A tartalommarketinged (és általában az online marketinged) egyik célja bizonyosan az, hogy brandedet ismertebbé és kedveltebbé tedd.
Követni azonban azt, hogy ki, mikor és hol veszi át a tartalmaidat, hol említ meg téged szakértőként, hol szerepelteti a márkádat, nos, nem egyemberes feladat.
Sőt egyáltalán nem olyasmi, amit egy embernek kézzel kellene csinálnia.
Eddig valószínűleg nem is követted aktívan a márkaemlítéseket (angol szakkifejezéssel a brand mentionst), ennek azonban most vége. Egy rakás olyan online eszközt érhetsz el, amelyekkel kényelmesen elvégezheted ezt a feladatot, ezekből pedig most mindjárt be is mutatok neked néhányat (és azt is, hogy hogyan használd őket).
Kezdjük az elején: mi az a brand mention?
Említésről akkor beszélhetünk, ha az adott márkanév valamilyen kontextusban megjelenik a neten.
Hát, ezzel még nem jutottunk sokkal közelebb.
Többféleképp szerezhetsz említést: pl. egy hozzászólásban említenek meg, valaki posztol rólad a közösségi médiában, vagy éppen szakértőként hivatkoznak rád egy portálon.
Értelemszerűen van átfedés a backlinkekkel, nem minden említést követ azonban hivatkozás.
Az említések követése több szempontból is kulcsfontosságú:
- Tudni fogod, hogy mennyire népszerű a márkád. Ha egy új samponmárkát akarsz bevezetni a piacra, és olyan márkanevet adsz neki, ami nem jelenik meg a márkától függetlenül mindenhol, akkor hatékonyan automatizálhatod az adatgyűjtést (értsd: nem az lesz a neve kreatívan, hogy Selymes Érintés, hanem mondjuk Narglgazix). Abból, hogy egy X forint költségű kampány után Y mennyiségű említést generálsz adott felületeken, mérheted a hatékonyságot és levezetheted a megtérülést.
- Tudni fogod, hogy pozitív vagy negatív fényben tűnsz fel. Nyilván nem csak az számít, hogy beszélnek-e a márkádról. A negatív reklám is reklám egy bizonyos fokig (utána viszont káros). Ha mindenhol azt írják a samponodról, hogy kambodzsai rabszolgagyerekek könnyeiből sajtolják, akkor nem mondható jónak a megtérülés, hacsak nem kifejezetten brandrombolás a célod. Ezt természetesen kezelned kell, de a kezelés első lépése az, hogy értesülj az említésekről.
- Tudni fogod, milyen státuszt tulajdonítanak neked. Ha szakmai konferenciákon adsz elő, tréningeket tartasz, workshopokat szervezel, és mindezt évek óta csinálod, azt hiheted, hogy felépítettél egy hiteles személyes brandet. Ha emellett követed az említéseket is, akkor tudni fogod, hogy valóban szakértőként hivatkoznak-e rád... vagy kóklerként.
- Megtudhatod, hogy milyen csatornákon vagy erős, konkurenciaelemzéssel pedig azt, hogy hol kellene még rágyúrnod a láthatóságra. A 2015-ös adatokat nézve például én pánikolnék, ha a B2B cégem elfelejtett volna megjelenni Twitteren...
A BrandWatch felmérését egyébként is érdemes olvasgatni.
Milyen típusú márkaemlítést célozz meg?
Mielőtt megmutatnám, hogyan mérheted az említéseket, tisztázzuk, hogy pontosan mit kell keresned a számokban.
Fent már tárgyaltuk, hogy a termékbevezetésnél például egyszerűen maga az említések száma is jól mutathatja a hatékonyságodat (persze azzal együtt, hogy pozitív említéseket kapsz-e).
Ha viszont az a célod, hogy szakértői brandet építs, akkor már másra kell figyelned. Lehet, hogy csak néhány tucat említést kapsz egy hónapban, de ha azok véleményformálók és véleményvezérek oldalain vannak, akkor jó úton jársz. (Tehát itt az említések minősége számít.)
Mi például sokkal jobban örülnénk annak, ha Neil Patel vagy Joe Pulizzi megemlítene egy cikkében, mintha akár százszor szerepelne a brandünk kommentekben a közösségi médiában.
Érdemes figyelned azt is, hogy az említésekkel mennyire jár együtt a linkprofilod erősödése.
Ha jól végzed az organikus linképítést, akkor backlinkeket is kapsz majd, amit a Google látni fog és ez segít majd előrébb rangsorolnod.
Plusz a brand mention önmagában segíti a keresőoptimalizálásod: a Google érti, hogy nem mindenki linkel, ezért az említést is figyeli. A brand mentiont implied linknek tartják, a szakma ezt tartja a SEO jövőjének. Valószínűleg nem számít rangsorolási faktornak, viszont valószínűleg közvetett hatásaival sokat számít.
Ebben akkor lehetsz hatékony, ha mondjuk az edukációs jellegű tartalmaidat nemcsak előadásokban mondod el, hanem a neten is publikálod. Az inOrbit konferencia például pontosan erre épít. Márciusban rengeteg online marketinges sereglett velem együtt Ljubljanába, hogy meghallgassa az iparági szakértőket arról, mik a legnagyobb jelentőségű újdonságok az inbound marketingben.
A prezentációkat sok előadó maga is rögtön feltöltötte SlideShare-re, utólag pedig a Red Orbit csapata minden résztvevőnek elküldte azt a Google Drive-linket, ahol egyben az összes prezentációhoz hozzáférhettünk. Nem tiltották le azok újraközlését, sem a fényképezést, sem videózást, ahogy hazai konferenciákon szokás (Magyarországon egy kicsit félreértelmezik az exkluzivitást).
Sőt mindenkit bátorítottak arra, hogy minden felületen posztoljon csak a kedves látogató.
Ők megértették, hogy az internet miről szól.
Érdemes rákeresni az #inorbit16 hashtagre Facebookon, Twitteren és Instagramon: rengeteg posztot fogsz találni, amelyek mind a konferencia népszerűsítésében segítenek.
Csak Instán több mint kétszáz kép és gif van elképesztően sok lájkkal és megosztással. Ilyen az, ha egy online témával foglalkozó rendezvény hajlandó is kezdeni valamit a nettel.
Vissza a prezentációkhoz: a konferenciát követő napokban rengeteg szakmai oldalon láttam, hogy a beszámolókban a konferenciát és az előadókat nevesítve, a prezentációkat linkelve írnak a releváns témákról. Ezek azonban a későbbiekben is előkerülnek, sok cikkben a SlideShare-re felkerülő slide-okat a későbbiekben is használják és hivatkozzák.
Hogyan tedd magad láthatóvá?
Megmutatom a saját példánkat, mert erre jó például a newsjacking, vagy ha egyszerűen csak aktualitással bíró kutatásokat teszel közzé.
2013-ban például arról írtunk, hogy a civil szervezetek gyászosan inaktívak a neten, még a legtöbb adófelajánlást kapó szervezetek sem használják ki a webes jelenlét előnyeit.
Kutatásunk egyszerű volt: megnéztük, kik kapták a legtöbb felajánlást, hány követőjük van és mennyit posztolnak, illetve milyenek a honlapjaik, használnak-e e-mail marketinget és így tovább.
Ez a mai napig az egyik legjobban hivatkozott cikkünk, említéseink tekintélyes része származik innen. Ezt a kutatást ugyanis rengeteg nagyobb portál átvette, mert érdekes volt nekik az infó, illetve betöltött egy tartalmi rést (értsd: nem volt még ilyen felmérés).
Hasonlóan sikeres volt az, amikor arról írtunk, hogy mennyit nyert a Vodafone az Éden Hotel-botrányon. Minimális energiabefektetéssel sikerült olyan említéseket szereznünk, amelyek nagyobb hírportálokon és véleményvezéreknél jelentek meg, és szakértőként hivatkoztak ránk. (Az Ákos-botrány kapcsán is írtunk: a cikket az Index címlapra emelte, több mint 11 ezer olvasóhoz jutott el, és erre a cikkre hivatkozott egy nagy biztosítótársaság, amely a múlt héten tenderre hívott minket. Meg is nyertük, és ők konkrétan egy ilyen newsjacking cikk alapján ismertek meg minket.)
Élő közvetítéseink más közönséget céloznak. Mivel minden konferenciát élőben közvetítünk, a szakmai csoportokban sokszor már nem is magunknak kell kiajánlanunk ezeket, mert már kérdezik, hogy kint vagyunk-e. Ha valaki megkérdezi, hogy „ki ment ki?”, hát sokszor jön a válasz, hogy „a Kreatív Kontroll-os fiúk megint kint vannak” (és bizony már sokat elmond egy szakmai rendezvényről, ha mi nem vagyunk ott). Ezzel közösségi említéseket nyerünk, melyek szintén pozitívak. (Minden közvetítésünket megtalálod itt egy helyen.)
Bővebben olvashatsz a közvetítések hasznáról a következő Kontent magazinban.
Bizonyos tartalomformák alkalmasabbak arra, hogy a láthatóságodat növeld és márkaemlítéseket generálj. Ilyenek az információdús videók (a how-to műfaj például), az infografikák, vagy akár a fent említett kutatások, amelyek valahogyan kapcsolódnak a szakterületedhez, de a relevancia mellett az aktualitásra is figyelsz elkészítésükkor.
Most, hogy mindezt megbeszéltük, térjünk rá arra, hogyan figyelheted márkád jelenlétét a világhálón.
A 4 eszköz, amit ki kell próbálnod
1. Awar.io
Az Awar.io túlzás nélkül az egyik legjobb szolgáltatás, amit e témában találhatsz.
Nemcsak úgy általában a weben, de még a közösségi médiában (legalábbis Facebookon, Twitteren és YouTube-on) is rálel, ha valaki a brandeddel foglalkozik.
Az adatokat az oldal valós időben adja, és jelez, ha új említés történik. Ennek az az előnye, hogy azonnal reagálhatsz: ha valaki megemlít, rögvest ellenőrizheted, pozitív vagy negatív vonatkozásban teszi-e, megköszönheted, vagy éppen elháríthatod a támadást, akár viszonozhatod az említést.
Ott vagyunk például a Hogyankell.hu-n, az egyik legerősebb említésünk, mivel szakmai forrásként hivatkozik ránk. Ilyen szócikket szívesen írunk Neked is, és publikáljuk is az oldalon.
A reagálást még gyorsabbá teszi, hogy az Awar.io oldalán egy beépített böngészőt is találsz: ott helyben betöltheted az oldalt, amelyen a brandedet szerepeltetik.
Ugyancsak rendkívül hasznos lehet a Reach opció: az oldal megmutatja neked azt is, hogy hány emberhez ért el az adott említés.
(A tesztelés alatt tudtam meg például, hogy az egyik legnagyobb eléréssel bíró linkünk Neil Patel egy cikkének kommentszekciójában ül, itt kérte fel ugyanis Balázs Neilt az interjúra, amelyből végül a Kontent magazin III/1. címlapja lett.)
Így lopd be magad egy marketingvilágsztár szívébe, the Balázs method. (Az említés itt a B. nevében megadott, oldalunkra mutató link – mázli, hogy a brandünk egyben a webcímünk is, nemde?)
A használata is elég egyszerű, teljességgel felhasználóbarát a felület, ráadásul elég jól sikerült az optimalizálása, így szinte bármilyen eszközről megnyithatod, fogadhatod az értesítéseket, és akár út közben is reagálhatsz.
Persze nincs ingyen ebéd: az Awar.io kezdőcsomagja (ez szellemesen a Starter Plan) 19 dollárba kerül havonta, ez azonban még nem mondható vészesnek a remek szolgáltatásért. Ráadásul nem kell azonnal elkötelezned magad, ugyanis 14 napnyi próbaidőszakot kapsz a regisztrációt követően. (Nincs érdekeltségünk az ajánlásban.)
2. Mention
Ha kifejezetten a közösségi médiában szeretnéd követni az említéseidet, akkor a Mentiont minden bizonnyal hasznosnak fogod találni. A segítségével értesítéseket állíthatsz be, és az Awar.ióhoz hasonlóan ott helyben válaszolhatsz a kommentekre.
Amit imádok a Mentionben: remekül készíthetünk vele jelentéseket.
A Dashboards fül alatt megtekintheted, hány említést talált összesen a megadott időn belül, ebből mennyi volt pozitív (arra mondjuk kíváncsi lennék, ezt hogyan állapítja meg), hogy hogyan alakultak az említések földrajzi hely, platform és nap szerint átlagosan (a cikk írásakor például az elmúlt hetet tekintve a Marketingszöveg.comot csütörtökön 18–24, illetve vasárnap 12–18 óra között említették a legtöbbször).
A Piac&Profit oldalát helyben megnyithatod, ugyanígy bárhol azonnal reagálhatsz.
Külön jelentést készíthetsz arról is, hogy milyen komolyabb véleményvezérek említettek téged, és hogy ők a Mention szerint számszerűsítve mekkora befolyással bírnak (ez az influencer score), emellett pedig egy rakás más beállítási lehetőséged is nyílik, kattintgasd végig bátran.
Külön jó az egészben, hogy ugyan fizetős csomagot is választhatsz, de a trial részeként kvótád van: 10 értesítőt állíthatsz be, amelyek 50 ezer említést gyűjtenek be és 99 felhasználót adhatsz hozzá. Na most a tengeren túli vagy akár csak nyugat-európai piacon ez gyorsan elfogyna (egyébként 14 naponként újratöltődik), magyar viszonyokat tekintve azonban 2 hétre az 50 ezer említés bőségesen elegendő.
3. Brand24
Nagyban ez sem tér el az első kettőtől, viszont az adatmániások valószínűleg jobban kedvelik majd a felületet.
Beállíthatunk különféle szűrőket, így például sentiment filtert, hogy csak a pozitív vagy negatív említéseket listázzuk, spam filtert, de az influencer score érték szerint is csökkenthetjük a találatok számát.
Így nézne ki egy normális elemzés, ha a Brand24 tudna magyarul rendesen. De ha nem Magyarországra irányuló kampányt futtatsz, biztosan hasznát látod majd.
Sajnos magyar nyelvterületen úgy tapasztaltuk, eléggé döcögős a szolgáltatás (3 találatot adott ugyanarra a kulcsszóra, amire az Awar.io 500-at).
4. ReputationVIP
Szintén személyek és cégek webes említésének monitorozására használható alkalmazás. Nagy előnye, hogy ingyenesen is rendszeresen küld e-mailes értesítést, ha új említést talál, ráadásul tanítható: minden talált új említésnél megadhatjuk, hogy az pozitív, semleges vagy negatív, így hamarosan csinos statisztikánk alakul ki arról, milyen arculatunk jött létre a weben.
Ha beszélnek rólad, az még csak fél siker
És nem is feltétlen a mennyiség számít, sokkal fontosabb a minőség.
Ahhoz viszont, hogy a láthatóságodat jó stratégia mentén építhesd, hogy az, amit online látnak belőled, olyan legyen, amilyet te szeretnél, nos, adatokra van szükséged.
Ezért javaslom, hogy legalább az egyik szolgáltatást rendszeresen használd (vagy ha az egyszerűség híve vagy és nem a bonyolult statisztikáké, legalább a Google Alertset, ami szintén jelzi, ha az adott kulcsszót említik), de valahogy mindenképpen figyeld, kik és mit beszélnek rólad.
Ha ez a cikk tetszett, akkor várd csak meg, amíg az előfizetős anyagainkat meglátod!
De addig is adj nekünk egy mentiont.
Show More