Majd' 4 évvel ezelőtt az volt a kérdés, hogy vajon a Snapchat lesz-e a következő Instagram, a legfrissebb hírek szerint viszont borzasztóan nagy veszteségeket termel a cég (vagyis a Snap Inc.). Hiába növelte a felhasználóbázisát és a hirdetési bevételeit, a kiadási oldal láttán ráfagy a mosoly a befektetők arcára.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a termék maga ne lenne siker a felhasználók körében, még akkor is, ha a márkák egyelőre az Instagramot használják hirdetésekre (lásd lentebb). A Snapchat ugyanis még szűz terület a nagy közösségimédia-platformokhoz képest, és itt még lehet villogni számottevő reklámzaj vagy a konkurensek nagyszámú jelenléte nélkül.
A kérdés persze az: hogyan? A Snapchatet ezért most nemcsak bemutatjuk, de adunk is néhány tippet ahhoz, hogy miképp használhatod marketingesként ezt az eszközt.
Az eszköz, amelyet nem hagyhatsz ki marketingesként?
A 2011-ben alapított, de csak 2012-ben elindított Snapchat egy képalapú csetprogram, amely elképesztő gyorsasággal és erővel robbant be a köztudatba, és vált népszerűvé főleg a fiatalok körében.
Az app egyik legfontosabb eleme és tulajdonsága az, hogy megtekintés után automatikusan törlődnek az üzenetek, ezért kiváló platform lett nemcsak a vicces, ciki (máshol nem vállalható) fotók és videók, hanem a szexcsetelést feldobó pucér képek küldözgetésére.
Az átküldött képeket az önmegsemmisítés miatt csak 10 másodpercig lehet látni (később, a Stories keretein belül ez az időintervallum 24 óra lett), ez pedig elég újszerűen hatott a piacon ahhoz, hogy az Egyesült Államokban viharos gyorsasággal kezdjen el terjedni az alkalmazás. Minden második készüléken ott volt és van a Snapchat, amivel ma már csoportoknak és személyeknek is lehet üzenni, és nemcsak fotókat vagy videókat lehet küldeni, de szövegeket és rajzokat is
Hogy ki alkotta meg az appot? Természetesen két (akkoriban még) egyetemista fiatal: Evan Spiegel és Bobby Murphy, akik aztán nagyon gyorsan gazdagok lettek. 2012 végén már napi 20 millió üzenetet váltottak a felhasználók a Snapchaten, ma pedig már 350-400 millió snapet küldenek át rajta egymásnak a júzerek.
A sexting csupán a kezdet
Az a tény, hogy az új sextinges eszköznek tartották, izgalmassá tette a Snapchatet az emberek körében, így ahogy az lenni szokott, a hírverés még jobban megdobta a letöltéseket és telepítéseket. Így juthattunk el oda, hogy 2013-ban a képfelöltések számával a Snapchat megelőzte az Instagramot.
A piac pedig beárazta a sikert: 800 millió dollárra becsülték akkoriban az appot, és bár a Facebook megpróbálta leutánozni a Poke-kal, az hatalmast bukott, miközben a Snapchat szárnyalását hosszabb távon még az a botrány sem törte meg, amely szerint az elviekben eltüntetett képek egy kis ügyeskedéssel visszaállíthatók.
Az Instagram viszont úgy tűnik, hogy sikerrel vette az akadályt, hiszen mostani állás szerint a Stories terén megveri a Snapchet. Egy új kutatásra támaszkodva ugyanis kijelenthető, hogy a márkák szívesebben jelennek meg az Instagramon, és a Snapchat még csak a reklámozók egy szűkebb körére (szépségipari cikkekre, hajápolási termékekre) koncentrál.
(via l2inc.com)
Azt még nem lehet tudni, hogy jó ötlet volt-e Spiegelék részéről visszautasítani a Facebook és a Google ajánlatait, de a Facebook a sikertelen felvásárlás után beleállt a háborúba és a másolásba, így ma egy izgalmas versenyt láthatunk a Snapchat és az Instagram között.
Miért olyan népszerű a Snapchat?
Az app a tinik (a Z generáció tagjai) között lett igazán népszerű, de ez nem jelenti azt, hogy az idősebbek ne használnák (csak épp nem olyan mohón, mint a fiatalok). A számok pedig önmagukért beszélnek:
- 166 millió aktív felhasználó naponta (havi lebontásban ugyanez 301 millió)
- 71 millió júzer az Egyesült Államokban, 55 millió Európán belül
- 3 milliárd snap per nap
- 1 millió nyilvánosan megosztott snap per nap
- azok aránya, akik az önmegsemmisítés miatt használják a programot: 35%
- 2017-es bevételi előrejelzés: 935,46 millió USD
(via CB Insights)
A cég jelenleg 16 milliárd dollárt ér.
A siker okai
Amellett, hogy a szelfik korában élünk (tehát egy képalapú csetprogram nagy eséllyel sikerre van programozva), a nagy népszerűség oka valószínűleg az, hogy a Snapchatre rakott fotókat nem az utókornak, hanem a pillanat hevének megfelelően készítik.
A snapekkel sallangmentesen és letisztultan átadhatók az adott pillanathoz rendelt érzelmek. Elég csak lefotózni egy csalódott vagy vidám arcot. Vagy épp egy pucér testet, legyen az női vagy férfi.
Kulcsszó az intimitás, a gyorsaság, a teljes szabadság, az erős vizualitás és az exkluzív mobilalapúság. Nézzünk pár konkrét funkciót is:
- Stories. 24 óráig tekinthetők meg az ide feltöltött képek és videók, majd azok tematikusan csoportosíthatók. Nevezhetjük minialbumnak.
- Custom Story. Nemcsak az adott felhasználó, hanem azok barátai is hozzáadhatnak (engedélyezés után) képeket és videókat az adott sztorihoz.
- Snap Map. Térkép, amelyen megnézheted, ki hol tette ki a sztoriját. Barátaid sztorijához ez alapján is hozzáadhatsz képet. Vagy ha szeretnéd, találkozhatsz is velük.
- (élő) Filterek. Mert egy kép úgy, ahogy elkészítették, nem tökéletes. Sose lehet az. Csak filterek hozzáadásával.
- A fotókra új rétegként emojit is rakhatnak a felhasználók.
- Snapcode. Minden felhasználónak saját snapcode-ja van, így egyszerű egymás követése és hozzáadása. a QR-kódhoz hasonlóan csak le kell olvasni a telefonnal ezt a kódot.
Íme egy videó a Stories hangulatáról:
És ha már Custom Stories, akkor reklámfilm Palvin Barbival:
Hogyan használhatod a Snachatet marketingre?
A Snapchat esetében követés helyett barátként történő felvétel van, de az igazán komoly nehézséget az jelenti, hogy nincs olyan lehetőség, amivel az appon belül (könnyedén) fel lehetne fedezni téged. Nincsenek hashtagek és retweetek sem, amivel vissza lehet jutni hozzád, és nincs kereséskor javaslatadás sem. Felhasználónév esetén pontosnak kell lenned, ez nem a Facebook, ahol bepötyögsz két betűt, és már kiadja a rendszer annak az embernek a nevét, akit látni akarsz.
Úgyhogy a valóban releváns kérdés első körben az, hogy miképp tudod növelni a Snapchat-rajongótáborodat. Nos, Gary Vaynerchuk például azt mondja, hogy a legjobb módszer snapbarátok szerzésére az, ha a snapjelenlétedre más platformon hívod fel a követőid figyelmét, vagyis legyen elérhető a snapcode-od például a Facebookon, Instagramon, Twitteren és bárhol máshol, mert kényelmesen és gyorsan csak így válhatnak követőiddé a felhasználók.
Emellett érdemes együttműködést kialakítani azokkal, akik már fent vannak a Snapchaten, plusz próbáld meg hirdetéssel (például Facebookon) átvinni a felhasználókat a fiókodra.
Néhány másik tipp:
- GhostCodes. Külsős app, amivel rákereshetsz más felhasználókra. Iratkozz fel ide, hogy megjelenhess az adott kategóriában.
- Legyen a snapcode-od a profilképed (Facebookon, Twitteren, YouTube-on). Ez felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy fent vagy a Snapchaten.
A Snapchat nem szeparálja le a márkákat és a magánfelhasználókat a Storiesban, tehát itt kiemelten nagy hangsúlyt kap a vonzó tartalom. Valóban emlékezetes és megnyerő dolgokat kell készítened, ezért érdemes erre az 5 dologra figyelned, amikor a Snapchetre akarod átvinni a marketingedet:
- Rövid, hatásos képanyagok készítése, amelyek érdemesek a megtekintésre (és amelyekre emlékezni lehet).
- Storytelling. A Snapchat volt az első, ami a konkurensek között ráment a történetmesélésre, és ez ma is ugyanolyan hangsúlyos. Olyan történeteket kell mesélned, amiket hallani akarnak a követőid.
- Edukáció. Edukáld a felhasználóidat a márkádról (vagy akár az iparágról, amiben benne vagy). Ezt játékosan is megteheted, és a Snapchatet erre találták ki.
- Fókuszálj a követőidre. Lásd a storytellinges rész utolsó mondata.
- Légy hű a Snapchathez, avagy a tartalmad és a stílusod illeszkedjen a felülethez.
Tippek, trükkök
Jöjjenek a gyakorlatias tippek és trükkök, amelyeket a Snapchatet kipróbáló márkák sikeres kampányai alapján gyűjtöttünk össze neked.
1. Használj promókódokat
Működik, a felhasználók szeretik, főleg, ha ötletes módon tálalod (lásd a 2. pont).
2. Sneak peek
A Snapchat a rövid, velős, képileg izgalmas dolgokat szereti, amelyek az újdonság erejével hatnak és képesek meglepni a felhasználókat. A sneak peek kifejezést a mozifilmeknél használják leginkább, ezek azok a 10-20 másodperces anyagok, amelyek egy rövid bepillantást engednek az adott mozifilm hangulatába, leginkább egy konkrét (hatásos) jelenetbe.
Ereje abban rejlik, hogy megragadja és átadja a film hangulatát. A Snapchat esetében ez egy kicsit másképp van, de itt is a rövid, hatásos anyagokról van szó, na meg a folytatásról, amivel a végletekig csigázhatod a követőid kedélyét.
A sneak peek esetében itt történeteket mesélhetsz el, és erre kiváló példa a grubHub, amely 15%-os kedvezményt adott a követőiknek így:
Persze az adott történetet ügyesen kell elmesélni, és használni kell dramaturgiai elemeket (exponálás, foreshadowing, payoff). Nézd csak meg, ahogy felvezetik az egészet (Stick around, You just might get 15% off...), ezután fokozzák a hangulatot (a kód ekkor még kivehetetlen a pizza alatt), majd lecsapják az egészet (use code: SLICE).
Ugyanezt megteheted termékbevezetés esetén is.
3. Játékosság
Fontos! Légy játékos, ez a Snapchat, nem az Operabál! Megint csak a grubHubot emelném ki:
4. Filterek, kiegészítők
Ha már játékosság, akkor ne feledkezz meg a vicces kiegészítőkről, amelyekkel feldobhatod az adott képeket:
Az emberek szórakozni, nevetni és magukat jól érezni járnak a Snapchatre. Ezt a vágyukat próbáld meg kielégíteni, és sikeres leszel.
5. Használd ki az influencer marketing erejét
Mert a Snapchaten is komoly sikert érhetsz el, ha influencerekkel dobod fel a kampányaidat.
6. Videó, videó, videó
A Sour Patch Kids (@sourpatchsnaps) az egyik legelső adaptálója volt a Snapchatnek (a márkák közül), és tökéletesen lemodellezhető egy sikeres videós kampány az ő példájukon keresztül. Csináltak kandi kamerás jeleneteket Logan Paul komikussal, vagy ott volt a kampány, amikor a Rear Sour Patch Kids nevű alakok hétköznapi tinédzserként viselkedtek bizonyos szituációkban.
7–10 másodperc, kedves kis szösszenetek, erre van szükséged, nem direkt reklámra. Ahogy fentebb írtuk: fókuszálj a követőidre.
Másik példa: a grubHub felhívja a figyelmet arra, hogy december 22-én valami történni fog a Snapchaten. Hol teszi mindezt? A Facebookon. Használd más platformokon is a videót, hogy felhívd a követőid figyelmét a Snapchat-fiókodra és a Snapchet-eseményeidre.
7. Interakció a követőkkel/barátokkal
Kérd meg a követőidet, hogy készítsenek magukról tematikus szelfit (ésvagy a termékedről, akár magukról és a termékedről), majd azt küldjék el neked. A legjobbakat természetes kirakod. Nemcsak a Snapchaten, hanem máshol is, hogy az ottani követőid is lássák, mekkora muri a Snapchaten lógni veled.
8. Tökéletes tartalom, mellékes formátum
Ha megnézel néhány képet vagy videót a Snapchaten, akkor azonnal látni fogod, hogy a felvétel minőségével nem törődtek a készítők annyit, mint azt elvárná sok felhasználó. Egyszerű mobilos felvételek ezek még a komoly cégeknél is, gyakran szándékosan rossz minőségben. Itt nem a Red kamerákat kell kihozni napi félmillióért, ez a felület nem erről szól. Kapd elő a mobilod, és készítsd el a pillanat hevében azt, amivel megnevetteted a követőidet.
A kulcsszó: improvizációszerű hangulat, amely közelebb viszi a követőkhöz a márkádat.
A Snapchat lehetővé teszi, hogy egyedi módon kommunikálj a fogyasztókkal! Használd a fentebbi tippeket, és ne feledd el: ezen a platformon lenni a szórakozás, ez arról szól, hogy jól érezzék magukat az emberek. Tessék, a HubSpot például így viccelődik, és így mesél el egy aranyos sztorit:
1.
2.
„De mire jó a Snapchat?”
Tudom, hogy a fejedben ott a tucatnyi kifogás, hogy miért ne használd ezt az applikációt.
A helyzet viszont az, hogy a marketing nem ízléskérdés: oda kell menned, ahol a piacod van, és egy ilyen felület a Snapchat is. Bár évek óta létezik a platform, még mindig nincs kőbe vésett best practice, alig van letölthető anyag hozzá, konferenciákon is csak említgetik. Ez az átlagos marketingest megijeszti, az igazi innovátor viszont kitapasztalja a felületet – hiszen ő már tudja, hogy mekkora érték a legelsők között lenni.
Show More