Tegyük fel, hogy a segítségünket kéred a weboldalad szövegezéséhez, cikkek megírásához vagy marketingszövegek elkészítéséhez.
Ebben az esetben a következő lesz a munkamenet.
1) Tisztázzuk a konkrét projektet
Mit szeretnél csinálni és hova? Ha pl. weboldalszöveg, akkor elkérjük a dizájnt.
Megbeszéljük, hogy milyen hosszú legyen a szöveg (vagy milyen hosszú szöveget szeretnél), és adunk egy határidőt, hogy mikorra készül el.
Ha szerintünk neked nem működne az adott formátum, akkor lebeszélünk róla, és ajánlunk helyette mást. Például ha a célpiacod soha nem vásárolna e-mailen keresztül, akkor mindenképp jelezzük, hogy az eDM-kampány helyett mást csinálnánk neked. Viszont ha sok feliratkozód van, akik imádnak téged és megbíznak benned, akkor ajánljuk neked az eDM-et, ha épp nem gondoltál erre.
A projektet a típusától függően az kapja meg, aki a leginkább ért hozzá (tartalmat újságíró ír, marketingszöveget egy marketinges).
2) Kitöltetünk veled egy briefet
Leginkább akkor, ha marketingkommunikációt készítünk neked (weboldalt, brosúrát, dm-levelet stb.). Nagyon fontos, hogy a szöveget bár neked írjuk, mégsem neked szól, hanem a célpiacodnak.
Minél több és relevánsabb információt adsz meg, annál hamarabb tudjuk elkezdeni a szövegírást. Ha a briefet közel üresen küldöd vissza, akkor feltesszük ugyanazokat a kérdéseket máshogy, e-mailben vagy telefonon.
Ezt a lépést nem tudod megúszni.
Viszont ezzel nem a te életedet próbáljuk nehezebbé tenni, sőt, tulajdonképpen neked akarunk jót. A legjobb szöveghez behatóan kell ismernünk azt, hogy mit csinálsz, abban mi a legnagyobb érték, kiknek csinálod, milyen a piacod és a konkurenciád, miket próbáltál eddig stb. És nem találgathatunk. Az étterem szakácsa sem találgat, hogy a 47 fogás közül épp melyiket szeretnéd elfogyasztani, hanem a pincér konkrétan megkérdezi, hogy mit kérsz.
Fontos, hogy felejtsd el a brief során a sablonformulákat. Abból nem tudunk meg sokat, hogy „minőségi szolgáltatással elégítjük ki az ügyfeleink igényeit”, vagy abból, hogy „15 éve vásárlóink szolgálatában állunk”. Pontosan mitől minőségi a milyen szolgáltatás? Milyen ügyféligényekről beszélünk és kik ők? Konkrétan mi mindent tanultatok és hova fejlődtetek 15 év alatt?
Azért tegeződik veled a dokumentum, hogy szabadon, megkötések nélkül írhass a saját cégedről egy csomó érdekességet. Nem kell figyelni a vállalati stílre, se a központozásra.
Szerintem minden cégvezető órákat tud beszélni a cégéről, az alapításról, a mindennapi kihívásokról, a szolgáltatásokról, a célpiacról és bármiről. Mi nem fogunk türelmetlenül leinteni téged, hanem bátorítjuk. Kíváncsiak vagyunk rád.
Írj minél többet és pontosabban. Sőt, még ez utóbbi se fontos, mert kimazsolázzuk a legfontosabb, legértékesebb információkat.
3) Rászoktatunk az e-mailes kommunikációra
Nagyon szívesen találkozunk veled személyesen, de az nekünk is és neked is kiesett idő. Akkor éri meg a személyes tárgyalás, ha a projekt mérete és ideje is nagy (pl. heti 20 bejegyzést írunk 1 éven keresztül).
A telefont is ritkábban használnánk: gyorsabb az e-mailes kommunikáció, valamint munka közben vissza tudjuk keresni, hogy ki mit írt, milyen kérdésekre milyen választ kaptunk.
Ezzel szemben ha telefonálunk, akkor közben sokat kell jegyzetelnünk, és nagyobb a hibalehetőség, továbbá nem kereshető vissza.
Az e-mail a leghatékonyabb. Higgy nekünk, 4 éve csináljuk így.
4) Beárazzuk a projektet és kiküldjük a számlát
Elkezdünk dolgozni a projekten, ha az árat elfogadtad és mindent megbeszéltünk. Viszont általában csak akkor adjuk le a kész szövegeket, ha a számlát kiegyenlítetted.
Ez mindkettőnknek jobb így.
Nekünk csökkennek a kintlévőségeink, és nagyobb lelki nyugalommal tudunk dolgozni a szövegeden, mert tudjuk, hogy ki van fizetve.
Te pedig sokkal komolyabban veszed a projektet és jobb szöveget is kapsz.
5) Leadjuk az anyagot
És izgatottan várjuk, hogy mit szólsz.
6) Megkapod a szerződést
Projekt előtt-alatt-közben (attól függően, hogy mi mennyi ideig tart) megkapod postán a szerződésed nyomtatott változatát. Elektronikusan aláírva is ugyanúgy érvényes, de a lelki nyugalmad miatt (vagy mert így szereted iktatni) elküldjük nyomtatva is.
Ha neked ez nem fontos, jelezd nyugodtan. Rugalmasak vagyunk.
7) Ingyen javítunk
Előfordulhat, hogy nem tetszik neked az anyag, félreértettünk valamit (vagy nem töltötted ki elég részletesen a briefet, mi pedig nem kérdeztünk rá), nem erre gondoltál, nem így gondoltad, munka közben elaludt a szövegíró vagy bármi.
Lényegtelen, hogy ki mikor hol és miben hibázott, mert ha javítást kérsz, akkor szó nélkül és garanciálisan javítjuk neked az anyagot.
Akárhányszor javítunk, mert az elégedettségedig dolgozunk.
Persze sokszor a hajunkat tépnénk már, amikor valaki a leadás és két javítókör után találja ki, hogy nem is ilyen szövegre van szüksége és nem is ennek a célpiacnak. De egyrészt hosszú távon ez a hozzáállásunk térül meg, másrészt csak így alszunk nyugodtan.
Ha javítást kérsz, akkor kérlek, legyél megértő velünk. Mi is emberek vagyunk, elrontunk és benézünk dolgokat. Bár a rutin és az egyre bővülő szaktudás miatt egyre ritkábban fordul elő ilyesmi, és tulajdonképpen ez a célunk.
8) Összekötünk téged további szakemberekkel
Tegyük fel, hogy a projekt nem áll meg a szövegírásnál: grafikusra is szükséged van, nyomtatnád az anyagokat, weblapot készíttetnél és ilyesmi. Sok jó szakembert és céget ismerünk, összekötünk velük.
És lehet, hogy a mi ajánlásunk miatt kedvezményt is kapsz.
9) Összebarátkozunk
Végig partnernek tekintünk téged, és szeretnénk, ha az elégedettség miatt a következő projekteddel is minket keresnél meg.
Sőt, ha tudunk közösen csinálni valamit, akkor csinálunk.
Ha valaki épp a te szolgáltatásodat vagy termékedet keresi, akkor téged ajánlunk neki. Te is ajánlhatsz minket, ha 2 ügyfél érkezik rád hivatkozva (és szerződést kötünk velük), akkor onnantól neked 10% kedvezmény jár örökre és mindenre.
Tetszik, ahogy dolgozunk? Szeretnél velünk szöveget íratni? Ha igen, akkor a jobb alsó sarokban üzenj nekünk.
Show More