Talán mind közül a legerősebb nyelvi eszköz a metafora.
Rögtön kijavítanál, hogy költői képként tanultad anno, ám szándékosan írtam le nyelvi eszközként – a metaforát nem zárhatjuk az irodalom keretei közé, mert az élet szinte minden területén belefutsz.
Ott van a kedvenc dalszövegedben és ott van a filmjeidben. Ott van a kiváló szónoklatokban és ott van a mindennapi társalgásaidban is (amikor azt mondod, hogy araszolsz a dugóban, akkor metaforikus igével beszélsz képletesen).
És ott van a salesszövegeidben is.
Ebben a cikkben először megnézzük azt, hogy miért ez a legerősebb nyelvi eszköz, utána pedig megmutatom, hogy hogyan tudsz vele varázsolni.
Értsük meg a metaforát (nyelvészkedés nélkül)
Ha elhangzik a metafora, elhangzik a hasonlat is, mert a két nyelvi eszköz hasonlítható, ám van egy lényeges különbség: a metafora elvégzi azt az aktust, amire a hasonlat csak utal. (A hasonlat megmutatja az ajtót, míg a metafora bemegy rajta.)
A hasonlat képlete:
A olyan, mint B
- A hírlevélküldés olyan, mintha tudnál legálisan pénzt nyomtatni.
- Az élet olyan, mint egy pókerjátszma.
- A marketing olyan, mint a rock & roll.
A metafora viszont így néz ki:
A = B
- Megmutatom, hogyan nyomtass pénzt legálisan a hírleveleiddel.
- Az élet egy pókerjátszma.
- A marketing rock & roll.
- Színház az egész világ.
- Én vagyok az út, az igazság és az élet.
Nem olyan, hanem az.
Sok metafora a képszerűségével vagy a jó fogalompárosításával képes betölteni azokat a kisebb-nagyobb űröket, melyeket az okoz, hogy egyszerűen nincs (és nem is lehet) mindenre szavunk – ilyenkor a metaforával egy hosszabb körülírást elegánsan és tömören megspórolsz.
Mit érsz el egy jó metaforával?
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.