Szóval a konkurensed másolja a kommunikációd, az árazási stratégiád, a termékeid, a megjelenésed vagy bármid.
Mi a teendő?
Kövesd ezt az 5 (teljesen legális) lépést, hogy megmutathasd a piacodnak, hogy ki az úr (úrhölgy) a háznál.
Ha a konkurensed a tartalmaid másolja (azaz plagizál), akkor ez a cikk segít megvédeni a szellemi tulajdonod.
Miért foglalkozunk a konkurensekkel?
E blog olvasójaként észrevehetted (hiszen van rá félezernél is több cikk), hogy a marketingszemléletünk más, mint amit sok hazai kkv-cégnél láthatsz.
Csak néhány példa (a teljesség igénye nélkül):
- Amikor lehet, kerüljük az árakciót (mert nem értő kezekben tönkreteheted a piacod)
- Az ügyfélről beszélünk (nem a cégről)
- Ritkán javasoljuk a nyereményjátékot
- Sales funnelekben és stratégiailag gondolkodunk (nem kampányszerűen)
- A tartalomalapú, nem invazív marketingkommunikációt tartjuk a jelennek és a jövőnek
- Mindig egy jó landingre vagy egy jó hírlevélre vagy az álomautódtól
Én ezt a felfogást modernnek, előremutatónak és fenntarthatónak tartom.
E felfogás része az is, hogy a konkurens nem eltiporni való ellenség, hanem sima pályatárs, akitől tanulni érdemes (és kell) – és akivel akár együtt is dolgozhattok (tapasztalatcserére gondolok, nem illegális kartellre).
Mégis megesik, hogy a konkurensed nem együttműködő és kedves pályatárs (aki nem veszélyeztet téged, mert kb. minden piac hatalmas, plusz megfelelő pozicionálással bebetonozhatod a piaci részed), hanem egy lusta figura, akinek a marketingstratégiája annyiból áll, hogy folyamatosan téged másol.
Ilyenkor nyilván tenni érdemes.
1. lépés: legyél boldog
Mivel ez a blog őszinte hozzád, ezért nem fogom azt mondani, hogy nem esik jól a másolás.
Mert de, csodálatos érzés az, amikor a piacodon olyan pozíciót harcolsz ki, hogy minden rezdülésed figyelik.
Az egyszerű egósimogatás mellett pragmatikusabb okod is van az örömre: amíg téged másol, téged elemezget és téged figyel, addig sem azzal foglalkozik a kedves konkurens, hogy valamilyen egyedi ajánlattal és egyedi kampánnyal elvegye a piacod.
Amíg utánad megy, addig mindig lépéselőnyben leszel.
(Ez nem azt jelenti, hogy a másoló konkurenst félvállról veheted. Vedd komolyan az első perctől. Lehet, hogy most még nem jelent komoly veszélyt, de nem tudod megjósolni, hogy 1-2 év múlva hova fejlődik.)
2. lépés: legyél jobb
Ideig-óráig rossz terméket is el lehet adni (különösen jó reklámszöveggel), de egyrészt ez nem fenntartható, másrészt nem etikus, harmadrészt a konkurensed jó termékkel fölgyorsítja a rossz termék bukását.
Ezek persze a vállalkozás alapjai.
Amikor a konkurensed másol, akkor első lépésed a termékfejlesztés és innováció legyen. Lemásolta a szolgáltatásod? Rendben, mire észbe kap, addigra a te szolgáltatásod:
- teljesebb
- jobb minőségű
- gyorsabb
- olcsóbb (lehetőleg ne versenyezz árban)
- vagy hatékonyabb
Nem vagyok híve a papírral piszmogásnak, mert mindig többre fogok értékelni egy jól eltalált és hatékony Facebook-hirdetést, mint ugyanazon idő alatt megalkotott látványos folyamatábrát vagy pár oldalnyi salátát. A győztesek csinálják. Azonban ez az a pont, amikor érdemes lehet SWOT-analízist csinálnod (vagy a meglévőt frissítened).
Nem azért, mert jól mutat, hanem azért, mert segíthet neked átlátni azt, hogy a konkurensedhez képest hol tartasz.
3. lépés: dolgozz a pozicionálásodon
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.