Ha ma valaki az aktuális közösségi marketingről kérdez minket, akkor 2 dolgot biztosan kijelenthetünk:
- dübörög
- már nem elég a Facebook
Aki szeretné maximálisan kiaknázni a közösségi oldalak előnyeit az értékesítés ésvagy a brandépítés, terén az idén már nem kerülheti meg a rendszerben gondolkodást.
A lehető legegyszerűbben: a Facebook az alap, az Instagrammal pedig jó, ha nagyon gyorsan megismerkedsz, amennyiben még nem vagytok jó viszonyban. Ezek mellé legalább egy, de inkább két másik felületet is muszáj lesz használnod.
Mit és miért? Összeszedtük nektek a tutit, de „sajnos” hosszabb lett, mint amennyit egy szuszra kényelmesen elolvasnátok, ezért cikksorozat lett belőle.
1. A Facebook alap és kötelező
Nem húzzuk az időt, nem írjuk le, hogy micsoda fantasztikus transzformáción esett át a Facebook (és minden csatolt platformja) az elmúlt pár évben, és a legnépszerűbb közösségi oldalból hogyan lett megkerülhetetlen marketingeszköz.
Ezt már úgyis tudod.
Abban is biztos vagyok, hogy a céged rendelkezik Facebook-profillal és próbálsz ott cégként kommunikálni, tájékoztatni a vevőidet és eladni a termékeidet, mert ma már úgyis mindenki ezt csinálja.
Szinte azt is biztosra veszem, hogy az olvasóink nagy része tudatosan, valamilyen ellesett, hallott, olvasott tartalomstratégia alapján kezeli az oldalát, amit ha nem is csinál tökéletesen, legalább próbálkozik.
Pár hete egy nagyobb társaságban szóba került, hogy miért jó, ha az ember fenn van a Facebookon. Az egyik hozzászóló azzal érvelt, hogy neki erre nincsen szüksége, nem akarja megmutatni, hogy mit evett, hol volt, mit és kivel csinált és különben is: neki nincs erre szüksége.
A Facebook-jelenlét mellett érvelő viszont azt mondta, hogy persze ebben igaza van a másik félnek, viszont ő azért regisztrált a legnagyobb közösségi oldalra, hogy megmutassa az ismerőseinek, követőinek („a világnak”), hogy mit csinál. Elmesélni, megmutatni és közvetíteni akar valamiről, amit ő megél és megélt.
Külön érdekesség, hogy az utóbbi beszélgető egy frissnek mondható facebookos volt, aki nem rendelkezett (akkor még) különösebben tág és mélyreható ismeretekkel a közösségi oldalak szociológiájáról és üzleti felhasználhatóságáról, mégis egész jól ráérzett a Facebook lényegére.
Ekkor gondolkodtam el azon, hogy én vajon hogyan magyaráznám el bárkinek a Facebook mint üzleti eszköz lényegét, hogyan győzném meg bármelyik ügyfelünket, hogy nemcsak jelenlétre, hanem minőségi jelenlétre van szüksége a Facebookon.
Az érveim és a szemlélet számodra is hasznos lehet, ezért megosztom veled is.
Alapvetően két részre szedtem a lehetséges érveket:
1. Számok, statisztikák, lehetőségek, tehát a szikár tények
Annak örülök, hogy láthatóan egyre többen veszik itthon is komolyan a statisztikákat és a számokat. Van persze olyan ága a marketingnek is, ahol az intuitív megoldások sikerre vezetnek, de az esetek döntő többségében sokkal jobban jársz, ha a számokra és a best practice-re hallgatsz.
- 2017 elején a Facebookot heti rendszerességgel 5 831 000-en, a Messengert 4 671 000-en használták.
- 2016 végén főleg a 25–44 évesek használták a legnagyobb közösségi oldalt, de a 18 év alattiak és az 55 év felettiek is nagy számban megtalálhatók.
- gyakorlatilag mindent és mindenre hirdethetsz: promózhatsz eseményt, gyűjthetsz feliratkozót és like-ot az oldaladra, megnyomhatod a cikkeid megjelenését. Mindezt úgy, hogy rendkívül pontosan célozhatsz. Szűrhetsz életkor, nem, érdeklődés, lokáció stb. alapján. A Facebook alapjaiban változtatta meg a hirdetési szokásokat, egyszersmind megadta a lehetőséget a kis cégeknek, hogy a nagyokéhoz hasonló kampányokat csináljanak.
2. Amit a Facebook neked pluszban ad
Ha jól csinálod a Facebook-oldalad menedzsmentjét, akkor nem csupán a milliomodik unalmas céges profil lesz a tiéd, hanem egy olyan „miniportál”, egy olyan gyűjtőoldal, amelyre érdemes minden nap visszatérni a követőidnek.
Újraközlöd az iparági híreket, megosztasz fényképet, videót és persze nagyon ütős szöveges tartalmakat posztolsz a saját blogodról.
Nem az a cél, hogy fenn legyél a Facebookon, mert a konkurensed is fent van Facebookon. Neked arra kell törekedned, hogy valami pluszt adjál a követőidnek. A Facebookon neked is egy szolgáltatónak kell lenned, aki híreket, érdekességeket, véleményeket, sztorikat, élményeket közvetít.
Tedd jobbá a követőid napját akkor is, ha te rágcsálóirtással, csatornatisztítással, vagy könyveléssel foglalkozol. Ha többet adsz, ha minőséget adsz, akkor te is többet fogsz kapni a követőidtől.
A Facebook azonban önmagában kevés, a tematizált közösségi oldalak egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek és ma már életkor szerint is szegmentálhatunk, ha okosan használjuk ezeket a platformokat.
2. Instagram
Az Instagramra tartalmat előállítani jóval egyszerűbb, mint a Facebookon, egyelőre nincs olyan nagy verseny a cégek között, mint Facebookon.
Ez persze már idén megváltozhat azzal, hogy a megjelenítésben bevezetett változtatások és a hirdetési lehetőség egyre több céget vonzanak az Instagramra is.
Több mint egymillió, zömében 30 év alatti magyar fiatal van jelen az Instagramon.
Az Instagramon képpel, videóval, minimális szöveggel és hashtagekkel kommunikálsz.
2016 nyarán elindult az Instagram Stories, amely a Snapchathez hasonlóan rövid, mindössze 24 óráig elérhető videókat, képeket nyújt az ismerőseinknek.
A fentiek tükrében az Instagram szükséges, vagy kötelező felület. Biztos, hogy nem lesz haszontalan, foglalkozzon bármivel is a céged.
Azonban ha nem érted meg, hogy mekkora érték az, hogy az ügyfeleid figyelmét reklámzajmentesen elérheted egy felületen (legyen az az Instagram vagy Snapchat vagy bármi), addig nem tartozhatsz a marketing élvonalába. A figyelem: minden.
3. YouTube
Majdnem 4 millió magyar felhasználót lehet mérni heti szinten a legnagyobb videomegosztón.
A Cisco szerint már jövőre a videók fogják uralni az internetet.
Nem véletlenül hangsúlyozzuk mi is, hogy 2017 a videomarketing éve lesz, pontosabban szerintünk hatalmasat fog robbanni a videós piac, ami felívelő pályára állítja az iparágat a következő pár évben.
Nincs más választásod neked sem, ha még eddig nem tetted, akkor nagyon gyorsan meg kell barátkoznod a videózással, saját videók készítésével, mert ez lesz az, ami kiemel a versenytársak közül.
4. Mit használj még?
Először is: a minimum 2, de inkább 3 plusz közösségi oldaladon nem posztolhatsz csak úgy vaktában. Nem oszthatod meg mindenhol ugyanazt a tartalmat, mert súlytalanná fogsz válni a követőid szemében.
Senkinek nincs szüksége duplikált tartalmakra, ahogy a tartalommarketingben, úgy a multi-platformos közösségi marketing esetén is igaz ez. Unalmas leszel, ha ugyanazt osztod meg mindenhol.
Ezért van szükséged egy kis kreativitás mellett arra is, hogy a tartalomstratégiád elkészítése során a közösségi felületeiden is összehangoltan kommunikálj.
Ha marad még energiád, akkor magyar viszonylatban nagyon ajánlom a Pinterestet és a személyes márkád építése, a szakértői státuszod építése, továbbá networking miatt pedig egyértelműen a LinkedInt ajánlom. Azon túl pedig a brutálisan növekvő Snapchatet.
Lehetne ennél bővebben?
Lehetne, fogom is. Kampánystratégiák, összehangolás, hirdetési trükkök, minden olyan segítséget meg fogunk adni, amellyel te is sikeres közösségi marketing stratégiát építhetsz ki idén.
Show More