Figyelem, a cikk nyomokban humort és iróniát tartalmaz! Nyugalom megzavarására alkalmas sorok következnek. A cikk olvasását semmilyen korosztálynak nem ajánljuk.
Rengeteg cikk készült arról, hogyan kell jól együttműködni egy PPC ügynökséggel, de szinte egyáltalán nincs arról leírás, hogyan kell rosszul csinálni. Ezt a rést szeretnénk most betölteni, hogy legyen lehetősége mindenkinek tájékozódni arról, hogyan kell igazán jól végrehajtani egy kis hatalmas pénzégetést.
Kövessük tehát végig a folyamatát annak, hogyan kell sokat költeni úgy, hogy emellett még rengeteg idődet is elvegye, és ne is legyen eredményes, emellett még ki is készíthess pár céget.
A tervezés
Elég amatőr dolog akkor rosszul kezelni a Facebook-hirdetésekre szánt összeget, amikor a hirdetés amúgy egy valóban fontos és jó lépés a céged életében. Az igazán profik úgy tudják a legjobban lenullázni a pénzüket és az ügynökségüket, hogy olyan dolgokat akarnak hirdetni, amik stratégiai szempontból nem indokoltak, vagy nem ez a legmegfelelőbb eszköz az adott célhoz. Ilyenek például a nagy értékű termékek, szolgáltatások hirdetései, amikről előtte zéró kommunikáció volt.
Van már eladás ezekre?
Azzal is érvelhetsz (magadnak), hogy online már bejött 1-2 rendelés ezekre 5 év alatt, tehát el lehet adni online, mert ez már adat. Ha még sincs még eladás, vagy teljesen új termékről van szó, akkor nyugodtan vágj bele mindenféle tesztelés vagy validálás nélkül a projektbe, mert azt úgyis csak a gyengék csinálják, meg akik bizonytalankodnak. A terv tehát megvan, már csak egy szerencsés vállalkozót kell találni, aki ennek a kivitelezésébe belemegy.
A megfelelő cég kiválasztása
Miután megvan a hirdetésre teljesen alkalmatlan cél, állj neki minden Facebook-csoportban – amely nevében szerepel a marketing szó – posztolni arról, hogy a legtutibb projektbe keresel hirdetéskezelő vállalkozót, céget. Fordíts különösen nagy figyelmet azokra, akik csak annyit kommentelnek vagy írnak neked, hogy: „vállalom”. Az ilyen emberekre van szükség, akik annak a kivitelezését is vállalják, amiről még te sem tudod pontosan, hogy micsoda.
Az ilyenek igazi problémamegoldók, nem aggódnak afféle álproblémákon, hogy mikor fogják megcsinálni, belefér-e nekik időben, vagy értenek-e ahhoz, ami neked kell. Azon meg pláne nem aggódnak, hogy értéket adnak-e neked.
Kezdj el keresni a Google-ben is, és ne is nézd meg az oldalát tüzetesen senkinek, akit a keresőóriás kidobott a „Facebook hirdetések kezelése” kulcsszóra.
Kérj mindenkitől árajánlatot. Ne foglalkozz azzal, vajon ez-e a fő tevékenységük, vagy csak kiírták, mert mostanában ezt szokás.
Miután jó sok árajánlatot kértél, a kezdetektől fogva húzd le a listádról azokat, akik pontosabb infókat szeretnének megtudni a projektedről, és időt szeretnének szánni az előkészületekre. Nem azért írtál nekik, hogy megtudd, vajon érdemes-e egyáltalán hirdetni azt, amit te kitaláltál, hanem hogy megmondják mennyi az annyi, és csinálják.
Tehát mindenképpen olyanok közül válassz, akik csak annyit írtak, hogy vállalják a projektet és azonnal tudnak kezdeni – valamit, amiről még senki sem tudja, minek kéne lennie.
Azok, akik biztosra mondják, hogy sikerre viszik a projektedet, szintén plusz pontot érdemelnek, mert olyasvalakivel nyilván nem akarsz együtt dolgozni, aki nem biztos a dolgában.
Mivel a hirdetések csak rajtuk múlnak, így garanciát kellene vállalniuk a termékedre, amit a te céged szolgál ki, az általad meghatározott (vagy kialakult) folyamatokkal. Szóval akik esetleg felhívják a figyelmedet a kockázatra, főleg új termék esetén, ők a vesztesek, akikkel te nem akarsz szövetkezni. Te olyan győztesekkel szerződj, akik a csillagot is leígérik neked az égről.
Megvan a megfelelő cég? Naná hogy meg, tele van a padlás jó szakemberekkel, csak meg kell találni őket!
A munka kezdete
Amikor kérdeznek valamit, lehetőleg fogalmazz minél ködösebben, és adj minél kevesebb konkrétumot. Az is egy jó stratégia, ha azt mondod nekik, hogy minden fent van a weboldalon, abból dolgozzanak. Ez különösen jó döntés, ha a weboldaladat az unokaöcséd szövegezte egy üveg borért, de ő legalább „szabadúszó szövegíró” – akar lenni (valamikor).
Ha ilyeneket kérdez, hogy mennyit ér meg neked egy konverzió/vásárlás/lead, és törekszik a megtérülésre, akkor lehet, hogy az előző lépésben nem végeztél elég jó munkát, és olyan céget választottál, aki el akarja kerülni (és el is tudja) a pénzégetést. Ilyenkor még mindig van lehetőséged visszalépni és azt mondani nekik, hogy te ilyenekre nem érsz rá, és megbízni egy olyat, aki nem kérdezősködik ennyit, csak csinálja (a pénzköltést).
Azok a cégek, akik látva a hozzáállásodat, azt mondják, hogy inkább nem vállalják így a projektet, ők mindenképpen alkalmatlanok, és még véletlenül sem nálad van a hiba. Hiszen annyian jelentkeztek, hogy neked akarnak dolgozni a szuper kiírásodra is, hogy nincs itt semmi gond, még válogathatsz is a cégek közül. Szóval akkor se aggódj, ha nem válik be valaki, úgyis lesz helyette jó néhány kiváló szakember.
Menet közben
Mostanra már így vagy úgy, de van egy vállalkozód, céged, aki egy remek kiválasztási folyamat után egy remek célt valósít meg, és mindketten érzitek, hogy együtt nagy bukások dolgok megvalósítása előtt álltok.
Lehetőleg hívd fel kétnaponta a kapcsolattartásra megbízott személyt, hogy: „Hogy megy a munka? Csináljátok, minden oké? Jönnek már a vásárlások?”. Éreznie kell, hogy te aztán odafigyelsz, és nem a semmire fizeted a menedzsmentdíjat, veled nem lehet packázni. A hatalom és erő demonstrálása kifejezetten fontos egy együttműködésben, mégiscsak te vagy a megrendelő, nem?
Mivel nagyon jól kontrollálod és kézben tartod a fiókot, így ha az első hónap végére sem jönnek az eredmények, akkor a hiba csakis náluk lehet, biztos rosszul csináltak valamit. Te megtetted a dolgod, piszkáltad őket rendszeresen, ők miért nem tették a dolgukat vajon?
Fejezd ki elégedetlenségedet, hibáztasd őket. Mondd csalódottan: „pedig bíztam bennetek”. Vagy mondd azt, hogy: „a termékkel/szolgáltatással minden rendben van, imádja a piac, biztos csak ti nem tudjátok eladni”.
A sikertelenségek láttán vedd jobban kezedbe az irányítást. Nyúlj bele a fiókba, állíts le olyan hirdetéseket, amiket szerinted nem kellene futtatni, majd írj nekik e-mailt, hogy „Szívesen…”. Minden második futó hirdetésre mondd azt, hogy ott nem tetszik a kép, nem tükrözi eléggé a céged értékeit te személyes ízlésedet.
Ha valahol túl kicsi a logó a hirdetésképeken, azt mindenképpen tedd szóvá, hiszen honnan tudják a potenciális ügyfelek, hogy tőled kell vásárolni, ha nem elég nagy a logó?
Ha nem nyírtad ki még teljesen az ügynökségedet, akkor kezdj el velük személyeskedni, helyezz rájuk még nagyobb nyomást, ne fizesd ki a számlájukat, mert nem jól csinálják a dolgukat. Előbb-utóbb csak meg fognak törni már végre.
Ha kicsináltad őket, akkor az előző kiválasztási folyamattal ugorj neki újra a cégek keresésének. Mivel te mindent jól intéztél, így nem kell változtatnod semmin. Nyilván az ügynökség hibája a sikertelen kampány, így ne is gondold át a te felelősségedet abban, hogy miért törött el. Lehet, hogy egyesek ilyenkor visszanyúlnak egészen a stratégiai tervezésig, átgondolják, hogy biztosan ezt hirdessék-e ezen a csatornán, ennek a célközönségnek, de mivel te biztos vagy a dolgodban, ugyanannak fuss neki.
Egy igazi vállakozó érzi a piacot, és nem tölt feleslegesen időt stratégia tervezéssel és piackutatással, validálással.
Hosszútávú elképzelések
Ha ezt a folyamatot követed, akkor garantáltan rengeteg időt, energiát, pénzt fogsz elégetni. Egy-egy ilyen kör a kivitelezővel 2-3 hónapot simán elvesz, utána az ismételt kiválasztás szintén egy kis idő. Úgyhogy néhány hónap alatt 0 eredményt, sok-sok elköltött pénzt (milliós tételt) tudsz produkálni, és jelentősen hátraveted a cégedet a piaci versenyben, mert lehet, hogy a konkurencia ennél kevésbé hatékonyan intézi a dolgait.
Tehát ez a mesteri receptje rengeteg pénz elégetésének és minimum 1-2 alvállalkozó kicsinálásának.
A rend kedvéért azért nézzük meg, hogyan is lehet ezt általában jól csinálni
Kiválasztás:
Válassz olyan partnert, akinél látod és tudod, hogy értéket akar neked adni. Ha akadékoskodik, meg akarja érteni, mit miért szeretnél hirdetni, akkor az egy jó jel. A fő cél a megtérülés, amit nagyon nehéz konkrétumok nélkül számolni. Ezért fontos, hogy olyan partnerrel vágj bele, akinél a szándék legalább megvan arra, hogy a nála elköltött pénzed megtérüljön majd.
Munkafolyamatok:
Amikor kiadod a kezedből a hirdetéseket, az borzasztó érzés, tudom. Ha jól választottál partnert, akkor ők mindent meg fognak tenni azért, hogy a lehető leghamarabb a legjobb legyen számodra. Csodákat tenni senki sem tud, az első pár hét, vagy esetleg hónap (új termék esetén) nem feltétlenül az elképzeléseid szerint fog alakulni. Ilyenkor bízz a döntésedben, mert ha jó a cél, jó a partner, akkor az eredményeknek is rendben kell lennie előbb utóbb.
Amit viszont mindenképpen meg kell kapnod:
- havi riport a költésekről, konverziónkénti költséggel;
- javaslat részükről, hogy mit hogyan lehetne jobbá tenni, ha nem az előzetes elvárásoknak megfelelően alakulnak a dolgok.
Miért éri meg mégis csinálni?
Azért éri meg kiszervezni a hirdetéseid kezelését, mert ideális esetben ez úgy működik, hogy nem csak a te bevételedet, a saját magukét is kitermelik, és neked nem kell napi szinten ezen aggódni. Ehhez sok-sok idő kell, amíg így összeszoknak az üzleti partnerek, és ennyire olajozottan zajlik köztük minden.
Egy biztos, a kiválasztásra és a megfelelő hirdetendő célra szánt időt, energiát nem szabad sajnálni, mert enélkül kiadás, nem pedig megtérülő befektetés a hirdetésekért és menedzsmentjükért fizetni.
Ténylegesen sok jó szakember van a piacon, de legalább annyian vannak, akiknél nem biztos, hogy érdemes elköltened a pénzed, mert még a tanulópénzüket fizetnéd. Mindenki ismer olyan vállalkozót, akit mindig csak átvernek, és még nem talált jó szakembert. Ő egy idő után az egész online világot megkérdőjelezi, hogy érdemes-e egyáltalán foglalkozni vele.
Bízom benne, hogy ezzel a cikkel sikerült megmutatni, hogy mind a két félnek van benne jócskán felelőssége, és ezek után kisebb eséllyel fogsz olyan döntést hozni, amit esetleg megbánsz később.
Show More