Weboldalad olyan, mint egy virtuális névjegykártya. Ha leendő ügyfeleid rápillantanak, azonnal eldöntik, szeretnének-e veled együttműködni a jövőben vagy sem. Éppen ezért fontos, hogy megjelenéséből a lehető legtöbbet tudd kihozni. Most megmutatom neked, milyen az igazán jó webdesign, és azt is, hogyan segíthet abban, hogy honlapod látogatói elégedettek legyenek veled, a konverzió pedig ezáltal az egekbe szökjön!
A legfontosabb mindig az első benyomás
Gondolj csak bele: mi az első dolog, amin egy weboldalra kattintva azonnal megakad a szemed? Mi az, ami alapján pillanatok alatt eldöntöd, hogy esélyt adsz a tartalomnak és értékes időt szentelsz annak befogadására? Mi ösztönöz legelőször arra, hogy egy webshopban vásárolj?
Természetesen nem más, mint az adott honlap megjelenése.
Egy igényesen megtervezett oldalon azonnal megakad az ember szeme. Magabiztosságot és profizmust sugall, ezáltal nagyobb eséllyel is értékesít, hiszen a látogatók első ránézésre bizalmat szavaznak a tartalomnak.
A rossz design ezzel szemben elriasztja a potenciális ügyfelet. Bizalmatlanságot ébreszt és azt a látszatot kelti, hogy hanyag vagy, nem szentelsz elegendő időt a saját munkádra. Miért is kellene tehát megbízni benned?
A megjelenés tehát fontos, ez tény. Azonban nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a tökéletes webdesign jóval többről szól, mint a csinos külsőről.
De mik azok az alapvető dolgok, melyek egy weboldalt az esztétikus megjelenés mellett képesek látogatottá és piacképessé tenni? Mik azok az apróságok, melyek egy webdesignt képesek igazán ütőssé tenni? Tarts velem, és megmutatom neked!
Ma már nincs jó kifogás egy rossz oldalra
A kilencvenes években egy vállalkozás még létezhetett gyenge minőségű honlappal, vagy akár anélkül is, hogy jelen lett volna az interneten. Ekkor még ugyanis a webfejlesztés gyerekcipőben járt, és egy minőségi honlap fejlesztése, valamint az online jelenlét, drága mulatságnak számított.
Mára azonban egy saját tárhely és domain szinte filléres költségnek tekinthető. Egy egyszerű és letisztult, ámde funkcionalitásában teljes weboldalt pedig akár mi magunk is tervezhetünk.
Ebben már olyan megoldások is segítségünkre vannak, melyek kész grafikai sablonokat kínálva teszik akár néhány kattintással, programozói tudás nélkül is megoldható feladattá saját honlapunk megtervezését.
Az IONOS használata például rendkívül egyszerű. Különböző, előre gyártott modulok, többek közt grafikai elemek, fejlécek, gombok és űrlapok segítségével, az úgynevezett „húzd és ejtsd” (azaz drag and drop) megoldással teszi lehetővé, hogy egyszerűen és gyorsan építsünk olyan weboldalt, amilyet csak szeretnénk.
Egyszóval semmiféle előképzettségre nincs szükségünk ahhoz, hogy pillanatok alatt létrehozzunk egy modern, asztali gépen és okoseszközökön egyaránt megjeleníthető, reszponzív weboldalt, melyen belekezdhetünk az online értékesítésbe.
Éppen ezért ma már nem lehetnek kifogásaink arra, hogy vállalkozásunk nem rendelkezik saját honlappal, vagy pedig, ha igen, annak megjelenése olyan, mintha a kétezres évek első felében ragadt volna le.
A jó design ma már létfontosságú dolog annak érdekében, hogy talpon maradjunk az egyre erősebb piaci versenyben. De szerencsére a legkisebb vállalkozások számára is elérhetővé és megfizethetővé vált.
De most nézzük meg közelebbről azt, mitől is lesz igazán jó egy webdesign?
Funkcionalitás mindenek felett
Üzleti weboldal tervezése során sokan törekednek arra, hogy elérjék a tökéletes külsőt, a legfontosabb dologról pedig hajlamosak megfeledkezni. Arról, hogy egy honlapnak nem csak esztétikusnak, de használhatónak is kell lennie.
Egy egyszerű megjelenésű, ámde jól felépített és jól használható webhely általában sokkal jobban teljesít, mint egy olyan, melynek rengeteg energiát öltek a külsejébe, a funkcionalitás pedig a háttérbe szorult.
Ne feledjük tehát, hogy az esztétikus külső az első benyomás szempontjából rendkívül fontos, azonban mit sem ér, ha weboldalunk felépítése logikátlan és alacsony felhasználói élményt kínál. A teljesítmény ugyanis nagy mértékben a weboldal hatékonyságától, és nem annak megjelenéstől függ.
A tervezés során a legfontosabb, hogy megtanuljunk saját célcsoportunk fejével gondolkodni. Ennek tükrében pedig letisztult, könnyen átlátható és hatékonyan kezelhető oldalt építsünk.
Egy honlap ugyanis rengeteg különböző céllal jöhet létre. A fő küldetés lehet a lead generálás, az értékesítés vagy akár a szórakoztatás is. Azonban egyvalami minden weboldalban közös:
Ha minden elemnél világos szándék áll rendelkezésére, az segít a felhasználónak abban, hogy egyszerűen és hatékonyan léphessen interakcióba a tartalommal, ami pedig nagy eséllyel járul hozzá a konverzió növeléséhez.
A letisztult és átlátható megjelenés mindig nyerő
Talán sokan vannak még, akik emlékeznek a kétezres évek elejének felkapott weboldalakra, melyek leginkább a mozgó, interaktív elemek halmozásával próbáltak rálicitálni egymásra. A harsány Flash animációk időszakára, amikor minél bonyolultabb és túlzsúfoltabb volt egy honlap, annál sikeresebb lehetett.
Ez a lufi szerencsére már réges-rég kipukkadt, és a vizuális elemekkel túlterhelt design felett lassan, de biztosan eljárt az idő. Átvette az uralmat a letisztult, elegáns, átlátható megjelenés.
A tervezők ugyanis rájöttek arra, hogy ha túlzottan sok, felesleges oldalelemet zsúfolnak egymásra, az elvonja a látogatók figyelmét a webhely fő céljától.
Az egyszerű és letisztult felépítés ezzel szemben nemcsak vizuális szempontból teszi vonzóvá a honlapot, hanem segít a felhasználóknak abban is, hogy zökkenőmentesen navigáljanak az egyik oldalról a másikra. A megfelelően használt oldalelemek végig vezetik a látogató szemét a tartalmon és segítik annak befogadásában, feldolgozásában.
A tökéletes felhasználói élmény érdekében tehát amennyire lehet, törekedjünk az egyszerű és logikus felépítésre. Ez ugyanis nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy weboldalnak unalmasnak kell lennie.
A letisztult, mégis egyedi végeredmény érdekében már az olyan, egyszerű dolgok is segítségünkre lesznek, mint a megfelelő színpaletta és a márkánk arculatához illeszkedő betűtípus kiválasztása. De érdemes odafigyelni a megfelelő kontrasztra és a tökéletes betűméretre, a sorközök használatára is.
A jól megválasztott színek és a tipográfiai felépítés ugyanis olyan építőkockák egy jó desinger kezében, melyek ezer szónál vagy egy animált fejlécnél is képesek sokkal többet elmondani vállalkozásunkról.
Nem csak a jelenlét, de a hiány is beszédes
Tudtad, hogy ahogyan a zenében a csendnek, úgy a jó webdesignban a grafikai elemek hiányának is megvan a maga szerepe? Hogy a tökéletes vizuális egység megteremtéséhez az üres tér, az úgynevezett white space épp úgy hozzájárulhat, mint egy szép és igényes fotó vagy egy gondosan megkomponált grafika?
Ha nem, ezzel nem vagy egyedül. Sok tervező esett már ugyanis abba a hibába, hogy a vizuális megjelenés során csak a láthatóra koncentrált, és megfeledkezett annak az erejéről, ami láthatatlan.
Pedig az igazán kiegyensúlyozott és harmonikus design felépítése során az üres tér megfelelő alkalmazása is fontos. Ez ugyanis légies, elegáns megjelenést biztosít weboldaladnak, hatékonyan strukturálja annak tartalmát.
Lehetőséget ad arra, hogy a látogató megpihenjen a kontent sűrűjében és könnyebben, gyorsabban tudja feldolgozni a tartalmat. A túlzottan zsúfolt design esetében ez valódi kihívás lehet, ami sokakat elriaszthat attól, hogy néhány percnél többet töltsenek a honlapodon.
A lényeg tehát az, hogy a felhasználó elégedett legyen
Összességében elmondhatjuk, hogy honlapod legfőbb célja az, hogy kifogástalan felhasználói élményt nyújtson a látogatók számára. Ezt pedig akkor érheted el, ha a design nem csak esztétikus, de jól használható is egyben.
Szerencsére ma már nem feltétlenül kell erre a célra milliókat áldoznod. Céged számra akár minimális erőforrásokra támaszkodva, fejlesztői tudás nélkül is olyan weboldalt hozhatsz létre, mely képes arra, hogy pillanatok alatt megfogja és meg is tartsa a látogatókat.
Ehhez pedig nincs másra szükséged, csak némi céltudatosságra, szépérzékre, és egy olyan, hatékony eszközre, mely segít az elképzeléseid megvalósításában.