Az üres blog szomorú látvány.
Hiába raktad bele a munkaórákat, hiába írod tucatjával a bejegyzéseket, mégis síri csönd honol, és sehol egy bloghozzászólás.
Most viszont végre megtudhatod, hogy mi ennek az oka, és hogyan javítsd ki.
Miért nem szólnak hozzá? Miért szólnak hozzá?
Az elején tisztáznunk kell valamit.
Nem tudok olyan formulát mutatni neked, amitől majd varázsütésre elkezdenek ömleni a hozzászólások: zen mesterként mondhatnám, csak az utat mutatom meg, de neked kell végigmenni rajta.
A felhasználó szabad döntése, hogy hozzászól-e vagy sem egy témához – erre rákényszeríteni nem tudod, viszont ösztönözheted. A leghatékonyabb ösztönzés pedig az olyan tartalom, amivel megszólítod.
A Wisemine egy kutatásához 300 blogot vizsgáltak meg, és úgy találták, egy poszt átlagosan szerény 1,3 kommentel rendelkezik – a blogok 75%-a posztonként csak eggyel.
De még ezzel sem érsz semmit, ha az oldalad nem hozzászólásbarát, vagyis ha megnehezíted a munkájukat.
Mivel arról, hogy hogyan gyárthatsz minőségi tartalmakat, már rengeteget beszéltünk, most az utóbbi kérdésbe mélyedünk bele egy kicsit: milyen hibákat követhetsz el, amik miatt akármilyen jó tartalmakat közölsz, az oldaladon egyszerűen nem gyűlnek a kommentek.
Egyáltalán lehet nálad kommentelni?
Rendben, megvan rá a technikai lehetőség, de ettől még nem biztos, hogy valóban használható is.
Próbáld ki: lehet, hogy elküldés után lefagy az oldal vagy éppen a captcha túl bonyolult. Teszteld a rendszert több böngészőből és több eszközön is, hogy lásd, vannak-e olyan hibák, amelyek már az első lépésnél eltántorítják a kommentelni vágyót.
Probléma lehet az is, ha túl nehézkessé teszed a hozzászólást. Én például nem akarok regisztrálni, nem akarok profilképet választani, megadni a vércsoportomat és a captchával bűvészkedni: egyszerűen csak hozzá szeretnék szólni.
Ha túl sok akadályt gördítesz a látogatód elé, akkor a legtöbb embernek nem lesz kedve átugrania azokat – és inkább nem szólnak hozzá. Az úgynevezett UX-dizájn alapfeltétele, hogy úgy alakítsd ki az oldaladat, hogy mindent a legegyszerűbbé tegyél a látogatód számára: ne csak a tartalmakhoz navigálhasson oda legfeljebb három kattintással, de az interakcióhoz se kelljen ennél több.
A hozzászólási rendszerednél az egyszerűség mindig fontosabb, mint a legújabb funkciók. A WordPress beépített hozzászólásrendszere például ideális.
Láthatóság mindenek előtt
Könnyű a túlzsúfolt dizájnnal „megfojtani” a hozzászólásokat. Ha a bejegyzéseid alján 10 különböző elem követeli a figyelmet, akkor tizedannyi figyelem jut a „Szólj hozzá!” felhívásodnak.
A „hozzászólásbarát” dizájnban a kommentelés jól észrevehető, a hozzászólásokat pedig kattintás nélkül is látod a bejegyzések alatt.
Nálunk regisztráció nélkül is bármikor véleményt nyilváníthatsz, csak egy név és egy e-mail kell hozzá.
Üzleti blogot is írhatsz úgy, hogy nem vagy unalmas…
Bár üzleti blogot írsz, a blogban mégsem a céged fog írni, hanem te. A cég nem tud beszélni, a cég emberei viszont igen.
A céges stílus felháborítóan unalmas és száraz, és az emberek nem szívesen olvasnak olyan üzleti blogokat, ahol folyamatosan királyi többesben beszélnek és magázzák az olvasót – és hozzászólni is kevesebb kedvük lesz.
Az ideális blogbejegyzés személyes, emberi és szerethető. Írj és kommentelj a céges blogra is saját profiloddal, építsd fel a személyes brandedet, éreztesd azt, hogy személyesen veled beszélnek az emberek.
Az is visszafoghatja a hozzászólásokat, hogy egyszerűen túl unalmas blogbejegyzéseket írsz. Ne a volt magyartanárodnak próbálj megfelelni, hanem add át a lelkesedésedet – hiszen valószínűleg olyan témákról írsz, amelyek lelkesítenek téged.
A stílusodat kisimíthatod ennek a bejegyzésnek a tippjeivel.
Reagálsz?
Ha hozzászólnak, válaszolni szoktál mindenkinek?
Ha nem, akkor a látogatóid megtanulják, hogy nem érdemes hozzászólást írniuk, mert úgyis legközelebb 1 hét múlva kapnak választ, ha kapnak egyáltalán.
Támogasd a hozzászólásokat azzal, hogy minden hozzászólónak írsz legalább 1 mondatot. Nem baj, ha épp nincs időd, vagy ha nem tudsz válaszolni a kérdésre, de mindenképpen érdemben reagálj: érezze, hogy egy valódi ember ütötte le a billentyűket, nem egy robot kommentel általánosságokat.
Megragadó, értékes, kiemelkedő vagy botrányos?
Válaszold meg őszintén ezt a kérdést: ha elolvasom egy bejegyzésedet, akkor mit kapok?
Ha semmit, akkor nem fogok se kommentelni, se visszajárni. Ha ugyanazt a százszor hallott biztonságos álláspontot írod újra és újra, akkor nem adsz semmi pluszt.
Ezért írd meg a legjobb tippeket. Írj olyan stílusban, hogy ne bírjam „letenni”. Legyél te a réspiacod legjobb üzleti blogja. Vállald a véleményedet – bármilyen megosztó is legyen. Írj minőségi tartalmat.
Az olvasód érezze azt, hogy a blogbejegyzés elolvasásával kapott valamit, és jó esetben visszaad neked egy hozzászólást.
Ne félj akár a véleménynyilvánítástól és a konfrontációtól sem. Nem kell ok nélkül botrányt kavarnod, de ha egy érdekesebb szakmai ügyben, vitában határozott véleményed van, akkor írd ezt le és oszd meg. Ha kulturált vitát generálsz, az mindig jó neked.
Indíts párbeszédet!
Az üzleti blog minden bejegyzése egy párbeszéd, amit te indítasz, de a hozzászólók fogják folytatni. Neked nem csak fel kell vetned a témát, a véleményüket is ki kell kérned.
Ezt lehet rosszul is csinálni. A „Szólj hozzá” túl általános és üres, túl szimpla, sok hozzászólást nem fog szerezni.
De lehet jól is. „És te mit gondolsz a hozzászólásokról? Mondd el egy kommentben!” Vagy: „Bizonyára kihagytam pár szempontot. Szerinted mivel lehet még bátorítani a hozzászólásokat?”.
Ez konkrét, lényegre törő és emberi. A blogod olvasói érzik, hogy várod a véleményüket. (Egyébként tényleg várom, szóval kommentelj bátran.)
De azt is tudomásul kell venned, hogy a látogatóid elsősorban nem veled, hanem egymással szeretnének beszélgetni. A legjobb számodra az, ha visszatérő közönséget építesz a blogodnak, belőlük pedig egy olyan közösséget hozol létre, amely aktívan beszélget az ott megjelenő témákról.
Szintén a Wisemine mondja: az átlagos komment alig pártucat szó hosszúságú. Ha komoly véleményformálást akarsz, keményen kell érte dolgoznod.
Ed Fry, aki egy 150 ezres online közösséget épített fel és menedzsel, a Kontent legújabb számában olvasható interjújában is megosztott velünk pár tippet arra, hogyan generálható ilyen diskurzus:
Olyan beszélgetéseket kell elindítanunk, amelyek egy many-to-many diskurzust indítanak, ahol a közönség saját magával kommunikál, amelyben sokan szólhatnak hozzá egyedi, jó meglátásokat tartalmazó válaszokkal, amelyekre újabb válaszok érkeznek. A nyílt kérdések, a történetmesélés, a szavazások, a kritikák remek kiindulópontok.
Érd el azt, hogy a kommentszekció önálló életre keljen, hogy már ne neked kelljen noszogatni a hozzászólásokat! Éreztesd azt, hogy te biztosítod ugyan a felületet, de bárki más véleménye éppen olyan értékes, mint a tiéd, a posztjaid inkább vitaindítók, mintsem kinyilatkoztatások.
Az üzleti blogodat azért írod, hogy emberekkel kommunikálj. A sikered egyik mércéje az, ha a hozzászólások pörögnek.
Ráadásul a hozzászólások megdobják a látogatottságodat (érdemes vissza-visszanézni, hiszen új válaszokat találnak), növeli a szakértői státuszodat, még több tartalom kerül az oldaladra (ami pedig előny a keresőoptimalizálásban). És egyszerűen jól néz ki, ha egy írás alatt van 80 komment.
Show More