Amíg nem vagy sikeres, addig valószínűleg azt hiszed, hogy a siker minden jelenlegi problémád meg fogja oldani.
Amikor viszont elérted a sikert (legyen az bármi: a céljaid határozzák meg), akkor jössz rá, hogy a siker egyben olyan magasságokat is jelent, ahonnan lezuhanni jobban fáj. No és az odaúton biztosan föláldoztál valamit (időt, pénzt, kapcsolatokat vagy épp a józan eszed).
Nem alakultunk át motivációs bloggá, viszont a mai anyagunk egy olyan emberről szól, aki a nagy sikereket és a nagy kudarcokat egyaránt megjárta.
Képzeld magad ebbe az életbe:
Barbertonban (Ohio) születsz, a szüleid nem hisznek a kitörésedben, később viszont megmutatod nekik a csekkekkel teli zsákokat, hogy bizony hány ember rendel tőled minden nap – és végre hinni kezdenek.
Ám eddig az utad kalandos: betöltöd a 30-at, már 5 gyereked van.
1971-ben egy lakókocsi konyhájában (mert ott laksz) írod az 1 oldalas DM-levelet, miközben azon veszekedsz a feleségeddel (akitől később elválsz), hogy a marketingköltségeket fizessétek-e ki vagy a rezsit.
Később ez a levél dollármilliomossá tesz
Olvasd el a levél teljes sztoriját és elemzését.
Több céged van és dollártízmilliós árbevételeid (a hetvenes és nyolcvanas években, amikor ez még nagyobb pénz volt, mint ma). Épp Santa Monicában laksz egy ikerházban (mindkettő a tiéd), Rolls Royce-okkal jársz.
Sir Gary of Halbert, Prince of Print, Ace of Space és hasonlók.
Később az irodád és barátnőd a Sunset Boulevardon. A Hollywood Hillsen van lakásod. (Mindkét kép John Carltoné.)
Hirtelen vádat emelnek ellened
Az ügyész cikket írat a lakásodról a helyi bulvárlapba, az anyagot elküldi a bírónak, aki 1 héten keresztül nézi valószínűleg irigységgel telve az irodája falára kirakott magazinban a fényűző életed, majd elítél. Börtönbe vonulsz.
Gary Halbertről van szó, aki saját becslése szerint nyolcszor vált jómódúvá vagy egyenesen gazdaggá (és híresen nem tudott bánni a pénzzel, ezért kellett nyolcszor visszaküzdenie magát a csúcsra). De vajon ez csúcs? Gary írt a siker sötét oldaláról is.
A Boron szövetségi börtönben (a magyar büntetés-végrehajtás szintjei szerint fogháznak számítana itthon) írt 25 levelet az akkor tizenéves fiának, Bondnak. Ez a 25 levél egyrészt apai gondoskodás és jó tanács (hogyan figyelj az egészségedre, hogyan őrizd meg a mentális egészséged stb.), másrészt a legtisztább marketing- és üzleti oktatás, amit valaha elérhetsz. Letisztult, páratlanul egyszerű és az utolsó vesszőig gyakorlaton átszűrt. Egyetlen fejezete (a 9-es) több tucat embernek segített, hogy virágzó bizniszeket húzzanak fel.
The Boron Letters – amit nem hagyhatsz ki az olvasmányaid közül.
Az első olvasat, ahol minden eldől
Mostanra már becslésre Gary anyagainak 60%-át olvastam (a hírleveleit és hirdetéseit egyaránt). Halbert olvasatja magát, mint egy mondjuk King-regény: a hirdetéseinél azt veszed észre, hogy csak a főcímre akartál rápillantani, aztán már a harmadik oldalnál jársz, pedig a termék nem is érdekel (amelyről addig szó sem esik, csak sztori sztori után).
Életművéből kiemelkedik a Boron Letters. Rátalálva egyetlen nap olvastam át (ami nem nehéz, hiszen 25 levélről van szó), később visszatértem egy részletesebb olvasásra.
Ami megfogott (és szerintem téged is megfog majd):
- a közvetlen stílus (direct response remekmű ez a stílus, a legjobb anyagaidnak ilyen közvetlenséget kell megközelítenie),
- a mesteri egyszerűség (érzed olvasás közben, hogy azért tud bonyolultabb üzleti koncepciókat is ilyen kristálytisztán átadni, mert minden oldaláról ismeri, tapasztalta, látta és tudja),
- a tartalom.
A tartalom!
Ha érdekel a szövegírás és tágabban a marketing, akkor ez lesz a legfontosabb olvasmányaid egyike.
Halbert végigvezet, hogy egy egyszerű ötletből hogyan csinálhatsz ajánlatot, majd ahhoz hirdetést. Az út minden állomását érintjük: bemutatja a hatékony headline megírását, a boríték fölépítését (ami ma is releváns, hiszen a legfőbb mondanivaló az, hogy a hirdetésedről ne üvöltsön, hogy az egy hirdetés), a selling pointok megtalálását, az AIDA-modellt... és folytathatnám, de úgyis el fogod olvasni mindegyik levelet.
Mások szerint ezért alapmű a Boron Letters
Egy gyors keresés után tucatjával találod szövegírók és marketingesek véleményét arról, hogy milyen eredményekhez segítette őket ez a levélcsomag. (És bizony a legnagyobb nevek is jó szívvel ajánlják ezt az anyagot.)
Ennél azonban frissebb ajánlással szolgálnék neked. Egy Facebook-csoportban föltettem a kérdést, hogy az ottani (főleg szövegírók) miért tartják fontosnak a Boron-levelek elolvasását. Néhány vélemény ezek közül (magyarra fordítva):
Nemrég kezdtem el olvasni egy kiváló szövegíró ajánlása nyomán. A 9-es és 10-es fejezet segít az írói válság legyőzésében. Egyszerű, de elképesztően erőteljes.
Gary legjobb munkája. Őszinte és szívbemarkolóan egyenes tele a-tól z-ig gyakorlati tudással (és biztos vagyok benne, hogy később a nüanszokat megadta a fiúknak). Szerintem minden szövegírónak kötelező. Senkivel nem dolgoznék, akinek nincs az asztalán egy szamárfüles példány ebből a könyvből.
A Boron-levelek egy olyan embert mutatnak meg, aki a szakmája minden elemét tökéletesen ismeri. A levelek olyanok még most is, mintha megkapnád a legjobb könyveket arról, hogy hogyan legyél boldog, hogyan élj jól és hogyan fejleszd a sales- és marketingtudásod – mindezt egyetlen könyvben.
Szerintem az ereje abban rejlik, hogy mennyire egyszerű. Eleinte kicsit csalódott voltam, aztán rájöttem, hogy miért volt Gary ennyire a szövegírás mestere: egyszerűen nem bonyolította túl.
Józan paraszti ész és őszinte tanácsok – szemben sok mai „guru” anyagával.
A Boron-levelek
Alább találod az összes fejezet linkjét. Ha tetszik, akkor javaslom, hogy vedd meg könyvként is (benne Bond kommentárjaival). (Nem affiliate-link.)
Mindegyik új ablakban nyílik.
A hétvégén ütemezz be pár órát az első olvasásra. A második olvasás magától jön majd, hiszen az egyik leghasznosabb és legfelemelőbb üzleti olvasmányélményedet fogod megkapni ezektől a levelektől.
Szeretném hangsúlyozni, hogy milyen fontos ezt elolvasnod: ezen a blogon évente ajánlunk bármilyen könyvet, azok pedig rendre a szövegírás alapkönyvei. E levelek nélkül ma nem lennék ebben a szakmában az, aki – és ugyanezt vallja szent meggyőződéssel több tucat (több száz?) A-listás szövegíró és (ha megbocsátasz a nyomatékosításért) „sztármarketinges”. Olvasd el.
Show More