesebben is ki lehetne fejteni a témát, az is kiderül, miről nem beszél szívesen). Értelemszerűen ugyanazt a kérdést, amit korábban már feltettek neki, én később nem fogom – sem őt, sem az olvasót nem akarom redundáns tartalommal untatni. Elolvasom a megjelent cikkeit, no meg ha van, akkor a könyvébe legalább belelapozok. Megnézem, miket posztol a közösségi médiában. Egy-egy félmondat is remek kérdésötletet adhat.
Magnus Hultmannal például az Internet Hungaryn egyeztettem le az interjút tavaly, ahol a natívról, a publisher universe-ről beszélt. Később az interjúban viszont más izgalmas témákról is kérdeztem, például arról, hogy felváltják-e a marketingeseket a robotok vagy mennyire etikus szerinte a Facebook tartalomajánló algoritmusa – hogy ezek a témák érdeklik, azt mind a LinkedIn-posztjaiból tudtam meg.

Írd le a kérdéseid

A kutatás közben írj le minden jónak tűnő kérdést, ötletet. Ha már mindent átolvastál, ezekből hagyj meg 15-20-at, ennél többre nem lesz szükséged. Ha az alanyod beszédes, akkor 10 kérdésből is összehozhatsz egy tartalmas, 30-40 perces interjút. Próbálj már előre ívet adni az interjúnak, rendezd össze a releváns témaköröket érintő kérdéseket – ez később segít majd tartani a témát. Készülj fel rá, hogy a beszélgetés néha nehezen indul – az első kérdésed lehetőleg valami olyasmi legyen, amiről sokat tud és akar is beszélni az alanyod. Kérdezd valamilyen aktuális konkrét projektről, a cégéről, a mindennapi rutinjairól akár. A Kontent III. évfolyamának 1. számában olvashatod az interjút, amit Neil Patellel készítettem – ez például kifejezetten nehezen indult. Úgy gondoltam, a blogolási szokásairól kérdezem elsőre, mert nagyon érdekelt, pontosan hogyan dolgozik, de erről kevésbé akart beszélni – meg is értem, nála még csak reggel 8 óra volt, míg nálam délután 5. A második kérdés után ezért témát váltottam – ezt a blokkot egyszerűen átugrottam, a váltást az segítette, hogy láttam magam előtt a korábban leírt kérdéssort. Térjünk is rá arra, hogyan kérdezz…

Kérdezéstechnika, avagy hogyan ne zavarodj bele

Read More

„Ha azt a szöveget várom, amit magam is meg tudok írni, minek fogadok szövegírót?” – Interjú Bohnné Keleti Katalinnal

Mit csinál egy marketinges fókuszú igazságügyi szakértő? Hogyan számszerűsíthető a szponzoráció értéke, számszerűsíthető-e egyáltalán az ügyfél-elégedettség? Mi a baj a magyar kkv-k mentalitásával és hová tűnt az ezredforduló után népszerű piackutatási láz? Többek között ezekre a kérdésekre kerestem a választ, amikor leültem az irodában Bohnné Keleti Katalinnal, az Argumentum Marketing Tanácsadó Kft. ügyvezetőjével, aki nem … Read more

„Ha a tartalomterjesztők túl akarnak élni, együtt kell működniük” – interjú Magnus Hultmannal

Magnus Hultmannal a Media Hungaryn találkoztam, ahol az egyik legjobb előadást tartotta: azon kevesek egyike volt, akik 10 percben is elképesztően jó, szakmai előadást tudtak tartani. Magnus cége, amely egész Európában terjeszkedik, a Google és a Facebook tartalomterjesztői hatalmának megtörését tűzte ki célul: a nagyok játszóterét egyenlő felek piacává alakítanák. Erről és az online marketing … Read more

„Ne akarjunk laikusként csak egy mondatot átírni” – Interjú Kádár Tímeával

Kádár Tímea jól ismert értékesítési szövegíró, a Reader’s Digest korábbi szövegírója, az Aegondirekt.hu korábbi marketing- és kreatív igazgatója, a Szállás másképp alapítója. Nála jobban kevesen ismerik a hazai szövegírószakmát és -piacot, ezért is örültünk neki annyira, hogy rábólintott egy interjúbeszélgetésre, mikor meglátogatott minket egyik workshopunkon. Benyó Dani: Hol tart szerinted a hazai szövegírószakma? Kádár Timi: … Read more

„Sokszor azért nehéz valakit meggyőzni, mert közben magával beszélget” – Interjú Újszászi Bogár Lászlóval

Néhány hete felvetődött bennem a kérdés: a szóban elmondott és írásban átadott értékesítési szövegek alapvetően különböznek-e? Mennyiben különbözik egymástól, amit egy értékesítő és egy marketing-szövegíró csinál? Újszászi Bogár Laci, a Business Influence meggyőzési és befolyásolási szakértője régi jó barátom és egykori csoporttársam. Annak idején együtt koptattuk a kommunikáció szak padjait, hogy néhány csavar után ő … Read more

„A tartalommarketinget nem erőből kell csinálni” – interjú Neil Patellel

Neil Patel a Crazy Egg, a KISSmetrics, a Hello Bar és a Quicksprout alapítója, olyan világcégek tartalomstratégiáját segíti, mint a Microsoft, a HP és az NBC. A Wall Street Journal szerint az tíz legbefolyásosabb online marketinges egyike. Emellett lelkes óragyűjtő, imád zoknit kapni ajándékba és a Taco Bellben ebédelni, kedvenc hobbija a pénzkeresés. Néhány éve … Read more

„A blogolás hosszú távú befektetés” – interjú az Intersol Hungaryvel

Ügyfelünk ellátja az irodádat bútorokkal, testedet natúrkozmetikumokkal, minket pedig értékes tapasztalatokkal. Weboldalszövegezést (katt a referenciáért), blogbejegyzéseket (lásd a paulpenders.hun) és Facebook-menedzsmentet kért tőlünk. Az érdekes tapasztalat nem ez, hanem az, hogy idővel felismerte, hogy a szövegírást versenyszerűen is űzik azok az emberek, akiknek ez a szakmájuk (mutogatok itt magunkra) – a workflow-ban megfér az, hogy továbbra … Read more