Gondoltad volna? Már a főcímben bedobtam a csalit, ami láthatóan megragadta a figyelmed. Különben már rég tovább görgettél volna a cikkek tengerében és nem olvasnád ebben a pillanatban is a szövegem. Éppen ezért azt ajánlom, hogy maradj velem egészen a cikk végéig, ígérem mire eljutunk az utolsó karakterekig, tudni fogod, hogy milyen szövegíróra van szükséged.
Szövegírót – vagy divatos szóval élve copywritert – választani nem egyszerű feladat és legyünk őszinték, nem sok olyan vállalkozás van, amelyik megengedheti magának egy profi, teljes állásban foglalkoztatott szövegíró alkalmazását. Mielőtt jönne a sortűz: a szövegírás is külön szakma.
Honnan fogod tudni, hogy jó szövegírót választottál?
Az alábbi felsorolásban a helyesírási, stilisztikai kritériumokkal, stílusérzékkel nem fogsz találkozni. A profi szövegírók esetében alapnak vettem ezeket a készségeket, hiszen nélkülük nem lehetnének szakmájuk legjobbjai.
De máris mutatom a többi ismérvet:
- Pontosság
Az egyik legfontosabb szempont, amit minden szövegírónak be kellene tartania az a szövegek leadási határideje. Előfordulhat, hogy valamiért megcsúszik hiszen emberből vagyunk mi is, de akkor tekinthetjük korrektnek a hozzáállását, ha ezt jelzi neked időben.
Megtörténhet egyébként az is, hogy menet közben merül fel részéről néhány, a feladattal kapcsolatos fontos kérdés, amit meg kell beszélnetek. Ez általában időbe telik, ilyenkor szerintem megengedhető némi rugalmasság, hiszen azért kérdez, hogy a te anyagodból is kihozza a legtöbbet.
2. Tehetség és szakmai felkészültség
Na igen, ez elég tág fogalom. Természetesen a jó íráskészség és egy minimális grafománia alapelvárásnak minősül. De vedd figyelembe azt is, hogy bizonyos területek is más-más féle-fajta íráskészséget kívánnak.
Más kritériumok alapján dolgozik egy újságíró, egy marketingszövegíró, reklámszövegíró vagy épp SEO szövegíró. De a könnyen érthető, jól magyarázó, figyelemfelkeltő elemek javarészt megtalálhatók bennük, míg az unalom messzire kerüli a szövegeiket.
Emellett viszont odafigyelnek olyan apróságokra, mint például a headline-ok, a tárgymezők és CTA-k figyelemfelkeltő, frappáns, egyben informatív megfogalmazása. Vagy a szövegek tagolása. Ha értenek a szakmájukhoz, akkor tudják, hogy 1-1 bekezdés akkor igazán hatékony, ha nem hosszabb 4-5 sornál.
Egyrészt a reszponzív design kialakítása miatt, hiszen a hosszabb szövegeknek is alkalmazkodniuk kell a különböző böngészők, illetve okoseszközök – PC, laptop, mobil, tablet stb. – optimális megjelenítéséhez és a maximális felhasználói/olvasói élményhez.
Másrészt a szem és az agy is jobban elfárad abban, ha ennél hosszabb szövegekkel találja szembe magát egy weboldalon vagy blogbejegyzésben. Emiatt viszont az olvasó könnyebben tovább görget.
Ha profi szövegíróval hozott össze az élet, akkor az írásain keresztül a szakmai hitelességedet is építi. Nem fél az alapos, önállóan végzett kutatómunkától és az információk szűréséről, ráadásul nem állít olyat, amit nem tud hitelt érdemlően alátámasztani. Ha említ egy tanulmányt, felmérést, kutatást vagy cikket a neked írt blogban, lábjegyzetben látod a tökéletesen behivatkozott forrásmegjelölést is.
Egy profi szövegíró tisztában van ezekkel a kritériumokkal és ennél még sokkal többel is.
3. Monotóniatűrés
Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy egy kreatív feladatkörhöz példának hoztuk fel a monotóniatűrést, pedig jellemzően ebben a szakmában is a monoton feladatok vannak többségében.
Még akkor is, ha például egy erotikus webáruháznak kell megírnia az ezredik cikket, a kutatómunka itt sem feltétlenül a pornófilmek nagyarányú nézését jelenti. Hanem a témához kapcsolódó tanulmányok, kutatások, felmérések és cikkek felkutatását, elolvasását, kijegyzetelését és a vázlatírást.
Aztán jöhet maga a fogalmazás, például arról, miért olyan népszerű a MILF-pornó, vagy mi az összefüggés a hüvelyszárazság, a túl nagy(!) méret és a síkosítás fontossága között. (Igen, mielőtt feltennéd a kérdést: többek között ilyen témákban is írtam már. 😊
4. Gondolkodik
Veled együtt, folyamatban, rendszerben.
Amikor egy jobb szövegíró megkapja a briefet – amiben ideális esetben a lehető legpontosabban megfogalmaztad a feladatokat, a kritériumokat, elvárásokat, körülírtad a célközönséget és az ajánlatod – biztosan lesz néhány kérdése, valamint a tapasztalatából adódóan akár ötlete is.
Éppen ezért ne vedd sértésnek, ha visszakérdez vagy előáll néhány saját ötlettel. Ez csak azt mutatja, hogy gondolkodik a munkán és a célja az, hogy a legjobb szöveget tegye le neked az asztalra.
Amennyiben egy rutinos rókáról beszélünk, látni fogja, hogy az adott anyagnak mi a célja, hova illeszkedik az adott kampányban / vásárlói útvonalban és a kampány hogyan viszonyul például a marketingstratégiádhoz. Ehhez mérten fog neked ötleteket, esetleg további tartalmakat és a tartalomterjesztéshez kapcsolódó javaslatokat adni.
5. Nyitott
A kérdésekre és kérdezésre, a kritikákra, a fejlődésre, az ötletekre, új kihívásokra
A jó szövegíró mer kérdezni, hiszen tudja, hogy a szövegeivel saját magáról állít ki bizonyítványt, ezért meg akar szerezni minden információt. Éppen ennyire nyitott a te kérdéseidre is, mert tisztában van azzal, hogy ami szövegírói szemüvegen át nézve neki evidens, neked nem feltétlenül ennyire evidens.
Ha tényleg elhivatott, szenvedélyes szövegírót találsz, ő maga fogja kérni a kritikádat és az utókövetési folyamat során meg fogja kérdezni, hogyan teljesítettek a szövegei. Hozták-e az általad elvártakat?
Ezzel a szövegíró is fontos információkhoz jut, hiszen látni fogja, hogy mely területeken érdemes kicsit políroznia a tudását és a jövőre vonatkozóan, milyen területeken lenne érdemes tovább fejlesztenie magát.
Ne csak olvasd a tanácsaimat, használd is őket ügyesen
Saját magamból kiindulva, szerintem a fentebb megadott 5 szempont az, amit meg kell figyelned a hirdetésedre jelentkező szövegírójelöltekben, illetve az olyan szövegírással is foglalkozó tartalomfejlesztő ügynökségeknél, mint amilyen például a Kreatív Kontroll.
Arra készülj fel, hogy az együttműködésetek első pár napja olyan lesz, mint egy friss szerelmi kapcsolat: kell egy kis idő az összecsiszolódáshoz és egymás meg-, illetve kiismeréséhez. A hangsúly a folyamatos és pontos kommunikáción volt, van és lesz is. Ne ez legyen az a banánhéj, amin egy máskülönben gyümölcsöző kapcsolat elbukik.