Még 2016 szeptemberében vettem részt egy online marketing képzésen, ahol arra tanítottak, hogyan építsünk fel ingyenesen közösséget és csatornákat kifejezetten az USA-ra célozva.
Már a tréning alatt ihletet kaptam a témára – az előadó folyton a csivavákat emlegette. A német dogokra kezdtem alapozni a bizniszt. Sejtettem, hogy most még könnyebb az Instagramon követőket szerezni, mint például Facebookon (hiszen kevesebben használják), ám az eredmények még így is megleptek.
Hogyan állapítottam meg, hogy van értelme vele foglalkozni? (Avagy hogyan kutasd le egy réspiac potenciálját)
Először is beírtam a Google Trends felületére: great dane. Ez a német dog (vagy ahogy itthon ismerik, dán dog) angol neve. Leszűkítettem a keresést csak az USA-ra, és először az elmúlt 1 évet néztem, majd az elmúlt 5 évet. Elég magas, állandó értéket láttam, így ezt jónak értékeltem.
Aztán rákerestem a Google Adwords kulcsszótervezőjében a „great dane” kifejezésre. 450 000 keresés/hó eredményt kaptam. Úgy láttam, ez elég lesz ahhoz, hogy érdemes legyen vele foglalkozni.
Ezután megterveztem a buyer personámat: olyan 25–45 év közötti hölgyek, akik az USA területén élnek, és van már ilyen kutyájuk vagy terveznek ilyet venni (tehát érdeklődnek a fajta iránt), vagy csak nagyon vágynak rá. Ezek a nők valószínűleg nem csak kutyaként, de családtagként, esetleg gyermekükként, gyermekpótlóként gondolnak a kedvencükre.
Ide tartozik, hogy valószínűleg jól keresnek, hiszen ennek a fajtának a „fenntartása” meglehetősen költséges, már a jobb minőségű kölykök ára is bőven 1000$ felett van, nem beszélve az etetésükről.
Mivel az Instagram a Facebook tulajdonában van, ezért a Facebook Audience Insightsban beállítottam a meghatározott kort, lakóhelyet, érdeklődési kört. Az itt látott számok szintén megerősítettek abban, hogy jó irányban gondolkodom.
Ezután Instagramon is megnéztem a #greatdane hashtagre a bejegyzések számát, bőven 2 millió felettit találtam. Úgy gondoltam, ez is jó.
Az volt a célom, hogy egy olyan portált hozzak létre a fajta tartóinak és kedvelőinek, ahol minden hasznos és érdekes információt megtalálhatnak: kezdve a német dog sztenderdjétől a belső tulajdonságokon át az örökbe fogadható és megvásárolható kutyákig. És mellesleg van mellette webshop is.
Azt akartam elérni, hogy annyi információt kapjanak, amennyit csak lehet. Azt akartam, hogy olyan elköteleződést váltsak ki, hogy ne nézzék meg máshol az árakat, és eszükbe se jusson máshonnan vásárolni.
Létrehoztam a Facebook-oldalt és az Instagram-fiókot
Ugyanilyen nevű Facebook-oldal már létezett, így írtam a tulajdonosnak, hogy megvenném, de nem reagált. Ezért az egyért lettem volna hajlandó fizetni, hiszen egyből egy több mint 6000 fős közösséghez jutottam volna hozzá. Így létre kellett hoznom egy újat, majd megcsináltam az Instagram-fiókot is.
Facebookon egyelőre nem akartam aktív lenni, az Instán viszont még lövésem sem volt, hogyan kezdjem el, honnan szerezzek tartalmat.
Eleinte azt terveztem, hogy majd a saját kutyámról teszek fel képeket és videókat. Mivel még alig voltak követőim, ezért nagyon-nagyon kevés lájkot kaptam, hozzászólást pedig egyáltalán nem.
Elvetettem ezt az ötletet – nemcsak azért, mert mindenki legalább hasonló kutyát szeretne látni az övéhez, hanem azért is, mert kevés interakciót váltottak ki a képeim.
Hogyan szereztem követőket? (Kezdeti stratégia)
Instagramon elkezdtem megfigyelni, mit csinálnak a nagy fiókok tulajdonosai. Kigyűjtöttem, hogy milyen hashtageket használnak, és tanulmányoztam, milyen fotókat tettek fel és honnan szerezték őket.
Ez alapján már kialakult bennem egy kép arról, hogy úgynevezett „repost account”-ot fogok létrehozni. Ez annyit tesz, hogy a már Instán lévő képeket tettem fel újra a saját fiókomba.
Laptophoz kerestem alkalmazást vagy weboldalt az újraosztáshoz. Fontos volt, hogy ingyenes legyen, így a Gramblrt választottam.
A követőkhöz vezető út döccenőkkel volt tele
Azt gondoltam, hogy ha majd ugyanazok a képeket teszem fel, ami a nagyoknak is bevált, akkor az majd nekem is jó lesz. Nem így lett. A meglévő néhány száz követőm egyből kiszúrta a másolást, és nagyságrendekkel kevesebb lájkot kaptam, mint a nagy fiókok ennyi emberre levetítve.
Ezért megint stratégiát váltottam, és elkezdtem követni olyan – akár egész kicsi – fiókokat is, ahol nekem tetsző képeket találtam. Már nem utaztam arra, hogy hány lájkot kaptak a képek. Egyszerűen azt feltételeztem, hogy ami nekem tetszik, az majd a követőimnek is fog, hisz ugyanúgy állunk a kutyushoz.
Ekkorra már 2016 decemberét írtuk, és szenteste 352 követőm volt. A karácsony jó ürügyet adott arra, hogy érdekes, kedves vagy épp vicces képeket tegyek fel, és ekkor léptem át az első mérföldkövet: megkapta a képem a 100 lájkot.
Ezután igyekeztem kitapasztalni azt, hogy mikor posztoljak. Egy hétig csináltam ezt, hogy lássam, melyik időpont lehet a legmegfelelőbb. Figyelnem kellett az időeltolódásra is. Ezek alapján a reggel fél hat – hat óra közötti időpont, illetve az este 6 óra körüli időpont felelt meg leginkább (magyar idő szerint).
Világossá vált, hogy ha jó képet sikerül feltenni és sok interakció érkezik, akkor az Instagram több embernek megmutatja (függetlenül attól, hogy mikor jelent meg a kép a fiókomban).
Azt is észrevettem, hogy ha elkezdem követni a nagy fiókok követőit, akkor ők visszakövetnek. Ezt eleinte naponta egyszer csináltam.
Láttam azt is, hogy a nagy fiókoknál jóval alacsonyabb a követettek száma, mint az őket követőké, így elkezdtem keresni applikációt vagy weboldalt, ami megmutatja, kik nem követtek vissza. Először a Websta.com oldallal próbálkoztam, de ennek hatására az Instagram folyamatosan felfüggesztette a fiókomat. Mást kellett találnom.
Androidon rákerestem az „Instagram followers” kulcsszókombinációra, és a Follow Cop alkalmazást töltöttem le. A használata bevált, már szinte csak azokat követem, akik engem is visszakövetnek. Később megvettem a Pro szolgáltatásukat is, hogy gyorsabb legyek. IOS-en ez a Followers alkalmazás.
Növekedési időszak
2017. január 20-án elértem az 1000 fős követőtábort. Eleinte az Iconosquare oldalon figyeltem a növekedést, de ebből csak a 14 napos ingyenes lehetőséget használtam, mert még a projekt elején eldöntöttem, hogy csak és kizárólag ingyenes vagy nagyon-nagyon olcsó eszközöket fogok igénybe venni.
Amint letelt a 14 napos időszak, létrehoztam egy excelt, ahova minden reggel beírom az előző napi értékeket.
2017. február
A követők számát ebben az egy hónapban 1417 fővel tudtam megnövelni. A képek összesen 18 200 lájkot kaptak, a diagramban a sárga oszlopok a reggeli posztok, a zöld oszlopok a délutáni posztok eredményei.
A számokat látva úgy döntöttem, hogy heti 10%-os növekedést akarok produkálni – mindig az előző héthez képest. Azt akartam elérni, hogy 2 hónap alatt megduplázzam a követők számát. Ehhez szükség volt nagyon jó képekre (a videók az én fiókomban nem váltak be), illetve a követők folyamatos szerzésére. A növekedés így zajlott:
- január 30. – február 5.: 13,46%-os követőszám-növelés
- február 6. – február 12.: 34,81%-os növekedés az előző héthez képest (köszönhetően a két nagyon jól sikerült képnek)
- február 13. – február 19.: 11,84%-os növekedés az előző héthez képest
- február 20. – február 26.: 19,2%-os növekedés az előző héthez képest
2017. március
Márciusi heti növekedés:
- február 27. – március 5.: éppenhogy 10% felett van, 10,42%
- március 6. – március 12.: nem sikerült elérni a 10%-ot (9,58%) lett
Március 5-e körül nagyon sok munkám volt, ezért lettek ezek a számok. Felfüggesztettem az eddigi stratégiát ebben a pár napban, nem követtem új embereket a visszakövetés reményében. A gyengébb képek és a követések elmaradása az oka szerintem a növekedés visszaesésének.
Konklúzió
Ahhoz, hogy tudjam tartani a heti 10%-os növekedési célt, már nem elég naponta 1-szer követni embereket – többször kell.
Nagyon fontos, hogy megtaláljam azokat a képeket, amelyek a követőimnek remélhetőleg tetszenek. Inspirációt adnak a nagy és sikeres fiókok, de majmolni őket nem szabad.
A céljaim között most már az interakciók kiváltása is szerepel. Ezt úgy érem el, hogy megkérem a követőimet, mondják el véleményüket: „Let me know what do you think”.
Már a lájkok számának növelése is jó, hiszen így új követőket is elérhetek, sőt bekerülhetek a legjobb 9 tartalom közé. Erről is készítettem képernyőfotót, ez a szombat reggel 7 óra 29 perckor feltett képem:
Az Instagram algoritmusa – még – máshogy működik, mint a Facebooké. A posztok sokkal több emberhez jutnak el organikusan, ez a kép pl. eddig 2161 embert ért el, ebből 465 lájk és 5 hozzászólás született. 7 alkalommal mentették le.
Erről a fiókról szól az esettanulmány.
És végül: elértem a célközönségemet? A válasz egyértelmű igen.
Show More