Vállalkozóként keményen kell dolgoznod, hogy eljusson híred vevőidhez. Ezer helyen hirdethetsz, de idő és pénz hiányában nem mindig sikerül megtalálnod a megfelelő csatornát. Hogyan tudnál bizalmat építeni és közben új vevőket elérni – a fizetett hirdetések árának töredékéért?
A keresztmarketing a kkv-k egyik legjobb marketingeszköze. Ha ügyesen csinálod, egy igazi win-win szituáció:
- jó neked és cégednek
- jó a partnerednek
- jó a vevődnek
- jó a partnered vevőjének
Itthon mégis kevesen alkalmazzák – vagy ha megpróbálkoznak vele, gyakran csalódás a kampány vége. Ennek oka legtöbbször a hiányos tervezés, a rossz célkitűzés és a hibás megvalósítás.
Ebből az útmutatóból megtanulhatod a következőket:
- Miért lehetne a keresztmarketing céged új vevőszerző eszköze?
- Hogyan tervezz sikeres keresztmarketing-kampányt?
- Milyen partner(eke)t válassz?
- Hogyan tűzz ki megfelelő üzleti célokat a kampányhoz?
- Hogyan készíts tartalomtervet és promóciós tervet?
- Milyen hibák miatt bukhat el keresztmarketing-kampányod?
- Mit tegyél, ha maximális hatást szeretnél elérni a kampányoddal?
- Ha offline üzleted, lokális vállalkozásod van
- Ha online vállalkozásod, terméked van
- Hogyan mérheted kampányod sikerét és megtérülését?
- Hogyan vonj le megfelelő tapasztalatokat és tedd még sikeresebbé a következő keresztmarketinges együttműködésed?
A cikkben hazai cégvezetők és marketingesek is mesélnek saját tapasztalataikról. Konkrét tippek segítségével vezetlek végig következő keresztmarketinges kampányod megtervezésén, megvalósításán és mérésén.
Mi az a keresztmarketing (és miért érdemes foglalkoznod vele)?
A Hubspot szerint keresztmarketing az, „amikor két vállalat együtt promotál egy közös ajánlatot”. Ha van egy értékes terméked vagy szolgáltatásod, és ezt kombinálod egy másik cég értékes termékével, akkor a végeredmény egy igazán ütős ajánlat lesz.
Miért érdemes keresztmarketinggel foglalkoznod?
- Mert új közönséget érhetsz el vele egy olyan branden keresztül, aki már kiépítette a bizalmat a vevőivel. Az ő hitelessége segít neked is bizalmat szerezni.
- Mert költséghatékony. Marketingbüdzséd kisebb része megy bizalomépítésre. Partnerednek valószínűleg vannak olyan csatornái, ahol alacsony áron (vagy ingyen) el tudja érni a közönségét. Ilyen lehet: e-mail-lista, követők a közösségi oldalakon (Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter stb.), vevők az üzletben (emlékszel még a Fila táskára a Tescóban?), személyes kapcsolat (beszállítóként több beszerzési vezetőhöz van bejárása).
- Mert versenyelőnyt adhat. Hirdetni, tartalmat gyártani a konkurencia is tud. Ezt azonban nagyon nehezen tudja lemásolni. Ha jó keresztmarketinges együttműködéseket alakítasz ki, akkor akadályozhatod új versenytársak piacra lépését.
- Kis befektetéssel nyújthatsz extra értéket vásárlóidnak. Nem neked kell kifejleszteni, kidolgozni azt a terméket, szolgáltatást, amit extraként kínálsz. Ehelyett használhatod partnered szaktudását, üzleti kapcsolatait és munkatársainak idejét.
- Kezdő vállalkozásnál is nagyszerűen működik. Ha most nyitottad üzletedet, webáruházadat, akkor is találhatsz megfelelő partnert.
A sikeres keresztmarketing alapja a megfelelő partner és a közös célok kiválasztása. Fontos, hogy a közös ajánlat valóban értékes és kívánatos legyen a célközönség számára. Vevőként mindannyian utáljuk, ha értéktelen, gagyi „ajándékokat” vagy ajánlatokat kapunk.
Milyen az ideális keresztmarketing-partner?
1. Olyan vevőket szolgál ki, akiket én is célzok. Közönségünk nagyrészt megegyezik (vagy éppen ezt az új vevőkört szeretnéd bevonzani).
2. Nem vagyunk versenytársak. Sem közvetlenül, sem közvetve nem helyettesítik egymást termékeink, szolgáltatásaink.
3. Hasonló szinten áll a cégünk. Kezdő vállalkozóként nem a Coca-Colával kell közös kampányt kezdened. Ügyes tárgyalási stratégiával elérheted, hogy nálad (ügyfélkörben, hírnévben) nagyobb cégekkel is együttműködj. Érdemes azonban óvatosnak lenni: fontos, hogy segíteni tudd a partnert céljai elérésében. Ha sokkal nagyobb céggel dolgozol együtt, csalódás lehet a projekt eredménye.
4. Olyan értéket kínál, olyan szaktudással rendelkezik, ami nálam hiányzik. Ha vevőid kiszolgálása közben látsz olyan igényeket, szükségeket, amelyeket te nem kívánsz (vagy tudsz) betölteni, ott lehetőséged van keresztmarketinges partnert bevonni.
5. Jó a hírük a piacon. Csak olyan céggel, márkával kapcsold össze magad, ami a te hírneved is emeli. Nem minden megjelenés előnyös neked.
6. Jól tudtok együtt dolgozni. A keresztmarketing csapatjáték. Ha teljesen más elképzeléseitek vannak az üzletről, marketingről, akkor nem biztos, hogy megtaláljátok a közös hangot.
30 keresztmarketing-ötlet
Gyakran a különböző eszközök kombinációja adja a legjobb eredményt, de egyszerű módszerek is válhatnak a legsikeresebb csatornáddá. Összeszedtem 30 keresztmarketing-ötletet, hozzá tartozó leírásokkal és példákkal. Nézd végig a listát és gondold át, hogy az adott példa nálad hogyan működhetne.