A tartalmaink Instagramon való terjesztésére még ma is a hashtagek használata a legjobb módszer, pedig az elmúlt évek során hatalmas változásokon ment keresztül a platform. Megjelentek az Instagram for Business eszközök, a sokáig kronológiai sorrendben rendezett képfolyam komoly algoritmusváltozásokon esett át, és a kedvelések kilenc évnyi tündöklése után jelenleg épp a lájkok bukását láthatjuk (az Instagram ugyanis 2019 novemberében már globálisan teszteli a lájkszám elrejtését, erről a Kontent Pub 89. adásában is volt szó).
Egy dolog azonban 2010 óta állandó: egy jó hashtag-stratégiával még mindig nagyon hatékonyan érhetjük el a célcsoportunkat. De nem csak az elérést, hanem az aktivitási rátát és követőszámot is fellendítheti a hatékony hashtag-használat. Márpedig éppen erre megy ki a játék. Mi értelme lenne máskülönben annyi energiát fektetnünk a vizuális és szöveges tartalomgyártásba?
Mégis mi fán teremnek a hashtagek?
Az Instagramon a hashtagek olyan keresőcímkék, amelyek egyaránt leírják a tartalmat vagy akár annak célközönségét is, hogy ezekkel felcímkézve az érdeklődők rátaláljanak a mi, akár brandelt (márkázott) posztjainkra is, amennyiben a megadott témában keresnek.
És keresnek: az Instagramot előszeretettel használják inspirációs forrásként a felhasználók, és böngészik a számukra érdekes hashtagek képfolyamát. Ha a képedbe, videódba úgy sikerül becsomagolnod a márkád üzenetét, hogy az a bejegyzés a hashtagek tartalomfolyamába natívan, élményszerűen belesimuljon, akkor hatalmas megjelenésszámokat tudsz csupán a hashtagek képfolyamaiból generálni.
Ezt üzleti profil esetén minden egyes bejegyzésed elemzéseiben pontosan látod, a hashtagek egyenkénti teljesítését azonban nem éred el. Külsős, fizetős analitikákban (pl. a Sprout Social vagy Later elemzései) lehet további következtetéseket levonni a használt hashtagek hatékonyságáról, egyenként.
Ami az egyszerű technikai tudnivalókat illeti:
- a keresőcímkék tartalmazhatnak számokat és emojikat, valamint ékezetes karaktereket is;
- speciális karakterek nem használhatók bennük, kis- és nagybetű között pedig nincs különbség;
- egyetlen bejegyzés maximum 30 keresőszóval címkézhető fel, amelyeket bármilyen megosztásban elhelyezhetünk akár a képaláírásban is, akár hozzászólásban;
- ha nem tetszik, hogy a képaláírásodban kap helyet több tíz hashtag, akkor tedd őket kommentbe (csak arra kell figyelned, hogy a hashtages kommentet azonnal posztold);
- az elmúlt 7 év során sosem tapasztaltam, hogy bármit rontana egy bejegyzés elérésén, ha hozzászólásban adom meg a keresőcímkéket, amennyiben magát a hashtages hozzászólást a poszt publikálása után azonnal közzéteszem.
A szakmában sok ellentétes véleménnyel találkozhatsz arról, hány hashtaggel lehet a legnagyobb elérése a posztoknak. Én azt javaslom, hogy amennyiben a témád engedi, érdemes mind a 30 keresőcímkézési lehetőséget kihasználnod. A saját oldalamon így generálok több tízezres megjelenésszámot hashtagekből, minden egyes posztomnak.
Tekints tehát úgy a hashtagekre mint egy-egy új lehetőségre, amellyel elérheted a célcsoportodat. Ugyanakkor meg kell említsem a Socialinsider 2019 augusztusi kutatását, amelyben közel 7 000 üzleti profil mintegy 650 000 bejegyzését vizsgálták, és azt találták, hogy a legnagyobb aktivitási arányt (engagement rate-et) elérő posztok között nem volt olyan, ahol kihasználták volna a 30 hashtaget.
Az aktivitási ráta természetesen nagyban múlik a meglévő bázis elkötelezettségén és a tartalom minőségén is, nem csupán a hashtag-használat hat rá. Ahogyan azt sem tudjuk, hogy a vizsgált fiókok eleve ki szokták-e használni a 30 hashtaget. (Ha nem tudod, hogyan számold ki a saját aktivitási rátád, ez a videó segíthet neked.)
Még néhány érdekes adatot tartogat a fent említett kutatás. Az elért engagement rate-et, aktivitási rátát vizsgálták a hashtagek használatával összefüggésben, és azt találták, hogy:
- az 5 000 követőnél kisebb bázissal rendelkező fiókok bejegyzései akkor teljesítettek legjobban, amikor képaláírásban használtak 6 db hashtaget;
- az 5 000–10 000 követőbázissal rendelkező fiókok bejegyzései akkor teljesítettek a legjobban, ha az első kommentben helyeztek el 5 db hashtaget, de közel azonos eredményt hozott náluk a 27 db hashtag használata is;
- a 10 000–50 000 követőbázissal rendelkező fiókok bejegyzései pedig akkor érték el a legjobb eredményeket, ha képaláírásban használtak 2 db hashtaget, de közel azonos aktivitási rátát hozott náluk a 14 db hashtag használata képaláírásban, és a 12 db hashtag használata hozzászólásban is.
Ez mind azt mutatja, hogy nem szabad csak a használt hashtagek számának tulajdonítani a poszt teljesítményét, magán a tartalmon és a meglévő bázis alap aktivitásán is nagyon sok múlik, amit viszont egy ilyen kutatás nem tud mérni.