Ha nem hirdetsz olyan aktívan, akkor is biztosan hallottál az iOS14 frissítés hatásairól szakmai csoportokban, vagy csak vállalkozó ismerősöktől. Ha hirdetsz, akkor biztos, hogy szembesültél a ténnyel: valami megváltozott idén tavasszal a hirdetések kapcsán, és már soha nem lesz olyan, mint előtte. Mi most mégis erre fogunk törekedni a következő cikkben. A célunk az lesz, hogy a lehető legkisebb kárral tudd folytatni a hirdetést. Ez a cikk próbál hiánypótló lenni abban a tekintetben, hogy minden teendődet összeszedje az iOS14 átálláshoz, amit esetleg még nem csináltál meg, vagy kihagytál.
Előzmények – mi történt?
Az Apple még 2018-ban jelentette be, hogy készül egy koncepcióval, ami a felhasználók személyes adatait védeni fogja és kevésbé enged a különböző applikációknak adatot gyűjteni – a koncepció ‘SKAdNetwork’ API néven lett ismert.
Most 2021 van és az SKAdNetwork API már nem csak terv, hanem valósággá is vált. Az Apple iOS14 frissítése azonban nem csak az applikációkat, hanem a webes böngészést is befolyásolta – méghozzá nem is kicsi mértékben – ezt pedig a PCM (Private Click Measurement) protokoll hozta el.
Röviden szemléltetve a PCM annyit jelent, hogyha az iPhone 8S készülékemről meglátok egy hirdetést Instagram böngészés közben, rákattintok, majd vásárolok, ez a vásárlás nem lesz mérhető a hirdetéskezelőben.
Mi az igazi probléma hirdetőként?
Igazából több rétege van a problémának, érdemes listába szedni őket, most megpróbálok a fenti vásárlási példából logikus sorrendben haladni.
A vásárlás nem lesz mérve, tehát…
… tehát nem tudjuk, hogy melyik hirdetésből érkezett, egyáltalán hirdetésből érkezett-e. Legalábbis Facebook-ról ez biztosan nem derül ki, Google Analytics és a megfelelő paraméterezés még segíthet.
Mivel nem tudjuk, melyik hirdetésből jött a vásárlás, ezért…
… ezért nehezebb optimalizálni nekünk is hirdetőként és a Facebook algoritmusnak is természetesen. Adatok alapján a legkönnyebb döntéseket hozni, ez tény.
Ha az algoritmus elveszíti az adatok ¼-ét, akkor pont 1/4x rosszabbul fognak teljesíteni a hirdetések? Nos, sajnos erre pontos válaszunk nincs, de biztos, hogy nem tesz jót az eredményeknek ez a kiesés.
Az Apple felhasználók kiesnek a mérésekből, és ezzel…
… ezzel elveszítjük a legértékesebb felhasználókat vállalkozói szempontból. Ha nem iPhone felhasználó vagy, ne vedd személyes sértésnek, de én ügynökség tulajdonosként az iPhone felhasználókat tartom a legjobb vásárlónak.
Miért?
Nagyon egyszerű a képlet. Az Apple felhasználókat 2 féle felhasználó alkotja az elméletem szerint:
- Van pénze, és szívesen költi.
- Nincs pénze és még hülye is (ennél nem tudom szebben mondani), mert ettől függetlenül drágán vásárol (mármint a pénz hiányától függetlenül).