Sokáig gondolkodtam, hogy miről írjam legelső cikkemet a KK Hub színeiben.
Nagy volt a dilemma, hiszen tudom, hogy a Kreatív Kontrollt követők nagyon is jól tájékozottak marketing téren, ezért lényegében bármiről írhattam volna, amihez értek, hiszen értő közönséget találtam volna.
Ez egyébként nagyjából lefedi az inbound marketing eszköztárának teljes spektrumát, ami azért elég tág, tehát témaötlet bőven van.
De akkor vajon miért döntöttem úgy, hogy először az e-mail-marketinggel szeretnék foglalkozni?
Miért éppen egy ilyen ósdi — a marketingesek által már több évtizede ismert és használt — csatornáról beszélünk, amikor annyi új és izgi dolog van manapság a piacon?
Miért nem az Instagramról, a Tik-Tokról vagy a Byte-ról írok?
A válasz egyszerű.
Tapasztalatból tudom, hogy 10-ből 9 vállalkozás még nem tart ott, hogy ezekkel a csatornákkal kelljen foglalkoznia.
Akár az ügynökségi ügyfeleinkről van szó, akár kisebb vállalkozásokról (akiknek mondjuk tanácsadás keretein belül segítek), szinte mindig a következőhöz lyukadunk ki: vissza kell térnünk az alapokhoz, felépíteni egy átfogó stratégiát és kimaxolni a legfőbb marketingcsatornákat. A Tik-Tokos táncolgatás ráér később is.
Lényegében így kanyarodtunk vissza az e-mail-marketinghez.
De mielőtt belecsapunk a stratégiába engedj meg nekem egy rövid kitekintést, hogy megválaszoljam az örök kérdést.
„Az e-mail nem éppen kihalóban van?”
Röviden: nem.
Véleményem szerint az inbound marketingnek 3 fő alappillére van:
- Tartalommarketing: ide tartozik minden, ami kontent. Ilyenek például a cikkek, videók, hanganyagok (podcast), vásárlói visszajelzések, UGC (magyarul: felhasználók által generált tartalmak, például egy Instára feltöltött fotó a tőlünk vásárolt termékkel).
- E-mail-marketing: az egyik legjobb csatorna, amit senki nem vehet el tőled, és amivel még mindig elképesztő megnyitási arányokat lehet generálni.
- PPC: ide sorolnám az alapvető PPC-csatornákat (jelenleg pl.: Google Ads, Facebook, Instagram), amit a vállalkozások 98%-ának érdemes használnia.
Ha ez a 3 fő terület részletesen ki van dolgozva a marketingstratégiádban — és ezek szinergiában vannak egymással — akkor máris előrébb leszel, mint az, aki nem épít e-mail-listát, de hónapokat elpazarol Tik-Tokozásra.
Ne érts félre, nincs semmi bajom az új csatornákkal, sőt! Ismerek is egy pár olyan vállalkozót, akik sikeresen használták például az Instát vagy a Tik-Tokot a legelsők között.
Ez viszont nem egy fenntartható modell, és úgy gondolom senki nem bízik annyira egyetlen egy csatornában sem, hogy kizárólag arra építsen fel egy vállalkozást. Ha mégis, az viselje is a következményeit…
Na, de úgy gondolom már túl is magyaráztam, hogy miért éri meg foglalkoznod az e-maillel 2020-ban is.
Jöjjön a hogyan, ami a legérdekesebb rész.
E-mail-marketing szteroidokon — így építkezz 2020-ban
El is érkeztünk a kedvenc részemhez, a stratégiához.
Nevezz ódivatúnak (26 éves korom ellenére megesett már), de egyszerűen imádom a startégiaalkotást, a tervezést. Manapság már sokkal jobban, mint a megvalósítást.
A stratégiából sosem engedünk. Minden azzal kezdődik, amikor egy új projektnél kéri valaki a segítségünket, és szerintem ez az egyik fő oka annak, hogy igazán jó eredményeket tudunk elérni az ügyfeleinknél.
Az e-mailek esetében 2 fő eszközzel tudunk operálni:
- Az első a hírlevél: a legtöbb embernek ez jut eszébe akkor, ha e-mail-marketingről hall. Ez a klasszikus felállás. Építgeted a listád, majd alkalmanként küldesz egy tömeges hírlevelet azoknak, akik adott pillanatban éppen fel vannak hozzád iratkozva.
- A második pedig az automatizmus: ezt viszont sokan figyelmen kívül hagyják, pedig az igazi sikereket így lehet elérni.
A hírlevelek is rendkívül fontosak, de ezekről most túl sokat nem szeretnék beszélni, szerintem sokkal érdekesebb téma (és nagyobb változást hozhat) az automatizálás.
Először is tisztázzuk, hogy mit értek e-mail-automatizmusok alatt.
Személy szerint én úgy tekintek minden egyes automatizmusra, mint egy eszközre, amivel elérhetünk egy bizonyos célt. Éppen ezért minden egyes automatizmusnak lesz:
- egy kiindulási pontja (trigger);
- egy folyamata;
- és egy célja (end point).
Tehát egy-egy automatizmus tervezése mindig úgy néz ki, hogy leülök és átgondolom, hogy egészen pontosan kinek és miért szeretnék sorozatot indítani.
- Például azoknak induljon egy sorozat, akik letöltötték az e-bookunkat, de nem vették még meg a témához kapcsolódó online videós oktatóanyagainkat.
- Vagy azoknak menjen, akik 60 napja vásároltak legutoljára, és igyekezzünk kicsikarni belőlük egy újabb rendelést (fogyó termékek esetén kötelező automatizmus).
- De futhat azoknak is, akik 4 napja igényeltek egy kupont a weboldalunkon és azóta sem adták le a rendelésüket.
Ezek mind kiemelten fontos folyamatok, de most mutatok egy konkrét példát is, hogy jobban megértsd mire gondolok.
E-commerce-vásárlás utáni köszönő sorozat
Gondolom nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ha webshopot üzemeltetsz, akkor készíthetsz egy e-mail-automatizmust azoknak, akik vásároltak nálad. Most azért ezt szemeltem ki, mert ez az, ami tényleg mindenkinél tud működni.
Ezt sokan csinálják, viszont kevesen csinálják igazán jól.
Legtöbben kipipálják ezt a feladatot az alap Woocommerce rendelésösszesítő üzenettel, azonban ettől sokkal hatékonyabban is lehet működni.
Hogyan is néz ki egy vásárlás utáni köszönőautomatizmus nálunk?
- Trigger: akkor indul el, amikor valaki leadja a rendelését a webshopban.
- End point: webshoptól függően változhatnak a célok (sőt, akár webshopon belül is érdemes lehet szegmentálni termékkategória alapján). A legáltalánosabb cél, hogy igazi vásárlási élményt nyújtsunk, valamint átvezessük a vásárlót a cross-sell folyamatokba.
Oké, tudjuk tehát, hogy ez a sorozat akkor indul majd el, amikor valaki leadja a rendelését a webshopban, és lényegében végigmegy rajta mindenki, aki nem iratkozik le időközben.
Ezután a következő lépés a tartalmak megtervezése, tehát hogy egészen pontosan milyen e-mailekből álljon a sorozat.
Ennél a pontnál egy egyszerű Google doksiban szoktam tervezgetni, és a következőkre érdemes kitérni:
- automatizmus összefoglalója;
- a teljes sorozat logikai felépítése;
- tárgymezőötlet minden egyes levélhez;
- 1-2 mondatos rövid brief minden levélről (akár magadnak, akár egy szövegírónak szánod;
- tervezett időzítés.
Ha ezek ott vannak előtted egy doksiban, az hihetetlenül megkönnyíti a dolgodat a kivitelezés (szövegírás, technikai megépítés, ellenőrzés stb.) során.
Érdemes rászánni legalább 1-2 órát egy-egy sorozat megtervezésére, mert így sokkal hamarabb megtalálod az esetleges logikai hibákat, amik egyéb esetben csak később buknának ki.
Ezután a következő fontos kérdés, hogy vajon miről érdemes írni egy ilyen sorozatban. Adok néhány tartalom ötletet, melyek segítségével már el tudsz indulni.
- Először is érdemes megköszönni a vásárlást egy automata üzenet segítségével (pl.: rendelésösszesítő).
- Aztán rá pár órára (vagy esetleg 1-2 napra) mehet egy „személyes” bemutatkozás és köszönet attól, aki az adott business mögött áll (ideális esetben az alapítótól). Itt beszélhetsz magáról a vállalkozásról, a küldetésetekről és arról, hogy hogyan segített ennek elérésében az adott vásárló.
- Ezután érdemes lehet egy egyszerű szegmentációt beépíteni a folyamatba, ahol vásárolt termékek ésvagy termékkategóriák alapján mást és mást kommunikálunk majd le. Ha valaki például édesburgonyát rendelt a webshopból, akkor küldjünk neki infókat a tároláshoz, illetve segítsük őt receptekkel. Ha pedig csak palántát vásárolt (amit elültet, és majd egyszer lesz belőle édesburgonya), akkor küldjünk neki tippeket ahhoz, hogy hogyan végezze az ültetést és hogyan nevelgesse a palántát.
- Ezek mellett nyugodtan bedobhatunk egy-egy „villámakciót” ésvagy érdekes tartalmat. Lényegében bármit, ami segíti a vásárlót és releváns lehet a számára.
- Végül pedig ne felejtsük el a cross-sell ajánlatokat sem (akár ebben a sorozatban, akár egy külön automatizmusba terelve a vásárlót).
FONTOS: Az e-mail marketing egyik nagy előnye a szegmentálás lehetősége, hiszen pontosan tudjuk, hogy egy adott kontakt mit vásárolt ésvagy töltött le, így 100%-ban releváns ajánlatokat tudunk neki küldeni. Ne félj attól, hogy túlbonyolítod a dolgokat. Amíg van egy stratégiád és átláthatóan tervezel, addig nem lesz gond, hiszen csak egyszer kell ezeket megépítened, aztán az automatizmus szépen lekezel mindent.
Felvázoltam gyorsan egy egyszerű mintafolyamatot az eddigiek alapján, hogy vizuálisan is meg tudjam mutatni hogyan néz ki ez a gyakorlatban.
Azt fontos megjegyeznem, hogy itt semmi nincs kőbe vésve. Az e-mailek sorrendje, darabszáma, eltolása mind-mind az adott vállalkozástól függ, azt mindig a webshopra kell szabnod.
Ez viszont még csak egy alap folyamat, amit az esetek nagy többségében tovább kell gondolnunk.