Képzeld el a következő szituációt: odamegyek hozzád, eléd teszek egy dezodort, majd elkezdem sorolni a termék előnyeit. Felkészültél? Oké:
- A dezodor semlegesíti a kellemetlen szagokat, hatása 24 órán keresztül kitart. Tehát egész nap jó illatod lesz.
- Nem teszi tönkre a bőrödet, sőt erős gyulladáscsökkentő hatása van.
- Gátolja a baktériumok elszaporodását, valamint regenerálja és táplálja a bőrödet.
- Természetes alapanyagokból készült (vagy legalábbis alumínium- és parabénmentes). Tehát a 2-es és 3-as ponttal együtt kijelenthetjük, hogy nem káros, sőt kifejezetten egészséges a használata.
- Teszteléséhez nem használtunk állatkísérleteket. Tehát nem támogatod vásárlás által állatok kínzását.
- Gyártása nem környezetszennyező. Tehát a pénzeddel közvetetten nem támogatod a környezet rombolását.
- Hadd ne felejtsem el: nem hagy foltot a ruhán. Tehát nem kell szégyenkezned.
- Bárhol használhatod (láb, mellkas, férfiak hónaljnál is). Tehát nem kell többfajta dezodort venned, all-in-one.
Na, ez most már gombócból is sok lesz, úgyhogy megállhatunk.
A kérdésem a következő: hol van a határa annak, amikor még pozitív a termék képe egy potenciális fogyasztó előtt (legyél az akár te), és mikortól érződhet úgy, hogy már tukmálok? Mikor elég az érvekből? Mikor állj meg?
Hogy ezt megértsd, máris bevezetnék egy fogalmat: azt, amit a címben is látsz.
Mi a csökkenő hozadék elve?
A csökkenő hozadék elvét a közgazdaságtanból ismerheted. Hiszed vagy sem, még én is itt találkoztam vele először, amikor eltévedt fiatalként ebbe az irányba kezdtem el kóborolni. Hogy mennyire jó dolgunk van nekünk, kreatívoknak, arra álljon itt egy példa, avagy a fogalom magyarázata a közgazdaságtan szerint a következő:
„…egy tényező határterméke (egy pont után) csökken, amint egyre növelik annak felhasználását.”
Igaz ez a termelésre is: hiába növeljük mind jobban és jobban a termelési tényezők felhasználását, egy pont után a termelés egyre kisebb mértékben fog csak nőni.
Képzelj el egy stratégiai játékot, ahol a termelésedet különböző épületekkel tudod gyorsítani. Egy plusz épület még sokat gyorsít, megéri fölépíteni. A második plusz épület már kevesebbet gyorsít (de még mindig megéri az építése), a harmadik még kevesebbet és így tovább. Elérsz egy olyan pontot, ahol már nem éri meg új épülettel gyorsítani a termelést, mert több erőforrást raksz a plusz épületbe, mint amennyit a minimális termelésgyorsuláson nyersz.
Az életben van egy olyan pont, amikor a több valóban kevesebb: hiába csinálsz többet ugyanabból a dologból, egész egyszerűen nem éred majd el azt a hasznot, amit arányosan elvársz a tevékenységedtől.
Képzeld el, hogy van Porschéd! Az első megvásárlása után minden este kimész csajozni vagy pasizni, fülig ér a szád, annyira boldog vagy. Aztán megveszed a második luxuskocsit is: örülsz, de azért már nem olyan széles a vigyorod. Az ötödik-hatodik után garantálom, hogy rezignált arccal viszed el az első körre a lányt (vagy srácot): nem érzed majd ugyanazt a katarzist, amit az első alkalommal.
Csökkenő hozadék a kreatív írásban
Bizonyos (dramaturgiai) elemek használatát korlátoznod kell, hiszen az ismétlés során csökken a fogyasztóban (legyen az akár néző vagy olvasó) a kiváltott érzés hatása. Konkrétabban: hiába veted be a legjobb eszközöket egy néző ijesztegetésére, a sokadik alkalom után az arcok rezzenéstelenek maradnak.
Érezted már úgy egy sorozat nézésekor, hogy már nem hatnak meg bizonyos dolgok? Hiába kerül veszélybe a főhős, már nem aggódsz annyira érte, hiszen legutóbb, meg azelőtt, és még jóval azelőtt is megmenekült a srác. Most sem lesz ez másképp.
Horrorfilmeket gyakran nézők pontosan tudják egy idő után, hogy melyek azok a szituációk, amikor oda kell figyelni: rejtélyes, félhomályos pince, a főhős hall valamit, odafordul és… Nyugi! Ekkor még nem történik semmi, hanem amikor visszafordul az eredeti irányba, na, akkor kell majd megijedni. Egy filmben ezt először látva a legtöbben fel fognak riadni, még a tapasztalt rajongók is (lásd lentebb a magyarázatot), de ha ugyanazon vetítés során már negyedjére-ötödjére történik meg nagyon hasonló szituáció, akkor egy idő után mindenki felkészülten várja majd a pillanatot.
Alkotóként nem éred el a kívánt hatást, sőt, gyakran épp az ellenkezője történik: a csalódott nézőknek nem fog tetszeni, amit látnak.
Megfordultál, így jártál (via machinemean.org)
Ahogy Robert McKee írja: „A csökkenő hozadék elve az élet szinte minden területére igaz, kivéve a szex, amely végtelenül ismételhető.”
Ha túl sokat eszel, akkor előbb-utóbb még a kedvenc ételed láttán is elfog az undor; ébredj minden reggel ugyanarra a számra, és hidd el, idővel megutálod, bármilyen jó is az; vegyél 5 Porschét, és garantálom, hogy az ötödiknél már nem jössz lázba; győzködj valamiről sokáig, és lehet, hogy az ellentétes hatást éred el bennem.
Itt látod a tökéletes receptet arra, hogy a másik fél a következő találkozóra már ne jöjjön el. (via gurustu.co)
Meddig ismételhetsz?
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.