Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 9 perc

A Ponyvaregény és orosz pincérek segítenek jobb szöveget írni

  • Szerző: Benyó Dániel
  • Kategóriák: Ingyenes, Szövegírás
  • Címkék: cliffhanger, copywriting, szovegiras

1927-ben egy ifjú pszichológustanonc a professzorával beszélgetett, amikor valami érdekes ütötte meg a fülét.

Tanára a pincérek viselkedésében figyelt meg valamit, ami teljesen hétköznapinak tűnik, ma viszont szinte a teljes szórakoztatóiparunk az ezt leíró tanulmányra épül.

Mutatok egy nagyon egyszerű szövegírói trükköt, amivel mindennap találkozol, mégsem használod, de azt is megmutatom, hogyan teheted meg még ma.

Ne hagyj lógva

Nyílt hurok, avagy open loop az, amit a sorozatoknál és filmeknél jellemzően cliffhanger néven ismerünk.

Ha lehet hinni a Wikipédiának, a kifejezés Thomas Hardy A kék szempár című könyvének köszönhető, melyben a főhős aközben kezd el a világ történetén lamentálni, miközben szó szerint egy sziklába kapaszkodva lóg. A sorsa bizonytalan, jóval később menekül csak meg.

A feszültség így fennmarad, az olvasó nem tágít, amíg meg nem tudja, mi lesz a bemutatott kétes kimenetelű helyzet feloldása.

A legjobb példa persze az lenne, ha a gagyi dél-amerikai szappanoperákat hoznám fel, hiszen azoknak minden egyes része egy cliffhangerrel végződik. Jobban szolgálja azonban a narratívámat, ha emlékeztetlek a Mission Impossible harmadik részére.

Íme a legelső jelenet:

Ez egy hidegnyitás: egy érzelemdús, feszültséggel teli jelenetet látunk bármiféle építkezés, expozíció nélkül.

A film hátralévő részében az előzményeket követjük, és mindvégig ott motoszkál az agyunkban: hogy a fenébe jutunk el odáig, hogy szuperügynökünket a székhez kötözik, miért nincs nála a Nyúlláb, és vajon tényleg lelövik-e az aktuális csaját, mert nagyon úgy tűnik.

Egy ilyen nyitással máris megvették a figyelmet. Azonnal találgatni kezdünk, figyeljük a jeleket, próbáljuk összeilleszteni a kirakó darabkáit. Koncentrálunk.

Mindezt azért, mert az agyunk egyszerűen nehezen viseli a lezáratlan kérdéseket, ügyeket.

Hogyan nyisd meg a hurkot?

Egy ilyen hurok megnyitása elsőre olcsó trükknek tűnhet, de remekül alkalmazható, ha azt akarod, hogy többen olvassák el az anyagodat. Vagy éppen azt akarod, hogy végrehajtsanak valamit – de ne szaladjunk előre.

Az újságírók gyakran használják ezt a technikát.

Nézd csak meg például Földes András Moszul mellett készített egyik riportját. A cím: „Az ISIS szupererejéről és a moszuli börtönvárosról meséltek a szemtanúk”.

A cikk tényleg érdekes és olvasmányos, de egészen pontosan az 1665. szónál bukkan fel először a címben említett „szuper erő” magyarázata.

Ezért is érdemes a címet mindig utoljára megírnod. Ha érdekes a téma, de nincs még meg a váz, a végén egyszerűen fogsz egy kellően érdekes vagy meghökkentő részletet, és azt emeled ki.

Hogyan használd ezt hírlevélben, landingen?

Ha éppen nem egy cikket vagy könyvet akarsz elolvastatni valakivel, hanem cselekvésre akarod bírni, akkor is bevetheted ezt.

A trükk az, hogy egyszerűen nem adod meg a lezárást.

Ha voltál már nálunk tréningen, talán láthattál olyan tárgymezőmintát, amely idézőjellel kezdődött – de a végén már nem volt macskaköröm.

Ilyenkor nem elgépelünk: nagyon is tudatosan használjuk ki ezt a pszichológiai hatást. Az agyad akkor is utálja a befejezetlen dolgokat, ha azokat szinte csak tudat alatt érzékeli.

Ezt nem sok választja el a világ legaljasabb szövegeitől, a clickbait kamuhirdetésektől, lásd: „Ez a nő 3 nap alatt 5 kilót fogyott, pedig csak egy liter…”

Szépen kérlek, érezd, hol a határ.

Ilyenkor egy kicsit hatékonyabban ösztönzünk a megnyitásra.

De nem kell ennyire finom eszközöket használnod, elég, ha a hurok lezárását egyszerűen a funnel következő lépésénél adod meg.

Kezdd a salesszöveget egy merész állítással – így megnyitod a hurkot.

Emlékszel, hogyan kezdődik a Ponyvaregény? Két random rabló, Nyuszimuszi és Tökfej egy étteremben ülnek, pár percet beszélgetnek, majd felugranak és elkezdik kirabolni a helyet. Aztán az egész filmben meg sem említik őket többé.

Kivéve persze az utolsó jelenetet, amikor visszatérünk az étterembe, ahová megérkezik Jules és Vincent – itt lesz világos, mi a szerepük a történetben, mi értelme volt az első jelenetnek, megkapjuk a zseniális lezárást.

Enélkül egy közepesen jó, rövid párbeszédet és egy tökéletesen értelmetlen, céltalan jelenetet kaptunk volna a film elején. Azzal, hogy végül kiderül, a két könnyű prédára áhítozó tolvaj úgy döntött, pont azt a helyet rabolja ki, ahol két profi bérgyilkosunk egy egészen rettenetes nap után beült, teljesen új színezetet, érzelmi töltetet és hatásos lezárást kap ez a fonal – amit félig talán el is felejtettél, hiszen Butch órájának sorsa vagy a Néma hatásosan ragadják meg a figyelmet. De attól még utólag eszedbe jutna, hogy ez mégis mi volt?

A merész állítás után tehát mesélni kezdesz, haladsz egy sztorival, terelgeted az olvasót.

És mire eljut a CTA-ig, ha nem adsz lezárást, úgy érzi majd, a feloldáshoz kattintania kell, mert a lezárást akkor kapja meg, ha felkeresi a weboldalt vagy éppen letölti a csalidat. (Apropó: itt van 33 ötlet arra, hogy milyen csalit készíts.)

Figyeld meg ennek a rádióhirdetésnek a szövegét, melyet Roy H. Williams egy gyémántkereskedőnek írt:

Antwerp, Belgium, is no longer the diamond capital of the world.

Thirty-four hours on an airplane. One way. Thirty. Four. Hours. That’s how long it took me to get to where eighty percent of the worlds diamonds are now being cut. After 34 hours I looked bad. I smelled bad. I wanted to go to sleep. But then I saw the diamonds.

Unbelievable. They told me I was the first retailer from North America ever to be in that office. Only the biggest wholesalers are allowed through those doors. Fortunately, I had one of ‘em with me, a lifelong friend who was doing me a favor.

Now pay attention, because what I’m about to say is really important: As of this moment, Justice Jewelers has the lowest diamond prices in America, and I’m including all the online diamond sellers in that statement.

Now you and I both know that talk is cheap. So put it to the test. Go online. Find your best deal. Not only will Justice Jewelers give you a better diamond, we’ll give you a better price, as well.

I’m Woody Justice, and I’m working really, really hard to be your jeweler. Thirty-four hours of hard travel, one way. I think you’ll be glad I did it.

Az első mondat egy merész kijelentés: Antwerpen többé nem a világ gyémántfővárosa.

Ezt egy hatásos storytelling követi, megvan a hitelességerősítés is („mindketten tudjuk, hogy ez olcsó duma”), és ott a CTA is, hiszen arra kér, hogy hazudtold meg, ha tudod.

De most akkor hol van a világ új gyémántfővárosa?

Nem tudjuk meg. Az állítás lóg a levegőben, lezáratlan. És még ha nem is tudatosan, ez az agynak zavaró, ezért a későbbi CTA hatására nagyobb eséllyel keressük fel a weboldalt.

Olyan ez, mint egy egész szövegen vagy akár a funnel egyes részein átívelő bucket bridge.

A lezáratlan ügyek pszichológiája

Az egész mögött egy jól ismert és dokumentált pszichológiai jelenség áll.

Ez a Zeigarnik-hatás.

A lényege egyszerűen annyi, hogy a befejezetlen dolgokra könnyebben visszaemlékszünk, mint a befejezettekre.

A befejezetlen ügyek pszichológiai feszültséget generálnak, ami hatással van a rövid távú memóriánkra is, az agyunk könnyebben hozzáfér a releváns információkhoz.

Az ügy lezárultával a feszültség feloldódik.

A legegyszerűbb példa, amely orosz tudósunkat is megihlette, a pincéreké. Egy étteremben a pincér emlékezni fog arra, hogy melyik asztalnál melyik vendég mit rendelt, de csak addig, amíg ki nem viszi a számlát. A számlák végösszegére is jobban emlékeznek, ha azok még fizetetlenek.

Ezzel magyarázható két, a tanuláshoz köthető jelenség is. Az egyik, hogy azok, akik megszakításokkal tanulnak, jobban emlékeznek az anyagra, mint akik egyben magolják be. A másik természetesen az, hogy a vizsga után már a teremből kilépve elfelejtjük a tanultak nagyját.

A szakemberek körében ugyan van némi vita a pontos hatásmechanizmusról, de ha idáig olvastál, már el is oszlathatom a kétségeid a mindennapi szövegírási hasznával kapcsolatban.

A cikk elején ugyanis azt ígértem, az orosz pincérek tanítanak neked majd valamit, de pár bekezdéssel ezelőttig nem zártam le ezt a hurkot.

A pisztoly eldörrent. Menj, és írj néhány hurkot a szövegeidbe – és ha volna néhány jó példád, ne habozz megosztani itt alul kommentben!

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkHogyan adj el egy terméket a hibák hangsúlyozásával? [Hirdetéselemzés]
Következő cikkEzt tanultuk a tárgymezőkről 149 041 levélből és 48 072 megnyitásbólKövetkező

Ezeket olvastad már?

Ezért hiszed azt, hogy személyesen levelezek veled (útmutató a személyes tárgymezőkhöz)

Ha küldök egy e-mailt, néha hozzáteszem a tárgymezőhöz, hogy „(ez nem hírlevél)”. Teszem ezt azért,

Elolvasom »

Nagyvállalati tartalommarketing – céges magazin

Őszinte leszek: ez a cikk nem mindenkinek szól. Ha közép- vagy nagyvállalat marketingese vagy, akkor

Elolvasom »

11 eszköz, amivel megkönnyítem neked a blogolást

Blogot vezetsz és rendszeresen frissíted. Nagyon jól teszed, nem sok jobb üzleti döntésed lehet annál,

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2021 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.