Nehezen hibáztatható a Google azon törekvése, hogy a látogatóknak jobb élményt adó oldalakat helyezze előtérbe.
Azonban egyes döntések érintik az online marketing jól bejáratott módszereit, és azok így háttérbe kerülhetnek. Például a kétségtelenül felhasználóiélmény-romboló mobiloldalas pop-upok büntetését üdvözlik a látogatók, a marketingesek pedig új csatornát keresnek. Az internet evolúciós harcában a Google az oroszlán: mi, marketingesek pedig a gazellák, akik igyekeznek gyorsabban futni, de egyenrangú harcnak ezt a küzdelmet csak azok látják, akik nem akarják észrevenni a valódi természetét.
Szükség is van egy internetes seriffre, hogy ne jusson oda a reklámozók önszabályozásának hiányában az internet, mint a televíziós hirdetések: mikor az igénytelen és élménygyilkos hirdetési dömping miatt a nézők már elnavigálnak a reklámszünet alatt vagy éppen áttekerik a szpotokat.
A Google korábban is önjelölt rendőrként működött: a kilencvenes évek végén a csillogó-forgó gifes reklámcsíkok csúfították el az oldalakat, a szakértők bannervakságról beszéltek, de lényegi változás nem történt. Aztán a Google a kétezres évek elején átalakított mindent, amit az online hirdetésekről gondoltunk, mikor 2000 második felében elindították az AdWordsöt.
A mostani változás miatt sokan a push üzenetek térnyerését vizionálják. Nem tudom, lesz-e hatása a terjedésükre, de e jóslatok miatt nincs is jobb alkalom megvizsgálni az elmúlt egy év tapasztalatait, melyeket a témában szereztünk. Izgalmas lesz, hiszen magyarországi adatokat nem igazán lehet találni a témában.
Ezekkel a számokkal nem írunk marketingtörténelmet
Amikor először érkezel a marketingszoveg.comra, fölugrik a böngésződben egy kíváncsiskodó üzenet arról, szeretnél-e értesítéseket kapni az oldaltól. Aki bölcs, az engedélyezi, így minden új cikkről érkezik a böngésződben egy fölugró üzenet – akkor is, ha éppen a Facebookon lógsz, sőt a mobilodon is érkezik értesítés. Ez a lehetőség csak a Google Chrome és Mozilla Firefox böngészőknél működik.
(Érdekes stratégia lehet csak azoktól megkérdezni, akik mondjuk már harmadszorra járnak az oldaladon, de olyan beállítás is lehetséges, amelynél sosem ugrik föl a kérdés, csak maga a látogató tudja külön kérni, mondjuk egy gombra kattintással. Mi minden látogatótól megkérdezzük, és aki nem engedélyezi, attól 30 nappal később újra.)
A jobb oldali képen láthatod, hogy mobilon miképpen jelenik meg az üzenet. Asztali gépen Firefox esetében a böngészősáv bal oldalán nyílik le egy kis ablak, Chrome-nál pedig középen.
Veszélyben a push?
Mivel nem sokan használják még, nem zavaró mennyiségű a felugró üzenet, ha csak néhány fontos oldalon engedélyezted, de nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy idővel ezt is szétcsessze a szakma ezerféle kéretlen üzenettel.
Van lehetőségünk akkor is push-t küldeni minden engedélyezett böngészőbe és mobilra, ha nem cikk jelent meg, hanem például egy új kampányt indítunk vagy rendszerüzenetünk van. Mi ezzel pont azért nem éltünk, hogy a push nálunk megmaradjon annak, ami: értesítésnek (ne pedig reklámnak).
Ehhez hozzájön, hogy mivel viszonylag új technológia (mindössze egy éve használjuk mi is), nem sokan tudatosak a használata során. A múlt héten az egyik kolléganőnk kiáltott föl, hogy jé, a Facebookon van, de valamilyen marketingszoveg.comos üzenete érkezett. Nem emlékezett rá, hogy pár hete engedélyezte, és kérdésemre nem tudta megmondani, hol tudja kikapcsolni. Ennek most örülhetünk, csak aztán ne a mobilos pop-upok sorsára jusson ez is.
Az elmélet szerint érdeklődsz az oldal iránt, így az új cikkek megjelenéséről elsőként akarsz tudni. De vajon mi a gyakorlat, rákattintanak és rátappintanak a push üzenetekre?
Először mutatom a saját tapasztalatainkat, aztán más oldalak számait is.
A vizsgált időszakban 27 931 felhasználónak ajánlottuk föl a push üzenetek fogadását, ebből 3211-en fogadták el, ami 11,5%. Jelenleg 515-en kapnak értesítést minden új cikkről, mivel ennyien maradtak feliratkozók, tehát a teljes látogatószám 1,8%-a. Aggasztó, hogy csak 11,5% kéri az üzenetet, de végül ezek 84%-a is leállítja.
De hányan kattintantanak rájuk, hány látogatót hoznak?
Technikai okokból nem mind az 515 feliratkozó kapja meg az összes üzenetet. Mutatom a legutóbbi anyagaink statisztikáit:
YouTube SEO: hogyan optimalizáld a videós tartalmaidat? | Hogyan kerestünk 2 780 000 forintot egy landing page-dzsel? | Eljött a kötelező multi-platform közösségi marketing ideje (1. rész) | Csináld magad: 10 lépés, hogy 5500 forintból készíts videókat | |
---|---|---|---|---|
Kiküldve: | 416 | 441 | 458 | 481 |
Megnyitotta: | 20 | 23 | 18 | 21 |
Százalék: | 4,8% | 5,2% | 3,9% | 4,4% |
A számokból úgy látszik, hogy kezdetben kb. 10% elfogadja a feliratkozást, de legvégül csak a feliratkozottak 4–5%-a kattint az üzenetre.
Talán túl sokat küldünk, hiszen nálunk hetente legalább 4 új szakmai anyag jelenik meg. Vagy ennyire zavaró módszer a push? Úgy gondoltuk, ez kiderül, ha kérünk másoktól is tapasztalatokat.
Másoknál találtunk kicsit jobb értékeket is
Nem sokan tudtak számokat mutatni, hazai kutatást pedig nem találtam, így a marketingszoveg.com zárt előfizetői csoportjában dobtam föl a kérdést. A számok tanulságosak.
Az önfejlesztési tréningeket kínáló otthonfa.hu esetében a vizsgált április–augusztus időszakban 64 518 munkamenetre jutott 663 feliratkozó. Ez 1%, tehát a mi 1,8%-os értékünk alatt maradt. Az üzenetből átkattintók aránya az utolsó posztok alapján 10,5% körül mozog, ami a mi eredményünk kétszerese:
Mi lehet az oka, hogy többen kattintanak?
Adná magát a címadásban keresni a különbséget, de a cikkcímeink is követik a címadástechnikai best practise-eket. Valószínűbb, hogy vagy a technológiában van különbség, vagy pedig túl sok a mi oldalunkon használt heti 4 üzenet, miközben a vizsgált kontrolloldalnál az átlagos mindössze 2.
Érdekelt az is, hagyományos termékértékesítéssel foglalkozó oldalaknál nagyon mások-e a számok. Egyik partnerünk, a fürdőszobai bútorokkal foglalkozó nagykereskedés, a leziteronline.hu ajánlatokat és a blogcikkeinket küldi push-ként. Cikkünk megjelenéséig a januári átlagos megnyitási számuk 8,47% (5–12% közötti szórással). Nincs nagy különbség: látjuk, hogy az olvasónak a tartalom egyszerűen csak tartalom (lehet jó és lehet rossz is), függetlenül attól, ki küldi.
Megvizsgáltuk egy nagyon nagy látogatottságú trash blog esetében is a számokat. Ez az oldal facebookos forgalomterelésből tud napi jelentős mennyiségű látogatót elérni, a monetizációt PPC-hirdetések jelentik. A vizsgált egy hónapos időszakban (okt. 23. – nov. 21.) 478 523 látogatót regisztrált az Analytics, ebből 1737 feliratkozót szereztek, ami a 0,04%-ot sem éri el. (Nem is használták tovább, a tesztünk végén lekapcsolták.)
Ez egy lényegesen rosszabb eredmény, aminek lehet az oka az oldal jellege: ezek a tucatszám található trash oldalak főleg a kevésbé tudatos internetező réteget érik el, akik bár jelentős tömeget alkotnak, kevésbé edukáltak az internethasználatban. Mivel kevés ügyfelünknek lehetnek célközönségük, nem is ez a szám érdekelt igazán, hanem az, hogy mennyien használják végül, tehát mennyien kattintanak át ebből a rétegből az üzenetekre.
A számok érdekesek:
Átlagosan 8,75%-os átkattintást regisztráltunk, ami még mindig jobb a mi értékünknél, de lényegesen alacsonyabb az Otthonfáénál. Nagyon jól látszott, hogy az üzeneteket nagyobb arányban utasítják el a mobiltelefonos olvasók, akik most már nagyságrendileg a látogatók felét teszik ki. Ezért vagyok némileg kritikus azzal a nézőponttal szemben, hogy a mobile pop-upok tiltása után a push notification lesz az „új pop-up”.
Mivel tartottam belső előadást a Ringiernél, kértem számokat a blikk.hu kapcsán is, de ezek az adatok nem hozhatók nyilvánosságra. Azt el lehet mondani, hogy a fentieket nem cáfolták, illik a képletbe.
Ezekkel az eszközökkel tudsz tesztelni
Nem tudom megsaccolni, hogy a te weboldalad esetében milyen hasznot hozhatnak az üzenetek, ezért azt magadnak érdemes kipróbálnod. Két olyan szolgáltatás is van, amellyel ezt könnyen megteheted.
A trash oldalnál az ingyenes OneSignalt állították be. Ez nagyobb szakértelmet igényel, de ingyenesen elérhető. Az Otthonfa és a Leziter esetében a havi 25 dolláros PushCrew működik, amelyet ingyenesen is ki lehet próbálni. Azt mondják, mérhetően több feliratkozót hozott, mint a OneSignal.
WordPresshez mi a Web Push bővítmény használatát javasoljuk.
Összefoglalva
Részletesebb kutatás és több eredmény hiányában tehát be kell érnünk ezen adatok átlagával, melyet benchmarknak semmiképp, de jobb híján ökölszabálynak használhatunk. Mi tehát ezentúl új adatokig az alábbi számokat tekintjük átlagosnak:
Üzenetfogadást engedélyezők száma az összes munkamenethez viszonyítva:
1%
Átlagosan átkattintók száma a kiküldött üzenetre:
8,5%
Ha ezeknél jobbak az értékeid, akkor az nagyon jó, ha lényegesen rosszabbak, akkor nem biztos, hogy érdemes a push üzenetekkel próbálkoznod.
Neked milyenek a tapasztalataid? Nálad is efféle számok láthatók?
Show More