YouTube SEO: hogyan optimalizáld a videós tartalmaidat?

A keresőoptimalizálás célja az, hogy egy adott tartalom (legyen az a honlapod vagy a videód) a lehető legjobb helyen jelenjen meg a Google találati listáján. És azért a Google-ról beszélünk, mert:
  • ezt használja a legtöbb fogyasztó (világszinten 67,8 százalék),
  • a videómegosztó oldal immáron 10 éve a Google tulajdona,
  • a YouTube az egyik legnépszerűbb kereső, ami asztali gépeken népszerűbb immár, mint a Google.com.
Egy videóval persze több dolgunk van, mint leforgatni és feltölteni azt. A keresőoptimalizált YouTube-tartalmakkal elérhetjük, hogy az elkészült videókat egyszerűen megtalálják a felhasználók, és hogy azok előrébb kerüljenek a keresés után. Persze ez még csak a dolog egyik része, hiszen a találat megtekintés nélkül nem sokat ér. Hiába a tökéletes SEO, ha a videó minősége nem éri el a kívánt szintet, akkor a nézők nem szeretik majd azt, nem nézik végig, sőt le is osztályozzák, ezzel pedig kontraproduktív a folyamat – a keresőmotorok a releváns, friss, megfelelően fókuszált és eredeti tartalmakat preferálják.

ytseo_1

via professionaloptimizers.com

Mínusz egyedik szabály: a minőségi tartalom

Bármilyen furcsa, de a szakemberek is úgy tartják, hogy a keresőoptimalizálás alapja a minőség. Szóval, csinálj egy überjó videót, nincs mese. Írd fel magadnak: érdekes, a célközönséged figyelmét felkeltő tartalmat kell készítened. Máskülönben hiába alkalmazod a lentebb részletezett trükköket, a videódat nem fogják megnézni, és a YouTube rájön, hogy értéktelen ipari hulladékot tettél fel. Hogy mi a jó videó? Az, ami aktiválja a nézőket, vagyis megosztásra és kommentelésre biztatja őket. Emellett döntsd el az is, hogy mi a célod a videókkal? Egy YouTube-csatornát szeretnél létrehozni, és annak szeretnéd a feliratkozói bázisát növelni, vagy saját honlapod helyezését akarod javítani? Ha az utóbbi a célod, akkor közvetlenül a honlapodra töltsd fel a kész anyagot, és ne a YouTube-linket ágyazd be. A keresőmotorok ugyanis a YouTube-videót előbbre fogják ilyenkor rangsorolni, vagyis a céloddal ellentétes eredményt érsz majd el. Tételezzük most fel, hogy te mindenképp egy YouTube-csatornában gondolkodsz, és szeretnéd a megosztóra feltölteni a videóidat. Miképp javíthatod ebben az esetben az elérését a SEO segítségével? ytseo_2

Ciánnal a videó címe (Hogyan lendíthetsz egy weboldal...), alatta szürkével a csatorna neve (Magyar Marketing Fesztivál)

Nulladik szabály

Kezdd azzal, hogy magát a YouTube-csatornádat is optimalizálod. Saját csatorna létrehozásáról itt olvashatsz, de mielőtt megijednél a Google Supporttól, szögezzük le, hogy nem olyan nagy ördöngösség a dolog:
  1. Először is be kell jelentkezned egy e-mail címmel, ami lehet céges is.
  2. Ezt követően ugorj a Channel Switcherre, ahol új üzleti csatornát hozhatsz létre. Add meg a márkafiók nevét, ügyelj az alapos és célzott leírásra, valamint figyelj oda a kulcsszavakra is. Emellett megadhatsz csatornaképet, valamint a csatornabeállításoknál testre szabhatod a fiókodat.
  3. Figyelj arra is, hogy alul még pontosíthatsz pár dolgot: a nyelvet és a tartalom helyét, valamint be- vagy kikapcsolhatod a korlátozott módot.
  4. A csatornáddal kapcsolatos statisztikákat a Videókezelőben nézheted meg.

Első lépés: adj nevet a csatornának

ytseo_3

Második lépés: adj leírást, képet a csatornádhoz

ytseo_4 Ezután jöhet a videó feltöltése.

1. Kulcsszavak

A YouTube SEO alapja ugyanúgy a kulcsszó, amiből a leginkább testhez állót kell kiválasztanod, hogy a felhasználók végül megtalálják a tartalmadat. Hogy melyik a jó kulcsszó? Kutass: mire keresnek az általad megcélzott nézők, mi passzol a leginkább a videódhoz, és melyik az a kulcsszó, amelynél nem kell nagy konkurenciával számolnod. A kulcsszókutatás segítségével megtalálhatod és kiválaszthatod a legjobb kulcsszavakat, amelyekkel feljebb kerülhetsz nemcsak a YouTube, hanem a Google keresőjében is. Mire van ehhez szükséged? Az egyik legegyszerűbb módszer az, ha az Analyticset vagy a Google Keyword Plannert használod, de hasznos a Keyword Tool is, amivel egyszerűen rászűrhetsz a kívánt kulcsszavakra nyelv és ország szerint. Az legyen a célod, hogy olyan kulcsszavakat találj, amikkel a Google/YouTube (Bing?) első oldalára kerülhetsz.

Keyword Tool: a szolgáltatás érdemi részéért (például youtube-os kulcsszavak) fizetni kell

ytseo_5 Read More

Hogyan védd meg a brandedet, ha másolják a tartalmaidat

A te oldalaidon szerepelnek másolt tartalmak? Ne vágd rá, hogy „nem”, mert lehet, hogy tévedsz. Szövegek keresőoptimalizálásával alapvetően nem szeretek sokat foglalkozni. Egy szövegíró ugyanis egy egyszerű szabály szerint él: úgy írj, mintha a Google nem létezne. Egy profi copywriter akkor is jól rangsoroló tartalmat ír, ha nem raksz elé kulcsszólistát. A tartalomduplikáció azonban egy olyan SEO-téma, aminek a legapróbb részleteit muszáj legalább egyszer tisztáznunk. Kezdjük azzal, hogy tisztázzuk a legnagyobb félreértést.

Nem, a Google NEM büntet a duplikációért

Bő egy hónapja Andrey Lipattsev, a Google senior stratégája egy élő videobeszélgetésben sokadszor kijelentette, amit már többször is hallhattunk a keresőóriás képviselőitől: a Google-nél semmilyen policy nincs arra, hogy a duplikált tartalmakat büntessék. A büntetés nincs beépítve az algoritmusokba és nem is tartják elvből etikátlannak. Mindez tökéletesen érthető, tekintve, hogy a duplikáció általában „természetes” módon következik be, ahogyan ezt mindjárt látni fogod. tartalomduplikacio_3Van ellenben szűrés. Ha több azonos tartalmat talál a kereső, akkor válogatni fog ezek között. Az algoritmus több száz tényezőt vesz figyelembe, és ha nem talál olyat az egyező tartalmak között, amelyet eredetiként jelöltek meg, a legjobb minőségű találatot választja ki, a többit pedig elrejti a találati oldalról. (Lásd jobbra, a képet a Moz.comtól vettük át.) Ezen sem lepődhetünk meg: a Google célja, hogy az emberek minél többször keressenek vele. Minőségi szolgáltatás kell tehát nyújtania, kielégíteni minél többek igényét – és ha egy találati oldalon tízszer ugyanaz szerepel, az egyáltalán nem javítja a felhasználói élményt. A Google tehát az eredetiséget és hozzáadott értékre mutató jeleket figyeli elsősorban: így igyekszik megtalálni a legjobb minőségű tartalmakat. Nincs szó büntetésről: a duplikált tartalom egyszerűen irrelevanciája miatt tűnik majd el a találatok közül. Az optimalizációt tekintve egy duplikált tartalom tehát jellemzően nem azért nem ér el majd jó – vagy bármilyen – helyezést, mert egyezés áll fenn, hanem mert nem elég jó, nincsen elég visszajelzés, a Google nem látja a hozzáadott értéket. (Ha Andreynek nem hiszel, Matt Cuttsnak esetleg már igen: ő úgy becsüli, hogy a web teljes tartalmának 25-30 százaléka duplikáció – és ezzel nincs is semmi gond.) Ezzel együtt, idézek a Google súgójának ismétlődő tartalommal foglalkozó oldaláról:
„Azokban a ritka esetekben, amikor a Google azt észleli, hogy az ismétlődő tartalom a rangsoraink manipulálásának és a felhasználóink megtévesztésének szándékával jelenik meg, a megtévesztésben részt vevő webhelyek indexelését és rangsorban elfoglalt helyét is módosítjuk a szükséges mértékben. Ezen problémák miatt webhelye visszaeshet a keresési eredmények rangsorában, vagy akár teljesen el is tűnhet a Google indexeiből, ami azt jelenti, hogy többé egyáltalán nem jelenik meg a keresési eredmények között.”
A duplikáció nem gond. A manipuláció igen.

Hogyan születik a duplikált tartalom?

A tartalomduplikációnak elképesztően sok oka lehet. Tartalommarketingesként az első, ami eszünkbe jutna, hogy valaki félreértelmezett költséghatékony keresőoptimalizálási kísérletként ugyanazt a tartalmat jeleníti meg egy sor blogon, amelyek mind a fő weboldalára linkelnek. A legtöbb esetben azonban nem black hat technikákról, és nem is lustaságról van szó: a legtöbb duplikációt egyszerűen a technika eredményezi.

Duplikáció az adatbázisban

Könnyen lehet, hogy egyszerűen az adatbázis eredményezi a duplikációt: a feltöltött tartalom kap egy egyedi azonosítót, ez azonban nem az URL, ahogyan egyből gondolnánk. A tartalomra egy időben számos különféle link mutathat a weboldalon belül, amelyeket a link aszerint generál, hogy éppen honnan érjük el azt – különféle címkékkel, kategóriákból, keresőből és így tovább. Hogyan jelenthet ez problémát? Képzeljük el, hogy egy ilyen adatbázisban publikálunk egy olyan tartalmat, amely népszerű lesz a bloggerek körében. A szakmai blogok felkapják, elkezdik hivatkozni – ettől azt várnánk, hogy az adott tartalom pozíciója javuljon a célzott keresőkifejezések találati oldalán. A kereső azonban dilemmába kerül, ugyanis ha nem figyelünk, könnyen lehet, hogy különféle címeket használnak majd, így ugyanazt a tartalmat mondjuk két-három eltérő URL-en hivatkozzák – ezek közül viszont a kereső csak egyet vesz majd figyelembe, és így jóval kisebb lesz a siker.

Kétélű optimalizálás

Elképzelhető az is, hogy a duplikált tartalom egyszerűen azért jelenik meg, mert a mobileszközökre, tabletekre és más okoskütyükre optimalizált oldalaink egy kicsit máshogy jelennek meg a keresőbotok számára: bizonyos esetekben azt látják, hogy adott egy desktopra és egy mobilra optimalizált oldal ugyanazzal a tartalommal. Alapesetben ez a platformcélzás miatt nem jelentene gondot, ha azonban a kereső nem tudja értelmezni azt, hogy tulajdonképpen csak egy félrecsúszott optimalizációs kísérletről van szó, akkor kárt szenvedhetünk emiatt.

Nyomtatóbarát oldalak

Szinte minden tartalmakat publikáló oldalon találhatunk egy nyomtatóbarát nézetet: egy egyszerűsített oldalt, amelyet könnyedén azonnal kinyomtathatunk. Itt nem jelennek meg a dizájn- és navigációs megoldások és a többi sallang, egyszerűen csak a szöveges tartalom. Ezeket az oldalakat értelemszerűen az eredeti tartalom oldaláról hivatkozzuk – és éppen ez a probléma. Ezeket a hivatkozásokat ugyanis a keresők botjai is megtalálják, benéznek mögéjük, és azt fogják látni, hogy egy újabb oldalon pontosan ugyanazt a tartalmat hivatkozzuk – amit akár úgy is értelmezhetnek, hogy black hat technikával igyekszünk javítani a rangsorolásunkon. Maga a másolt tartalom nem büntetendő ugyan, az etikátlan linképítésre azonban más szabályok vonatkoznak. A nyomtatóbarát oldalakat éppen ezért általában elrejtik a keresők elől, legalábbis így kellene – mégis sokszor jutok ilyen oldalakra a Google találati listájáról még a legnagyobb hazai hírportálok esetében is az eredeti tartalom helyett.

Kommentek több oldalra bontva

Gyakori jelenség WordPress-odalaknál, hogy a kommenteket több oldalra bontja a rendszer. Teljesen indokolt, hiszen egy sok száz kommentet tartalmazó oldal betöltése már igen lassú lehet, és tudjuk azt, hogy 3 másodpercnél hosszabb betöltési idő már komolyan rombolja a felhasználói élményt. Ebben az esetben viszont valahogy így fog kinézni az URL:
http://blogod.hu/posztod/comments-page-1/ http://blogod.hu/posztod/comments-page-2/
És így tovább – miközben az eredeti poszt minden oldalon megjelenik majd.

Eltérő URL-struktúrák, honosított oldalak

Duplikált tartalmat lát a kereső akkor is, ha az oldaladat több címen érheti el. Például:
blogod.hu http://blogod.hu https://blogod.hu http://www.blogod.hu
És ha .hu, .com, .eu és más domének alá ugyanazt az oldalt feltöltöd, akkor is ez a helyzet. Ha az URL változik, a Google is külön oldalként kezeli majd az eredményt, ez ilyen egyszerű.

„Minek annyit írni?”

Mégis, szövegírással foglalkozunk – a tartalmak másolásával gyakran találkozunk saját szakmánkban, amikor egyáltalán nem jóhiszemű hibáról, hanem lustaságról, a költségek optimalizálásáról vagy éppen egyszerű lopásról van szó. Ha a tartalommásolás tudatos és szándékos, még annak is rengeteg oka lehet. A híroldalak például rendszeresen vesznek át nagyobb szövegblokkokat egymástól, a hírügynökségektől vagy külső forrásokból, persze forrásmegjelöléssel együtt. Ez egy bevett, indokolt és teljesen etikus gyakorlat: hiszen ott van a forrásmegjelölés, és hozzáadott tartalom is keletkezik. Ha a saját tartalmaidat duplikálod, ezt most azonnal fejezd be: egy minőségi tartalmat elég egyetlen helyen közzétenned, nem kell minden oldalon szerepeltetned. Ha azt hiszed, hogy a kulcsszavak vagy a visszajelzések miatt javít majd a helyezéseden, hogy minden aloldaladon ott van néhány komplett blogbejegyzés, elkeserítelek: az eredmény éppen ennek ellenkezője lesz. Megint más esetről beszélünk, ha valaki lopni kezdi a tartalmaidat. Általában emiatt nem kell aggódnod olyan értelemben, hogy a másoló oldala aligha lehet sikeresebb a tiednél, ha megfelelően kommunikálsz. Szerzői jogi szempontból viszont már aggályos a kérdés, és érthető, hogy az értékes szellemi termékedet meg akarod védeni – ez viszont már nem a SEO vagy a tartalomkészítés, hanem a jog témakörébe tartozik. A lopást jelentheted a Google felé is – ezzel legalábbis a találati listáról eltávolítva azt. Erről lent a megoldások között olvashatsz bővebben.

Mi van a közösségi médiával?

A Facebookon, Twitteren, Tumblrön elképesztően sok olyan tartalmat találunk, amelyeket duplikációnak értékelhetünk. Ez a világ azonban máshogyan működik. A közösségi média aktívan ösztönzi a megosztásokat, hogy a tartalmakat eljuttasd még több emberhez, és ez egyáltalán nem minősül duplikációnak – még ha azzal jár is, hogy az azonos tartalom megjelenik újból és újból. Már csak azért sem, mert mindig ott található a hivatkozás az eredetire. A keresők egyes közösségi platformokra be sem látnak, ahová pedig igen, ott egyszerűen valószínűleg ugyanúgy rangsorolnak majd, és a legtöbb interakcióval bíró eredetit hozzák ki a találati oldalon.

Hogyan találd meg a duplikált tartalmakat?

Read More

Linképítés 3 lépésben: a felhőkarcoló-technika

Bármilyen jó legyen is a tartalmad, ha magában áll, nem fogja senki elolvasni. Senkit sem érdekel, ha a világ leghasznosabb esettanulmányát írod meg, ha elkészíted a leghumorosabb termékismertető videót: ha nem terjeszted jól, akkor nem fogja a várt számokat hozni. Röviden: ha megépíted, akkor eljönnek, de csak ha van oda út. 3 egyszerű lépés A … Read more

103 keresőoptimalizálási faktor – ezek alapján rangsorol a Google

Mi alapján rangsorol a Google? Erre a kérdésre hivatalos és kimerítő választ soha nem fogsz kapni: a Google elárulja ugyan, hogy milyen rangsorolási szempontokat használnak, azok súlyát, a közöttük lévő pontos összefüggéseket ugyanakkor nem ismerheted meg. Egyrészt ez üzleti titok (nem fogják beavatni a konkurens keresőmotorokat). Másrészt nem szeretnék, hogy keresőoptimalizálj. Google-ék abban hisznek, hogy a minőségi … Read more

Így nyerd meg a 4-féle mikromomentumot (előadásvideó)

Az, hogy ma már mindannyian okostelefonnal, azonnali internet-hozzáféréssel a zsebünkben mászkálunk, a vásárlói útra is nagy hatással volt, és mikromomentumokra tördelte azt. Ezernyi apró momentumra tördelte azt egyenes és jól érhető folyamat helyett. Ezek az úgynevezett mikromomentumok, amelyek a Google szerint ma az online marketing egyik legfontosabb területét jelentik. Logikusan a vásárlói utat (customer journey) úgy képzelnénk el, hogy a vásárlóban felmerül az igény vagy felkeltjük benne az érdeklődést, ő megkeresi a számára legmegfelelőbb terméket, majd megveszi azt. A marketingesek komplex stratégiákat eszelnek ki erre – például mailt küldnek, ahonnan a vásárlót egy landing page-re irányítják, itt meggyőzik és továbbítják is a vásárlás felé. Vagy éppen az utat elnyújtva tartalommal építenek közönséget, megerősítve a brandet és a bizalmat, és a közönség igényeire építve dolgoznak ki terméket. A mikromomentumok azonban ezeket a komplex stratégiákat szó szerint egyszerűen szétrobbantják, apró darabokra. Lássuk először a fogalmi tisztázást.

A micsutu mimán?

Mikromomentum. Az, amikor éppen egy sorszámmal a kezünkben ülünk az okmányirodában január közepén, és mivel nincs jobb dolgunk, elővesszük az okostelefont, és elkezdünk ideális célpontokat keresni a júliusi nyaralásunkhoz. Amikor a tévében látunk egy pudingreklámot, és hirtelen ötlettől vezérelve rákeresünk egy jó pudingreceptre. Amikor a metrón két megálló között a végállomáshoz legközelebbi dohányboltra keresünk. A mikromomentum az azonnali, releváns és minőségi információ keresését jelenti. Ezeket a momentumokat a marketing korábban nem lett volna képes hasznosítani, hiszen erre csak az okostelefonok adnak lehetőséget, ám szerencsére eleve létrejöttük is az eszközöknek köszönhető. A Google koncepciója elsősorban az Y-generációra épül. E generáció tagjai, hozzám hasonlóan, nem keveset hallják az idősebbektől, hogy a kezükhöz van nőve az okostelefon – még szép, hiszen mi ezzel nőttünk fel, húszas éveinket a technológiai forradalom e vívmányának elterjedése meghatározta. Én még emlékszem arra, amikor feltöltős telefonkártyával jártam általános iskolába, és a sarki fülkéből szóltam haza, hogy átugrunk valamelyik haverhoz – az utánam következő generációnak ez már ugyanolyan abszurd gondolat, mint a fekete-fehér tévé. Ők már mindent okostelefonon intéznek. Az okostelefon-generáció vásárlói útja már nem A-ból B-be tart, hanem Z-be, egy sor tökéletesen random köztes állomással, amelyek nagy része mobilon valósul meg. Az okostelefont használók 82 százaléka ma a vásárlás előtt még ellenőriz ezt-azt mobilon keresztül. Egy hagyományos típusú (pl. TV-, rádió-) reklámot látva 66 százalékuk a mobilon néz utána a reklámozott terméknek, 90 százalékuk pedig egyáltalán nem a márkára keres – információt keresnek. És végül háromból egy esetben más cégtől vásárolnak, mint amelyik eredetileg felhívta a figyelmüket a termékre, mert a második cég abban az adott pillanatban minőségibb információval látta el őket. A kérdés az, hogyan lehet ezeket a kis, véletlenszerű momentumokat megfogni… A Google szerint a mikromomentumokat három lépésben nyerheted meg.
mikromomentum infografika
Kattints a képre, hogy nagyobb felbontásban lásd!

Az első mikromomentum-típus: Légy ott!

Read More

Rangsorolási faktorok 2015-ben – a Searchmetrics SEO-felmérése (és 6 tipp)

Hogyan néz ki ma a hatékony SEO-stratégia? Mi számít és mi nem számít a rangsorolásban? És mi változott tavalyhoz képest? Az első 10 találati oldalon mit csinálnak máshogy (és jobban), mint a többiek? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Searchmetrics, és meg is találták őket. 10 000 kulcsszóra nézték meg a top 30 találatot, ami … Read more

Miért nem hiszem, hogy van SEO szövegírás?

Lehet, hogy méhkasba nyúlok ezzel, mert a szövegírási bizniszben valamilyen buzzword a SEO szövegírás és a nemzetközi terminológiában is használjuk a SEO copywriting kapcsolatot, azonban úgy érzem, hogy ez inkább kibúvó, hogy ne kelljen a megrendelőknek valóban elmagyarázni, mi is a szövegírók szerepe a tartalommarketingjükben. Úgyhogy most kimondom, ha nem is leszek népszerű: ne a … Read more

Így alakítja át a Google a webes tartalmakat

Augusztus 22-én hajnalban mindössze öt percre állt le Google valamennyi szolgáltatása, mégis a felére zuhant a webes forgalom: gyakorlatilag mindenki kiszolgáltatott a Google-nek. Androidos okostelefonunkon tartjuk a határidőnaplónkat, felhőben tároljuk jegyzeteinket, a céges levelezés, sőt sokszor a dokumentumkezelés is online Google-szolgáltatásokkal történik. Ez a függés pedig egy dolgot biztosan megalapoz: hogy nekünk kell igazodnunk a … Read more

Mit tegyél linképítés helyett?

A Google algoritmusfrissítései egyértelműen kivégzik a hagyományos linképítést. Még mindig van némi hatása a magyar piacon, mikor százötven-kétszáz forintos darabáron linkgyűjteményekben veszünk hivatkozást, de a következő vagy az azutáni frissítés vélhetően lenullázza majd ezeket a linkeket is, és oldalunk visszazuhan a találati listán. Mi a megoldás? A keresőoptimalizálás az online marketing egyik legérdekesebb területe, mert … Read more